"וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה" • היום כ"ז כסלו חל יום ההילולא ה-192 של הצדקנית מרת שרה בת רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זיע"א, שנפטרה ביום ז"ך כסלו דשנת תקצ"ב לפ"ק:
היום כ"ז כסלו נר ג' דחנוכה, חל יום ההילולא ה-192 של הצדקנית מרת שרה בת רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זיע"א, שנפטרה ביום ז"ך כסלו דשנת תקצ"ב לפ"ק | לפניכם דברים לזכרה:
רבינו הקדוש התבטא פעם אודות גדולת יקרת בתו הצדקנית מרת שרה ע"ה בזה"ל: "פוּן שָׂארְקֶע שְׁמִיס אִיךְ נִיט" כלומר: "מִבִּתִּי שָׂרָה אֵין אֲנִי מְדַבֵּר כְּלָל"
מובא בספר שיח שרפי קודש כי בתו הצדקנית של רבינו הקדוש מרת שרה'קי ע"ה נישאה עם רבי יצחק אייזיק בנו של הרב רבי לייב מדובראוונא (שיש"ק א-שיז), החתונה התקיימה ביום חמישי ראש חודש ניסן דשנת תקס"ג, בקהילת קודש מדוודיווקע (ימי מוהרנ"ת ח"א ג')
רבינו הקדוש הפליג במאוד בגדולת יקרת בנותיו וכך כותב מוהרנ"ת זיע"א: עוֹד שָׁמַעְתִּי, שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ זִ"לִ הַבָּנִים שֶׁלִּי (רְצוֹנוֹ לוֹמַר, בְּנוֹתָיו) יֵשׁ לָהֶם רוּחַ-הַקֹּדֶשׁ, שֶׁהוּא קָרוֹב לִנְבוּאָה, וּמִבִּתִּי שָׂרָה אֵין אֲנִי מְדַבֵּר כְּלָל ("פוּן שָׂארְקֶע שְׁמִיס אִיךְ נִיט"). הַכְּלָל, אִם בָּאנוּ לְדַבֵּר וְלִכְתֹּב מִקְּדֻשַּׁת זַרְעוֹ הַקְּדוֹשִׁים, תִּקְצַר הֲמוֹן יְרִיעוֹת לְסַפֵּר אֲפִלּוּ מִקְצָת שִׁבְחָם וּמִדּוֹתֵיהֶם הַטּוֹבוֹת וְצִדְקָתָם וַחֲסִידוּתָם וּתְמִימוּתָם וְעִנְוְתָנוּתָם הַגְּדוֹלָה וְרוּחַ נְמוּכָה וּשְׁפָלָה שֶׁהָיוּ לָהֶם, וְכַיּוֹצֵא בִּשְׁאָר כָּל הַמִּדּוֹת טוֹבוֹת וִישָׁרוֹת וּמִכָּל-שֶׁכֵּן מִפְּנִימִיּוּת קְדֻשָּׁתָם, אֲשֶׁר אֵין לָנוּ שׁוּם השגה בָּזֶה כְּלָל, וְאִלְמָלֵי הָיוּ זוֹכִין הָעוֹלָם, שֶׁיִּהְיֶה נִשְׁאָר מֵרבנו ז"ל בֵּן הַמְמַלֵּא מְקוֹמוֹ, כְּבָר הָיָה הָעוֹלָם נִתְתַּקֵּן עַל מִלּוּאוֹ וְתִקּוּנוֹ וּשְׁלֵמוּתוֹ עַל צַד הַיּוֹתֵר טוֹב. וְשָׁמַעְתִּי פַּעַם אַחַת מֵהָרַב רַבִּי נָתָן זִ"לִ שִׂיחָה נוֹרָאָה בְּעִנְיָן זֶה, אֲשֶׁר תִּסָּמַרְנָה שַׂעֲרוֹת רֹאשׁ אָדָם בְּשָׁמְעוֹ זֹאת, וְאִי אֶפְשָׁר לְבָאֵר זֶה בִּכְתָב אֲפִלּוּ בְּרֶמֶז: (חיי מוהר"ן תקפ"ג)
עוד מוסיף מוהרנ"ת וכותב בחיי מוהר"ן על אהבתו של רבינו הקדוש את בתו הצדקנית מרת שרה וז"ל: "שָׁמַעְתִּי אֵיךְ שֶׁרַבֵּנוּ זִ"לִ כָּתַב פַּעַם אַחַת מִכְתָּב לְבִתּוֹ שָׂרָה זִ"לִ בְּאַהֲבָה וְחִבָּה גְּדוֹלָה וְאֵיךְ שֶׁהוּא מִשְׁתּוֹקֵק מְאֹד שֶׁתִּהְיֶה עַל שֻׁלְחָנוֹ, בִּכְדֵי שֶׁיּוּכַל לְהִשְׁתַּעֲשֵׁעַ עִמָּהּ בְּכָל יוֹם וּלְקַבֵּל מִדִּבּוּרֶיהָ חָכְמָה וְיִרְאָה. הֲלֹא אַתְּ דּוֹמָה שָׁם כַּהֲדַס בַּמִּדְבָּר, שֶׁאֵין מִי שֶׁיְּקַבֵּל מִמֶּנּוּ רֵיחוֹ הַטּוֹב וְכוּ' " (חיי מוהר"ן תקפא)
גודל יקרת יוצאי חלצי רביה"ק:
עוד מוסיף וכותב גאון עוזינו מוהרנ"ת בכלליות גדולת יקר יוצאי חלציו של רביה"ק וז"ל: "כִּי מַה שֶּׁעָבַר עָלָיו בְּעִנְיַן בָּנָיו וְיוֹצְאֵי-חֲלָצָיו, שֶׁיִּחְיוּ לְאֹרֶךְ יָמִים וְשָׁנִים, אִי אֶפְשָׁר לְסַפֵּר, כִּי בָּנָיו וְיוֹצְאֵי-חֲלָצָיו הֵם סְגֻלּוֹת יְקָרוֹת מְאֹד מְאֹד, וְהָעוֹלָם צְרִיכִים אוֹתָם מְאֹד מְאֹד; וְאָמַר, שֶׁהֵם אִילָנוֹת יְקָרִים מְאֹד, וְיִגְדְּלוּ מֵהֶם פֵּרוֹת נִפְלָאִים מְאֹד, וְהִזְהִיר לְכַבְּדָם מְאֹד, וְאָמַר, שֶׁהַגּוֹאֵל-צֶדֶק יֵצֵא מִיּוֹצְאֵי-חֲלָצָיו וְכוּ' ". (ימי מוהרנ"ת י"ז)
גאון עוזינו מוהרנ"ת זיע"א כתב בזה"ל: "… לוּלֵא שֶׁבַּת רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, הַצַּדֶּקֶת מָרַת שָׂרָה, יוֹשֶׁבֶת בִּקְרִימִינְטְשָׁאק, וַאֲחוֹתָהּ הַצַּדֶּקֶת מָרַת חַיָּה, תִּחְיֶה, וּבְנֵיהֶם, שֶׁיִּחְיוּ, שֶׁאֲנִי מֻכְרָח לְקַבֵּל פְּנֵיהֶם וְלֵרָאוֹת עִמָּהֶם וְלִתֵּן לָהֶם פְּרִיסַת-שָׁלוֹם מֵאֲחוֹתָם הַצַּדֶּקֶת מָרַת אָדִיל, תִּחְיֶה, אֲשֶׁר אֲנִי מְחֻיָּב לַעֲבֹד וּלְשָׁרֵת אֶת זֶרַע רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה בְּכָל כֹּחִי – לוּלֵא זֹאת הָיִיתִי שָׁב מִדַּרְכִּי, אַךְ אָמַרְתִּי: לִקְרִימִינְטְשָׁאק אֲנִי מֻכְרָח לִנְסֹעַ מֵחֲמַת הַנַּ"ל. (ימי מוהרנ"ת ח"ב מה).
בניה של מרת שרה ע"ה:
אודות יוצאי חלציה של הצדקנית מרת שרה מובא בשיח שרפי קודש:
לְשָׂרָה בַּת רַבֵּנוּ, הָיוּ שְׁלשָׁה בָּנִים: רַבִּי יִשְׂרָאֵל, רַבִּי אֶפְרַיִם, וְרַבִּי שִׂמְחָה בָּרוּךְ. לְרַבִּי אֶפְרַיִם הָיָה בֵּן בְּשֵׁם נַחְמָן, וְהָיוּ מְכַנִּים אוֹתוֹ בְּשֵׁם נַחְמָן פְרוֹיקֶעס, וְכֵן רַבִּי נַחְמָן הַזָּקֵן "דֶּער אַלְטֶער רַבִּי נַחְמָן", רל"י [רבי לוי יצחק זצ"ל] רָאָהוּ בִּטְשֶׁערִין, הוּא נִפְטַר בִּשְׁנוֹת תרע"ה-תר"פ, וְכֵן הָיָה לְרַבִּי אֶפְרַיִם עוֹד בַּת בְּשֵׁם פֵיְיגָא, שֶׁהָיְתָה אִמּוֹ שֶׁל רַבִּי שִׁמְשׁוֹן בַּארְסְקִי, לְרַבִּי נַחְמָן פְרוֹיְקֶעס הַנִּזְכָּר לְעֵיל, הָיְתָה בַּת בְּשֵׁם אֶסְתֵּר, שֶׁנִּשְּׂאָה לְרַבִּי גֶּעצִי, וְהָיְתָה אִמָּהּ שֶׁל מָרַת "טוֹיבֶּע רָחֵל", שֶׁנִּשְֹּׁאָה בְּזִוּוּג שֵׁנִי לְרַבִּי יוֹחָנָן גְּלַנְט. (שיש"ק ח"ב-שלה)
לְשָׂרָה בַּת רַבֵּנוּ הָיוּ שְׁלשָׁה בָּנִים: רַבִּי יִשְׂרָאֵל, רַבִּי אֶפְרָיִם וְרַבִּי שִׂמְחָה בָּרוּךְ. רַבִּי יִשְׂרָאֵל הוּא זֶה שֶׁרַבֵּנוּ בִּקֵּשׁ מִמֶּנּוּ שֶׁיִּתְפַּלֵּל לִרְפוּאָתוֹ בְּעֵת חוֹלְיוֹ, וְשָׁאַל אֶת רַבֵּנוּ: מַה תִּתֵּן לִי עֲבוּר זֶה? וְאָמַר רַבֵּנוּ לְאַנַ"שׁ: הִנֵּה הוּא כְּבָר מְדַבֵּר כְּרַבִּי "גּוּטֶער יוּד" כַּמּוּבָא בְּחַיֵּי מוֹהֲרַ"ן סִימָן תל"ט. (שיש"ק)
אִמּוֹ שֶׁל רַבִּי שִׁמְשׁוֹן בַּארְסְקִי [בעל הליקוטי עיצות המבוארות], מָרַת פֵייגָא הָיְתָה בִּתּוֹ שֶׁל רַבִּי אֶפְרַיִם בֶּן שָׂרָה בַּת רַבֵּנוּ, אָחִיהָ רַבִּי נַחְמָן הָיָה חוֹתְנוֹ שֶׁל רַבִּי גֶעצִיל הַמְפוּרְסָם בֵּין אַנַ"שׁ. (שיש"ק)
בעלה נשא בזוו"ש את מרת אדל:
לאחר פטירת הצדקנית מרת שרה ע"ה נשא בעלה מוה"ר רבי יצחק אייזיק את אחותה הגדולה מרת אדל ע"ה
וכך כותב מורו רבי נתן זיע"א בימי מוהרנ"ת וז"ל:
בִּשְׁנַת תקצ"ב נִפְטְרָה בַּת רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, הַצַּדֶּקֶת מָרַת שָֹרָה, זִכְרוֹנָהּ לִבְרָכָה, מִקְּרִימִינְטְשָׁאק, וְנָשָֹא רַבִּי אַיְזִיק בַּעְלָהּ אֶת אֲחוֹתָהּ, הַצַּדֶּקֶת מָרַת אָדְל, תִּחְיֶה, תֵּכֶף סָמוּךְ לְמִיתַת שָֹרָה אִשְׁתּוֹ הַנַּ"ל. (ימי מוהרנ"ת ק"י)
וב'עלים לתרופה' מוסיף מוהרנ"ת במכתב לתאר ולגולל לבנו חביבו רבי יצחק זצ"ל על הסתלקותה של הצדקנית מרת שרה בעת לידתה, ועל שרוצים שבעלה רבי יצחק אייזיק יינשא לאחותה הצדקנית מרת אדל שנתאלמה מבעלה ותוכל לגדל את ילדי אחותה הצדקנית ע"ה:
יוֹם ד' שְׁמוֹת תקצ"ב….
"וְהִנֵּה הַהֶכְרֵחַ לְהוֹדִיעֲךָ שְׁמוּעָה לֹא טוֹבָה, כִּי בַּת רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ זַ"ל הַצַּדֶּקֶת מָרַת שָׂרָה זִ"לִ מִקְּרוֹמִינְטְשַׁעג שָׁבְקָה לָן חַיִּים בְּעֶרֶב שַׁבַּת חֲנֻכָּה, וּבַיּוֹם הַקֹּדֶם הִמְלִיטָה זָכָר לְמַזָּל טוֹב, וְנִכְנַס לַבְּרִית אַחַר הִסְתַּלְּקוּתָהּ, הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ יְנַחֵם אוֹתָנוּ מְהֵרָה, בְּנֶחָמוֹת צִיּוֹן וִירוּשָׁלַיִם אָמֵן.
וְהִנֵּה בְּיוֹם אֶתְמוֹל בָּא לְכָאן רַבִּי אֶפְרַיִם בֶּן רַבִּי נַפְתָּלִי וַחֲמוֹתוֹ מִשָּׁם, וְגַם יְדִידֵנוּ רַבִּי נַפְתָּלִי נֵרוֹ יָאִיר בְּעַצְמוֹ, וְרוֹצִים שֶׁהַצַּדֶּקֶת מָרַת אָדְיל תִּחְיֶה תִּכָּנֵס אֶל אֹהֶל אֲחוֹתָהּ שָׂרָה זִ"לִ לְאֹרֶךְ יָמִים וְשָׁנִים לְגַדֵּל בְּנֵי אֲחוֹתָהּ, כִּי רַבִּי אַיְיזִיק רוֹצֶה לְכָנְסָהּ,
וּכְבָר הֲוָה מַה דַּהֲוָה, כִּי בְּוַדַּאי בָּכְתָה בְּמַר נֶפֶשׁ שֶׁהָיָה קָשֶׁה לִסְבֹּל, ה' יְנַחֲמָהּ מְהֵרָה, וַעֲדַיִן אֵינָהּ מְשִׁיבָה דָּבָר, אַךְ כְּפִי הַנִּרְאֶה בְּוַדַּאי תִּהְיֶה מֻכְרַחַת לִסַּע לְשָׁם. וְיָכוֹל לִהְיוֹת שֶׁגַּם אָנֹכִי אֶהְיֶה מֻכְרַח לִסַּע עִמָּהּ, וְאָז אֶרְאֶה מִקֹּדֶם לִסַּע לִקְהִלַּתְכֶם, וַאֲדַבֵּר עִמָּכֶם פָּנִים אֶל פָּנִים הַכֹּל עַל נָכוֹן בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ.
וּמֵאֵלָיו יָבִין לְהִזָּהֵר לְהַעְלִים הַדָּבָר שֶׁלֹּא יִתְוַדַּע לְהָאַבְרֵךְ רַבִּי נַחְמָן שֶׁיִּחְיֶה נֶכֶד אֲדוֹנֵנוּ מוֹרֵנוּ וְרַבֵּנוּ זַ"ל.
נציין כי התאריך שמציין מוהרנ"ת ליום פטירתה לכאורה הוא בטעות כי ע"פ מה שנכתב בכמה מקומות שבקה לן חיים ביום ז"ך כסלו.
בשיח שרפי קודש מובא תוספת מעניינת בהקשר הנ"ל, כי ביתה של מרת שרה נישאה לבנה של מרת אדל ע"ה:
אָדְל בַּת רַבֵּנוּ הִתְחַתְּנָה בְּזִוּוּגָהּ הָרִאשׁוֹן עִם רַבִּי יוֹסְקָא, בֶּן הָרַב מֵחַמֶּעלְנִיק, וַאֲחוֹתָהּ שָׂרָה, הִתְחַתְּנָה עִם רַבִּי יִצְחָק אַיְיזִיק בֶּן רַבִּי לֵיבּ מִדָּאבְּרָאוְנֶע זִ"לִ, וְאַחַר שֶׁנִּתְאַלְמְנָה אָדְל מִבַּעֲלָהּ, נִשְּׂאָה לְרַבִּי יִצְחָק אַיְיזִיק, שֶׁנִּתְאַלְמֵן מִזּוּגָתוֹ שָׂרָה.
וְהִשְׁתַּדְּכוּ אַחַר-כָּךְ בִּבְנֵיהֶם, דְּהַיְינוּ: שֶׁבִּתָּהּ שֶׁל אָדְל, בִּתּוֹ שֶׁל רַבִּי יוֹסְקָא, נִשְּׂאָה לִבְנוֹ שֶׁל רַבִּי יִצְחָק אַיְיזִיק, רַבִּי "שִׂמְחָה בָּרוּךְ" בְּנָהּ שֶׁל שָׂרָה, זוּגָתוֹ הָרִאשׁוֹנָה. מִמָּרַת אָדְל נִשְׁאֲרוּ רַק בֵּן וּבַת, הֲלֹא הֵם רַבִּי אַבְרָהָם בֶּערְנְיוּ, וּבַת בְּשֵׁם רִבְקָה מִרְיָם. (שיח שרפי קודש ח"ג-רנג)
מכתבים ששלח רבינו הקדוש לבתו מרת שרה:
מִכְתָּב מֵאֲדוֹנֵנוּ מוֹרֵנוּ וְרַבֵּנוּ, זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה לְבִתּוֹ מָרַת שָׂרָה זצוק"ל וּלְבַעְלָהּ מוֹרֵנוּ הָרַב יִצְחָק אַיְיזִיק זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה.
בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם ו' עֶרֶב שַׁבַּת קֹדֶשׁ וַיִּשְׁלַח (תקס"ט).
רַב שָׁלוֹם לִכְבוֹד אֲהוּבִי חֲתָנִי חֲבִיבִי הֲלוֹא הוּא הָרַב הַמֻּפְלָג הַמְהֻלָּל כְּבוֹד שְׁלוֹם תּוֹרָתוֹ מוֹרֵנוּ הָרַב יִצְחָק אַיְיזִיק נֵרוֹ יָאִיר. עִם שְׁלוֹם זוּגָתוֹ הַיְקָרָה הִיא בִּתִּי יְדִידָתִי הַצְּנוּעָה הַחַכְמָנִית הַמְהֻלָּלָה הַיְשָׁרָה מָרַת שָׂרָה תִּחְיֶה.
קִבַּלְתִּי מִכְתָּבָם לְנָכוֹן, וַתַּעֲלֹזְנָה כִּלְיוֹתַי בְּשָׁמְעִי מִשִּׁפְעַת שְׁלוֹמְכֶם הַטּוֹב, וַאֲבָרֵךְ אֶת ה' אֲשֶׁר עַד הֵנָּה עֲזָרָנוּ כִּי חָלָה גַּם יָלְדָה אֶת בִּתָּהּ תִּחְיֶה; וְהִנְנִי מְצַוֶּה אֶת בִּרְכָתִי, יְהִי רָצוֹן שֶׁיִּהְיֶה לָהֶם וְלָנוּ לְמַזָּל טוֹב גַּם בְּנֵי בָּנִים יִוָּלְדוּ עַל בִּרְכֵּיהֶם וְהָיוּ כְגַן רָוֶה, עוֹד יְנוּבוּן בְּשֵׂיבָה טוֹבָה. וְנָא לְהוֹדִיעֵנִי תָּמִיד מִשִּׁפְעַת שְׁלוֹמְכֶם הַטּוֹב; וּבַקָּשָׁתִי מְאֹד מִבִּתִּי תִּחְיֶה וּמֵחֲתָנִי שֶׁיִּחְיֶה לִבְלִי לִדְאֹג כְּלָל רַק לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה תָּמִיד. וְשָׁלוֹם וְחַיִּים כְּנַפְשָׁם וָנֶפֶשׁ אֲבִיכֶם הַדּוֹרֵשׁ שְׁלוֹמְכֶם הַטּוֹב בְּאַהֲבָה עַזָּה.
נַחְמָן בֶּן מוֹרֵנוּ הָרַב שִׂמְחָה יִשְׁמְרֵהוּ צוּרוֹ וִיחַיֵּהוּ.
גַּם יִרְאֶה לְהוֹדִיעַ לִי מֵעֵסֶק לִמּוּדוֹ, וְכַמָּה דַּפִּין גְּמָרָא הוּא לוֹמֵד בְּכָל יוֹם כִּי בְּאֵלֶּה חָפַצְתִּי שֶׁיַּתְמִיד בְּלִמּוּדוֹ, וְזֶה כָּל מְגַמּוֹתַי, וְדַי לַמֵּבִין.
וְשָׁלוֹם לְבִנְכֶם הַנֶּחְמָד הֶחָכָם יִשְׂרָאֵל לֶעבּ שֶׁיִּחְיֶה, וְשָׁלוֹם לְבִתָּם הַנּוֹלֶדֶת לָהֶם לְמַזָּל טוֹב שֶׁתִּחְיֶה, וְשָׁלוֹם לְחוֹתֶנְךָ יְדִידִי, הֲלוֹא הוּא הַגְּבִיר הַמְפֻרְסָם לְשֶׁבַח וְלִתְהִלָּה קְדֻשַּׁת־שֵׁם מוֹרֵנוּ הָרַב אַרְיֵה לֵיבּ נֵרוֹ יָאִיר, עִם שְׁלוֹם זוּגָתוֹ הַצְּנוּעָה הַנְּגִידָה תִּחְיֶה, וְעִם כָּל יוֹצְאֵי חֲלָצֵיהֶם שֶׁיִּחְיוּ, וּלְכָל בְּנֵי בֵיתוֹ שָׁלוֹם וּבְרָכָה. וְשָׁלוֹם לִכְבוֹד אָחִי הַיָּקָר הַוָּתִיק מוֹרֵנוּ הָרַב יְחִיאֵל נֵרוֹ יָאִיר.
נַחְמָן בֶּן מוֹרֵנוּ הָרַב שִׂמְחָה יִשְׁמְרֵהוּ צוּרוֹ וִיחַיֵּהוּ.(עלים לתרופה מכתב ז)
(הַעְתָּקָה מִמִּכְתַּב אַדְמוֹ"ר זְצוּקַ"ל לְבִתּוֹ מָרַת שָׂרָה זְצוּקַ"ל זְכוּתָם יָגֵן עָלֵינוּ)
בְּעֶזְרַת ה' יִתְבָּרַךְ, יוֹם ג' י"ב לְחֹדֶשׁ מְנַחֵם (תקס"ט).
שָׁלוֹם לַאֲהוּבָתִי בִּתִּי הַצְּנוּעָה וְהַחַכְמָנִית וְכוּ' מָרַת שָׂרָה תִּחְיֶה עִם שְׁלוֹם בַּעְלֵךְ וּבְנֵךְ הַנֶּחְמָד וּבִתֵּךְ הַחַכְמָנִית שֶׁיִּחְיוּ אָמֵן.
הִגִּיעַנִי מִכְתָּב מִבְּרִיאוּת חֲמוֹתֵךְ הַצְּנוּעָה, תֵּכֶף בְּיוֹם מָחָר אַחַר נְסִיעָתֵךְ מִכָּאן, וְהִנְאַנִי, כֹּה יִתֵּן ה' וְכֹה יוֹסִיף אָמֵן.
גַּם מְהוֹדַעְנָא שֶׁבָּרוּךְ הַשֵּׁם אֲנִי בְּקַו הַבְּרִיאָה, גַּם מְהוֹדַעְנָא אַז אִיךְ בֶּענְק זֵייעֶר נָאךְ דֶּעם שְׁטִיפִין אוּן פְרֵיילִיךְ קַיְיד פוּן בְּנֵךְ יִשְׂרָאֵל לֶעבּ. פוּן זַיין אַוֶועק פָארִין אִיז גָּאר שְׁטִיל אִין שְׁטִיבּ, הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ זָאל גֶּעבִּין אִיךְ זָאל הֶערִין בְּשׂוֹרוֹת טוֹבוֹת פוּן אַייךְ תָּמִיד [שֶׁאֲנִי מִתְגַעְגֵּעַ מְאֹד אַחַר עַלִיצוּתוֹ וַעֲלִיזוּתוֹ שֶׁל בִּנְךָ יִשְׂרָאֵל שֶׁיִּחְיֶה, מֵאָז נְסִיעָתוֹ מְאֹד שָׁקֵט בַּבַּיִת יִתֵּן הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וְאֶשְׁמַע בְּשׂוּרוֹת טוֹבוֹת מִכֶּם תָּמִיד] אָמֵן.
גַּם מְהוֹדַעְנָא שֶׁבָּא אִגֶּרֶת מֵאֲחוֹתֵךְ מִרְיָם לֶעבּ מֵאַדֶעס שֶׁהָלְכוּ עִם הַסְּפִינָה בְּיוֹם ה' ז' לְחֹדֶשׁ מְנַחֵם, וְכוֹתֶבֶת שֶׁהִיא שְׂמֵחָה וְעַלִּיזָה, וְכֻלָּם מְקָרְבִין אוֹתָהּ, וּפָרְשָׂה בִּשְׁלוֹם כֻּלְּכֶם,
גַּם בִּקַּשְׁתִּי שֶׁתַּעֲשִׂי כְּמוֹ שֶׁצִּוִּיתִיךְ, שֶׁאַל תַּשְׁגִּיחִי עַל צָרְכֵי הַבַּיִת, וְתֹאכְלִי וְתִשְׁתִּי בָּשָׂר וָיַיִן, כִּי בְּרִיאוּתֵךְ הִיא יָקָר יוֹתֵר מֵחַיַּי. וּמַמָּשׁ חַיִּים תִּתְּנִי לִי כְּשֶׁתּוֹדִיעִינִי שֶׁאַתְּ בְּרִיאָה וַחֲזָקָה.
הַלֹּא כֹּה דִּבְרֵי אָבִיךְ הַמְצַפֶּה לִשְׁמֹעַ מִכֶּם בְּשׂוֹרוֹת טוֹבוֹת אֲמִתִּיּוֹת
נַחְמָן בֶּן מוֹרֵנוּ הָרַב שִׂמְחָה יִשְׁמְרֵהוּ צוּרוֹ וִיחַיֵּהוּלִפְרֹס בִּשְׁלוֹם אֲהוּבִי מְחֻתָּנִי הָרַבָּנִי הַנָּגִיד מוֹרֵנוּ הָרַב יוּדָא לֵיבּ.
וּבִקַּשְׁתִּי לְהַשְׁגִּיחַ עַל בְּרִיאוּת בִּתִּי כִּי נַפְשִׁי קְשׁוּרָה בְּנַפְשָׁהּ. גַּם מִזּוּגָתוֹ הַצְּנוּעָה בִּקַּשְׁתִּי גַּם כֵּן. גַּם בִּקַּשְׁתִּי מִמַּעֲלָתוֹ שֶׁיַּעֲסֹק בְּמַשָּׂא וּמַתָּן, כִּי מַשָּׂא וּמַתָּן שֶׁל מַעֲלָתוֹ הוּא צֹרֶךְ גָּבֹהַּ כִּי (תְּהִלִּים צו) סַפְּרוּ בַגּוֹיִם אֶת כְּבוֹדוֹ
נַחְמָן הַנַּ"ל
וְלִפְרֹס בִּשְׁלוֹם אֲהוּבִי אָחִי חַבִיבִי מוֹרֵנוּ הָרַב יְחִיאֵל. עִם שְׁלוֹם זוּגָתוֹ וּבִתּוֹ תִּחְיֶה.
נַחְמָן הַנַּ"ל
(עלים לתרופה מכתב ח)
כאמור נפטרה הצדקנית מרת שרה בת רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זיע"א ביום ז"ך כסלו דשנת תקצ"ב, בעת לידתה, ונטמנה בבית החיים דעיר קראמענטשוק (קרמנצ'וג) שבאוקראינה.
רבים מאנשי שלומינו יעלו היום לפקוד את ציונה.