כינוסים ומעמדים

ה'שוהל' • הועידה ההיסטורית 'די הארץ' |◄

חדשות ברסלב • מאות מאנ"ש בראשות הרבנים גדולי זקני אנ"ש שליט"א השתתפו ב'ועידה ההיסטורית' של קרן הבניין להרחבת בית הכנסת הגדול שבירושלים ה'שוהל' | גלריה נרחבת:

כתבות קשורות:
היסטוריה בברסלב: השוהל בירושלים מתרחב |◄
ה'שוהל' • כינוס שגרירים לקראת הדינר ההיסטורי 'די הארץ'
ה'שוהל' • היום יהיה האות הזה: הדינר ההיסטורי 'די הארץ' |↓


די הארץ פלאקערט – הלב בוער: הצלחה חסרת תקדים לדינר "הועידה ההיסטורית" בראשות הרבנים גדולי זקני אנ"ש ועימם חשובי משפעי אנ"ש שליט"א למען הרחבת בית מדרשנו הגדול במאה שערים, כאשר במהלך האירוע המושקע והיוקרתי, נראו מאות רבות של אברכי חמד, לצד חשובי אנ"ש ונשואי פנים, כולם התאחדו יחדיו וחתמו על שטרי שותפות והתחייבות למען השלמת בנין ההרחבה, היכל רבינו הקדוש זיע"א בירושלים עיה"ק.

ביום שני ג' אדר א', לסדר "מאת כל איש אשר ידבנו לבו תקחו את תרומתי" התקיימה הוועידה ההיסטורית בהשתתפות המוני אנשי שלומינו מכל רחבי הארץ, שהתאספו ובאו בראשות זקני וחשובי חסידי ברסלב, במטרה אחת ויחידה – להתייצב כאיש אחד בלב אחד למען הרחבת בית מדרשנו הגדול במאה שערים.

הדינר היוקרתי שהתקיים באולמי "גני אורה" במערב העיר ירושלים, זכה בסייעתא דשמיא להצלחה מיוחדת וחסרת תקדים, כאשר השתתפו בו למעלה מחמש מאות אברכים ובעלי משפחות, מסלתה ומשמנה של חסידות ברסלב, אשר נקהלו לעמוד על נפשם, כדי להציל את בית חיינו, ביתו של רבינו הקדוש בירושלים, די הייליגע שול, אשר יסדוה כרוה נדיבי עם גדולי וזקני אנ"ש לפני למעלה משבעים שנה, ועתה נעשה ב"ה צר מלהכיל את הקהל הקדוש שהתרבה ב"ה לאלפים כ"י.

כפי שכלל אנ"ש זוכרים, בסוף הקיץ שעבר נפל דבר בהיסטוריה של ברסלב, ובית המדרש הגדול והמיתולוגי בפינת יקרת שכונת מאה שערים, ערש הולדתה והתחדשותה של חסידות ברסלב בארצנו הקדושה, זכה לעדנה, כאשר במשך ימים ספורים קם והיה וניצב הדבר והוקם השלד להרחבה הכבירה בצד מערב בית המדרש לאורך רח' סלנט. 3 קומות זו ע"ג זו נבנו באופן פלאי ביותר, וכבר בחודש תשרי השתמשו באופן זמני בכל שלושת הקומות, שבסופו של דבר עשויים להכפיל את מספר מקומות הישיבה בבית מדרשנו.

אולם כפי שכל אחד מבין אין שום אפשרות להשאיר את המצב הקיים, מאחר ושלד של ברזל עם לוחות עץ אינו יכול להוות תחליף לבית מדרש בנוי על תילו. החורף שהגיע במלוא עוצמתו הוכיח גם הוא לעין כל, כי לא שייך עדיין להשתמש כראוי בשטח החדש, ונוסף לכך הגיעו רמזים עבים מהרשויות ושלוחיהם, כי מצידם אין ולא שייך להשאיר את המצב כך, ויש להשלים את הבניה באופן מיידי, אחרת עלולה כל העבודה לרדת לטמיון רח"ל וכל ההשקעה האדירה עומדת בסכנה.

כתוצאה מכך נערכו התייעצויות דחופות עם זקני וחשובי אנ"ש, ובהכוונתם הגיעו העסקנים והגבאים להחלטה הקשה, כי חייבים לצאת ולבקש את עזרת הציבור. כל הדרכים האחרות כבר נוסו ומוצו, והוכח באופן ברור כי ללא התייצבות מוחלטת של כל חסידי ברסלב בארץ ובחו"ל, אי אפשר להגיע לסכומים הגבוהים הנדרשים כדי להשלים את המלאכה, לפאר ולשכלל את הבית הקדוש מבית ומבחוץ, לשם ולתפארת, לפאר את בית ה' הנקרא על שם הצדיק.

ובכן, לאחר כמה כינוסים מקדימים, החל ב"כנס השגרירים", המשך ב"ועידת הנאמנים", נערכה כאמור הוועידה ההיסטורית בגני אורה, כאשר בשעה היעודה הופיעו זה אחר זה אוטובוסים גדושים ומלאים בהמוני אנשי שלומינו, שנענו לקול קריאתם וזעקתם של זקני וחשובי אנ"ש ומורי ההוראה והדיינים, שחובה על כל אחד ואחד להגיע למעמד גורלי זה.

עם הגעתם נכנסו אנ"ש לתערוכה מרתקת, בה הוצגו מראות נוראות הוד, החל מתקופת הבניה של בית מדרשנו, כאשר הקהל עובר ממיצג למיצג ונפעם ומשתומם כאילו הזמן עצר מלכת. המבוגרים מבין הקהל לא היו מסוגלים להמשיך בדרכם בראותם את המחזות הנוסטלגיים מלפני עשרות שנים חוזרים אליהם זאת הפעם לראשונה היכלי בית המדרש כפי שנראו אז והדמויות של זקני אנ"ש בדורות הקודמים. כמו כן הוצגו התוכניות הראשוניות של הבנין מלפני כשבעים שנה, וכן מעמדי הקודש שהתקיימו בבית מדרשנו בכל תקופות השנה, ובסוף התערוכה הורחבה היריעה על ההתפתחויות בשנה האחרונה והבניה המואצת.

רטט אחז בקהל כאשר נכנסו בזה אחר זה הרבנים גדולי זקני אנ"ש ועימם חשובי משפעי אנ"ש שליט"א שבאו ונקבצו לפאר את בימת המזרח הנכבד, הלא המה הגה"צ רבי נתן ליברמנש שליט"א, הגה"צ רבי שמעון ישראל שפירא שליט"א, הגה"ח ר' אפרים נחמן אנשין שליט"א – ראש מבצר הכוללים 'אורות הנחל', הגה"ח ר' אפרים קעניג שליט"א – מנהיג קהילת 'נחל נובע' צפת, הגה"ח הישיש ר' יצחק הכהן אנגל שליט"א, הגה"ח ר' אברהם יארבלום שליט"א, הגה"ח ר' יעקב קעניג שליט"א – ראש כולל ברסלב בעיר בני ברק, הגה"ח ר' אברהם שמעון בורשטיין שליט"א, הגה"ח ר' שמעון אלי ברוין שליט"א – ראש כולל חצות 'חברים מקשיבים' בית שמש, הגה"ח ר' יצחק טשינגל שליט"א, הגה"ח ר' בצלאל נהרי שליט"א ובפרט נשיאי קרן הבנין הלא המה הרה"ג ר' נתנאל תפילינסקי שליט"א, הגה"ח ר' נתן מיימון שליט"א והגה"ח ר' מאיר קרליבך שליט"א. כמו כן פיארו את המעמד הרבנים ומורי ההוראה, הגאון ר' יעקב שלמה מוזסון שליט"א – רב בית המדרש 'אור אברהם', הגאון ר' בצלאל גלינסקי שליט"א – יו"ר מכון הפוסקים היומי בעל 'שולחן ערוך המבואר', הגאון ר' יצחק רוזנבלט שליט"א, הגאון ר' מאיר סירוטה שליט"א, הגאון ר' נחמן נתן וויינשטוק שליט"א, והגאון ר' נחמן זאב פראנק שליט"א, ועוד רבים וטובים.

לאחר נטילת ידים לסעודת המצוה על נועם גורלנו שזכינו לקחת חלק בדבר נשגב זה, נתכבד לשאת דברי פתיחה הרה"ח ר' אליעזר משה היילפרין שליט"א, אשר זה עשרות בשנים שנוטל חלק נכבד בניהול בית מדרשנו הגדול, והנחה את המעמד בטוב טעם ודעת, כאשר בין פרק לפרק מלהיב את הקהל בדיבורי קודש על גודל הזכות לקחת חלק בהרחבת הבית הגדול והנישא.

בראשית המעמד נשמעו דברי הגה"ח ר' אפרים נחמן אנשין שליט"א, – ראש מבצר הכוללים 'אורות הנחל' ויו"ר הנהלת בית מדרשנו, להקריא את מכתבו המרגש והמרטיט של הגה"צ רבי שמואל משה קרמר שליט"א, שנבצר ממנו להשתתף במעמד ההיסטורי עקב יושבו בעמק הבכ"א בימי השבעה על פטירת אחיו, מחשובי וותיקי מתפללי בית מדרשנו, הרה"ח ר' שמחה קרמר זצ"ל.

אחריו כובד לשאת דברים הרה"ח ר' נחמיה חשין שליט"א – מנהל מוסדות ברסלב מודיעין עילית, שריתק את הקהל כשהוא תורם מנסיונו הרב בניהול מוסדות גדולים והשגת דרכי מימון. בדבריו הזכיר גם את העובדא שבית מדרשנו הגדול משמש מגדל-אור וממנו יתד ופינה לכל סדרי התפילה והמנהגים אצל כלל חסידות ברסלב בכל העולם, כאשר גם בבית המדרש הגדול באחוזת ברכפלד נוהגים בכל דבר כפי שהם מבררים כיצד נוהגים בבית מדרשנו הגדול במאה שערים.

הרה"ג ר' שמואל רוזין שליט"א, בנו יקירו של הרה"ח ר' קלמן רוזין זצ"ל ונכדו חביבו של הגה"ח המפואר רבי אליהו חיים רוזין זצ"ל שבנה את הבנין הגדול הלזה, ריגש את הקהל בדברים על חובת השעה ועל השמחה הרבה בהרחבת בית מדרשנו, וכן סיפר עובדות נוראות שראה ושמע מזקנו רבי אליהו חיים זצ"ל, על גודל מסירות נפשו בעת בניית בית מדרשנו הגדול בשעתו, בסיום דבריו הביע מנחה הערב את רגשי התודה למשפחת רוזין הנכבדה ובמיוחד להרה"ג ר' שמואל ואחיו הרה"ג ר' יעקב רוזין שליט"א שטרחו והשתתפו במעמד ההיסטורי.

לאחר שמיעת שירה וזמרה מחברי המקהלה היוקרתית, הושלך הס בקהל כאשר במאמץ ניכר ניגש הגה"צ הישיש רבי נתן ליברמנש שליט"א, אשר חידש כנשר נעוריו, ונשא משא רב תוכן על גודל הזכות להיות מקורב לצדיק האמת, כשהוא מדגיש בלשונו כי הסימן להתקרבות אמיתית היא כאשר "מען לאזט זאך קאסטן" עבור ההתקרבות, דהיינו כאשר מוציאים ממון רב עבור בית המדרש הנקרא על שם הצדיק האמת, הלא הוא בית מדרשנו הגדול.

אחריהם נשא דברים בהירים הגאון ר' יצחק רוזנבלט שליט"א – מו"צ העדה החרדית וראש כולל 'עיון ההלכה' בבית מדרשנו הגדול, שביאר את ההלכה הברורה על גודל חובת השעה על כל אחד ואחד ממתפללי בית המדרש בפרט וחסידי ברסלב בכלל, וכן על נחיצות הדבר להזדרז ולא להמתין עד כי יבואו גבאי הצדקה להתרימכם, אלא שהקהל ימסור מעצמו את תרומתם לידי גבאי בית המדרש ועסקני קרן הבנין.

בסיום דבריו, שלא כמתוכנן, נעמד הגה"צ רבי נתן ליברמנש שליט"א בשנית וביקש להיות נאה דורש ונאה מקיים, ולמסור את תרומת הקודש לידי הגבאים, וכאשר הרה"ח ר' אליעזר משה היילפרין שליט"א התחיל להודות לו בברכת 'יישר כח', נענה רבי נתן שליט"א לפני עם ועדה שהוא "מוחה" על התודה, שכן בית מדרשנו הוא של כל אחד ואחד מאנ"ש, ואם כן הוא עצמו צריך לתת יישר כח, ואין עדיפות למישהו אחר על פניו… הקהל התלהב עד מאד למשמע הדברים, והיה בכך הכנה גדולה וראויה לקראת המשך הערב.

בשלב זה הוקרנה מצגת מושקעת והיסטורית על חסידות ברסלב, החל מחורבנה בארצות אירופה בשנות הגזירות, ועד בנינה מחדש ע"י גדולי אנ"ש בירושלים עיר הקודש אשר לשם כך בנו את בית מדרשנו הגדול, המהווה זה למעלה משבעים שנה כבית היוצר ואכסניה לכל עניני רבינו בארץ הקודש. המצגת עוררה ענין רב וריתקה את כל הקהל למשך כעשרים דקות, והביאה להתעוררות רבתית.

לאחר מכן נשמעו דברים ברורים ביותר מפי אחד המיוחד מהעוסקים במלאכת הקודש, הקבלן הרב עמרם מינצברג הי"ו מבוני ירושלים, שגולל לפני הקהל את ההזדמנות הנדירה והחד-פעמית שנקרתה לפנינו, והסיעתא דשמיא המיוחדת שמלווה את הבניה בבית מדרשנו מתחילתה, והסכנה המוחשית ח"ו לאבד אותה אם לא נשלים את המלאכה כעת.

עין לא נשארה יבשה כאשר עלה על הבמה הגבאי בעל המסירות הנפש, הר"ר נחמן גולדברגר הי"ו, אשר גולל בפני הקהל את כל השתלשלות הענינים מהחל ועד כלה, ובדמעות בעיניו זעק והתחנן שאף אחד לא ישתמט מהמערכה בשעה גורלית זו, ושנוכל לומר "ידינו לא שפכו את הדם הזה" כאשר יעמוד אי"ה בהקדם הבנין על מכונו ותפארתו.

נקודת הרתיחה הלכה וגברה, כאשר ר' חיים קוט הי"ו תרם מניסיונו והסביר את העניינים הטכניים, כיצד ניגשים להתרמה ואיך מוצאים מסילות בלבם של אנשי שלומנו ושאר החברים והידידים של כל אחד ואחד. התרגשות מיוחדת אחזה בקהל כאשר חשף לראשונה את התוכניות וההדמיות של בנין ההרחבה הגדולה, אשר כולנו מקווים ומתפללים שהחלום יהפוך למציאות במהרה.

כעת הגיעו לגולת הכותרת של הערב, כאשר בשעה הגורלית התחייבו בזה אחר זה כל המשתתפים לתרום ולגייס סכומים נכבדים ביותר, כאשר כל התחייבות מוקראת בהתרגשות ובנעימות ע"י הגה"ח ר' אשר שווארץ שליט"א – בעמח"ס 'מעדני אשר', ומוקרנת מיד על המצגת לפני כל הקהל, שכיבד בתשואות את אלו שתרמו סכומים גבוהים ונכבדים ביותר.

לפני ברכת המזון נשמעו דברים מרגשים מפי הגה"ח ר' אפרים נחמן אנשין שליט"א, שהביא מדברי מוהרנ"ת שע"י הרצונות של כל אחד נבנה המשכן, וב"ה שזכינו לראות זאת בעינינו.

דקה לפני סיום המעמד, הפתיע ר' נחמן גולדברגר הי"ו את כל המשתתפים, כשהוא מבשר כי לאור התוצאות המבורכות של הלילה, מיד בבוקר של יום המחרת יתחילו למעשה בעבודות השלמת ההרחבה בעזרת השם יתברך.

בשעה מאוחרת בלילה שבו כל המשתתפים לביתם, מתוך תחושת אחריות ושמחה, על גורלם ששפר עליהם להיות מהעושים והמעשים למען בנין בית המדרש הגדול, די הארץ פון ברסלב, בעיר הקודש ירושלים, מרכזם של חסידי ברסלב זה כמאה שנה.

ולסיום נשאל נא לקורא הנעים:
הידעת כמה שנים עומד על תילו בית מדרשנו? הידעת כמה פעמים במשך שנים אלו היתה הזדמנות להצטרף לבוני בית המדרש הקדמונים? הידעת כמה הזדמנויות כאלה צפויים לנו ב- 70 השנים הבאות?

את תשובתך תתרגם למעשים! הצטרף לבונים, עכשיו ולתמיד!!!

לנוחותכם מצורפת החוברת ההיסטורית – לקריאה להורדה ולהדפסה • |☜ הקש כאן

בגלריה:
וידאו של מצגת היסטורית לצד גלריה נרחבת:

ברסלב נייעס

Recent Posts

אוקראינה • צפויה הקלה במגבלות החשמל בחודש הקרוב

חדשות אוקראינה • מומחי האנרגיה חושפים כי צפויה הקלה בחודש הקרוב, במגבלות הספקת החשמל ברחבי…

10 שעות ago

תמימי דרך • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות

חדשות ארגון 'תמימי דרך' • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות בימים הקרובים - שערי…

16 שעות ago

פרשת קורח • שיעור מפי רבי אליהו עטייה |◄

שיעורים לפרשת השבוע • צפו בשיעור מקיף מפי הגאון רבי אליהו עטייה שליט"א | שיעור…

18 שעות ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • "רֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁלָּנוּ גָּדוֹל מְאֹד מְאֹד בְּעֵינֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ"

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

19 שעות ago

טרגדיה נוראה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל

"עָלָה מָוֶת בְּחַלּוֹנֵינוּ" • לאחר מחלה קשה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל (25) מיקירי אנ"ש…

2 ימים ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • 'גַּם מֵאֵלּוּ הַפְּסִיעוֹת שֶׁל הַיְּגִיעוֹת נִבְרָא מַלְאָךְ מִכָּל פְּסִיעָה'

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

2 ימים ago