הוֹשַׁעְנָא רַבָּא • כך נהגו אנשי שלומינו ביומא דהושענא רבה | כמה מההנהגות ביום הושענא רבה:
לובשים בגדי לבן: נהוגים ללבוש בגדי לבן בתפילות יום הושענא רבה כפי שנוהגים ללבוש בימים הנוראים.
"בְהוֹשַׁעְנָא רַבָּא עִקָּר הָעֲבוֹדָה הִיא הָאֲמִירָה": אָמַר רַבֵּנוּ: "בְּשָׁבוּעוֹת אִיז דֶּער עִיקָר דָּאס אוֹיף זַיין, אוּן הוֹשַׁעְנָא רַבָּא דֶּער עִיקָר דָּאס זָאגְן" – בְּחַג הַשָּׁבוּעוֹת עִקָּר הָעֲבוֹדָה הוּא לִהְיוֹת נֵיעוֹר, וּבְהוֹשַׁעְנָא רַבָּא עִקָּר הָעֲבוֹדָה הִיא הָאֲמִירָה (אֲבָנֶי"הָ בַּרְזֶל). (שיח שרפי קודש חלק א' תקמ"ד)
אמירת חומש דברים: "בְּהוֹשַׁעְנָא-רַבָּא הָיוּ אַנַ"שׁ נוֹהֲגִים לוֹמַר אַחַר תְּפִלַּת עַרְבִית אֶת "חֻמָּשׁ דְּבָרִים", קְצָתָם בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ וּקְצָתָם בְּבֵיתָם. (שיח שרפי קודש חלק ד' רמ"ו)
אמירת ספר התהילים: וְאַחַר צֵאת הַלְּבָנָה הִתְחִילוּ לוֹמַר תְּהִלִּים בִּמְתִינוּת רַבָּה מֶשֶׁךְ כַּמָּה וְכַמָּה שָׁעוֹת. (שם).
אנ"ש היו רוקדים הרבה מאוד: "וְאַחַר גְּמַר אֲמִירַת תְּהִלִּים הָיוּ רוֹקְדִים הַרְבֵּה מְאֹד. (שם)
התפללו כוותיקין: "וְאַחַר גְּמַר אֲמִירַת תְּהִלִּים… הָיוּ כָּאֵלֶּה שֶׁהָלְכוּ לִישׁוֹן אַחַר כָּךְ וְקָמִים לִוְתִיקִין לִתְפִלַּת שַׁחֲרִית כַּנָּהוּג, כִּי לֹא הָיָה קְפֵּידָא בְּדַוְקָא לִהְיוֹת עֵרִים כָּל הַלַּיְלָה, וּכְמַאֲמָרוֹ שֶׁל רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ-לִבְרָכָה שֶׁאָמַר (לעיל ח"א, סעיף תקמ"ד): "בְּהוֹשַׁעְנָא, הָעִקָּר הוּא הָאֲמִירָה". (שם)
מתפללים בנוסח הימים נוראים: "מִנְהָג אַנַ"שׁ לְהִתְפַּלֵּל בְּהוֹשַׁעְנָא רַבָּא בְּנֻסַּח יָמִים הַנּוֹרָאִים, דְּהַיְּנוּ מִתְּחִילַת הַתְּפִלָּה עַד תְּפִלַּת שְׁמוֹנָה-עֶשְׂרֵה, וְכֵן בִּקְדֻשַּׁת שַׁחֲרִית וּמוּסָף". (שיח שרפי קודש חלק ד' רמ"ז).
אין אומרים בחזרת המוסף "ותערב": "בְּהוֹשַׁעְנָא-רַבָּא, אֵין אוֹמְרִים [בתפילת המוסף] "וְתֵעָרֵב". (שיח שרפי קודש חלק ד' רמ"ח).
צועקים באמירת ההושענות: וַעֲזָרָנוּ הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּנִפְלְאוֹתָיו וְטוֹבוֹתָיו וְנִסָּיו שֶׁבְּכָל יוֹם וּבְכָל עֵת עֶרֶב וָבֹקֶר וְצָהֳרָיִם, בִּפְרָט בְּיָמִים טוֹבִים קְדוֹשִׁים, בִּפְרָט בְּיֶרַח הָאֵיתָנִים שֶׁאֵיתָן בְּמִצְווֹת הוּא חֹדֶשׁ תִּשְׁרֵי הַקָּדוֹשׁ וְהַנּוֹרָא מְאֹד שֶׁזָּכִינוּ לִישׁוּעוֹת נִפְלָאוֹת, וְלַחֲטֹף גַּם קְצָת שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה, וְלֵישֵׁב בַּסֻּכָּה בְּכָל יוֹם וְלֶאֱחֹז בְּיָדֵינוּ מָאנָא קְרָבָא מַטֵּה עֹז, הֵם הָאֶתְרוֹג וְהַלּוּלָב וַהֲדַס וַעֲרָבָה הַקְּדוֹשִׁים וְהַנּוֹרָאִים מְאֹד, וְלִצְעֹק הוֹשַׁעְנָא הוֹשַׁעְנָא בְּכָל יוֹם, וּבִפְרָט בְּהוֹשַׁעְנָא רַבָּא, וְלִשְׂמֹחַ בִּשְׁמִינִי עֲצֶרֶת וְשִׂמְחַת תּוֹרָה. (עלים לתרופה מכתב רנ"א)
*
שיחת הר"ן – רנא: "בִּימֵי אֱלוּל וַעֲשֶֹרֶת-יְמֵי-תְשׁוּבָה וְיָמִים-נוֹרָאִים עַד הוֹשַׁעְנָא-רַבָּא צִוָּה לְכַמָּה אֲנָשִׁים לוֹמַר אָז כָּל סִפְרֵי תַּנַ"ךְ מִתְּחִלָּתָם וְעַד סוֹפָם. וְגַם הוּא בְּעַצְמוֹ נָהַג כָּךְ כַּמָּה פְּעָמִים. גַּם הָיָה גּוֹמֵר כַּמָּה סְפָרִים בַּיָּמִים הַלָּלוּ וְאֵינִי זוֹכֵר לְבָאֲרָם הֵיטֵב".
"הוֹשַׁעְנוֹת חֲבוּטִים מְסֻגָּלִים":
ספר המידות – ערך "דרך" סעי' ו: "מִי שֶׁרוֹכֵב עַל סוּס, יוֹלִיךְ עִמּוֹ "הוֹשַׁעְנוֹת". ועיין עוד בערך "פחד" סעי' טז: "הוֹשַׁעְנוֹת חֲבוּטִים מְסֻגָּלִים לְבַטֵּל הַפַּחַד".
סיפור:
פַּעַם בְּהוֹשַׁעְנָא רַבָּא אַחַר גְּמַר הַתְּפִלָּה שֶׁהֶאֱרִיךְ בָּהּ רַבִּי גֶעצִיל זַ"ל מְאֹד נִגַּשׁ לְרַבִּי לֵוִי יִצְחָק זַ"ל וְאָמַר לוֹ: עֲדַיִן אֵין לִי כְּלוּם עֲבוּר הֶחָג הַקָּרֵב וַאֲפִלּוּ לִסְעֻדַּת שַׁחֲרִית עַכְשָׁו אֵין לִי. הִשְׁתּוֹמֵם רַבִּי לֵוִי יִצְחָק זַ"ל בְּחָשְׁבוֹ עַתָּה כְּשֶׁכְּבָר סִיְּמוּ כָּל הַקָּהָל אֶת הַתְּפִלָּה הֵיכָן אֵלֵךְ וְאֶאֱסֹף עֲבוּרוֹ מְעוֹת צְדָקָה, וּמַדּוּעַ לֹא הִזְדָּרֵז לְהוֹדִיעוֹ קֹדֶם וְהָיָה בְּאֶפְשָׁרוּתוֹ לֶאֱסֹף עֲבוּרוֹ בְּעֵת תְּפִלַּת הַקָּהָל, וְהוּא רַבִּי גֶעצִיל לְרֹב הִתְעוֹרְרוּתוֹ בַּעֲבוֹדַת הַתְּפִלָּה לֹא דָּאַג וְחָשַׁב עַל זֶה כְּלָל וּכְלָל וְהִתְפַּלֵּל בְּכֹחוֹת כְּהֶרְגֵּלוֹ וְרַק אַחַר גְּמַר תְּפִלָּתוֹ הָאֲרֻכָּה נִזְכַּר בְּחֶסְרוֹנוֹ. בְּלֵית בְּרֵרָה הָלַךְ רַבִּי לֵוִי יִצְחָק זַ"ל מִבַּיִת לְבַיִת עִם עוֹד אֵיזֶה בָּחוּר וְאָסְפוּ עֲבוּרוֹ מְעַט לֶחֶם וְכַדּוֹמֶה. (שיח שרפי קודש חלק ה' רכ"ה).