הגה"ח רבי מאיר קרליבך שליט"א בוועדת החקירה לאסון מירון: "אני חייב לציין את העובדה כי מנעו מאתנו להקים השנה 'אהל הכנסת אורחים לנשים', הגודל שלו היה 45 מ"ר. לבסוף היו 45 הרוגים ושם היינו צריכים לעשות את ההחייאות":
עדיין לא ייבשו דמעות עינינו, ולא רגע לבבנו מהאסון המחריד שהתרחש בעיצמו של יום ל"ג בעומר יום שמחת הילולא דרשב"י באתרא קדישא דיליה אשתקד עת הפך לאבל מחולינו מקום שסימל את השמחה וההילולא הגדולה ביותר לעם ישראל הפכה בין לילה למקום תוגה, מהר של שמחה לנחלי אלונקות עליהם פצועים ברמות שונות וביניהם נבחרו 'שבעת הנרות', שנבחרו מכלל אנשי הצדיק חסידי ברסלב היקרים על שלל גווני קהילותיה…
ולאחר אין ספור של וויכוחים ומלחמות הוקמה וגם נצבה 'וועדת חקירה ממלכתית' שמונתה לחקור הדק היטב את המחדלים הקשים שגרמו לאסון המחריד, וכך באים בזה אחר זה אישים שונים ופורשים את גרסתם ו\או שיש באמתחתם דברם שיכולים להוסיף אור על הפרשייה המחרידה. החקירה כולה פתוחה לציבור וניתן להשתתף בה באולם הוועדה, כך גם היא משודרת בשידור חי באתר 'וועדת החקירה'.
ובכן ביום רביעי האחרון (תולדות), הוזמנו לחקירה כמה אישים מרכזיים ביניהם; הגה"ח רבי מאיר קרליבך שליט"א מחשובי משפעי אנשי שלומינו חסידי ברסלב – העוסק מזה שנים רבות בהחזקת 'הכנסת אורחים מירון' הפועל בכל ימות השנה לרווחת רבבות העולים לפוקד את ציון הרשב"י – למסור את גרסתו ולהציג את דבריו וטענותיו בשלהם התרחש האסון.
בתוך דבריו אמר הגר"מ קרליבך שליט"א; “אני שליח של ההקדש במקום. על פי המסורת חלוקת האוכל במקום מתקיימת מזה מאות שנים ואני רק נכנסתי לנעליים הגדולות האלה בכדי לשרת את רבבות העולים במהלך השנה כולה לציון הרשב”י זיע”א במירון. אני לא מקבל תשלום על עבודתי”.
לשאלת השופטת, למה צריך הכנסת אורחים במקום? ענה הגר"מ קרליבך "הכנסת האורחים שקיים במירון, הוא מהמקורות, והמקום נבנה כדוגמת בית המקדש, וכתבנית המשכן – לשם היו מביאים קורבנות שוחטים אותם, מבשלים אותם, ואוכלים אותם, כך גם את המבנה במירון בנו המקובלים בצורת המשכן, וקיימו שם מקום לבישול ולהכנסת האורחים, וכך המסורת ומנהג המקום עד היום, לצערנו מה שהיה השנה, הגיעו מפקדי המשטרה וקיצצו את מקום החזקות של הספרדים שמגיעים למקום ביום ההילולא כבר 50\70 שנה, שם יש 45 חלקות בדיוק, ולהם השנה קיצצו את מקומם, ונתנו להם חלקות קטנות בהרבה ממה שהיה להם עד השנה, אנו לא יודעים חשבונות שמים אבל זה מה שהיה"
עוד הוא הוסיף; "כך גם אצלנו בהכנסת האורחים השנה מנעו מאתנו לקיים הכנסת אורחים לנשים, זה היה לאחר שהקמנו את האוהל – שאנו בונים מידי שנה לקראת ל"ג בעומר – אלא שהשנה בערב יום ההילולא הגיע לפתע המשטרה והורתה לפרק את האהל תוך חצי שעה!, למרות כל התחנונים וההפצרות לא הורשנו לקיים במקום את ההכנסת אורחים לנשים, המקום הוא בגודל של כ- 45 מטר מרובע… לבסוף המקום שימש להחייאות ההמונים, ומשם פונו 45 הנספים רח"ל…"
"אני רוצה להציג לפניכם ספר עתיק בשם 'עדן ציון' שמספר על המפולת שהייתה במירון בל"ג בעומר דשנת תרע"א, לפני 110 שנים, והוא כותב שהסיבה לטרגדיה דאז קרתה משום שהם גזרו או רצו לגזור לאסור ולהגביל בהילולא של הרשב"י, הוא מוסיף שהיה עוד פעם שגזרו להגביל שהנשים לא יבואו להילולא ואותו אחד שגזר על ההגבלה לא הוציא את שנתו… אני מאוד נזהר.. אבל זהו פולחן לתת אוכל במקום, כפי שהיה במשכן ובבית המקדש"
ל'ברסלב נייעס' נודע כי טרם ניגש הרב קרליבך להעיד התבטא לכל מכריו ולפועלים בהכנסת אורחים; אנו חייבים לשנן לעצמנו את דיבורו של רבינו הקדוש שאומר שיש עניין שיתהפך הכל לטובה, אנו לא מבינים כלום!
באותו יום רביעי (תולדות) העידו כאמור עוד כמה אישים מרכזיים ביניהם; הגאון רבי דב קפלן שליט"א, חבר ועדת החמישה לניהול מירון; יצחק ברים, מעסקני חסידות בויאן; ור' יוסף קרליבך הי"ו בנו של הגר"מ קרליבך, מפעילי "הכנסת אורחים".
כאמור בין המעידים נוכח הגאון רבי דב קפלן שליט"א חבר 'וועדת החמישה' לניהול מירון, בתוך דבריו הוא אמר; "יש חילוקי דעות בוועדת החמישה, אני חושב שיש לנו אחריות גם על ל"ג בעומר. הרב רבינוביץ חושב הפוך ואני סבור שזו טעות עצומה".
עוד הוא אומר; "אם ייתנו לנו את כל הסמכויות והכלים, וועדת החמישה תוכל לנהל את אירוע ל"ג בעומר. מי שלא רוצה, שיתפטר מוועדת החמישה. אם ההדלקות יבוטלו ותהיה הדלקה אחת צנועה, אפשר בהחלט להשתלט על האירוע. הטריבונות לא הוסיפו טוב למירון, זה לא איצטדיון. ההדלקות מונעות מאנשים רבים להגיע ולהתפלל בציון. יש לחץ ורעש אדיר".
עוד הוסיף הגר"ד קפלן; "חייבים לשנות את הרכב וועדת החמישה בגלל שהמדינה רוצה להפקיע את האתר ואנחנו לא. נציג המדינה בוועדה מהווה ניגוד אינטרסים".
ועדת החקירה לאסון במירון התכנסה היום (רביעי) להמשך שמיעת העדויות, לאחר מספר שבועות של הפסקה לצורך כתיבת דו"ח הביניים שצפוי להתפרסם בקרוב. בשעה האחרונה העיד בפני ועדת החקירה הרב מאיר קרליבך, האחראי על 'הכנסת אורחים' במתחם קבר הרשב"י במירון.
עדות הרב מאיר קרליבך
עיקר הדיון התנהל סביב ארגון ה'הכנסת אורחים' ועל המשך הפעילות שלו. הרב קרליבך ציין בפני חברי ועדת החקירה כי לא יפסיק את הפעילות במקום, אלא אם יקבל צו מבית המשפט.
הוא טען כי אין חוות דעת שהמבנה מסוכן, בשונה ממקומות או מבנים אחרים במתחם הציון. על הטענה כי המבנה הוא לא חוקי – הוא ענה: "שום דבר לא חוקי. גם חדר החשמל וגם חדר המשטרה – לא חוקי".
הוא הסביר לחברי הוועדה כי ישנם מספר רמזים רוחניים על כך שההגבלות על העלייה לציון הרשב"י בל"ג בעומר הובילו לאסון הנורא.
הוא טען כי הרשויות לא אפשרו השנה להקים אוהל הכנסת אורחים לנשים, וכשהקימו אוהל, פירקו אותו. לדבריו, גודל השטח עליו היה אמור להיבנות האוהל, היה 45 מ"ר, ולבסוף היו 45 הרוגים ועל השטח הזה ביצעו את ההחייאות לנפגעי האסון.
הרב קרליבך תיאר כיצד מזה כחמישים שנה הוא מוסר את נפשו למען המקום. במהלך עדותו הוא אף חשף כי המבנה של הכנסת האורחים הוקם בצורתו של המשכן כאשר הם מחזיקים בידיהם מסורת רבת שנים שחלוקת האוכל בציון הרשב"י הוא דבר מוקדש כפי שהיו מקריבים קורבנות בזמן המשכן.
במהלך עדותו כולו הרב קרליבך חשף את צפונות ליבו ואמר כי הוא שליח של ההקדש במקום והוא לא עושה מאומה על דעת עצמו. בדבריו הוא אף ציין כי על פי המסורת חלוקת האוכל במקום מתקיימת מזה מאות שנים והוא רק נכנס לנעליים הגדולות האלה בכדי לשרת את רבבות העולים במהלך השנה כולה לציון הרשב"י זיע"א במירון.
לשאלת חברי וועדת החקירה הציג הרב קרליבך שלל אישורים שהוא קיבל למתחם הכנסת האורחים, האישורים שהוצגו כללו אישורי מהנדס, אישורי מועצה ואף אישורי כבאות והצלה שהיו מקבלים מידי שנה בשנה קודם הילולת הרשב"י במירון. חברי הוועדה הקשו על הקשר בין העמותה להקדש כאשר הרב קרליבך מציג את משנתו הסדורה שהעמותה נועדה בעצם לקיים את הפעילות של ההקדש, "ללא העמותה לא תהיה הקדש", הסביר הרב קרליבך.
האלוף במיל' שלמה ינאי המשמש כחבר וועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון ביקש לדעת האם הכנת המזון במקום קיבלו את אישורם של משרד הבריאות כאשר
ועדת החקירה לאסון במירון התכנסה להמשך שמיעת העדויות, לאחר מספר שבועות של הפסקה לצורך כתיבת דו"ח הביניים שצפוי להתפרסם בקרוב. בשעה האחרונה העיד בפני ועדת החקירה הרב מאיר קרליבך, האחראי על 'הכנסת אורחים' במתחם קבר הרשב"י במירון.
עדות הרב מאיר קרליבך
עיקר הדיון התנהל סביב ארגון ה'הכנסת אורחים' ועל המשך הפעילות שלו. הרב קרליבך ציין בפני חברי ועדת החקירה כי לא יפסיק את הפעילות במקום, אלא אם יקבל צו מבית המשפט.
הוא טען כי אין חוות דעת שהמבנה מסוכן, בשונה ממקומות או מבנים אחרים במתחם הציון. על הטענה כי המבנה הוא לא חוקי – הוא ענה: "שום דבר לא חוקי. גם חדר החשמל וגם חדר המשטרה – לא חוקי".
הוא הסביר לחברי הוועדה כי ישנם מספר רמזים רוחניים על כך שההגבלות על העלייה לציון הרשב"י בל"ג בעומר הובילו לאסון הנורא.
הוא טען כי הרשויות לא אפשרו השנה להקים אוהל הכנסת אורחים לנשים, וכשהקימו אוהל, פירקו אותו. לדבריו, גודל השטח עליו היה אמור להיבנות האוהל, היה 45 מ"ר, ולבסוף היו 45 הרוגים ועל השטח הזה ביצעו את ההחייאות לנפגעי האסון.
הרב קרליבך תיאר כיצד מזה כחמישים שנה הוא מוסר את נפשו למען המקום. במהלך עדותו הוא אף חשף כי המבנה של הכנסת האורחים הוקם בצורתו של המשכן כאשר הם מחזיקים בידיהם מסורת רבת שנים שחלוקת האוכל בציון הרשב"י הוא דבר מוקדש כפי שהיו מקריבים קורבנות בזמן המשכן.
במהלך עדותו כולו הרב קרליבך חשף את צפונות ליבו ואמר כי הוא שליח של ההקדש במקום והוא לא עושה מאומה על דעת עצמו. בדבריו הוא אף ציין כי על פי המסורת חלוקת האוכל במקום מתקיימת מזה מאות שנים והוא רק נכנס לנעליים הגדולות האלה בכדי לשרת את רבבות העולים במהלך השנה כולה לציון הרשב"י זיע"א במירון.
לשאלת חברי וועדת החקירה הציג הרב קרליבך שלל אישורים שהוא קיבל למתחם הכנסת האורחים, האישורים שהוצגו כללו אישורי מהנדס, אישורי מועצה ואף אישורי כבאות והצלה שהיו מקבלים מידי שנה בשנה קודם הילולת הרשב"י במירון. חברי הוועדה הקשו על הקשר בין העמותה להקדש כאשר הרב קרליבך מציג את משנתו הסדורה שהעמותה נועדה בעצם לקיים את הפעילות של ההקדש, "ללא העמותה לא תהיה הקדש", הסביר הרב קרליבך.
האלוף במיל' שלמה ינאי המשמש כחבר וועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון ביקש לדעת האם הכנת המזון במקום קיבלו את אישורם של משרד הבריאות כאשר הרב קרליבך מציג את האישורים שהם קיבלו מזה שנים רבות. המזון במקום מוגש ומוכן בצורה נקייה ומסודרת ולפיכך ישנם את כל האישורים הנצרכים לכך, בשונה מהכנסות אורחים אחרות. בנוסף, השנה בשל מגבלות הקורונה המזון הוגש במארזים מיוחדים.
במהלך העדות סיפר הרב קרליבך כי הוא אינו מקבל משכורת מהוועדה וכי הוא משמש כגזבר העמותה בהתנדבות מלאה ללא קבלת שכר.