חדשות

ז"ך תשרי • חל יום היארצייט של הגה"ח רבי נתן צבי קיניג זצ"ל מגדולי אנשי שלומינו בדור הקודם

זיכרונם לברכה • ביום חמישי האחרון (בראשית) ז"ך תשרי חל יום היארצייט ה23 של הגאון החסיד הבלתי נשכח רבי נתן צבי קניג זצ"ל בן רבי ירחמיאל משה זצ"ל שנפטר בפתע פתאום בשנת תשנ"ח למגינת כלל אנשי שלומינו ובעיקר לגדולי אנ"ש שביכו את פטירתו זמן רב:

לקראת יום ההילולא לפניכם כתבה של גלריית תמונות מחיו, ומעט על ימי חייו המיוחדים:

בפטירתו ציינו אנשי שלומינו ואמרו: ששבק לן חיים בפרשת נ"ח, ובשנה ה-נ"ח לחיו, זכה להדפיס נ"ח ספרים, והוא היה בעל ח"ן מיוחד.

רבי נתן צבי זצ"ל נולד לאביו רבי ירחמיאל משה זצ"ל ביום י"ד סיון דשנת ה'ת"ש. עוד משחר ילדותו שקד על לימוד התורה ונודע כמתמיד עצום, ועסק בתורה שעות רבות מתוך הדחק.

מספרים שבהיותו בגיל צעיר 8 לערך הגיע אל אדמו"ר רבי אהרן מבעלזא זיע"א ולפני שעטף את ידו במגבת [כמנהגו ללחוץ את ידי הילדים שטרם הגיעו לגיל מצוות] הזדרז ללחוץ את ידו. אדמו"ר רבי אהרן מבעלזא המשיך לאחוז בידו ואמר לאביו רבי ירחמיאל זצ"ל "יודע אתה איזה אוצר יש בידך? לילד הזה יש נשמה חדשה!".

הגה"צ רבי משה קרמר שליט"א מספר שבצעירותם שאלו רבי נתן צבי בתום לב על הפלגות שאמר רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זיע"א על עצמו, רבי משה שהיה אז מקורב חדש לא מצא את המילים בהם יוכל לענות לעלם היקר על השאלה המעיקה וענה לו בא והראה לך אחד מאותם חסידים של רבינו הקדוש (אולי כדי שישאלו אותו) ולקחו לשכונת מאה שערים לראות את הגאון החסיד רבי שמואל שפירא זצ"ל, תכף כאשר ראה רבי נתן צבי את רבי שמואל עשה עליו רושם ונענה ואמר לרבי משה אני גם רוצה להיות חסיד של רבי שעושה כך מחסידיו, ומאז החל להגות בתורת הצדיק והפך לברסלבר חסיד בכל ליבו ונפשו.

רבי וועלוול ליברמנש חמיו של רבי נתן צבי בסוד שיח עם הגה"ח רבי לוי יצחק בנדר זצ"ל (קרדיט ר' נחמן ליברמנש)

ובהגיע לפרקו לקחו חמיו הגה"ח רבי זאב ליברמנש זצ"ל (אביו של הגה"צ רבי נתן ליברמנש שליט"א) לחתן לביתו.

לאחר נישואיו עבר להתגורר ליד חמיו בעיר בני ברק, ובשנת ה'תשי"ט עזר להגה"ח רבי שמעון ברגשטיין זצ"ל ויבלח"ט הגה"צ רבי נתן ליברמנש שליט"א לייסד את ישיבת ברסלב בבני ברק.

מעמד חלוקת פרסים בישיבת ברסלב, נראים (משמאל לימין) רבי שבתי יודלביץ – המשגיח, רבי שמעון ברגשטיין, רבי נתן צבי קעניג זצ"ל ויבלחט”א ר’ נחמן ברגשטיין

כידוע רבי נתן צבי זצ"ל הקים את הכולל הגדול דחסידי ברסלב בבני ברק המפורסם בכל העולם – מפעל חיו, יחודו של הכולל היה שהוא לא היה רק לאנ"ש חסידי ברסלב אלא שפתח את דלתות הכולל לכל אברך שחשקה נפשו בתורה באמת (וכנודע היה לו בזה כונה מיוחדת), בתחילת דרכו התקיימו הלימודים בדירות שנקנו על ידו במסירות נפש למטרה נעלה זו.

לאחר מכן חשקה נפשו להקים בנין מרווח עבור כמה מאות אברכים שיוכלו לעמול בתורה בהרחבת הדעת ובאופן מכובד, וממחשבה למעשה יצא לעבר הים לימים ושנים והקים את היכל בית המדרש ששימש עבור אנשי שלומינו חסידי ברסלב לתפילות ימות החול ולשבתות, ובזמני הכולל ישמשו לכולל הגדול.

בניין כולל ברסלב שבנה הגה"ח רבי נתן צבי קיניג זצ"ל במסירות נפש בבני ברק

בימיו הספיק וחיבר כאמור חמישים ושמונה ספרים כמניין שנותיו, הפרושים על כל תחומי התורה, הן בנגלה עומק הסוגיות בגמ' ראשונים ואחרונים, ובד' חלקי השו"ע הלכה למעשה והן בנסתר. כידוע היה רבי נתן צבי זצ"ל מקורב ונכבד במאוד על גדולי התורה דאז.

בין ספריו בולט הספר "תורת נתן" על הספר הקדוש ליקוטי מוהר"ן המהווה עבודת מחקר עצומה, הסבר תורות רביה"ק על פי הסבריו של מוהרנ"ת בספרו "ליקוטי הלכות"

הגה"ח רבי אברהם יצחק מערמלשטיין שליט"א מספר ששמע מפיו שכאשר אסף וחיבר את הספר המיוחד "נופת צופים" שהוא ליקוט מהספר הקדוש "ליקוטי הלכות" של ערכים ע"פ אלפא ביתא, היה צריך לקשור את ראשו במטפחת רטובה שיוכל לרכז את מוחו בעבודת הקודש הקשה.

כאשר התאגדו כלל אנ"ש לרכוש את הדירות הסמוכים לציון רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זיע"א היה זה הוא שנכנס לעניין בכל כוחותיו כפשוטו יחד עם שאר גדולי זקני אנ"ש הגה"ח רבי מיכל דורפמן, והגה"ח רבי משה בורשטיין זצ"ל, ויבלח"ט הגה"צ רבי יעקב מאיר שכטער, והגה"צ רבי משה קרמר שליט"א, ובעת שנצרכו לצאת לנסיעה לעבר העיר אומן שבאוקראינה לסיים את הרכישה, שכב אז רבי נתן צבי זצ"ל במיטתו עם חום גבוה מאוד (כ40 מעלות חום), ועם זאת תכף כאשר נודע לו שצריכים לצאת לגמור את המקח בכי טוב ובדרך ההלכה, קשר את מצחו עם מגבת רטובה ויצא לנסיעה הקשה יחד עם יבלח"ט הגאון האדיר רבי דוד שמידל שליט"א ולא הסתכל עצמו כלל ועל כל הקושי שבדבר, והכן תיקן הכל שיהיה בדרך הכשרה והנכונה.

רבי נתן צבי קיניג זצ"ל עם אלייקים קוגן ויבלח"ט הגאון רבי דוד שמידל שליט"א – בבגאולת ציון רבינו הקדוש

לאחר פטירתו כאשר רצו ליתן את שמו "נתן צבי" לבן שנולד למזל"ט והסתפקו מה לעשות היות ושבק לן חיים בקיצור ימים (פחות מס' שנים) ומובא שלא יתנו שם של אדם שמת בקיצור ימים, ועלו לשאול דעת תורה מאת פוסק הדור הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר זצ"ל, לאחר ששמע הגאון את השאלה אמר: שהיות ורבי נתן צבי זצ"ל זכה והספיק כ"כ הרבה בחייו אין זה נקרא קיצור ימים, ואפשר ברוגע ליתן את שמו כמו שהוא ללא הוספת שם אחר.

* * *

ראיון מרתק עם בנו רבי יעקב שליט"א

מערכת "אבקשה" ערכו לפני שלוש שנים ראיון מיוחד עם בנו יקירו הגה"ח רבי יעקב קיניג שליט"א ראש הכולל בבני ברק:

איש חי ורב פעלים – שיחה רווית כיסופים וגעגועים עם הגה"ח ר' יעקב קניג שליט"א רו"מ כולל ברסלב בבני ברק על דמותו המזהירה של אביו הגדול האיש החי ורב הפעלים הגאון החסיד רבי נתן צבי קעניג זצ"ל

תוכן הכתבה: על התקרבותו לאורו של רבינו הקדוש בימי עלומיו • על חלקו ביסודה של ישיבת ברסלב בני ברק המעטירה •  על הקמת הכולל אברכים הנודע לשם ולתהילה • על עריכת ספריו הגדולים והמאירים על נשיאות החן שזכה לה • על התמסרותו העצומה לכל דבר שבקדושה • ועל מסירות נפשו על כל דבר וענין של רבינו הק'

למעבר לראיון המלא
הקש כאן

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים אכיה"ר

לפניכם תיעוד היסטורי מימי חיו:



כתבות קשורות:

ברסלב נייעס

Recent Posts

אוקראינה • צפויה הקלה במגבלות החשמל בחודש הקרוב

חדשות אוקראינה • מומחי האנרגיה חושפים כי צפויה הקלה בחודש הקרוב, במגבלות הספקת החשמל ברחבי…

14 שעות ago

תמימי דרך • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות

חדשות ארגון 'תמימי דרך' • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות בימים הקרובים - שערי…

20 שעות ago

פרשת קורח • שיעור מפי רבי אליהו עטייה |◄

שיעורים לפרשת השבוע • צפו בשיעור מקיף מפי הגאון רבי אליהו עטייה שליט"א | שיעור…

22 שעות ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • "רֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁלָּנוּ גָּדוֹל מְאֹד מְאֹד בְּעֵינֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ"

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

23 שעות ago

טרגדיה נוראה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל

"עָלָה מָוֶת בְּחַלּוֹנֵינוּ" • לאחר מחלה קשה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל (25) מיקירי אנ"ש…

2 ימים ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • 'גַּם מֵאֵלּוּ הַפְּסִיעוֹת שֶׁל הַיְּגִיעוֹת נִבְרָא מַלְאָךְ מִכָּל פְּסִיעָה'

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

2 ימים ago