זכרונם לברכה

ה' אייר • רבי יצחק מנדל רוטנברג זצ"ל

זכרונם לברכה • ה' אייר חל יום היארצייט ה – 33 (תשנ"א – תשפ"ד) של הישיש הגה"ח רבי יצחק מענדל הכהן רוטנברג זצ"ל מחשובי אנ"ש בדור הקודם | קווים לזכרו:

כתבות קשורות:
הקלטה נדירה: האזינו לדברי גדולי אנ"ש זצ"ל שנאמרו בהילולא לפני שנים
רבי אברהם ב"ר נחמן לפניכם רשימה מתלמידיו


ביום ה' אייר חל יום היארצייט של הישיש הגאון החסיד הנלבב רבי יצחק מענדל הכהן רוטנברג זצ"ל מגדולי חשובי אנ"ש בארה"ב ומלפנים בעיה"ק ירושלים תו"ת, שנסתלק לבית עולמו ביום ה' לחודש אייר דשנת תשנ"א, והוא בשנתו הצ"ו. ת.נ.צ.ב.ה.

רבי יצחק מנדל רוטנברג זצ"ל נולד בפולין לאביו רבי ישראל יחיאל הכהן ראטנבערג זצ"ל בשנת תרנ"ה. ובצעירותו הוא התוודע לאורו של רבינו הקדוש בו דבק בכל ליבו ונפשו עד יומו האחרון.

התקרבותו:

אודות התקרבותו לברסלב סיפר לימים רבי יצחק מנדל זצ"ל כי בהיותו ילד קטן הבחין ברבו – המלמד בחיידר שהוא היושב מדי יום ולומד מתוך ספר מסוים ומעיניו זולגות דמעות, לאחר מכן היה נועל את הספר במגירתו. הרב'ה היה אדם חזק, כך שהדבר עורר את סקרנותו של יצחק מנדל – הילד הקטן שהתפלא מאוד לראותו בוכה תוך כדי לימוד, הדבר הביאו לגילוי הספר הפלאי, שהתגלה כלא אחר מהספר 'השתפכות הנפש'. גילוי זה גלגל להתקרבותו לאור הגדול של 'נחל נובע מקור חכמה', כשאף אחיו ר' משה, עילוי ומתמיד עצום, זוכה להתקרב לרבינו הקדוש ולחסידות ברסלב.

בסביבות שנת תרס"ח נסע רבי יצחק מנדל לעיר הגעגועים אומן, בכדי להשתטח על ציון רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זיע"א, שם פגש ברבי אברהם ב"ר נחמן חזן זצ"ל, בעל הספר 'ביאור הליקוטים', שקרבו מאד ושח לו שיחות וסיפורים מרבינו הק' ותלמידיו.

הוא זכה גם להסתופף במחיצת החסיד המופלא רבי אלטר מטפליק הי"ד מלקט ומחבר הספר 'השתפכות הנפש', ולקבל ממנו מתורת רבינו הקדוש. לאחר הטבח הנורא שהתחולל בטפליק, כשרבי אלטר נהרג על קידוש ה', ונודע שהמרצחים מאיימים להעלות באש את בתי היהודים יחד עם הקדושים שנרצחו, יצא רבי יצחק מנדל זצ"ל תוך סיכון עצמי למסע ארוך ומסוכן של קילומטרים רבים עד לעיירה טפליק, התגנב בחשאי לבית רבי אלטר, נטל את גופו הטהור והביאו לקבר ישראל.

בארץ הקודש:

בשנת תרע"ט עלה רבי יצחק מענדל לארץ הקודש, שם התחבר לחבורת העובדים ועבד את השם בכל ליבו ונפשו, ואף נמנה בין מייסדי בית הכנסת ברסלב הראשון שבשכונת מא"ש, שהיה אז בתוך שוק מאה שערים, כיום ביהמ"ד טשורטקוב.

מאידך התחבר רבי יצחק מענדל ליראי ה' אנשי הישוב הישן, והיות שהיה ת"ח ובקי עצום למד בחברותא עם הגאון מטעפליק רבי שמשון אהרן פולנסקי זצ"ל, וזכה להיות ממקורבי מרן הגאון רבי יוסף חיים זוננפלד זצ"ל ונמנה על באי ביתו ואנשי סודו. וכן למד אצל הגאון הקדוש המקובל רבי חיים שאול הכהן דוויק זצ"ל.

בארה"ב:

עקב היותו מעושי דבריו התקיפים שעמד לימין מרן הגרי"ח ולחם את מלחמת היהדות ברוב עוז ותעצומות, עבר רדיפות קשות עד שנאלץ לברוח בשנת תרפ"ו – כשבע שנים לאחר עלייתו – לארה"ב, זאת בהמלצת מרן הגרי"ח שאף ערך לו המלצה חמה לקראת נסיעתו.

בארה"ב המשיך רבי יצחק מנדל זצ"ל ללכת כאשר הוא עטור ב"הלבוש הירושלמי" (מקובל כי זה הוא לבושם של האבות הקדושים) במלא הודו ותפארתו וללא שום התפעלות.

בארה"ב הקים רבי יצחק מנדל בית הכנסת ברסלב על שם הצדיק בשכונת איסט-סייד, כאשר הוא המשמש של ביהכ"נ עד יומו האחרון, והיות שהיה לו קול גדול כארי, וערב ביותר ובעל רגש עצום, שימש בו כשליח הציבור בימים הנוראים.

בית הכנסת זו שמשה כמגדל-אור לחסידות ברסלב ובה התרכזו באותה התקופה יהודים חרדים רבים נוספים שראו בה מקום שישמרם מהרוח הקלוקלת הנושבת בחוצות.

"באמצע הסוכה עומד לו ר' יצחק מנדל רוטנברג, השרף מברסלב, עם האבנט הרחב על מתניו, ומעורר את כולם לקנות מספריו של הרבי שזה עתה נדפסו מחדש בירושלים. 'אני אומר לכם! רבותי…'. קרא ר' יצחק מנדל בקול רם, שעלה על קולו של המוזיקה הספניולית שנשמעה מדירה סמוכה. 'אני אומר לכם! רבותי! הצדיק האמת, שההילולא חל בו ביום האושפיזא של משה רבינו, נתן לנו תיקון, שאנו יכולים להציל על ידו את עצמינו ואת קרובינו, תיקון הברית של העשרה פרקי תהילים הוא המתנה הכי גדולה שרבנו נתן לנו!…' ר' יצחק מנדל  שתי הבהונות שלו תחובים באבנט, והוא ממשיך להלהיב את כולם: רבינו הגיע לאומן זמן קצר לפני פטירתו, כי חיכו לו שם נשמות שציפו לתיקונם, רבינו כבר אמר פעם לאברכים שמיהרו בערב שבת לטבול במקווה (במקום להישאר ולשמוע את דיברותיו הקדושים) כי "אני נחל המטהר מכל הכתמים".
('אבקשה' – חשון תשפ"ג גליון 64)

בארה"ב למד רבי יצחק מנדל זצ"ל את אומנות השחיטה ובדיקה ולימד את האומנות לתלמידים רבים, דבר שהיה נחוץ ונצרך ביותר באותם ימים כידוע. הגאון ר' משה ביק זצ"ל אב"ד מעזיבוז מגדולי הרבנים בארה"ב למד אצלו את אומנת השחיטה וכל ימיו אמר שזכה למה שזכה רק בגלל שהיה לו רבי טוב כרבי יצחק מענדל זצ"ל.

בידי רבי יצחק מנדל היה אוסף של כתבי יד מגדולי אנ"ש זצ"ל, שאת חלקם קיבל מידידו רבי ישראל דוב אודסר זצ"ל. אוסף זה מצוי כיום בגנזך של ר' לייב'ל ברגר שיחי'.

הטלית קטן של הגרי"ח זוננפלד – כסגולה לשמירה

רבי יצחק מענדל היה איש חריף ותקיף. היתה זאת בעת סערת הרבנות הראשית, כאשר היהדות החרדית לחמה אז בחירוף נפש במלא התנופה, והיה זה ר' יצחק מענדל שהקהיל קהילות ודרש דרש בקול ה' בכח נגד הרעיון הציוני וגירוריו למיניהם ובראשם הר' קוק. ואכן עקב היותו מקורב לגדולי ירושלים, וכן היותו ת"ח גדול נתקבלו הדברים ביתר שאת, והיות שלא הרפה לרגע מלדרוש נגדם, הגו אנשי הרבנות ברוב עזותם תוכנית 'להשקיט אותו' אחת ולתמיד ל"ע, וקדשו עליו מערכה כבדה ולא אחת נמלט מאימת ידם הארוכה, עד שביום מן הימים כבר היה צריך להסתתר מרוב פחד ואימה מהם, כי כבר היה חשש פיקוח נפש ממש.

מרן רבינו הגרי"ח החביאו בתוך ביתו, יש אומרים כי היה בעליית ביתו של מרן, שם מצא לו פינה שקטה ורגועה להמשיך את סדריו בלימודיו ותורתו, והיה שם במשך כחצי שנה ולא ידע איש את מקומו, ורק רבינו דאג לו לכל צרכיו הגשמיים והרוחניים, וכן דאג לאחר מכן שיצא לחו"ל לאדמת אמריקה ואף סידר ודאג לכל הענינים הדרושים להפלגתו, וצייד אותו במכתב המלצה חמה ביותר.

רבינו אף נתן לו לשמירה מעולה את הטלית קטן שלו, אותה לבש כל ימי הסתתרותו בביתו, עד שנסע לאמריקה ולקח את הטלית-קטן איתו, ובזה הטלית ניגש ביום כיפור לתפילת מוסף ששימש כש"ץ. ראוי לציין כי על הטלית קטן תפורים כפתורים לסגירה, כדי שזה יהיה בגד ממש. והרי היא לפנינו.

דורות מוסף לביטאון 'העדה' פר' ויקהל-פקודי תשע"ב.
למעבר לכתבה המלאה ב'דורות' לקריאה להורדה ולהדפסה • ☜ הקש כאן |

רבי יצחק מנדל בן רבי ישראל יחיאל הכהן ראטנבערג זצ"ל נפטר בשיבה טובה בגיל תשעים ושש, ביום ה' באייר שנת תשנ"א. ת.נ.צ.ב.ה.

לכתבה על רבי יצחק מנדל בשער ברסלב הקש

קרדיט: 'דורות' מוסף לביטאון 'העדה'. שער ברסלב – חן חן להן, והזכויות שמורות להם ©.

רבי יצחק מנדל רוטנברג זצ"ל בצעירותו
רבי יצחק מנדל רוטנברג זצ"ל בזקנותו
המלית קטן שקיבל רבי יצחק מנדל רוטנברג זצ"ל מרבו הגרי"ח זאנענפעלד זצ"ל
המלית קטן שקיבל רבי יצחק מנדל רוטנברג זצ"ל מרבו הגרי"ח זאנענפעלד זצ"ל
המכתב שקיבל רבי יצחק מנדל רוטנברג זצ"ל מרבו הגרי"ח זאנענפעלד זצ"ל לקראת נסיעתו לארה"ב



כתבה 'דורות' מוסף לביטאון 'העדה' – לקריאה להורדה ולהדפסה • ☜ הקש כאן |

ברסלב נייעס

Recent Posts

אוקראינה • צפויה הקלה במגבלות החשמל בחודש הקרוב

חדשות אוקראינה • מומחי האנרגיה חושפים כי צפויה הקלה בחודש הקרוב, במגבלות הספקת החשמל ברחבי…

8 שעות ago

תמימי דרך • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות

חדשות ארגון 'תמימי דרך' • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות בימים הקרובים - שערי…

14 שעות ago

פרשת קורח • שיעור מפי רבי אליהו עטייה |◄

שיעורים לפרשת השבוע • צפו בשיעור מקיף מפי הגאון רבי אליהו עטייה שליט"א | שיעור…

16 שעות ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • "רֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁלָּנוּ גָּדוֹל מְאֹד מְאֹד בְּעֵינֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ"

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

17 שעות ago

טרגדיה נוראה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל

"עָלָה מָוֶת בְּחַלּוֹנֵינוּ" • לאחר מחלה קשה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל (25) מיקירי אנ"ש…

יום 1 ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • 'גַּם מֵאֵלּוּ הַפְּסִיעוֹת שֶׁל הַיְּגִיעוֹת נִבְרָא מַלְאָךְ מִכָּל פְּסִיעָה'

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

2 ימים ago