היום (שלישי, פנחס) ט"ו בתמוז חל יום הילולת הרה"ק רבינו רבי חיים בן עטר זיע"א בעל ה'אור החיים הקדוש', המכונה "הנר המערבי" הטמון בהר הזיתים בירושלים, אלפים מכל הארץ והעולם עולים לפקוד את ציונו לדבר ישועה ורחמים:
הרב הקדוש רבי חיים בן־עטר זיע"א חיבר את ספרו ה' אור החיים' הקדוש על התורה, עלה בסערה השמימה בעיה"ק ירושלים תות"ב, לפני 280 שנה, ביום ט"ו בתמוז ה'תק"ג. כאשר נפטר, אמר הבעש"ט הקדוש "כבה נר המערבי"…
איתא בספר דור דעה (ח"ב עמ' כ"ג): דבר ידוע הוא דבט"ו לחודש תמוז שנת תק"ג נפטר האוה"ח הקדוש בירושלים ובשבת פרשת פנחס בעת אשר ישב הבעל שם טוב זיע"א בסעודה שלישית כאשר ברך ברכת המוציא אמר "כבה נר המערבי"… ובמוצש"ק פירש דבריו כי כונתו היה שהרה"ק מוה"ר רבי חיים בן עטר איננו והוא היה "מערבי" מארצות המערב ויש סוד אחד בנטילת ידים ואין מגלין אותה רק לחד בדרא והיא היתה לנחלה להר"ח בן עטר ועתה בשעת נט"י לסעודה שלישית נתגלה לי זה האות כי כבה נר המערבי.
מיקום ציון בעל האור החיים הקדוש: הציון במורד הר הזיתים מעל ציון זכריה הנביא ויד אבשלום. בסמוך לציונו קבורות שתי נשותיו.
רבינו האור החיים הקדוש חי כארבעים שנים בלבד ועלה בסערה השמימה בירושלים עיה"ק ונטמן ביום ט"ו בתמוז ה'תק"ג (לפני 279 שנים, תק"ג – תשפ"ב)
מקום מנוחתו ידוע ומקובל כמקום ישועות ורפואות למעלה מדרך הטבע ומידי שנה עולים רבבות אלפי בני ישראל מכל העולם לציונו הקדוש בהר הזיתים להתפלל לישועת הכלל והפרט ולהיוושע בכל מילי דמיטב.
וכן נוהגים רבים להגות ולילמוד בתורתו ה"ה ספרי האור החיים הקדוש ולהתדבק ברוחו של צדיק ובדרכיו המאירים בלימוד תורתו וכן מקובל כי הדלקת נר לעילוי נשמת צדיק בכלל, ובפרט ביום הילולתו מסוגל מאוד ואפשר להתפלל אז בזכות הצדיק עבורו מדליקים את הנר ולפעול ישועות.
סיפור נורא מקובל מפי הרה"ח רבי מנחם ברבר ז"ל כי בזמן שליטת הירדנים בהר הזיתים. כניסת מתפללים יהודים נמנעה לחלוטין להר כולו, וזממו הירדנים להפוך את ההר קדוש לרחבת חניון רחבת ידיים.
הדחפורים החלו בעבודתם בשצף קצף תוך כדי רמיסת הקברים הרבים השוכנים בהר הזיתים משנים קדמוניות, וכשהגיע הדחפור לציונו הקדוש של רבינו האור החיים הק', לפתע ללא שום סיבה הנראית לעין התהפך הדחפור לוואדי והנהג נהרג במקום.
הקבלן שלא היה מאותם המאמינים בדברים שאינם מורגשים בחושי הגשם או הנראים לעין, הקשה את עורפו והביא למחרת דחפור אחר וחשב לגמור את זממו אולם ברגע שהתקרב אותו דחפור לציונו הקדוש של רבי חיים זיע"א שוב התהפך הדחפור ללא שום סיבה מוסברת והנהג שבו נהרג במקום.
שוב הקשה הקבלן את ליבו והחליט כי אין זה כי אם שיש כאן איזשהו בעיה לדחפורים, ולמחרת יביא עובד מומחה עם פטיש ואזמל ובידיו יפרק לו את המכשול העיקש, אלא שלמחרת כאשר החל העובד הנכרי בעבדתו, ובהרימו את הפטיש הכבד לפתע נפל הפטיש על ראשו של העובד ותכף הרגו באותו מקום. או אז נכנע ליבו של הקבלן הערל והשתכנעו הירדנים כי הלא דבר הוא זה, וודאי קדושת המקום היא הגורמת למעשי ההרג, והעבודות הופסקו, כך נשמר מקום מנוחת האור החיים הקדוש זיע"א.
הגה"ח רבי אברהם בן רבי נחמן זיע"א מביא בספרו: כי פַּעַם-אַחַת בָּא אֶחָד לִפְנֵי רַבִּי נַפְתָּלִי זִצ"לִ וְסִפֵּר לוֹ בְּהִשְׁתּוֹמְמוּת, אֵיךְ שֶּׁבַּעַל הַבַּיִת פָּשׁוּט בְּאוּמַאן, שֶׁהָיָה דַּרְכּוֹ לְבַלּוֹת כָּל יוֹם הַשַּׁבָּת בְּלִמּוּד סֵפֶר אוֹר הַחַיִּים הַקָּדוֹשׁ, וּפַעַם אַחַת הָיָה קָשֶׁה לוֹ לְהָבִין אֵיזֶה דָּבָר בְּפֵרוּשׁ הַסֵּפֶר אוֹר-הַחַיִּים הַקָּדוֹשׁ, וְעָסַק בּוֹ בְּמַחֲשַׁבְתּוֹ, עַד שֶׁנִּרְדַם עַל הַשֻּׁלְחָן, וּבָא אֵלָיו הָאוֹר-הַחַיִּים בְּעַצְמוֹ וּבֵאֵר לוֹ הַדָּבָר הַקָּשֶׁה לוֹ. אָמַר לוֹ רַבִּי נַפְתָּלִי, שֶׁאֶפְשָׁר לְהַאֲמִין בָּזֶה, מֵחֲמַת גֹּדֶל הַדְּבֵקוּת שֶׁהָיָה לוֹ עִם פֵּרוּשׁ הָ"אוֹר הַחַיִּים". (אֲבָנֶי"הָ בַּרְזֶל, סעיף ס"ג).
הגה"ח רבי לוי יצחק בנדר זצ"ל סיפר "שכְּשֶׁהִגִּיעַ הַצַּדִּיק רַבִּי גֵּרְשׁוֹן קִיטוֹבֶער זַצַ"ל לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הִשְׁתַּדֵּל וְהָלַךְ לִלְמֹד עִם הָרַב הָאוֹר הַחַיִּים וְתַלְמִידָיו בִּמְעָרָה מְיֻחֶדֶת שֶׁהָיָה יָדוּעַ לָהֶם לְבַדָּם, שֶׁשָּׁם לָמְדוּ לִמּוּדֵי הַקַּבָּלָה וְהַנִּסְתָּרוֹת, וְלֹא נָתְנוּ לוֹ לְהִכָּנֵס לַחֲבוּרָתָם עַד שֶׁיְּקַבְּלוּ רְשׁוּת מֵרַבָּם הָאוֹר הַחַיִּים הַקָּדוֹשׁ, אָמַר לָהֶם רַבִּי גֵּרְשׁוֹן: אִמְרוּ לְרַבְּכֶם שֶׁגֵּרְשׁוֹן קִיטוֹבֶער גִּיסוֹ שֶׁל הַבַּעַל שֵׁם טוֹב רוֹצֶה לְהִכָּנֵס, וְשָׁאֲלוּ לְרַבָּם וְנָתַן לוֹ רְשׁוּת. כְּשֶׁנִּכְנַס בְּדָקוֹ הָרַב הָאוֹר הַחַיִּים בְּעֵינָיו הַקְּדוֹשִׁים מֵרֹאשׁוֹ לְרַגְלָיו, וְאָמַר לוֹ: מַדּוּעַ לֹא אָמַר בְּבַקָּשָׁתוֹ לְהִכָּנֵס "בַּעַל שֵׁם טוֹב הַקָּדוֹשׁ", כִּי יֵשׁ הַרְבֵּה בַּעֲלֵי שֵׁם וְהִמְשִׁיךְ וְאָמַר לוֹ: מַכִּיר אֲנִי אוֹתוֹ וּשְׁמוֹ הוּא יִשְׂרָאֵל בֶּן שָׂרָה, אָמַר רַבִּי גֵּרְשׁוֹן לְהָרַב שֶׁהַבַּעַל שֵׁם טוֹב הַקָּדוֹשׁ רוֹצֶה מְאֹד לָבֹא לְאֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל, שְׁאָלוֹ הָרַב הַאִם הַבַּעַל שֵׁם טוֹב הַקָּדוֹשׁ רוֹאֵנִי, עָנָה לוֹ רַבִּי גֵּרְשׁוֹן שֶׁכֵּן, שְׁאָלוֹ הָרַב אֵיךְ, עָנָה לוֹ רַבִּי גֵּרְשׁוֹן שֶׁרוֹאֶה אֶת רֹאשׁוֹ וְגוּפוֹ אֲבָל לֹא אֶת רַגְלָיו, אָמַר לוֹ הָרַב: אִם הַבַּעַל שֵׁם טוֹב הַקָּדוֹשׁ רוֹאֶה רַק אֶת רֹאשִׁי וְגוּפִי וְלֹא אֶת רַגְלַי, אִם כֵּן לֹא יַגִּיעַ לְאֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל. (שיח שרפי קודש ה – תעח)
בספר אמרי פנחס מהרה"ק רבי פנחס מקוריץ זיע"א בעניני לימוד תורה אות נח' כתב וז"ל פעם אחת חלה בנו וקיבל על עצמו ללמוד כל יום דף אור החיים בחומשים הגדולים דפוס זאלקאו.
בספר 'קיימו וקבלו' (ח"ב דף רנ"ו ע"ב) מביא: כי מקובל מצדיקי אמת שיש סגולה שלא למות בלא תשובה ללמוד פירוש אור החיים הקדוש בפרשיות אחרי וקדושים.
בגלריה: העליה לציון האור החיים הק' בשנים עברו. וכן מטבע ברכה עם תבליט חתימת יד קדשו:
חדשות קיבוץ שבת חנוכה תשפ"ה באומן • לרווחת ציבור הנוסעים לאומן 'איחוד ברסלב' עם מידע הנחוץ…
חדשות ברסלב • מרכז השיעורים 'היכלא' ערכו כינוס הכנה לימי החנוכה ב'שוהל' שבירושלים עם שיעור…
עולם ההפצה • הקונטרס הנפלא 'המפתח' של מכון 'אור האורות' עם עניינים מנהגים הלכות והנהגות…
חדשות קיבוץ שבת חנוכה תשפ"ה באומן • תחזית מזג האוויר הצפוי לשרור באומן בימים הקרובים: הטמפרטורות…
עולם הנגינה • לקראת ימי החנוכה: הניגון המעורר "וְיִהְיוּ זַרְעִי וְזֶרַע זַרְעִי..." ע"י ילדי מקהלת…
הלכה ומנהג • האזינו לשיעורו המתומצת של הגאון רבי צבי ליברמנש שליט"א בהלכות חנוכה -…
View Comments
מזעזע מה שהיה שם, איך שהמשטרה התנהגה, האלימות והברוטליות "לשמור על בטחונינו"
מחכים לכתבה שלכם על זה.