חדשות

ווילאמסבורג • שיעור יסודי על בית החיים העתיק באומן מפי הרש"מ חשין

חדשות ברסלב • בירור יסודי על בית החיים העתיק באומן התקיים בבית הכנסת ברסלב ראדליטש שבוולאמסבורג מפי הרה"ח רבי שמואל מאיר חשין שליט"א • צפו בתמונות:

כפי שדווח בברסלב נייעס קימו גבאי בבית הכנסת ברסלב ראדליטש שבוולאמסבורג,שיעור יסודי בבירור מציאות הבית החיים העתיק שבעיר אומן, בו בחר רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זיע"א להיטמן.

כידוע נמשכת מערכה כבירה של הרבנים גדולי זקני אנ"ש שליט"א, ועימם גדולי הרבנים והפוסקים מכל השכבות הציבור, נגד כמה אנשים מופקרים המחללים חלקים נרחבים מבית החיים העתיק בו טמון רבינו הקודש רבי נחמן מברסלב זיע"א, וכדי לבנות על גבי הנפטרים בנייני מסחר, בתי הארחה, או מלונות, בניינים שע"פ דעתם יפיקו להם רווחים כספיים רח"ל.

הסיפור החל באמצעו של חודש אייר שנת תשע"ו אז התגלה השבר הגדול, כאשר עקב חפירה לצורך בניה הוברר כי גבולות בית הקברות העתיק בעיר אומן, גדולות בהרבה ממה שהיה ידוע עד אז. בחפירה זו שנעשתה ע"י יהודים שומרי תורה ומצוות, נפגע בית הקברות וקדושי ארץ הטמונים בו, קשות.

לנוכח סערת הרוחות שהתעוררה ביהדות החרדית בכלל ובקרב חסידי ברסלב בפרט, נשלחו כמה מחשובי משפיעי ברסלב לבוא ולראות במו עיניהם את מה שהתחולל במקום. ואכן ביום ג' כ"ג אייר כשבוע לאחר חשיפת העובדות, הגיעה למקום משלחת מכובדת של משפיעי ברסלב, ובהם הגה"ח רבי אברהם יצחק כרמל זצ"ל, ויבלח"ט הגה"ח רבי אפרים נחמן אנשין שליט"א, והגה"ח רבי שאול סירוטה שליט"א, והרה"ח רבי שמואל מאיר חשין שליט"א (המתמחה בהיסטוריה של חסידות ברסלב בכלל, ושל בית קברות זה בפרט, והוא אשר קבע בעבר את גבולות בית החיים), המשלחת יצאה בשליחותם של הרבנים גדולי זקני חסידי ברסלב הגה"צ רבי יעקב מאיר שכטער שליט"א, הגה"צ רבי משה קרמר שליט"א ועוד. המשפיעים שהגיעו למקום הזדעזעו ממראה עיניהם, נוכח הסימנים הברורים כי מדובר בבית קברות אשר חלק גדול ממנו נעקר, לעיניהם התגלתה הזוועה, קברים חתוכים, עצמות וגולגולות מבצבצים מקירות החפירות, וכו' רח"ל.

את עדותם העלו על גבי כתב עדות על אשר ראו במו עיניהם, כדי להודיע לציבור כולו על חשיפת המשכו של בית הקברות, למען
יידעו להיזהר בקדושתו להבא, ולתקן את אשר שיחתו כבר.

בעינינו ראינו כמה וכמה קברי ישראל מוטלים בבזיון נורא חצובים וחתוכים, ובחלקם נגלו לעינינו עצמות יד ורגל שוכבים על מנוחתם חשופים לעין כל, ובאחד מהם נחתך הקבר לארכו ובו גולגולת שחלקו עדיין נשאר במנוחתו, והם כולם מונחים כלפי ארץ ישראל כשאר קברי ישראל הנמצאים שם.

הקברים נמצאו לאורך הרחוב היורד (מול הקלויז החדש) וכן בצד השני של רחוב בילינסקי למטה לשמאלו, אוי לעיניים שכך רואות.

ועל דא אנן סהדי אפרים נחמן אנשין, אברהם יצחק כרמל, שאול סירוטה

לבקשת בעלי השטחים התקיים אף מושב בית-דין ב'העדה החרדית' ביום ב' סיון תשע"ו, שקיימו על דיון זה מושב בי"ד בהרכב מלא בראשות מרן גאב"ד העדה החרדית שליט"א. לדיון נקראו כל הנוגעים בדבר, כל מי שלו שיג ושיח בעניין השטח המדובר, כולל כל היזמים שאחד מהם אף הביא עמו טוען רבני.

היזמים הציגו בפני הדיינים את טענותיהם, והעלו את סברותיהם לגבי מקור העצמות שנחשפו, כשהדיינים מקשיבים היטב לכל טענה וטענה, ולאחר מכן מצליבים אותה עם הממצאים שנמצאו בשטח ללא עוררין. אחת הטענות עמם רצו להקל בדינם היתה, שכל מעשיהם היו בשוגג (כפי שחשבו כולם), ולא היה להם מושג שהמקום הוא שטח בית הקברות, וכפי שהיה מקובל עד אז לכולם (כיום, כבר הוברר שלא היה כאן שוגג כי אם מזיד גמור).

בתום הדיון המורכב שארך שעות ארוכות, בו שקלו וטרו הדיינים בכל סברא וממצא מהשטח, יצא פסק דין ברור ונחרץ כדלהלן: "באו לפני הבד"ץ רבנים ועסקנים חשובים הי"ו וגם המשקיעים וב"כ הי"ו, לשאול דעת תורה בדבר החפירות שהתבצעו לצורך בניה בעיר אומאן".

הבד"ץ מביא את הכרעתו ע"פ דעת התורה בעניין: "הננו להודיע כי אסור להמשיך בבניה במקום שנתגלו שם העצמות, עד שיבורר הדבר בדיוק גמור היכן הוא גבול בית החיים והקברים שם, וכן בסביבות המקומות הנ"ל, וגם במקומות שחפרו לעומק ואין ניכר ביה"ק ועצמות".

בעניין החובה המוטלת על היזמים שבשטחיהם נמצאו קדושי ארץ המחוללים, הכריעו הבד"ץ באופן ברור: "לגבי שפך העפר, כל שאפשר לקבוע שהם משם, צריכים להחזירם לקבורה במקום מנוחתם כמקודם"!

אלא שלמרות זאת המשיכו יזמים במעלליהם ומיאנו באטימות לב לציית לפסק הנחרץ, דבר שהביא שעוד כמה יזמים החלו בחילול בית החיים העתיק רח"ל.

לצערנו ולבושתינו, הגענו עד הלום, ולמרות שהללו ראו במו עיניהם, כי פוגעים הם בקברי ישראל, – בבית החיים העתיק בו טמונים שלושים אלף קדושים שמסרו נפשם להריגה ובלבד שלא לבגוד באמונת אומן – מאומה לא עצר ועדיין לא עוצר בעדם, מלבצע פשעים נוראים שאפילו הקומוניסטים לא הצליחו לעולל (מאחר ורוב המבנים שנבנו באותה תקופה, נבנו מעל פני הקרקע בלבד, ללא פגיעה בעומק הקרקע).

מי היה מאמין, שגם אחרי שכל גדולי ישראל, דיינים ומורי הוראה מפורסמים שליט"א מכל העדות והחוגים, אסרו באיסור חמור להמשיך בעבודות בשטחים אלו, ויצאו ופרסמו בקול רעש גדול את פסק ההלכה 'כי גם המקומות שכבר חוללו אסורים בהנאה עולמית', יפנו אנשים – המכנים עצמם שומרי מצוות – עורף לדעת התורה! הלא בימים כתיקונם, הזעזוע והחרדה ממעשים נפשעים שכאלו, היו מקיפים את כל שכבות העם היהודי, ומוציאים את כולם לרחובה של עיר להוקיע את בני בלייעל אלו.

אמנם כבר קיימו הרבנים שליט"א כמה וכמה אספות, ועצרות מחאה גדולות, הן בארץ ישראל, והן בארצות-הברית, בהם הביעו גדולי הרבנים שליט"א ואיתם עמם אלפים רבים מישראל את מחאתם, אך עדיין לא יצאנו ידי חובת מחאה, אחרי שאותם אינם מרפים וממשיכים במלאכתם הנמבזה.

השערוריה והצרה הגדולה והנוראה אשר אירע בבית החיים הקדוש בעיר אומן, שלדאבון כל לב נתחללו קברים ונעקרו נפטרים בעוונותינו הרבים, ואם כי ציפייתנו היתה אז לראות שתיכף ומיד יחזירו את העצמות ועפרם לקוברם שוב במקום אשר נחפר שם, אך תוחלתינו ותקוותינו לשוא היתה, ולבושתינו וכלימתינו זה כבר כ-5 שנים שהמתים ועצמותיהם מוטלים ומושלכים בביזיון נורא ולא כדומן על פני השדה אלא במזבלה העירונית מקום שפך בניה רח"ל.

ממש לא יאומן כי יסופר שיש מאותם אנשים מאחינו שעל ידם נתגלגל האסון הנורא להחריד את המתים הקדושים ממנוחתם שאינם נותנים לקבור את המתים ולהחזירם לקבר ישראל, ובמקום לעשות כל טצדקי שבעולם להציל במה שניתן ולתקן את אשר עוללו למתים, משתמטים המה בתירוצים ואמתלאות שונות ומשונות ומנסים המה לטהר את השרץ בק"ן טעמים, ועד עתה עדיין לא זכינו שניתנו המתים לקבורה, ואוי לנו שכך עלתה בימינו, אוי לעיניים שכך רואות ולאזניים שכך שומעות, והוא רחום יכפר עוון ולא ישחית.

והיות ובתקופה האחרונה החל בעל אחד מהשטחים בזריית חול בעיני הציבור והצליח לטשטש את דעתם של כמה מהאברכים היקרים התעוררו שוב כמה מאנ"ש וכן גבאי בית הכנסת ברסלב, ראדליטש הע"י וכינסו את יקירי אנ"ש מתפללי בית הכנסת לבירור יסודי ומקיף על כל הקורות בבית החיים העתיק של רבינו הקודש באומן.

השיעור נמסר ע"י אורח הכבוד מירושלים עיר הקודש תו"ת, הידוע כחוקר תורני וידען נפלא בהיסטוריית קורות הימים של חסידות ברסלב ה"ה הרה"ח רבי שמואל מאיר חשין שליט"א, שכאמור היה חלק מן המשלחת הנ"ל, והתמנה ע"י הרבנים גדולי זקני אנ"ש שליט"א לברר ולעסוק בעניין הבית החיים בו טמון רבינו הקודש.

השיעור התקיים כאמור בבית הכנסת דחסידי ברסלב 306 ראדליטש שבעיר ווילאמסבורג שבארה"ב. בהיכל עזרת הנשים, בשעות הערב, ביום שני אח"ק ז אייר, בהשתפות יקירי אנשי שלומינו מתפללי בית הכנסת הע"י, וביניהם נראה הגה"ח רבי אליהו פאדווא שליט"א, ועוד מדמויות ההוד שבארה"ב.

השיעור לווה בסלייט'ס (תמונות ושקופיות), לאחר השיעור התקיים שאלות ותשובות, שנשאלו ע"י ציבור היקר, וברובם ע"י האברך הרה"ח רבי הלל פארנעס שליט"א – מראשי החבורות בבית הכנסת.

הציבור הקדוש יצא עם תשובות לכל השאלות ועם כל הבירורים, וברגשי אש קודש לעשות הכל למען הצלת בית החיים העתיק שבו בחר רבינו הקדוש למשכן לו עד ביאת ינון לתיקון העולם כולו.

אנו מקווים שיעלה בידינו להגיע לקבצי ההקלטות ולפרסמם כאן בימים הקרובים.

למעבר לכתבות הקשורות הקש כאן




כתבות קשורות:

למעבר לכל הכתבות הקשורות הקש כאן

https://www.breslevnews.net/%d7%a7%d7%93%d7%95%d7%a9%d7%99-%d7%90%d7%95%d7%9e%d7%9f-%e2%80%a2-%d7%9c%d7%a7%d7%a8%d7%90%d7%aa-%d7%94%d7%99%d7%9c%d7%95%d7%9c%d7%aa-%d7%a7%d7%93%d7%95%d7%a9%d7%99-%d7%90%d7%95%d7%9e%d7%9f-%d7%a8/
https://www.breslevnews.net/%d7%a7%d7%93%d7%95%d7%a9%d7%99-%d7%90%d7%95%d7%9e%d7%9f-%e2%80%a2-%d7%91%d7%99%d7%9e%d7%99%d7%9d-%d7%94-%d7%95-%d7%96-%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%96-%d7%aa%d7%97%d7%9c-%d7%94%d7%99%d7%9c%d7%95%d7%9c/
https://www.breslevnews.net/%d7%90%d7%95%d7%9e%d7%9f-%e2%80%a2-%d7%92%d7%93%d7%95%d7%9c%d7%99-%d7%96%d7%a7%d7%a0%d7%99-%d7%90%d7%a0%d7%a9-%d7%91%d7%94%d7%91%d7%94%d7%a8%d7%94-%d7%95%d7%92%d7%99%d7%9c%d7%95%d7%99-%d7%93%d7%a2/
ברסלב נייעס

View Comments

Recent Posts

נס בצפת: טיל נפל סמוך לשביל התבודדות |◄

חדשות ברסלב • נס בצפת: טיל נפל סמוך לשביל ההתבודדות של אנ"ש בערי צפת, בנס…

3 שעות ago

'שבת שפכי' • סודה של השבת השנתית של ברסלב |↓

חדשות ברסלב • סודה של 'שבת שפכי' השבת השנתית וההיסטורית של חסידות ברסלב ברחבי העולם,…

4 שעות ago

טבריה עילית • קהילת ברסלב לקראת שיווק דירות בפרויקט 'נוף כנרת פוריה'

כתבה שיווקית חדשות ברסלב • קהילת ברסלב בטבריה עילית בהיערכות אחרונה לקראת השיווק המסיבי של…

5 שעות ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • "אַבִּי זָאלְסְט בַּיי מִיר זַיין רֹאשׁ־הַשָּׁנָה"

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

6 שעות ago

אוקראינה • צפויה הקלה במגבלות החשמל בחודש הקרוב

חדשות אוקראינה • מומחי האנרגיה חושפים כי צפויה הקלה בחודש הקרוב, במגבלות הספקת החשמל ברחבי…

21 שעות ago

תמימי דרך • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות

חדשות ארגון 'תמימי דרך' • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות בימים הקרובים - שערי…

יום 1 ago