ההיסטוריה חוזרת!!!
כך ניסו רבי יצחק ברייטר הי"ד ועוד מיקירי אנשי שלמינו חסידי ברסלב זצ"ל להבריח את הגבול מפולין לאומן בראשית ימי מסך הברזל (יודגש כי היה זה בזמן שעדיין לא ירו על מבריחי הגבול), כך מספר רבי אהרן לייב ציגלמן מגדולי חסידי ברסלב בוורשה הי"ד.
בעזהי"ת, יום ב' בהר, שלשים למב"י (ט"ו באייר!) תרפ"א, ורשה יע"א. – [שימו לב לתאריך המכתב![
"והנה אודות ידידנו הר' יצחק ברייטער אודיעך כי בש"ק פ' קדושים היו הוא ור' ישראל זינגער ובנו נחמן בטשעשטין על הגשר של הגבול ותפסו את ר' ישראל זינגער ושלחו אותו בעטאפ ור' יצחק נ"י בראותו זאת נמלט בדרך נם וחזר לקראקע ובנו נחמן בא לווארשא ביום ב' שבוע העבר. והנה אתמול קיבלתי מכתב מר' יצחק נ"י שר' ישראל בא לקראקע אחר שנתפס שלשה ימים – והנה הם מוכנים לנסוע עוד הפעם לעיר הגבול, אולי יתן ה' שיזכו לעבור בנקל והיום שלח טעלעגראמע עבור בנו נחמן שיבא לקראקע – השי"ת ינחם במעגלי צדק למען שמו" (רינת ציון, מכתב י')
רבי יצחק עצמו מספר על ניסיון נוסף שעשה כדי להגיע לאומן לראש השנה תרפ"ו:
"וגם בשנה הזאת, היינו בסוף חודש, נסעו הרבה אנשים עד הגבול וגם אני נסעתי עמם, והפקרנו את בני ביתנו וישבנו שם אצל הגבול כמו חמשה שבועות ורצינו ליתן ממון הרבה להעבירנו הגבול ולא היה באפשר למצוא מנהיג בשום ממון בעולם ואין יוצא ואין בא. כי בכל הקיץ לא בא אף ערל אחד מארץ רוסיא שיעבירנו שמה, ומארצנו אין נמצא שום איש שירצה למסור נפשו להעבירנו וישבנו שם יחד יותר מעשרים אנשים ועסקנו הרבה בתפלה ובקימת חצות ובהליכה קודם חצות למקוה קרה ובתפילת ותיקין ובצעקות והתבודדות על ציוני הצדיקים אשר במעזעריטש ה"ה ר' נחמן קאסיווער ור' יעקב מהניפאליע ור' קאפיל בעמ"ח שערי גן עדן ז"ל ועוד, והוכרחנו לחזור על ראש השנה לביתנו. אבל בעריש מלענטשיץ וחברו זושא מלאדז הם המוסרים נפשם תמיד בלי צמצום על נסיעת ראש השנה, אף שרבים מאנ"ש אינם מסכימים לזה המסירות נפש חוץ מגבול הצמצום, הלכו יחד בלי שום מנהיג לעבור הגבול ברגליים, ונתפשו מהר וישבו בבית האסורים כמו חמשה שבועות כל ימי ראש השנה, עד אחר סוכות"
(שארית ישראל ק"ו, ב״ה, ד׳ מקץ מ״ד יבמות תרפ״ו ורשה)
מוגש ע"י מכון 'אש תמיד תוקד' לזיכרון חסידי ברסלב בפולין שנעקד"ה בשואה ה' יקום דמם.
אֲבָל בְּלִי פַּאסְפּוֹרְט לֹא!
לאחר זמן, כאשר הפכה הברחת הגבול למסוכנת, הוציאו זקני אנ"ש דפולין הוראה חד משמעית כי אסור להבריח את הגבולות בשום פנים ואופן:
אנו מחויבים להבהיר, כי אין במאמר זה משום קריאה או המלצה – חס ושלום – לפעול בכל צורה שהיא בדרך של הברחת גבולות, שהיא דרך מסוכנת עד מאוד, בפרט היום.
ואין לנו אלא לצטט את שיחת מוהרנ"ת המובאת בשיח שרפי קודש: מוֹהַרְנַ"תְּ הִתְבַּטֵּא וְאָמַר פַּעַם לְעִנְיַן הַנְּסִיעָה לְצִיּוּן רַבֵּנוּ: "אִלּוּ הָיְתָה כָּל הַדֶּרֶךְ זְרוּעָה בַּחֲרָבוֹת מְחֻדָּדוֹת, הָיִיתִי גּוֹחֵן עַל יָדַי וְרַגְלַי בִּכְדֵי לְהַגִּיעַ לַצִּיּוּן, אֲבָל בְּלִי פַּאסְפּוֹרְט לֹא! אֶלָּא הָיִיתִי עוֹשֶֹה אֶת כָּל הַמַּאֲמַצִּים לְקַבֵּל פַּסְפּוֹרְט", "וֶוען סְ'וָואלְט גִּיוֶוען דִּי גַּאנְצֶע וֶועג מִיט שַׁארְפְן שְׁוֶוערְד וָואלְט אִיךְ זַאךְ גֶּערִיטְשְׁקֶעט אוֹיף דִּי הֶענְט אוּן אוֹיף דִּי פִיס, אָבֶּער אָן אַ פַּסְפּוֹרְט נִישְׁט, נָאר אִיךְ וָואלְט גִּיטָאן אַלֶע מֶעגְלִיכְקֵייטְן צוּ בַּאקוּמֶען אַ פַּסְפּוֹרְט".
ובשיש"ק החדש בהערה: "…ועל כן, אף שעל סכינים וחרבות היה מנסה בכל כוחו להגיע לציון רבינו, אולם בלא פספורט, שהוא כנגד חוק המלכות, לא היה מסתכן. כי אין זה ברצון רבינו הק' לעשות דבר כזה שיש בו סכנה לכל יהדותו וצריכין להרבות בתפילה שנזכה כבר לנסוע מפה ארץ ישראל בדרך ישרה, ואם היו מתפללים הרבה בוודאי שכבר היינו זוכים לזה, רק שאין מתפללים כראוי על זה"
וה' יתברך יזכנו שנזכה לבוא לציון רביה"ק לימי ראש השנה הבעל"ט ברינה ובדרך הישר.