כלל אנשי שלומינו חסידי ברסלב נחרדו לראות כתבים שיצאו כביכול מתחת ידי הגאה"צ רבי משה קרמר שליט"א והגאה"צ רבי שמעון שפירא שליט"א בו נכתב אודות הבית החיים דאומן – בו נטמן רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זיע"א לאחר שכבר נטמנו בו אלפי נפטרים מישראל ובו נטמנו גם אותם 30 אלפי הקדושים שנרצחו על קידוש השם באומן – (ועל השטח בו מתכנן יזם בשם אש"ב לבנות מקווה) שכביכול דעתם שמותר לבנות במקום וכו'.
הרבנים שליט"א הורו לפרסם דעתם דעת תורה שלא שינו כלל את דעתם בעניין והמכתבים שמפרסם אותו יזם יצאו בדרכים שאינן כשרות… ו"בהצגת דברי שוא ושקר שאין בינם לבין האמת כלום, וע"כ אין להם שום תוקף" והוסיפו הרבנים שליט"א ש"הם אוסרים בתוקף כל שימוש ב'כתבים' הנ"ל" אותם מפרסם היזם.
והוסיף הגאה"צ רבי שמעון שפירא שליט"א שכבר לפני כחצי שנה מיד כשנודע לו שהיזם הטעה אותו בדברי שוא ושקר הוא התקשר לאותו מפרסם ונזף בו, ואסר עליו כל שימוש באותו 'כתב'.
וכן הגאה"צ רבי משה קרמר שליט"א הוסיף שאותו יזם הוציא את החתימה ממנו בדברי שוא ושקר ובלחצים ו… וד"ל, רח"ל
כלל אנשי שלומינו חסידי ברסלב כאובים מאוד מביזוי 'כבוד התורה' וכבוד הרבנים הגאונים גדולי זקני אנ"ש שליט"א.
הבהרה וגילוי דעת
בס"ד
בענין השטח הנמצא תחת ידי רא"ש ברגר, שסמוך לציוה"ק של רביז"ל ברח' פושקינה 30 בעיר אומן, אשר מתכננים לבנות שם מקוה טהרה ולקרוא המקום על שמו של האי צדיק וקדוש אשר מסר נפשו לקיום ולהפצת היהדות הרה"ק מריבניץ זיע"א.
לאחר שהתברר לנו ע"י עדים כשרים, וכן תמונות ותיעודים, כי נמצאו בשטח קברים ועצמות אדם, וכן נמצאו בכמה שטחים הסמוכים לו, הרי שנפל פיתא בבירא ואי אפשר לסמוך על המסורת מפי הזקנים והמפות הישנות אודות גבול בית החיים לגבי שטח זה. וכפי שפסקו הבד"צ אודות השטחים בצד דרום, שגם הם נחשבו בעבר מחוץ לגבול הישן והמפות, שלאחר שנמצאו קברים ממש – הרי זו הוכחה שבית החיים נמשך עד לשם.
ומה שפרסם מחזיק השטח 'כתב' שכתבנו בעבר להמליץ אודות השטח הנ"ל,
הננו לגלות שהיה זה לאחר שהוצג בפנינו מצג שוא ושקר, וכן שמועות כוזבות שאין בינם לבין האמת כלום. וע"כ אין לו שום תוקף ואנו אוסרים כל שימוש ב'כתב' הנ"ל.וברור שאסור לחזק את מי שרוצה לבנות בנינים על חשבונם של מתי ישראל שנחטטו מקברותיהם, אשר מלבד האיסור החמור לפגוע אפילו כחגירת ציפורן במקום מנוחת הנפטרים, הדבר מהווה סכנה נוראה לישוב כולו ל"ע, כידוע וכמובא בספה"ק.
חובה עלינו להבהיר ולהתריע כי דבר זה מהווה פגיעה וצער נוראי לרבינו הקדוש ציס"ע הננמ"ח זיע"א שבחר את מקום מנוחתו במקום זה דייקא כידוע, וגם כאב גדול ופגיעה לנשמת הרה"ק מריבניץ זיע"א באשר כוונת מחזיק השטח לקרוא על שמו מקוה זה.
וה' יעזור שמהיום והלאה ילמדו תועים בינה וכל הנוגעים בדבר יזהרו לשמור על שלימותם של קברי ישראל באומן ובכל העולם כולו. ובזכות זה נזכה במהרה להקיצו וירננו שוכני עפר בב"א
וע"ז באה"ח בצער ובכאב ביום הראשון משלושת ימי ההגבלה – ג' סיון תש"פ
אין זה סוד שהנדל"ן באומן נחשב בעייני יזמים רבים כנדל"ן משגשג ביותר ולכן מידי יום שומעים על יזמים חדשים וגם ישנים שמפרסמים על דירות ומבנים למכירה ולקניה, אלא שלדאבוננו ישנם כאלו ש"דעת התורה" לא עומדת למול עיניהם ומנסים לבנות גם במקומות שהם בתוך מתחם הבית החיים של רבינו הקדוש, ועל ציבור הרוכשים והשוכרים מוטל לשים לב ולברר הדק היטב על כל שטח ומבנה בכל אזור הציון הק' אם אינו מאותם המקומות שהם בתוך "הבית החיים"
לפניכם מקבץ "קול קורא" – כתבי הרבנים שפרסמו אודות אותו השטח והשטחים הסמוכים לו:
מנהגי ברסלב • הקונטרס המפואר 'סדר הדלקת נר חנוכה ברסלב' הכולל בתוכו; שיחות, ליקוטי הלכות,…
עולם הנגינה • לקראת ימי החנוכה: השיר של אנ"ש החודר לתוככי הלב על הצילים "וּמִנּוֹתַר…
שיעורי המועדים • לפניכם שיעור מפי הגה"ח רבי אפרים קעניג שליט"א הכנה לימי החנוכה: איך…
חדשות קיבוץ שבת חנוכה תשפ"ה באומן • לרווחת ציבור הנוסעים לאומן 'איחוד ברסלב' עם מידע הנחוץ…
חדשות ברסלב • מרכז השיעורים 'היכלא' ערכו כינוס הכנה לימי החנוכה ב'שוהל' שבירושלים עם שיעור…
עולם ההפצה • הקונטרס הנפלא 'המפתח' של מכון 'אור האורות' עם עניינים מנהגים הלכות והנהגות…
View Comments
למה צריכים לכתוב על זקני אנ''ש, תואר הגה''צ???
זה פגיעה נוראה במסורת חסידי ברסלב, שדבר זה היה ממש מאוס אצל אנ''ש בכל הדורות...
הגם שבוודאי כוונתכם לטובה (דבר שאפשר להבין, כדאי שלא לזלזל בזקני אנ''ש), אבל כבר ראוי בחוש - בשנים האחרונות, שאפילו בתחילה נראה כאילו משנים רק דברים קטנים, אבל לבסוף באים רח''ל לחמורת שבחמורת...
הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין...
מה הבעיה בזה?
מה כ''כ מפריע לך?
לא ראיתי אף פעם אצל אנ''ש שזה היה מאוס אצלם שכותבים כך על אחרים...
אָמְרוּ עַל זֶה הַנָּהוּג עַתָּה בָּעוֹלָם לְכַנּוֹת אֶת כָּל אֶחָד בְּתָאֳרֵי כָּבוֹד כְּמוֹ ר' וְהַגָּאוֹן וְכוּ' וְכוּ' "הַלְּוַאי וְנִזְכֶּה בִּימֵי חַיֵּינוּ לְהַגִּיעַ לְמַדְרֵגַת שְׁמֵינוּ הָעַצְמִי בִּלְבָד", וּמַה לָּנוּ לְתָאֳרֵי כָּבוֹד, שֶׁאינָם הוֹלְמִים אוֹתָנוּ כְּלַל וּכְלָל.
הַיְּהוּדִים תּוֹשָׁבֵי אוֹקְרַאִינָה בִּכְלָל וְתוֹשָׁבֵי אוּמַן בִּפְרָט לְרֹב פְּשִׁיטוּתָם וְעַנְוְתָנוּתָם שֶׁמִּטִבְעָם, רְחוֹקִים מְאֹד הָיוּ מִלָּתֵת תָּאֳרֵי כָּבוֹד אֶחָד לַחֲבֵרוֹ. וְסִפֵּר רַבִּי לֵוִי יִצְחָק זַ"ל שֶׁכְּשֶׁבָּא לְאוּמַן וּכְבָר קֹדֶם לְבִיאָתוֹ שָׁמַע הַרְבֵּה בְּשִׁבְחוֹ שֶׁל רַבִּי אַלְטֶער טֶעפְּלִיקֶער זַ"ל (בַּעַל הַמְחַבֵּר וְהַמְלַקֵּט הַסְּפָרִים הַחֲשׁוּבִים הִשְׁתַּפְּכוּת הַנֶּפֶשׁ, מְשִׁיבַת נָפֶשׁ, מֵי הַנַּחַל וְעוֹד). אֵיךְ שֶׁפּוֹנִים אֵלָיו כָּל מַכִּירָיו גְּדוֹלִים וּקְטַנִּים בְּשֵׁם 'אַלְטֶער' לְבַד, וּכְשֶׁהֵעִיר לְכַמָּה עַל כָּךְ עָנוּ לוֹ: נוּ, אַתָּה רוֹצֶה כְּבָר לַעֲשׂוֹת כָּאן רֶבִּיִּים? לְכַנּוֹתוֹ בְּשֵׁם רַבִּי וְכַדּוֹמֶה, אֵין דָּבָר זֶה נוֹהֵג בִּמְקוֹמֵנוּ.
ועיין יותר בספר בעקבי הצאן של ר' יעקב נתן אנשין
שכחתי לציין המקור להנ''ל זה משיש''ק, ועכשיו מצאתי יותר:
כְּשֶׁנִּפְטַר רַבִּי שְׁלֹמֹה וֶועקְסְלֶר שָׁאַל נֶכְדּוֹ אֶת רַבִּי אַבְרָהָם שְׁטֶרִינְהַרְץ זַ"ל אֵיךְ יְנַסַּח נֻסַּח הַמּוֹדָעָה עַל פְּטִירָתוֹ. אָמַר לוֹ רַבִּי אַבְרָהָם: אַל תַּדְפִּיס מוֹדָעוֹת וְאַל תִּכְתֹּב שְׁבָחִים עַל מַצַּבְתּוֹ, שֶׁכֵּן נָהֲגוּ אַנְשֵׁי-שְׁלוֹמֵנוּ זַ"ל.
לא ראינו בשום מקום בספרי ברסלב בכל המכתבים של אנ"ש את התואר צדיק