אומן ראש השנה

וַיִּזְעַק זְעָקָה גְדוֹלָה וּמָרָה: קיבוץ תשפ"ג בסכנה נוראה!

קיבוץ תשפ"ג • "וַיִּלְבַּשׁ שַׂק וָאֵפֶר וַיֵּצֵא בְּתוֹךְ הָעִיר וַיִּזְעַק זְעָקָה גְדוֹלָה וּמָרָה" איך יערב לנו אכול ושתו, עת ה'ראש השנה' של רבינו בסכנה נוראה?!

המצב באוקראינה הוא מצב מלחמה, הסכנות וחוסר היציבות, עלולים להמשך זמן רב מאוד, ואין איש יכול לומר מה יהיו התוצאות ואיך תיראה אוקראינה לקראת 'קיבוץ תשפ"ג', הראש השנה של רבינו בסכנה נוראה!

המאמר שלפניכם הוא מתוך גיליון 'מימי הנחל' נ"ג
למעבר לגיליון הקש כאן

אהה!

אחד מהיסודות העמוקים והיסודיים ביותר, היא הצעקה. להרים עינים לבורא עולם – ולצעוק. כשיש מוחין, כשיש דעת, כשאתה יודע איפה אתה עומד וכשאתה לא יודע איפה אתה עומד – תצעק.

תצעק. בקול רם – או בקול דממה דקה, אבל תצעק! לא משנה באיזה מצב אתה: בגלות מצרים, במ"ט שערי טומאה – ויזעקו; לאחר חתימת גזר הדין במעשה אחשוורוש – ויזעק.

יש, אנו מוכרחים לומר, הבדל בין הזעקה של פסח לזעקה של פורים. בעוד שבפסח נזעקה הזעקה מלב דואב ומגוו שפוף מעינוי מצרים, הרי שבפורים החל נס הגאולה בזכות צעקתו של היחיד, מרדכי היהודי.

♦ ♦ ♦

כאשר עלה הבוקר היתה הממלכה שקטה. שבע ועשרים ומאה מדינה, מלכות אחשוורוש, קמה לאותו בוקר בדיוק כפי שקמה לבוקר שלפניו. איך קיבלו יהודי הממלכה, בכל מקומות מושבותיהם, את הבשורה המרה על הדת שניתנה בשושן – איני יודע. מה אנחנו כן יודעים?

"וּמָרְדֳּכַי יָדַע אֶת כָּל אֲשֶׁר נַעֲשָׂה – וַיִּזְעַק זְעָקָה גְדֹלָה וּמָרָה". וכי רק מרדכי ידע? הלא הדת היתה גלויה לכל העמים! אלא, כפי שביארו חז"ל, מרדכי ידע את שורש הגזירה, "שהסכימו העליונים לכך"; וידע את הסיבות לגזרה; וידע שהגזרה נחתמה, ובכל אופן – לא שת ליבו למאום: ויזעק זעקה גדולה ומרה!

ומכאן, החל להתגלגל נס הפלא העצום – נס פורים.

♦ ♦ ♦

אבל כוחה של הזעקה אינו רק בהצלה, בגאולה מצרה, אלא מפתח כללי בעבודת השם, בכל מצב ובכל דרגה:

"דִּבְרֵי הַצַּדִּיקֵי-אֱמֶת, שֶׁמְּחַזְּקִין אוֹתָנוּ לְהִתְחַזֵּק בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ תָּמִיד, וּמוֹדִיעִים לָנוּ כִּי אֵין שׁוּם יֵאוּשׁ בָּעוֹלָם כְּלָל, דְּבָרִים אֵלּוּ צְרִיכִין אֲנַחְנוּ לִזָּהֵר בָּהֶם לְהַכְנִיסָם בְּלִבֵּנוּ כְּטַל וּכְמָטָר, שֶׁזֶּה בְּחִינַת מַה שֶּׁאָמַר משֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם בְּשִׁירַת "הַאֲזִינוּ", שֶׁכֻּלָּהּ מוּסָר וְהִתְעוֹרְרוּת וְהִתְחַזְּקוּת גָּדוֹל לִבְלִי לְהִתְיָאֵשׁ מִן הַצְּעָקָה אֵלָיו יִתְבָּרַךְ לְעוֹלָם, אֲפִלּוּ חֶרֶב חַדָּה מֻנַּחַת עַל צַוָּארוֹ שֶׁל אָדָם, חַס וְשָׁלוֹם, כִּי לא יִטּשׁ ה' אֶת עַמּוֹ כִּי רַבִּים רַחֲמָיו יִתְבָּרַךְ וְכוּ', כַּמְבאָר בִּפְנִים. וְעַל-כֵּן הִזְהִיר לָהֶם בְּיוֹתֵר שֶׁיַּאֲזִינוּ הֵיטֵב כָּל זֶה, וְאָמַר שָׁם: "יַעֲרף כַּמָּטָר לִקְחִי, תִּזַּל כַּטַּל אִמְרָתִי", כִּי כְּמוֹ הַטַּל וְהַמָּטָר שֶׁיּוֹרְדִין טִפַּת מַיִם בָּאָרֶץ, וְאַחַר כָּךְ צוֹמֵחַ מֵהֶם צְמָחִים נִפְלָאִים, כְּמוֹ כֵן צְרִיכִין לְהַכְנִיס הַדִּבּוּרִים אֵלּוּ בְּעמֶק הַלֵּב הֵיטֵב, עַד שֶׁיִּצְמְחוּ בְּלִבָּם וְיַעֲשוּ פֵּרוֹת טוֹבִים. כִּי דְּבָרִים אֵלּוּ לְהִתְחַזֵּק בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ תָּמִיד, צְרִיכִין לְהַאֲזִין הֵיטֵב וּלְהָבִין דָּבָר מִתּוֹךְ דָּבָר, לְהָבִין הֵיטֵב רְמִיזוֹתָיו שֶׁל הַצַּדִּיק, עַד הֵיכָן עַד הֵיכָן צְרִיכִין לְהִתְחַזֵּק לְעוֹלָם, כִּי אִי אֶפְשָׁר לְבָאֵר כְּלָל כָּל הַצֹּרֶךְ בִּדְבָרִים הַלָּלוּ, שֶׁזֶּה בְּחִינַת מַה שֶּׁאָמַר דָּוִד הַמֶּלֶךְ, עָלָיו הַשָּׁלוֹם, אַחַר שֶׁסִּפֵּר כָּל צָרוֹתָיו, וְאֵיךְ שֶׁהַהֶכְרֵחַ רַק לִשְׁאֹג וְלִצְעֹק אֵלָיו יִתְבָּרַךְ תָּמִיד כָּל הַיּוֹם, בִּבְחִינַת "עַל זֹאת יִתְפַּלֵּל כָּל חָסִיד אֵלֶיךָ לְעֵת מְצוֹא, רַק לְשֵׁטֶף מַיִם רַבִּים אֵלָיו לֹא יַגִּיעוּ וְכוּ'", וְסִיֵּם אַחַר-כָּךְ: "אַשְכִּילְךָ וְאוֹרְךָ בְּדֶרֶךְ זוּ תֵלֵךְ אִיעֲצָה עָלֶיךָ עֵינִי", כִּי עֲדַיִן אִי אֶפְשָׁר לְבָאֵר לְךָ כָּל כַּךְ בִּפְרָטִיּוּת, רַק אֲנִי מְרַמֵּז לְךָ בְּעֵינַי שֶׁאַל תִּסְתַּכֵּל עַל שׁוּם דְּחִיָּה שֶׁרוֹצִין לִדְחוֹת אוֹתְךָ מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ הֵן מֵהַמַּחֲשָׁבוֹת שֶׁבָּאִין עָלֶיךָ מֵעַצְמְךָ, הֵן מֵהַדְּחִיּוֹת הַנִּמְשָׁכִים מֵאֲחֵרִים וְכוּ' עַל כֻּלָּם אַל תִּסְתַּכֵּל כְּלָל, רַק תָּבִין דְּבָרַי, שֶׁאֲנִי מוֹרֶה לְךָ הַדֶּרֶךְ וּמְרַמֵּז לְךָ בְּעֵינַי שֶׁתָּמִיד תִּתְחַזֵּק בִּצְעָקָה וּשְׁאָגָה לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וְאָז טוֹב לָךְ" (אוצר היראה ע"פ ליקוה"ל הלכות ערלה, ד,טז)

♦ ♦ ♦

בימים אלה מתנהלת מלחמה בעולם. טילים, הפצצות והפגזות, הרג והרס ואבדן. כל מלחמה שמתנהלת, בכל מקום בעולם, היא דבר איום ונורא, ומן הראוי היה שנרבה בתפילה ובקשה לבורא עולם למען השלום, בכל מקום שהוא.

אבל המלחמה הזו מתנהלת ב"חצר ביתינו", ביתו של כל חסיד ברסלב באשר הוא שם, ומלבד העובדה שמן הראוי היה שנתפלל לשלומה של מלכות ולהפסקת שפיכות הדמים כפי שקראו רבותינו ביד"צ העדה"ח וזקני אנ"ש, הרי שוודאי וודאי, כאשר מאות ואלפי יהודים מעורבים במלחמה, נמלטים מבתיהם, נאלצים לברוח כפליטים ורכושם, גופם ונפשם בסכנה, הרי שוודאי וודאי שצריכים אנו להתפלל, לזעוק ולצעוק לבורא עולם לאין הפוגות: שים שלום בעולם!

סוג של שאננות אחזה בנו, שאננות מחרידה ונוראה ובלתי נתפסת. הנה זה שם, במקום מוכר לנו הדק היטב, אנשים נאלצים להתחבא במרתפים, נהרגים ונמלטים – ואנו ממשיכים בשגרת יומינו כאילו מאום לא אירע!

עורו נא, אחינו!

ואם יהודי אחד, יאמר פרק תהלים אחד, או ישא עיניו אל הבורא באנחה אחת – והיה זה שכרינו.

♦ ♦ ♦

ומעבר לדבר הברור ומובן מאליו הזה, הבה ונצא לרגע לרחובה של עיר, לזעוק זעקה גדולה ומרה:

כל חסיד ברסלב, בכל מקום שהוא, זוכר את התלאות אשר עברונו לקראת ראש השנה תשפ"א. את הצער, את הכיסופים, את הכאב, את המאמצים, את הבכיות, את הנסיעות בדרכים לא דרכים.

אין איתנו יודע עד מה, ואין איש יודע כיצד יתפתח המצב באוקראינה. אולם בענין ראש השנה, נראה שסוג של אדישות אוחזת באנ"ש. "יהיה טוב", "לא משנה כיצד יתפתח המצב – נוכל לנסוע לאומן".

אולם ההנחה הזו רחוקה מאוד מהמציאות. מצב המלחמה באוקראינה, הסכנות וחוסר היציבות, עלולים להמשך זמן רב מאוד, ואין איש יכול לומר מה יהיו התוצאות ואיך תיראה אוקראינה בחודש אלול תשפ"ב.

ואם כן, מלבד התפילות למען שלום המלכות כעת, הרי שעלינו כבר כעת לזעוק זעקה גדולה ומרה, לשפוך תפילה ושיח בכל עת מצוא כבר עכשיו, להוריד את הדמעות כבר עכשיו, לעורר את הכיסופים כבר עכשיו, לקרוע שערי שמים כבר עכשיו, כדי שלא נתעורר מאוחר מדי.

כוחה של הצעקה הוא כוח עצום. שום דבר לא יכול לעמוד בפניו. כולנו יודעים זאת, כולנו למדנו עשרות מקורות מחז"ל ועד רביה"ק על כח התפילה והצעקה. אולם עלינו לזכור זאת כבר כעת! עכשיו! היום! לא בחודש תמוז בואך אב.

במקום להיות מוכנים למסור את הנפש בחודש אלול, הבה ונצעק כבר עכשיו, ונזכור ש"צְעָקָה מֵעמֶק הַלֵּב הוּא גַּם כֵּן בְּחִינַת מְסִירַת נֶפֶשׁ".

ואם יהודי אחד, יאמר פרק תהלים אחד, או ישא עיניו על הבורא באנחה אחת – והיה זה שכרינו.

ויהי רצון שיהיה א פרייליכן פורים!

ברסלב נייעס

View Comments

  • לתשומת לב כלל הקוראים בכלליות והמערכת בפרטיות
    לעניות דעתי וזהו אף דעתם של הרבה מאנ"ש שדיברתי איתם
    לא מדגישים מספיק את הנקודה שהציון הקדוש מקור חיותינו בסכנה!!!
    אהה!!!
    געוואלד!!!
    געוואלד!!!
    חלילה וחס ברגע קט וטיל אחד שלא עף נכון וחלילה כל הציון איננו עוד
    הצילו הצילו הצילו!!!
    אולי הסיכויים שדבר כזה יקרה מעטים. יכול להיות...
    אבל אם היה לך שם מלון גם היית חושב ככה???
    אם הסיכון המועט הזה היה יכול לגרום לך להפסד כספי ענק היית נרגע בזה???
    אז למה אנחנו יושנים???
    הציון הקדוש של רבינו בסכנה!!!
    אם מחר מתעוררים כמה אנטישמים [וישנם באומן 5000 כאלה! ח-מ-ש א-ל-ף!!!] ומחליטים לחולל משהו בציון יש מישהו שימנע זאת מהם?
    ברידער! ראטעוועט!!!
    לרבינו לא אומרים לא!!!
    כשרבינו מבקש לא מסרבים!!!
    הרבי מתחנן אליך!
    כן כן! אליך!!
    כמה פעלת בשביל עצרת תפילה בקהילתך?
    מה עשית בשביל עצרת תפילה כלל ארצית?
    עם מי דיברת בשביל התכנסות כללית בעירך?
    ובקיצור:
    כמה מסרת את הנפש שלך בשביל הרב'ה שלך?
    הרבי שהקריב את חייו את בריאותו ואת ילדיו בשבילך
    הוא מבקש ממך עכשיו תעשו משהו בשבילי!!!
    אז למה אתה מחכה<?
    אחרי קאפיטל תהילים שלך הרם טלפון למי שצריך ותזיז עניינים
    תעשה לעצמך דד-ליין "תוך יומיים עצרת בX"
    אשריך
    בהצלחה...

  • המצב הכי גרוע לדעתי הפחותה, זה שלכל אזרח אוקראיני יש נשק, וגם אם רוסיה או אוקראינה אחד יכנע לזולתו, בכל אופן המצב שם יכול חלילה וחס להפוך לכנופיות פשע, כמו שזכור לציבור המבוגר שעדיין זוכר את הימים האפלים בזמנו של המאפיה ששרר שם, ודבר כזה יכול פי כמה וכמה להיות סכנה ופיקוח נפש על כל הנסיעה לשם, ועל זה בעיקר צריך להתפלל שיכולו לנסוע לשם עייל ונפיק בנקל וללא שום סכנה, וללא שודדים בדרכים, ושלא יצטרכו בכל צומת לשחד קבוצת רוצחים, וד"ל.
    וברוך השם יש לנו על מי לסמוך בתפילתינו להשם יתברך כי אנחנו הרי מקושרים להצדיק האמת וכו' והישועה יכולה להיות כהרף עין וכו'.

  • העיקר שלא להתפחד כלל!!
    פעם שמעתי ממישהו דיבור חזק:
    לפעמים אנחנו חושבים שצריך דווקא המון המון להתפלל על דבר, אבל יש בחינה של 'דיבור אמת' שלפעמים הוא לאו דווקא ארוך, ואולי הוא רק כמה מילים, אבל מונח בו תמצית הלב והנפש והוא פועל ישועה במהרה.
    כל יום כמה מילים לה', עם כנות ואמת פשוטה: 'אבא, אני רוצה להיות חלק מהקיבוץ באומן, יחד עם כלל ישראל, בקשה ממך...'
    בלי לחץ ובלי עצבים, פשוט לדפוק על שערי רחמים, ובעז"ה בקרוב נזכה להתגלות השלמה, אמן!!

  • רבותי, לא לשכוח את ה א-ב!
    נכון לעכשיו עדיין נמצאים באוקראינה בסכנת מוות יותר ממאה אלף יהודים מזרע אברהם יצחק ויעקב!
    יהודים שגופם מתופעל ע"י נשמה שהיא חלק אלו-ה ממעל!
    ואם חלקם לא מודעים לכך, אז הרחמנות שעליהם הרבה יותר גדולה!
    שישארו בחיים! שיחזרו בתשובה! שכן יוודעו לשמע ישראל,לתורה ולמצוותיה!
    נשמות עשוקות, תינוקות שנשבו כפשוטו!
    אנשים ששרדו את אימי השואה, את הקומוניזם, את הקורונה, והם מודעים לעובדה שהם מזרע אברהם יצחק ויעקב, [אם כי חלקם לא יודעים הרבה יותר מכך]
    צריך להתפלל עבורם, אם כבר שרדו עד עכשיו, שיזכו כבר לקבל פני משיח צדקינו בקרוב ממש!
    ואלו שכבר ברחו, צריך להתפלל עליהם שיגיעו למחוז חפצם לחיים ולשמחה ולשלום, שיתקרבו לתורה ומצוותיה, ואלו שכבר שומרים - שיגיעו לסביבה תומכת לשמירת המצוות, ולא להיפך ח"ו.
    רבינו הק' הזהיר אותנו להתפלל עבור עם ישראל!
    הסעיף שולחן ערוך ששייך לנו בעת הזאת, להציל יהודים ממקום סכנה! ע"י השתדלות, תמיכה כספית, ותפילות.
    וכמובן להתפלל הלאה והלאה, שכבר ידור זאב עם כבש, שלא ירעו ולא ישחיתו, שתמלא הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים, שנזכה לעלות ולראות ולהשתטח על ציון רבינו הק' באומן ביחד עם כל עם ישראל, והלוואי שנזכה כבר בראש השנה תשפ"ג להקריב בטהרה: פַּר בֶּן בָּקָר אֶחָד, אַיִל אֶחָד, כְּבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה שִׁבְעָה תְּמִימִם:
    וּמִנְחָתָם וְנִסְכֵּיהֶם כִּמְדֻבָּר, שְׁלשָׁה עֶשְׂרוֹנִים לַפָּר, וּשְׁנֵי עֶשְׂרוֹנִים לָאָיִל, וְעִשָּׂרוֹן לַכֶּבֶשׂ, וְיַיִן כְּנִסְכּוֹ, וּשְׁנֵי שְׂעִירִים לְכַפֵּר, וּשְׁנֵי תְמִידִים כְּהִלְכָתָם: מִלְּבַד עוֹלַת הַחוֹדֶשׁ וּמִנְחָתָהּ, וְעוֹלַת הַתָּמִיד וּמִנְחָתָהּ, וְנִסְכֵּיהֶם כְּמִשְׁפָּטָם במהרה בימינו ...

Recent Posts

נס בצפת: טיל נפל סמוך לשביל התבודדות |◄

חדשות ברסלב • נס בצפת: טיל נפל סמוך לשביל ההתבודדות של אנ"ש בערי צפת, בנס…

11 שעות ago

'שבת שפכי' • סודה של השבת השנתית של ברסלב |↓

חדשות ברסלב • סודה של 'שבת שפכי' השבת השנתית וההיסטורית של חסידות ברסלב ברחבי העולם,…

13 שעות ago

טבריה עילית • קהילת ברסלב לקראת שיווק דירות בפרויקט 'נוף כנרת פוריה'

כתבה שיווקית חדשות ברסלב • קהילת ברסלב בטבריה עילית בהיערכות אחרונה לקראת השיווק המסיבי של…

13 שעות ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • "אַבִּי זָאלְסְט בַּיי מִיר זַיין רֹאשׁ־הַשָּׁנָה"

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

14 שעות ago

אוקראינה • צפויה הקלה במגבלות החשמל בחודש הקרוב

חדשות אוקראינה • מומחי האנרגיה חושפים כי צפויה הקלה בחודש הקרוב, במגבלות הספקת החשמל ברחבי…

יום 1 ago

תמימי דרך • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות

חדשות ארגון 'תמימי דרך' • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות בימים הקרובים - שערי…

יום 1 ago