חדשות

היסטוריה בברסלב: השוהל בירושלים מתרחב |◄

היסטוריה בחסידות ברסלב: בית חיינו הבנין המרכזי של כלל חסידי ברסלב שממנו תצא תורת רבינו הקדוש לכל העולם כולו בתהליך התרחבות | "כִּי עַתָּה הִרְחִיב ה' לָנוּ" | גלריה נרחבת, צפו:


רגשות שמחה והתרגשות אין קץ ממלאים את לבותיהם של חסידי ברסלב בכל מקום שהם, עם הוודע הבשורה המרנינה על ההרחבה הגדולה של בית מדרשנו הגדול והוותיק בשכונת מאה שערים הנקרא בפי העם "השוהל", שהוקם ע"י גדולי אנשי שלומינו בדורות הקודמים, ומהווה זה למעלה משבעים שנה כמרכז הגדול והוותיק של כלל חסידי ברסלב בארץ ישראל.

אנשי ירושלים שעוברים בימים האחרונים ברחוב מאה שערים פינת סלנט לא האמינו למראה עיניהם, מנופים ענקיים עמדו מבוקר ועד השעות המאוחרות של הלילה, וביחד עם צוות מורחב של עשרות פועלים בו זמנית, הלך ונבנה אגף שלם באורך כשלושים מטר על פני כל החזית המיתולוגית של בנין בית מדרשנו הגדול.

אין זה סוד כי בשנים האחרונות קיימת התפתחות והתחדשות ממשית בכל הנוגע לפעילות בית מדרשנו הגדול. רוח צעירה ומרעננת של עבודת ה' בחיות ובהתלהבות כבשה את המקום, ובד בבד גודשים את היכלי בית המדרש מאות ואלפים במשך כל ימות השנה, ובפרט בשבתות ומועדים, בתפילות ומעמדים שקנו שם עולמי, וכידוע ומפורסם איזה תענוג רוחני מקבלת הנשמה בכל תפילה ותפילה בבית מדרשנו הגדול.

אולם יחד עם זאת הצפיפות והדוחק בהיכל בית המדרש, כמו גם בעזרות הנשים, גברה והלכה, עד שרבים וטובים נאלצו לוותר על התפילות בבית מדרשנו, בפרט אברכים צעירים ובעלי משפחות, שלא הצליחו למצוא מקום פנוי, ומחמת כן הדירו רגליהם ממקום קדוש זה.

התפנית והמהפך חלו בשבועות האחרונים עם תחילת עבודות הבניה להרחבת הבנין. ואילו שבוע זה פרשת כי תצא, כבר ירשם באותיות של זהב בהיסטוריה העשירה של חסידות ברסלב בארץ הקודש, כאשר באופן פלאי, ובמהלך דרמטי שאין כמותו, קם הדבר והיה תוך ימים ספורים, כאשר ההרגשה בפי כל היתה כאותו מעשה של "איש חסיד היה" כאשר "מַלְאֲכֵי רַחֲמִים מִמְּעוֹנָתוֹ. אָז הֵחֵלּוּ לִבְנוֹתוֹ: רַבּוּ בְּנֵי הַמְּלוּכָה. וַתִּשְׁלַם כָּל הַמְּלָאכָה: דָּץ הַסּוֹחֵר בִּרְאוֹתוֹ. כִּי נִגְמְרָה מְלַאכְתּוֹ: כְּלוּלַת מִגְדָּלִים נָאִים. לְפִי עִנְיַן הַבַּנָּאִים"

כאמור, אגף שלם ונרחב נבנה על פני כל אורך הבנין מצד רחוב סלנט, והוא כולל לע"ע 3 קומות בנויות לתלפיות, כאשר הקומה התחתונה הופכת לחלק בלתי נפרד מהיכל בית המדרש, שהגדיל את שטחו באופן משמעותי לעוד מאות מתפללים, והקומות העליונות ישמשו לעזרת נשים ולסירוגין לעזרת גברים לפי צרכי בית המדרש.

רובו של ה"שלד" מורכב מפלדה איכותית ומשובחת, ובכך התאפשרה הבניה המהירה, כאשר כל העבודה מלווה בפיקוח צמוד של גדולי המהנדסים מהשורה הראשונה, שהגיעו מידי יום ביומו וליוו את ביצוע הבניה על כל צעד ושעל. בין השאר נחפרו למעלה מעשרה יסודות איתנים לעמודי התווך המחזיקים את האגף החדש, באופן המחמיר ביותר, ולא בכדי, כי כבר המליצו חכימי דיהודאי שבית מדרשם של חסידי ברסלב צריך להיות חזק יותר מסתם בית מדרש, שכן הם זוכים לרקוד רבות על שמחת יהדותנו, והבנין צריך להיות מתאים לריקודין קדישין אלו, המתקיימים מידי יום ביומו, ובפרט בשבתות ומועדי קדשנו, וביותר בשמחות בית השואבה והקפות שניות ושאר מעמדי הקודש…

והאמת היא שעיקר העבודה הקשה והמאומצת כבר מתרחשת זה שנים וחודשים ארוכים, כאשר הנהלת בית המדרש משקיעה כספים וכוחות אין סופיים בכדי להגיע לתוצאה מבורכת זו. תוכניות אדריכליות והדמיות מקצועיות, ובפרט השגת האישורים השונים הדרושים. המאמצים ידעו כל הזמן עליות ומורדות, ורק בשבועות האחרונים הבשילו לכדי מעשה, וכך קפצו אל המים הסוערים וזכו להגשים את משאת לבם, ומושא תפילותיהם, של אלפי חסידי ברסלב, שבזמן האחרון נקראו להתפלל שוב ושוב למען הרחבת בית מדרשנו הגדול, מרכז חייהם של החסידים בירושלים הקדושה.

עם תחילת העבודות האינטנסיביות גם הוקם "קרן הבנין" שע"י הנהלת בית המדרש, ותפקידו לרכז את המאמצים השונים והשגת הכספים האסטרונומיים הדרושים למען השלמת הבנין על מכונו ותפארתו. כאשר מתכוונים מיד לאחר חגי תשרי להתחיל את הפרוייקט הענק של ביצוע עבודות גימור הפנים והחוץ, בהשקעה אדירה של דמים מרובים.

חשוב לציין כי כל המהלך מתחילתו ועד סופו מלווה בהתייעצות תמידית עם גדולי זקני וחשובי אנ"ש, שאינם מסתירים את שמחתם האדירה למראה הנהדר של הרחבת הבנין המיתולוגי שבימים אלה שינה את פניו מהקצה אל הקצה, ועוד היד נטויה לפארו ולשכללו מבית ומבחוץ, באופן שיקדש שם ה' ושם הצדיק בכל העולם כולו.

כמה מפליא הדבר, שההרחבה הגדולה הזו אירעה בדיוק בפרשת כי תצא, בה אנו קוראים בהפטרה: "הַרְחִיבִי מְקוֹם אָהֳלֵךְ וִירִיעוֹת מִשְׁכְּנוֹתַיִךְ יַטּוּ אַל תַּחְשׂכִי, הַאֲרִיכִי מֵיתָרַיִךְ וִיתֵדֹתַיִךְ חַזֵּקִי: כִּי יָמִין וּשְׂמֹאול תִּפְרֹצִי…"

ואכן כולנו תקוה ותפילה שחפץ ה' יצליח ביד העוסקים במלאכת הקודש, להשלים את הבנין בתפארתו, בו יתפללו אנשי שלומינו היקרים עד ביאת משיח צדקנו ובנין בית הבחירה, ועד בכלל אמן ואמן.

ברסלב נייעס

Recent Posts

'האויר הנח והזך': מסע הקודש "מסלול מהדרין" | הפרטים

קיבוץ ראש השנה תשפ"ה • 'האויר הנח והזך' עם בשורה מהפכנית לכלל חסידי ברסלב: לרב'ה, בלי…

יום 1 ago

גזירת גיוס בני הישיבות: חשובי אנ"ש נושאים דברים בעצרת הרבבות |♪

חדשות העולם היהודי • בעצרות הרבבות נגד גזירת גיוס בני הישיבות, הגה"צ רבי יעקב מאיר…

יום 1 ago

השבוע בברסלב: כותרות, עלונים ומודעות לפרשת 'קרח' תשפ"ד

כל חדשות השבוע בחצרות ברסלב: כותרות השבוע ב'ברסלב נייעס' • עלוני ברסלב המובילים • לוח…

יום 1 ago

קיבוץ תשפ"ה • 'דרך צדיקים' ו'נתיבים טורס' עם טבלאות המחירים |↓

חדשות קיבוץ תשפ"ה • חברות הנסיעות 'דרך צדיקים' ו'נתיבים טורס' - הסוכנויות הוותיקות והאמינות של…

יום 1 ago

נס בצפת: טיל נפל סמוך לשביל התבודדות |◄

חדשות ברסלב • נס בצפת: טיל נפל סמוך לשביל ההתבודדות של אנ"ש בערי צפת, בנס…

2 ימים ago

'שבת שפכי' • סודה של השבת השנתית של ברסלב |↓

חדשות ברסלב • סודה של 'שבת שפכי' השבת השנתית וההיסטורית של חסידות ברסלב ברחבי העולם,…

2 ימים ago