חדשות

'היכל התורה באומן' • מקלט רוחני מרומם לעולים

קיבוץ תשפ"ג • 'היכל התורה באומן' הטובל כל כולו בירוק – גדוש עד אפס מקום ומהווה מקלט רוחני מרומם להמוני משתתפי הקיבוץ הקדוש

הנסיעה לאומן השנה, מעוררת תמיהות ושאלות רבות בקרב רבים: מדובר בתופעה שאיננה ברורה מאליו. אלפים-אלפים זורמים בימים אלה מכל קצוות הארץ ומכל רחבי העולם, שוטפים את מדינות  אירופה בדרכים לא דרכים, ממתינים שעות ארוכות בגבולות, סובלים טלטולי דרכים לא פשוטים, זקנים עם נערים – והעולם רואה ותמה: מה לכם שם ומי לכם שם?!

בעיתונות הכללית מגיעות כותרות חדשות ממוסקבה, והמוני חסידי ברסלב – דבוקים ברבם, מטלטלים בדרכים במסירות הירואית שלא נראה כמוה מזה זמן רב. קולות המלחמה נבלעים מול שאון רגלי החסידים. עושים את דרכם בדרכים ארוכות ומייגעות, דרך מדינות שלישיות ונסיעות קרקע הנמשכות על פני למעלה מעשר שעות, תוך נאמנות מיוחדת ומעוררת התפעלות לשהות בימי ראש השנה הקדושים בצל ציון קדשו של רבם הגדול, רבי נחמן מברסלב זיע"א. מבקשים להמשיך גם השנה במסורת המקובל מדור לדור, למלא אחר רצון קדשו שישהו אצלו בראש השנה גם לאחר הסתלקותו.

רוחות המלחמה המאיימת להעלות הילוך, עם הודעתו של פוטין על הרחבת הגיוס, אינן משוברות את רוחם. אלפים אלפים שוהים בשעות אלו ממש בדרכים, יצאו מביתם שבארץ הקודש ומכל מדינות תבל, בלב הומה התרגשות ומתוך תפילות וריקודי שמחה על הזכות הגדולה שנפלה בחלקם. כל זאת, כמובן, לצד התארגנויות ביטחוניות מן השורה הראשונה הננקטים על ידי כלל הרשויות והגורמים, לשמירה על בטחונם של משתתפי הקיבוץ האדיר.

החידוש הגדול: ההיכל טובל בירוק

חידוש גדול מקדם את פני אלפי הנוסעים, עם בואם לאומן – היכל התורה הענק והמרווח שהוקם בשנה שעברה, התעצם בשנה זו עשרת מונים, בשידרוגים מיוחדים המעניקים לכל הבאים בשעריו הרגשה מופלאה של יישוב הדעת וחשק לנצל את הימים האחרונים  של השנה ללימוד תורה מתוך התרוממות רוח ומנוחת הנפש.

ההיכל הטובל כל כולו בעציצים יוקרתיים, קיבל מראה של בית כנסת מפואר בליל התקדש חג השבועות. התחושה היא שהנך נכנס לגן אירועים מפואר ומושקע, כאשר שלטי ענק וכרזות צבעוניות ומושקעות מבארים את פשר התופעה: 'התורה הזמנית' בליקוטי מוהר"ן הנלמדת בימים אלו על ידי כלל חסידי ברסלב הינה  תורה ס"ה, בה עוסק רבי נחמן זיע"א בסוד השדה ובעל השדה.

התורה מכונה 'ויאמר בועז אל רות' וכוללת את המילים המוכרות 'דע כי יש שדה', במסגרתן ממשיל רבי נחמן את נשמות ישראל לשדה מלבלב, כל פרח מסמל נשמה, והצדיק משול ל'בעל השדה' – לגנן המטפל בגן, המטפח כל שתיל, כל פרח, כל גידול. ומוודא שכל אחד מהם פורח ומלבלב כמיטב יכולתו.

בכדי לחבר את הציבור לתורה המופלאה הזו, ולעורר את חשקו של כל יחיד להיכנס אל היכל התורה ולהשקיע זמנים לעיין ולהעמיק בתורה עמוקה זו, השקיע ארגון 'לטייל בתורתו' מיסודו של ר' מרדכי גוטליב הי"ו, ראש כוללי ליקוטי מוהר"ן בעיון, מאמץ כביר על מנת לשוות ל'היכל התורה' מראה של שדה ש'שם גדלים אילנות ועשבים יפים ונאים מאוד' וכמו שאומר שם רבי נחמן: וגודל יקר יופי השדה וגידוליו אי אפשר לתאר, אשרי עין ראתה זאת.

האווירה האמיתית השוררת באומן

אם התרגלנו לשמוע במשך שנים על אוירה שאינה עולה בקנה אחד עם אוירת הימים הנוראים, הרי שבשנים האחרונות התמונות המגיעות מאומן מספרות את הסיפור האמיתי שהיה נסתר וחבוי: האווירה הרוחנית המיוחדת שולטת בכיפה, אלפים שוקדים על לימוד התורה הקדושה ומעמיקים לחקור את תורת רבם, לעומקה ולרוחבה, שיעורים על התורה הזמנית נמסרים דבר יום ביומו מפי מיטב מגידי השיעורים, בעברית באידיש ובאנגלית, וקול התורה הולך וחזק מאוד.

היכל התורה מהווה פינה של יישוב הדעת אליה יכול כל אחד לברוח מתוך ההמולה, לתפוס ספר – גמרא, שולחן ערוך, חומש, משניות – ולהתכונן כראוי וכנכון לקראת יום הדין וההמלכה הממשמש ובא.

חוברות עזר ייחודיות ומושקעות – המלמדות כיצד לומדים ליקוטי מוהר"ן בעיון

על מנת להקל על אלפי לומדי 'היכל התורה' – גם אלה שאינם מורגלים בלימוד ליקוטי מוהר"ן בעיון לאורך כל ימות השנה – להיכנס אל לימוד עמוק ומתוק זה הדורש מיומנות ולמידה מיוחדים, ולקיים את ציווי רבי נחמן זיע"א שילמדו את תורותיו בעיון, נכתבו על ידי מיטב הלומדים חוברות עזר וסיוע מיוחדות במינן:

חוברות 'פרעג א שאלה' ו'מרחבי השדה' הכוללות עשרות שאלות ותמיהות במהלך המאמר של רבי נחמן, המעוררות התבוננות מעמיקה יותר לכל מתבונן. חוברת 'קשרי המקראות' הפותחת כל פסוק או מאמר חז"ל המוזכרים בתורה ומעניקים את האפשרות ללומד להרחיב את ידיעותיו ביסודות התורה. חוברת ייחודית 'סמא דחיי' המעניקה מענה וכלים לכל מי שחשקה נפשו לצלול לעומק תורת הצדיק באופן עיוני השווה לכל נפש! החוברת כוללת: מאמר לעובדא ולמעשה, עצות חדשות העולות מתוך העיון בליקוטי מוהר"ן, קיצור ח"י כללים של רבי אברהם ב"ר נחמן בשפה שווה לכל נפש, 'כל מה שרצית לשאול' – שו"ת נרחב בנושא לימוד ליקוטי מוהר"ן בעיון.

החוברות היקרות הללו – פותחים בפני הקורא שבילים סלולים כיצד לומדים ליקוטי מוהר"ן בעיון, והינם מחולקות בהיכל התורה ובשאר בתי המדרשות באומן.

לצד זאת הפיק ארגון 'לטייל בתורתו' ספר ליקוטי מוהר"ן בכריכה קשה מהודרת ומפוארת הכולל רק את התורה הנלמדת, תורה ס"ה באותיות גדולות ומאירות עיניים, על מנת שכל מילה בתורה תקבל תשומת לב כפי שרבי נחמן רצה שידייקו בכל מילה שכתב, כי לכל מילה יש משמעות.

חלק מן הספרים המהודרים הללו, חולקו כבר על אם הדרך, בשדה התעופה בארץ, להמוני הנוסעים – שששו על הזכות לקבל לידיהם את התורה הזמנית הכרוכה ברוב פאר בהדר, בשקיות ממותגות, על מנת לנצל את שעות הנסיעה הארוכות ללימוד מעמיק ומלא טעם של 'התורה הזמנית'.

ברסלב נייעס

Recent Posts

אוקראינה • צפויה הקלה במגבלות החשמל בחודש הקרוב

חדשות אוקראינה • מומחי האנרגיה חושפים כי צפויה הקלה בחודש הקרוב, במגבלות הספקת החשמל ברחבי…

14 שעות ago

תמימי דרך • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות

חדשות ארגון 'תמימי דרך' • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות בימים הקרובים - שערי…

20 שעות ago

פרשת קורח • שיעור מפי רבי אליהו עטייה |◄

שיעורים לפרשת השבוע • צפו בשיעור מקיף מפי הגאון רבי אליהו עטייה שליט"א | שיעור…

22 שעות ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • "רֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁלָּנוּ גָּדוֹל מְאֹד מְאֹד בְּעֵינֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ"

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

23 שעות ago

טרגדיה נוראה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל

"עָלָה מָוֶת בְּחַלּוֹנֵינוּ" • לאחר מחלה קשה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל (25) מיקירי אנ"ש…

2 ימים ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • 'גַּם מֵאֵלּוּ הַפְּסִיעוֹת שֶׁל הַיְּגִיעוֹת נִבְרָא מַלְאָךְ מִכָּל פְּסִיעָה'

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

2 ימים ago