מן הארכיון: האזינו "איך לנהוג כאשר מקבלים סטירה מגוי, והרווחה שמתהווה מקבלת הייסורים באמונה" שיעור בשפת האידיש מאת הגה"צ רבי יעקב מאיר שכטער שליט"א מלפני כיובל שנים • נִיצְט אַייעֶרֶע אוֹצָרוֹת | 03 בסדרה | חשיפה ראשונה:
אוצרות השיעורים • לפניכם שיעור 'מן הארכיון' – האוצר הבלום מלא וגדוש בניחוח טעם זקנים מדור העבר, שנמסר מפי הגה"צ רבי יעקב מאיר שכטער שליט"א מלפני כיובל שנים לחבורות אברכים מאנשי שלומינו חסידי ברסלב, מתובל בסיפורים חדשים גם ישנים המלאים בטוב טעם ודעת וירא"ש טהורה ומתפרסם כאן ב'ברסלב נייעס' בחשיפה ראשונה.
קובץ הקלטה זו, כמו האוצר השלם שעדיין נמצא ב'ארכיון' הומר בימים האחרונים מקלטת עתיקת יומין לקובץ אודיו ומוגשת כאן לפנים באיכות משופרת.
"איך לנהוג כאשר מקבלים סטירה מגוי" (האריז"ל) הקובץ הנוכחי הוא שיעור הקודם בספר הקדוש 'ליקוטי מוהר"ן' תורה כ"ח אות ה (ועד סוף התורה), נמסר לחבורת אברכים ביום שלישי חיי שרה כ"ג חשון תשל"ז. בתחילת השיעור מסכם הגרי"מ שליט"א את אותיות הראשונות של התורה (אותיות א' ד'). בסופו (5 הדקות האחרונות) ממשיך הגרי"מ שליט"א לתורה כ"ט אות א' (חסר כל תחילת האות).
נקודות מחזקות מתוך השיעור:
סיפור – מזמן האריז"ל שהיה ת"ח גדול מאוד שחלק עלו האר"י הקדוש בתוקף גדול, ואח"כ גילה האריז"ל שהיה לו ניצוץ של קרח שבאם היה מכניע עצמו תחת האר"י הקדוש היה לו הזדמנות לתקן |
שדין יהודאין – בכל דור ודור יש בחירה ואפשר לזכות ללמוד תורה אמתית ממקור קדוש, והופכים ליראי אלוקים או שחלילה מקבלים תורה מת"ח שהם שדין יהודאין ומהם מקבלים תורה אבל תורה שהיא כולה רע מלאה בחרופין וגידופין מחלוקות | סטירה מגוי – מובא בשם האריז"ל דבר שהוא בדוק ומנוסה על הכתבו "יִתֵּן לְמַכֵּהוּ לֶחִי יִשְׂבַּע בְּחֶרְפָּה" (איכה ג ל) כאשר גוי עומד לתת לך סטירה הגש לו את הלחי באופן שאתה מוכן לקבלו ואז הוא לא יוכל לתת לך את הסטירה בשופו"א, היום והוא ישבע בחרפה ואינו יכול יותר לשלוט עליך, וההסבר הוא שעם זה שקיבלת את החרפה באהבה לקחת ממנו את כל כוחו ואינו יכול יותר להרע לך |
היעב"ץ ורבי יעקב עמדין – הרה"ק רבי יעקב עמדין זצוק"ל חלק בכל כוחו על הרה"ק רבי יהונתן אייבשיץ זצוק"ל וחשד בו שהוא מתלמידי ש"צ ימש"ו וכל צדיקי הדור ידעו שרבי יהונתן הוא צדיק הדור וגם הבעש"ט אמר כי רבי יהונתן צודק וצדיקי הדור כתבו מכתב להוכיח את צדקותו וגם רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב הצדיק את אחד הקמיעות שלו שרבי יעקב עמדין חשד שהוא מסודות הש"ץ ורביה"ק המליץ והסביר את הכוונה בקמעה שזה צירוף של "ונוח מצא חן בעיני השם", מובא שראו שהבעש"ט ידע את סוד מחלוקתם |
סיפור – שהיה אצל הרה"ק רבי הלל קאלאמייער (ליכטנשטיין) זצוק"ל, מספר רבי עקיבא יהוסף שלזינגער (בעל הספר 'לב העיברי', חתנו של רבי הלל) סיפור נפלא שהוא ראה בעיניו שפעם הגיע אדם לחמיו וטען שהוא מעשרת השבטים, וכל התורה ולהבדיל החכמות היה לנגד עיניו שהסביר את מחלוקת הצדיקים היעב"ץ ורבי יעקב עמדין |
הבועט בייסורים כאילו אומר לקב"ה סור ממני (ספר המידות) |
יסוד עיקרי בחסידות שהכל הכל ממנו יתברך |
בעניין "בצר הרחבת לי" מובא בשם הבעש"ט שבזה שמוצאים את ההרווחה בזה הופכים את כל הצרה להרווחה |
ציפייה – "והיה אמונת עתיך חסן ישועת חכמת ודעת יראת ה' היא אוצרו" (ישעיהו לג ו) פרש"י "את שהאמנת בהקדוש ברוך הוא בעתים שעברו עליך, וצפית לישעו" הוא חוסן ישועותיך, וזוכה ישועות גדולות, חכמה ודעת |
הודאה – הטשרינער־רב מביא על הכתוב "אלה תולדות השמים והארץ בהבראם" (בראשית ב' ד') איתא במדרש ר' אבהו בשם ר' יוחנן אמר בהבראם, בה' בראם" (מדרש רבה) כלומר העולם הזה נברא ב"ה" אומר ע"ז הבעש"ט בחמישה דברים א. בצער, ב. מקבל הצער באהבה. ג. שמבקש מהקב"ה שיסיר ממנו הצער, ד. שהקב"ה מסיר ממנו את הצער, ה. לאחמ"כ מודה האדם להקב"ה שהסיר ממנו את הצער. (לשון חסידים). |
תפילה – לאחר שהאדם מתפלל ומבקש מהקב"ה עשה לי ממר מתוק נהפך הצרה לטובה, וזה ע"י שמתהפכין הצירופים, מ"צרה" נהפך ל"רצה" ול"צוהר", מ"נגע" נהיה "עונג", מ"תולש" נהיה "שותל", פעם עברתי על המון צירופים של רע ומצאתי שיש להם היפוך לצירוף טוב. |
שני אחים שבעקבתא דמשיחא יהיו בישראל 'ערב רב', והם יהיו מזרע ישראל, וא"כ יכול להיות שני אחים שאחד עובד השם והשני מערב רב, ואיך זה שייך, אלא שזה מחמת מעשיו הרעים נתעברא בו נשמת ערב רב ואחיו במעשיו הטובים זכה! כי היכן שמחשבתו של האדם נמצאת שם הוא |.