חדשות

משפיע על אומן? • פוטין הציב מאה אלף חיילים בגבול אוקראינה

חדשות אוקראינה • נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי נשא נאום נסער שכוונו אל הקהילה הבינלאומית, בדבריו הזהיר: "כי 100 אלף חיילים רוסים כבר מרוכזים בפועל לאורך גבולותיה של המדינה" | האם המצב מערער את מצב הביטחוני באומן או את מצבם של שאר המקומות הקדושים:

על רקע המשבר בגבול בלארוס ופולין ואיומי בלארוס להפסקת הזרמת הגז הרוסי, שעובר בשטחה לאירופה, מאיים שוב נשיא רוסיה -וולדימיר פוטין על אוקראינה ומזהיר מפני פעולות של נאט"ו – ברית צבאית בין 30 מדינות צפון אמריקה ואירופה.

באיחוד האירופי ובארה"ב עוקבים בדאגה אחר פעילות צבא רוסיה בסמוך לגבול אוקראינה. בסוף השבוע שחלף הביע האיחוד האירופאי את דאגתו, לאחר שוושינגטון דרשה הסבר מרוסייה על תנועות החיילים החמושים לעבר הגבול עם אוקראינה, ועל רקע המתיחות הגוברת בין ארה"ב ואירופה לבין רוסיה ובעלת בריתה בלארוס.

לאחרונה תגברה רוסיה את כוחותיה עם חיילים חמושים, טנקים ושאר כלי מלחמה לאורך הגבול עם שכנתה אוקראינה, באזורים שבשליטת המורדים במזרח אוקראינה. לפי הדיווחים, חלק מהכוחות נמצאים בשטחי רוסיה סמוך לגבול אוקראינה, וחלקם בשטחי מזרח אוקראינה, המצויים בשנים האחרונות בשליטתם של הבדלנים הפרו רוסים, במחוזות דונייצק ולוגנסק, וכן בחצי האי קרים שנמצא בשליטה מלאה של רוסיה.

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי נשא בשבת האחרונה (ויצא) נאום נסער לאזרחי מדינתו – כשבעצם דבריו כוונו אל הקהילה הבינלאומית – בדבריו הזהיר: "כי 100 אלף חיילים רוסים כבר מרוכזים בפועל לאורך גבולותיה של המדינה, וכי התנועה של הכוחות הרוסיים נמשכת, כשרוסיה מעוניינת להוסיף ולעבות את הכוחות שלה החונים על גבולותיה של אוקראינה.

"אני מקווה שכל העולם רואה עכשיו בבירור מי באמת רוצה שלום, ומי עומד מנגד ומרכז 100 אלף חיילים חמושים בגבול שלנו", אמר הנשיא זלנסקי.

בשבוע שעבר אמר מזכיר המדינה האמריקאי טוני בלינקן כי ארה"ב מודאגת מפעילותה המוגברת של צבא רוסיה בגבולות אוקראינה. וממשל ארה"ב פנה והזהיר את בעלות בריתה באיחוד האירופי, כי רוסיה עשויה לשקול פלישה לאוקראינה.

בקרמלין אמרו, שהזזת כוחות הצבא הוא עניין פנימי של רוסיה וכי אין לה כל כוונה לפתוח במלחמה. רוסיה האשימה את ארה"ב ואת נאט"ו ביצירת פרובוקציות בעקבות פעילות מוגברת של ספינות מלחמה מערביות בים השחור ומטוסי סיור לאורך גבולותיה.

בכירים מערביים, בהם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שוחחו בימים האחרונים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין והזהירו אותו מפני פעולה צבאית.

כזכור לפני כשבעה חודשים דיווחנו על המתיחות הגבוהה ששררה אז בגבולותיה של אוקראינה עם רוסיה; היבשתי והימי, גם אז בגלל ריכוז חריג של כוחות רוסיים רבים במסגרת מה שרוסיה כינתה 'תרגיל מוכנות', ובאוקראינה ראו בו היערכות לקראת פלישה צבאית אפשרית. אחרי שבועות של מתיחות גבוהה, הודיעה לפתע רוסיה על הסגת הכוחות שלה מהגבול, וכעבור זמן מה התקיימה פגישת פסגה בין ביידן לפוטין, ונראה שלחצים כבדים שהפעיל ביידן על פוטין עוד קודם לכן, הם אלו שהביאו לנסיגה הרוסית.

עם זאת, נראה שהפעם מבקש נשיא רוסיה למתוח את החבל בשנית, אולי משום שלדעתו חלק מהסיכומים שהושגו בינו ובין
ביידן בפעם הקודמת, לא טופלו לשביעות רצונו. בסבב הלחימה הקודם שהתחולל במזרח אוקראינה, נחלה אוקראינה הפסדים גדולים למורדים הפרו רוסים. על חצי האי קרים ויתרה אוקראינה ללא קרב לאחר שרוסיה השתלטה עליו מבלי לירות אפילו יריה אחת בודדת, והמלחמה שהתנהלה על מחוזות דונייצק ולוגנסק הסתיימה בתבוסה קשה מאוד לצבא האוקראיני, על אף שאנשיו הצליחו להכות במורדים ולהרוג בהם ובשכירי החרב הרוסים שבאו לעזרתם.

בפועל, אוקראינה רואה את עצמה חלשה למול צבא פוטין, ועיניה נשואות בעיקר על ההגנה האמריקאית, אלא שבסבב הקודם, כשבארה"ב משל ברק אובאמה, ארה"ב לא באה לעזרת אוקראינה ולא ביצעה אפילו הפצצה אחת כדי להגן על האוקראינים. גם בהצהרה שפרסם בלינקן בשבוע שעבר, ניתן היה לשמוע את הזהירות המופלגת שבה הביע דאגה וסיפר על כך שארה"ב עוקבת אחרי המתחולל, אך נזהר שלא להשמיע איומים קונקרטיים נגד רוסיה, במידה וזו תפלוש שוב לשטחי אוקראינה הנותרים.

במקביל נשואות העיניים לעבר בלארוס והגבול שלה עם פולין. אלפי מהגרים עדיין נמצאים על הגבול, במסגרת הנסיון של נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו.

ההשפעה על אומן ושאר קברי הצדיקים

ראש סוכנות הנסיעות 'נתיבים טורס' כותב לנו על המצב: לגבי השפעת המתיחות על עיר הגעגועים אומן ושאר קברי הצדיקים הפזורים ברחבי מדינת אוקראינה.

כפי שאמרנו בסבב הקודם, האזור הבעייתי בו שורה המתיחות והאיום למלחמה הוא במרחק אווירי של מאות קילומטרים, מעיר הגעגועים אומן, ומשאר המקומות הקדושים אליהם עולים רוב המתפללים, כך ש- נכון לעכשיו – ההשפעה של זה עלינו חסידי ברסלב הי מינורית ממש עד כדי לא קיימת, צריך להבין שאוקראינה זו מדינה ענקית, והמרחק האוירי מאומן/קייב לאיזורי המתח עם רוסיה הוא כ800 ק"מ. כדי לשבר את האוזן, המרחק האווירי בין עזה לירושלים הוא כ65 ק"מ. וכאשר יש אירוע בשדרות אנחנו בירושלים לא מושפעים או יודעים או מרגישים. עכשיו קח מרחק פי 8-9 מזה ותבין כמה ההשפעה של זה נמוכה כלפינו".

"כמובן שמלחמה כוללת משנה את כל התמונה, גם אם יהיה בטוח לנוע בין אומן לקייב, עדיין זה יהיה מפחיד ולא נעים, כי מלחמה זה מלחמה. אבל הסיכוי שפוטין יוביל את המתיחות למלחמה כוללת הוא אפסי, כי יש כאן התערבות בינלאומית עצומה, וערבויות של נאט"ו, האיחוד האירופי וארה"ב כלפי אוקראינה, התפישה היא שזה עלול להוביל למלחמת עולם שלישית".

"מנגד אני די משוכנע שגם אם פוטין יעשה מהלך הוא יעשה משהוא קטן צעד, כך שזה יהיה מהיר, מקסימום כמה ימים בודדים, ולא ישפיע עלינו" – הוא מסכם.

אבל, אנו יהודים מאמינים בני מאמינים, היודעים שכל מלחמה בעולם לא נערכת ללא שיהיו לה השלכות על העם הנבחר שעבורו נבראה הבריאה, ולעניינו למרות שהמלחמה הרוסית-אוקראינית כרגע ללא השפעה על כלל העולים הרבים, היא יכולה חלילה לגרור למלחמה עולמית, ויותר מהר כל הידרדרות יכולה לגרור השלכות שליליות לכלל העולים לפקוד את ציון רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב באומן, כמו לשאר הקדושים הטמונים ברחבי מדינת אוקראינה.

אנו תפילה שכלל אנשי שלומינו חסידי ברסלב, יחדיו עם כלל העולים לפקוד את הקדושים אשר בארץ יוכלו להמשיך ולעלות ללא שום הפרעה, ושמרחץ הדמים יפסק מהרה, ללא שום צער ונזק לשום בר ישראל אמן.

ברסלב נייעס

Recent Posts

הפצה • הרב נתן אנשין עם ספר חדש 'משפחת אנשין' |◄

עולם הפצה • הופיע ויצא לאור ספר חדש על 'משפחת אנשין' לדורותיה, פרי עמלו של…

שעה 1 ago

בין המצרים • הרב ארז משה דורון: בימים אלה כל מעט מן הקדושה נחשב מאוד || מאמר

מאמרים • מאמר מיוחד מאת הרב ארז משה דורון שליט"א על גדולת בין המצרים |…

3 שעות ago

חג בחג • הגר"צ ליברמנש עם הלכות שבעה עשר בתמוז |♪

הלכה ומנהג • האזינו לשיעור מתומצת בהלכות 'שבעה עשר בתמוז' מפי הגאון רבי צבי ליברמנש…

3 שעות ago

קונטרס ענייני בין המצרים והאריז"ל | ↓

תורת ברסלב • המפתח לליקוטי מוהר"ן לבין המצרים, ועניני רבינו האריז''ל מתוך הקונטרס 'המפתח' |…

4 שעות ago

'טעם זקנים' • יצא לאור קונטרס קמ"ב באידיש |↓

לקריאה האזנה והורדה • הופיע ויצא לאור עולם קונטרס ‘טעם זקנים’ משיעוריו של הגה"ח רבי לוי יצחק בנדר…

6 שעות ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • "הִשְׂכִּיר עַצְמוֹ לְרוֹעֵה בְּהֵמוֹת, וְכָךְ אָסַף כֶּסֶף וְנָסַע לְאוּמַן"

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

6 שעות ago