חדשות

דונבאס • המתיחות המתחממת בין אוקראינה לרוסיה, אין השפעה על העולים לאומן • כל הפרטים

המתיחות סביב גבול רוסיה-אוקראינה גוברת: נשיא אוקראינה זלנסקי הגיע לגבול כדי לחזק את חייליו | רוסיה ממשיכה לאיים כי סופה של אוקראינה קרב |מנהיגי העולם מנסים למנוע מלחמה בין רוסיה לאוקראינה | זלנסקי ביקש לשוחח טלפונית עם פוטין מקבילו הרוסי אך נענה בשלילה | בינתיים הולכים ומתרבים החיילים הרוסים בגבולות | לעת עתה ללא השפעה על כלל העולים לפקוד את קברי הצדיקים ברחבי אוקראינה:

כבר למעלה מ-7 שנים של מלחמה רבת הרוגים, ולהבות בוערים בין המדינות אוקראינה ורוסיה, שגבתה יותר מ-14,000 אלפי קורבנות, ולמעלה ממיליון איש שנעקרו מבתיהם. כל המאמצים לנהל משא ומתן להסדר מדיני נתקעו, ובין הצדדים התקבלו עשרות הפסקות אש, כאלו שהיו אמורים להביא את הרגיעה המיוחלת של מרחץ הדמים, אלא שאף אחת מהן לא החזיקה יותר מימים בודדים, כך שחילופי האש הפכו להיות חלק מנוף האזור.

המלחמה הנקובה מתקיימת באזור 'דונבאס' שבמזרח אוקראינה. מאז שמוסקבה סיפחה בשנת 2014 – למניינם את חצי האי קרים באוקראינה.

המתיחות גברה בשבועות האחרונים לאחר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין החל לפתע להעביר גדודים מצבאו, לעבר הגבול האוקראיני, טנקים, מסוקים ועשרות אלפי חיילים.

מתקרבת פלישה רוסית לאוקראינה? דובר הנשיאות באוקראינה לוליה מנדל, אמר ביום שני האחרון, כי הצבא הרוסי ריכז למעלה מ-80,000 חיילים על גבולות אוקראינה עם חצי האי קרים ומזרח אוקראינה. דוברת נשיא אוקראינה אמרה בתחילת השבוע (שני), כי רוסיה הציבה 41,000 חיילים בגבול עם מזרח אוקראינה, ו-42,000 נוספים בחצי האי קרים. ומספרים אלה גדלים ככל שהכוחות "ממשיכים להגיע", אמרה.

פוטין מאשים את אוקראינה ב"פעולות פרובוקטיביות", ומסביר למנהיגי העולם כי שינוה כוחות הצבא הרוסי לגבול, הינו אקט הגנתי, וכי התרגילים הקרובים הם חלק מבדיקות "מוכנות לחימה" שגרתיות. "כוחותינו אינם מהווים איום והם רק להגנה, ויישארו בגבול כל עוד מוסקבה תמצא לנכון" אומר פוטין. אך מנגד סגן ראש הממשל הנשיאותי ברוסיה, דמיטרי קוזאק, המשיך את הרטוריקה הקשוחה של הקרמלין, כשהזהיר: "תחילת הפעולה הצבאית זו תהיה תחילתה של סופה של אוקראינה".

הצד שכנגד: מאידך נשיא אוקראינה וולודימיר ז'לנסקי הזיז כוחות עילית של צבאו לחבל המריבה בדונבאס, ומאוחר יותר הגיע בסוף השבוע החולף למפגן תמיכה ועידוד לקציניו, ולדון עם כוחות הצבא האוקראיני העומד לאורך הגבול.

נשיא אוקראינה ביקש שיחת טלפון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בנוגע למתח המחמיר, אולם עד כה לא נענתה הבקשה, כך נמסר מלשכת נשיא אוקראינה.

"הגשנו בקשה לדבר עם ולדימיר פוטין. לא קיבלנו תגובה עד כה ואנו מאוד מקווים שזה לא סירוב לדיאלוג", אמרה איוליה מנדל, הדוברת של נשיא אוקראינה לסוכנות הידיעות AP. הבקשה הוגשה ב-26 במרץ – למניינם, כאשר ארבעה חיילים אוקראינים נהרגו מירי מרגמות במזרח אוקראינה.

מנגד דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, אמר ביום שני כי הוא "לא ראה בקשות של זלנסקי בימים האחרונים".

הנשיא זלנסקי צפוי להגיע בימים הקרובים לפריז כדי לקיים שיחות עם נשיא צרפת עמנואל מקרון על הסלמת המתיחות באזור, כך אמרה דוברת הנשיא.

ואילו מעבר לים הביע הבית הלבן "דאגה עמוקה מהתוקפנות הרוסית המסלימה", ושתי משחתות נשלחו לשייט בים השחור, קרוב יותר לאירועים.

במהלך שיחה עם פוטין בשבוע שעבר, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל קראה להפסיק את תגבורת הכוחות הרוסים "על מנת להשיג רגיעה במצב". הקרמלין טען כי רוסיה חופשית לפרוס את כוחותיה היכן שהיא רוצה בשטחה והאשים שוב ושוב את צבא אוקראינה ב"פעולות פרובוקטיביות" לאורך קו השליטה במזרח,.

דוברה של מרקל, סטפן זייברט, אמר השבוע (שני) כי גרמניה עוקבת מקרוב אחר ההתעצמות הצבאית הרוסית לאורך הגבול עם אוקראינה והוסיף כי "המצב מדאיג אותנו מאוד".

כך גם נמסר היום (רביעי) מהבית הלבן, כי בשיחה שהתקיימה בין נשיא ארה"ב ביידן, ונשיא רוסיה פוטין, הביע נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בפני נשיא רוסיה פוטין את דאגתו מריכוז הכוחות הצבאיים של רוסיה בגבול אוקראינה, והבהיר שוושינגטון מחויבת לעזור לקייב לשמור על הריבונות שלה. בנוסף שוחחו המנהיגים על נושאים ביטחוניים נוספים.

מה בדיוק רוצה פוטין בסכסוך באוקראינה?

על פי פרשנים, הנשיא הרוסי משחק באש. הדילמה שלו היא אם לעשות פחות כדי להימנע מסנקציות, או לעשות יותר – ולהסתכן בתגובה אמריקנית

מה בדיוק רוצה פוטין בסכסוך באוקראינה? מלחמה, סיפוח מזרח אוקראינה, דיפלומטיה, הימנעות מסנקציות אמריקניות ומערביות, לחץ על ממשלת קייב, מדיניות של 'כפפות ברזל יצוק'. רשת CNN מפרסמת דיווחים ופרשנויות של מומחים ואנליסטים ומסכמת כי יתכן שפוטין משחק באש.

עובדות של הימים האחרונים: מאות כלי רכב ורק"מים סביב העיר וורוניז', כמאה ק"מ מגבול אוקראינה, כך מגלים צילומי לוויין של MAXAR  ושל CITEAM. מקורות בפנטגון הזכירו 4,000 כלי רכב וטנקים בדרום אזור הגבול בין רוסיה לאוקראינה.

הבית הלבן מדבר על ריכוז של יותר כוחות רוסיים מאשר אלו שהיו בעת סיפוח הקרים ב-2014 למניינם.

האנליסטים צופים כמה אפשרויות. האחת, היא שהרוסים עלולים להציף את מזרח אוקראינה ב"מתנדבים" וב"כוחות לשמירת שלום" כדי להשיג שליטה רוסית חזקה יותר, ולמעשה לספח כך את חבל דונבאס. פעולה  כזו תיתקל מיד בסנקציות מערביות, שפוטין אינו מעוניין בהן.

אפשרות נוספת: יש סימנים שפוטין מעוניין ליצור מסדרון יבשתי ארוך וצר שיחבר את אזור דונבאס עם חצי האי קרים, שם יש מחסור במים. אלא שמסדרון כזה יצריך כוחות צבא גדולים שישמרו עליו, וזה יעמיד צבא רוסי של ממש מול יחידות עילית של צבא אוקראינה.

מסקנות המומחים: פוטין מצוי בנושא זה בבעיה קשה, ויתכן שהוא משחק באש. הדילמה שלו היא אם לעשות פחות כדי להימנע מסנקציות או לעשות יותר ולהסתכן בסנקציות ובתגובה אמריקנית. לכן, יתכן שבשלב הנוכחי התכנית של פוטין היא להקים רעש, לאגור כוחות צבא, לרמוז על דרכים דיפלומטיות, להשתמש בכפפות מברזל יצוק. הוא עלול ליזום השתלטות מהירה על שטחים ולפנות לדיפלומטיה מיד אחרי כן. בכך טמונה תמיד סכנת הידרדרות, בעיקר כאשר שני צבאות זועמים ניצבים זה מול זה לאורך גבול מסוכסך.

ההשפעה על אומן ושאר קברי הצדיקים

לגבי ההשפעה על עיר הגעגועים אומן ושאר קברי הצדיקים הפזורים ברחבי מדינת אוקראינה.

מסוכני הנסיעות נמסר: חשוב להדגיש לציבור כי האזור הבעייתי בו מתקיימת המלחמה הוא במרחק אווירי של מאות קילומטרים, מאומן, ומשאר המקומות הקדושים אליהם עולים רוב המתפללים, וכדי לסבר את האוזן, המרחק האוירי בין עזה לירושלים הוא כ-60 ק"מ, וכאשר מתרחש שם אירוע תושבי המרכז אינם מודעים שקרה משהו.

אבל, אנו יהודים מאמינים בני מאמינים, היודעים שכל מלחמה בעולם לא נערכת ללא שיהיו לה השלכות על העם הנבחר שעבורו נבראה הבריאה, ולעניינו למרות שהמלחמה הרוסית-אוקראינית כרגע ללא השפעה על כלל העולים הרבים, היא יכולה חלילה לגרור למלחמה עולמית, ויותר מהר כל הידרדרות יכולה לגרור השלכות שליליות לכלל העולים לפקוד את ציון רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב באומן, כמו לשאר הקדושים הטמונים ברחבי מדינת אוקראינה.

אנו תפילה שכלל אנשי שלומינו חסידי ברסלב, יחדיו עם כלל העולים לפקוד את הקדושים אשר בארץ יוכלו להמשיך ולעלות ללא שום הפרעה, ושמרחץ הדמים יפסק מהרה, ללא שום צער ונזק לשום בר ישראל אמן.

ברסלב נייעס

View Comments

  • שנה שעברה לא האמינו שצריך לנסוע מוקדם וחיכו יותר מדאי.
    השנה הודיעו על מהלך של כל איחוד אירופה שכולל אוקראינה וישראל שבאמצע יוני יהיה חוק שיוכלו לטוס מאחת לשניה רק מחוסנים . לכן נראה שהשנה צריך להקדים לטוס מתחילת יוני . שנזכה ונחיה בס"ד

  • בעקבות המתיחות בין רוסיה לאוקראינה, נאט"ו צפוי לשגר בקרוב מסר מרתיע במיוחד למוסקבה, בדמות שיגורם של 40.000 חיילים ו-15.000 טילים נגד טנקים סמוך אל הגבול הרוסי.
    הכוחות, בחלקם אמריקנים, יוצבו בים השחור ובאזורים הבלטיים. מטרת נאט"ו היא להרתיע את רוסיה.

Recent Posts

אוקראינה • צפויה הקלה במגבלות החשמל בחודש הקרוב

חדשות אוקראינה • מומחי האנרגיה חושפים כי צפויה הקלה בחודש הקרוב, במגבלות הספקת החשמל ברחבי…

10 שעות ago

תמימי דרך • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות

חדשות ארגון 'תמימי דרך' • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות בימים הקרובים - שערי…

17 שעות ago

פרשת קורח • שיעור מפי רבי אליהו עטייה |◄

שיעורים לפרשת השבוע • צפו בשיעור מקיף מפי הגאון רבי אליהו עטייה שליט"א | שיעור…

18 שעות ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • "רֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁלָּנוּ גָּדוֹל מְאֹד מְאֹד בְּעֵינֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ"

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

19 שעות ago

טרגדיה נוראה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל

"עָלָה מָוֶת בְּחַלּוֹנֵינוּ" • לאחר מחלה קשה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל (25) מיקירי אנ"ש…

2 ימים ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • 'גַּם מֵאֵלּוּ הַפְּסִיעוֹת שֶׁל הַיְּגִיעוֹת נִבְרָא מַלְאָךְ מִכָּל פְּסִיעָה'

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

2 ימים ago