חדשות אומן

אומן • טיל פגע בבניין מגורים בעיר אומן |◄

בעיר אומן 23 טילים ו-23 הרוגים: בשישי נהרגו 23 בני אדם, בהם 5 ילדים, לאחר שלפחות 23 טילי שיוט רוסיים שוגרו לעבר העיר אומן, ולמרות 21 יירוטים שצלחו | כתבה נרחבת:


אחרי חודשים של שקט: ביום שיש האחרון פגע טיל בבניין באומן והרוג 23 בני אדם, בהם 5 ילדים, לאחר שלפחות 23 טילי שיוט רוסיים שוגרו לעבר העיר אומן, ולמרות 21 יירוטים שצלחו • 10 מכליות דלק רוסיים הושמדו בפיצוץ בנמל סבסטופול, בכיר מהמודיעין האוקראיני: הפיצוץ הוא "עונש מאלוקים" על המתקפה בעיר אומן:

כתבות קשורות:
רוסיה אוקראינה: יום ראשון של מלחמה
רוסיה אוקראינה • המלחמה בעיצומה | כל הפרטים
דרמה באומן: טילים יורטו בסמיכות לאומן | צפו
אוקראינה: אזהרה! בצל הלוחמה, לא ממליצים לבוא לאומן


ביום שישי האחרון (אחרי קדושים) שיגרו הרוסים עשרות טילי שיוט לעבר עיר הגעגועים אומן שבאוקראינה, 2 מהטילים נפלו במרחק לא גדול מציון רבינו הקדוש, כאשר אחד מהם פוגע בבניין מגורים רב קומות בעיר, ומותיר אחריו 23 הרוגים, שנמשו מתוך ההריסות, בהם 5 ילדים, ו-18 פצועים ברמות פציעה שונות. והשני פוגע במחסן שעולה באש, אין דיווחים על יהודים שנפגעו.

התקשורת האוקראינית דיווחה כי "העיר אומן במרכז אוקראינה, הידועה בשל העלייה לרגל המסורתית היהודית בראש השנה היהודי, נפגעה בטילי שיוט בשעות המוקדמות של ה-28 באפריל". בתיעודים מהמקום נראה נזק משמעותי לבניין רב הקומות כאשר כמה מהקומות העליונות נהרסו כליל, וצוותי חילוץ שונים מחלצים מתוך ההריסות את הפצועים וההרוגים.

באוקראינה אומרים כי מדובר במתקפה הקטלנית ביותר על אוכלוסייה אזרחית באוקראינה בחודשים האחרונים. בהודעת חיל האוויר האוקראיני נמסר על ההפצצה על העיר אומן כי 21 מתוך הטילים יורטו, אולם הטילים שחדרו את ההגנה האווירית פגעו בבנייני מגורים רבי קומות וגרמו לעשרות הנפגעים.

עדי ראייה סיפרו על מראות קשים של בניינים מגורים הרוסים ותושבים שנלכדו מתחת להריסות, בעוד מאמצי החילוץ נמשכו שעות ארוכות.

ולכסנדר, תושב העיר אומן בן 35, סיפר על רגעי האימה לפנות בוקר. "לא הצלחתי להבין מה קורה. הלכתי למרפסת וראיתי זכוכיות בכל מקום. זה היה נורא. רוסיה היא מדינת טרור. אתם יכולים לראות שאין כאן אובייקטים צבאיים. זה קרה בארבע לפנות בוקר, כשאנשים ישנו", סיפר אולכסנדר.

המתקפה על דניפרו:

טילי שיוט נוספים ששיגרה רוסיה עוררו את מערכת האזעקות שיללו בשאר רחבי אוקראינה, כאשר פיצוצים נשמעים בערים שונים בשעות הבוקר המוקדמות, ביניהם; בדניפרו, קרמנצ'וק ופולטבה שבמרכז אוקראינה, דווח על פיצוצים נוספים שנשמעו גם בדרום מיקולאייב, כמו גם בקייב ובאזור שמסביב.

בעיר דניפרו דווח על שני הרוגים נוספים, אישה בת 31 ובנה, בן שנתיים, שנהרגו במתקפה על דניפרו שבמזרח המדינה. ארבעה נפצעו, נזק נגרם לבית פרטי ולעסקים, כך לפי ראש עיריית דניפרו בוריס פילטוב. פילטוב דיווח בטלגרם כי שני ההרוגים נהרגו "מפגיעת טילים רוסיים ברמת דיוק גבוהה במחוז דנייפרופטרובסק". משרד ההגנה הרוסי טען כי מתקפת הטילים הקטלנית כוונה נגד יחידות מילואים של צבא אוקראינה ששהו במקום.

לדברי מפקד חיל האוויר האמריקני, הטילים שוגרו ממטוסים באזור הים הכספי ואוקראינה יירטה 21 מ-23 טילי השיוט, מדגמי KH-101 ו-KH-555. 

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי קרא בציוץ שפרסם לקהילה הבינלאומית להגביר את הלחץ והסנקציות על רוסיה, וכן לספק לאוקראינה נשק מתקדם נוסף. "אפשר לעצור את הרוע באמצעות נשק. המגינים שלנו עושים את זה. ניתן לעצור אותו באמצעות סנקציות, יש להגביר את הסנקציות העולמיות", צייץ זלנסקי.

אנדריי ירמק, ראש הסגל של נשיא אוקראינה, הגיב בחריפות סמוך למתקפה ואמר: "פשעי המלחמה של רוסיה באוקראינה לא נפסקים, ובשעות האחרונות אנחנו שוב רואים את תוצאותיה של מתקפת טילים רוסית על אזרחים חפים מפשע שנרצחו בשנתם באומן. 18 בני אדם נהרגו עד כה, ביניהם שלושה ילדים, והמספרים ממשיכים לעלות".

עוד הוסיף ופנה לאזרחים בארץ: "אני פונה מפה לאזרחי ישראל – בין אם ביקרתם באומן ובין לא, אתם יודעים איך מרגישה מתקפת טילים המשוגרת ללא אבחנה על חפים מפשע. דעו לכם שמתחולל רצח עם חדש באירופה, בחסותו של הקרמלין. במיוחד ברגעים כאלה, על ממשלת ישראל להגביר את התמיכה שלה באוקראינה, לספק אמצעי הגנה נגד טילים ומזל"טים ולעזור להגן על אזרחי אוקראינה מפני התוקפנות הרוסית".

המתקפה הרוסית מגיעה כאשר צבא אוקראינה עומד לפתוח במתקפת נגד משמעותית, בעזרת כלי נשק חדשים שקיבל ממדינות המערב, כולל טנקים מתקדמים. כך אמר מוקדם יותר שר ההגנה האוקראיני, אולכסיי רזניקוב, בתדרוך לעיתונאים לדבריו קייב מסיימת את הכנותיה לקראת מתקפת נגד כלפי רוסיה. רזניקוב לא ציין תאריך אך אמר שהתקיפה תצא לדרך "כאשר תנאי מזג האוויר יאפשרו זאת, בהחלטת המפקדים ובעזרת השם".

מהרב נתן בן נון יו"ר 'איחוד ברסלב באומן' נמסר בתגובה: "הלב לא מסוגל להכיל את הזוועות המתחוללות על אדמת אוקראינה, ועם הירצחם של אזרחים חפים מפשע, ההולכים לישון במיטתם ומוצאים את עצמם תחת מתקפות קשות ומטחי רקטות אכזריים, כאשר מבין ההריסות הם צריכים לחפש מי ממשפחתם עדין בחיים, אלפי חסידי ברסלב הפוקדים את קברו של הצדיק רבי נחמן באומן, ורבבות המתכוננים לעלות לעיר אומן לקראת ההתקבצות בראש השנה הקרב, משתתפים בצערם של משפחות האבלות ומתפללים כי המלחמה תבוא לסיומה בהקדם" דברי הרב בן נון

בסוף השנה שעברה תקפה רוסיה מידי שבוע באוקראינה, אבל כשהחורף נגמר מתקפות הטילים כמעט ופסקו. במערב אומרים כי מוסקבה השתמשה ברוב מאגר הטילים ארוכי הטווח שלה, בניסיון כושל להקפיא את ערי אוקראינה. 

מתקפת הטילים הנוכחית, אירעה לאחר שנאט"ו הודיעה שבעלות בריתה סיפקו לאוקראינה 98% מכלי הרכב הקרביים שהבטיחו להעביר אליה – על רקע האפשרות לפתיחת מתקפת-נגד. מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג אמר כי לצד יותר מ-1,550 כלי רכב משוריינים, 230 טנקים וציוד נוסף, בעלות בריתה של אוקראינה סיפקו לה גם תחמושה רבה, ואימנו וציידו כוחות אוקראיניים. 

הפיצוץ בנמל סבסטופול:

מנגד, התפרסם אמש (שבת) על פיצוץ עז במתקן לאחסון נפט רוסי בנמל חוף הים השחור בחצי האי קרים. הפיצוץ התרחש בנמל סבסטופול המשמש כבסיס של הצי הרוסי בים השחור, האי שרוסיה סיפחה מאוקראינה ב-2014 – למניינם.

לפי גורם אוקראיני, לפחות 10 מכליות דלק נהרסו בפיצוץ, לטענת הרוסים השריפה כתוצאה מתקיפת מל"ט. השלטון המקומי בקרים דיווח כי מל"ט אחד פגע במתקן, ומל"ט נוסף הופל. בהודעת הרשויות בחצי האי נמסר כי האש בנמל סבסטופול כובתה אחרי כמה שעות, ולא היו נפגעים באירוע. כמו בפיצוצים קודמים בחצי האי קרים, גם הפעם קייב לא לוקחת אחריות במפורש – אך מברכת.

אנדריי יוסוב, איש מודיעין האוקראיני, אמנם לא הודה במפורש כי קייב עומדת מאחורי הפיצוץ שהוביל לשריפה – אך אמר שהפיצוץ הוא "עונש מאלוקים" על המתקפה בעיר אומן. הוא הוסיף: "העונש יהיה לטווח ארוך. בעתיד הקרוב עדיף לכל תושבי קרים – שכבוש זמנית – לא להיות ליד מתקנים צבאיים ומתקנים שמסייעים לצבא התוקף".   

במהלך המלחמה באוקראינה האשימה מוסקבה את קייב בשלל מתקפות מל"טים ופעולות חבלה בקרים וכן בשטחים בעומק רוסיה. רק ביום שני האחרון דיווחה רוסיה על ניסיון נוסף לתקוף את הבסיס שלה בסבסטופול, וכוחותיה טענו כי השמידו שלושה כלי שיט בלתי מאוישים.

נציין כי המתקפה האחרונה באוקראינה התרחשה פחות מיומיים לאחר השיחה הראשונה הידועה מפתיחת המלחמה בין נשיא אוקראינה זלנסקי לנשיא סין שי ג'ינפינג, שיחה שהתקיימה ביום רביעי האחרון, וכונתה "ארוכה ומשמעותית". לאחריה אמר זלנסקי כי הוא יצא מעודד מהשיחה, ובכירים במערב בירכו את נשיא סין על הצעד – אבל לא נראה כי מהלך זה שיפר את הסיכויים לשלום.

בחודשים האחרונים מוקד הלחימה באוקראינה הוא בבחמוט שבמזרח המדינה, כשרוסיה מנסה לכבוש את החלקים באזור דונבאס שעדיין לא נמצאים בשליטתה. הפרשנים מעריכים כי במהלך האביב שלפנינו אכן תפתח אוקראינה במתקפת-נגד במטרה לשחרר את השטחים שנכבשו במלחמה.

התקיפות בעיר אומן:

התקיפה האחרונה רבת ההרוגים מצטרפת לשני התקיפות המדממות הקודמות שהתרחשו בעיר אומן, הראשונה בתחילת המלחמה (בוקרו של היום הראשון למלחמה, שעה 10:55) עם הרוג אחד שנפגע כאשר הוא רוחב על אופניים, השנייה לפני כמחצית השנה – חודש אב, כאשר שני טילי שיוט ייורטו בשמי העיר אומן, מהרסיסים נפגעו שנים, כאשר לפחות אחד נהרג. למעט מקרים רבים נוספים, בחודש הראשון של המלחמה, בהם נמצאו חפצי נפץ נוספים, שלא גרמו לנזקי גוף ורכוש.

סוף דבר:

אחים יקרים אחים לדעה, הראש השנה של רבינו קרב ובא, והמלחמה עדיין משתוללת באוקראינה, ואנו אנה אנו באים, אין ספק כי ההפצצה מגיע גם בכדי לעורר אותנו חסידי ברסלב לתפילה ותחנונים ולעוררנו מהשינה, וכפי שמובא "אמר ר' אלכסנדרי אמר ר' יהושע בן לוי לא נבראו רעמים אלא לפשוט עקמומית שבלב, שנאמר "והאלקים עשה שייראו מלפניו".

ברסלב נייעס

View Comments

Recent Posts

'שבת שפכי' • סודה של השבת השנתית של ברסלב |↓

חדשות ברסלב • סודה של 'שבת שפכי' השבת השנתית וההיסטורית של חסידות ברסלב ברחבי העולם,…

25 דקות ago

טבריה עילית • קהילת ברסלב לקראת שיווק דירות בפרויקט 'נוף כנרת פוריה'

כתבה שיווקית חדשות ברסלב • קהילת ברסלב בטבריה עילית בהיערכות אחרונה לקראת השיווק המסיבי של…

42 דקות ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • "אַבִּי זָאלְסְט בַּיי מִיר זַיין רֹאשׁ־הַשָּׁנָה"

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

2 שעות ago

אוקראינה • צפויה הקלה במגבלות החשמל בחודש הקרוב

חדשות אוקראינה • מומחי האנרגיה חושפים כי צפויה הקלה בחודש הקרוב, במגבלות הספקת החשמל ברחבי…

17 שעות ago

תמימי דרך • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות

חדשות ארגון 'תמימי דרך' • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות בימים הקרובים - שערי…

23 שעות ago

פרשת קורח • שיעור מפי רבי אליהו עטייה |◄

שיעורים לפרשת השבוע • צפו בשיעור מקיף מפי הגאון רבי אליהו עטייה שליט"א | שיעור…

יום 1 ago