ארכיון ברסלב

ז' מנחם אב • רבי אלעזר מרדכי רוזנפלד זצ"ל | עם תיעודים

זכרונם לברכה • יום ז' מנחם אב, הוא יום הילולת הרה"ח רבי אלעזר מרדכי בן רבי דוד רוזנפלד זצ"ל וחתנו של הגה"צ רבי שמואל הורביץ זצ"ל שנסתלק לעולמו בשנת תשל"ט, קווים לזכרו • כולל תיעודים

זכרונם לברכה • ביום ז’ לחודש מנחם אב יום הילולת הרה"ח רבי אלעזר מרדכי בן רבי דוד רוזנפלד זצ"ל וחתנו של הגה"צ רבי שמואל הורביץ זצ"ל שנסתלק לעולמו בשנת תשל"ט והוא בן ל"ד שנים בלבד:

כתב חתנו הרה"ח רבי שמואל מאיר חשין שליט"א

הרה"ח רבי אלעזר מרדכי רוזנפלד זצ"ל נולד לאביו רבי דוד בי' אייר 'נצח שבנצח' שנת תש"ה. רבי אלעזר מרדכי זצ"ל היה נצר מפואר למשפחה ותיקה מחסידי ברסלב, בהיותו מיוחס בן אחר בן לרבי' שמואל יצחק רבה של טשעהרין (ששם משפחתו היה גם רוזנפלד). מחותנו רבי אהרן רבה של ברסלב, וכן לרבי שמעון – תלמידו הראשון של רבינו הקדוש.

בנוסף לכך היה נכדם של עוד מתלמידי רבינו, רבי יעקב יוסף ליוברסקי (- שהיה מחותן עם רבינו ז"ל) ורבי ישראל שו"ב שאליו היחוס מגיע דרך רבי נחמן טולטשינער תלמידו המובהק של גאון עוזינו מוהרנ"ת זיע"א. רבי יוד'ל מדאשיב ובנו רבי ישעיה שלום ועוד.

את אוירת החסידות ספג בבית אביו רבי דוד שעוד זכה להכיר את אנשי שלומינו היקרים מפז חסידי ברסלב באוקראינה בדור הקודם לפני שמשפחתו עלתה לארץ ישראל.

קיבל הרבה מאוד מסבו רבי משה בער רוזנפלד זצ"ל – שהיה יהודי של מסירת נפש מיוחדת, כמו כן ספג מדרך רבינו גם מחמיו רבי שמואל הורביץ זצ"ל שהעריכו מאוד.

'ברסלבער חסיד' אמיתי היה רבי אלעזר מרדכי, וקשור לרביז"ל בכל נפשו ומאודו. הייתה לו בקיאות עצומה בספרי רבינו וכן בשיחות והנהגות, בענייני יחוס ומסורת. מאז היותו ילד חקר ודרש בעניינים אלו וחלק מן הדברים אף העלה על הכתב ונמצאים בידי המשפחה.

סיפר אחד מידידיו אשר היה קורא לפניו – בזמניו הקשים – מהספר הקדוש ליקוטי מוהר"ן, ואם קרה שחיסר פעם מילה אחת מלשון הספה"ק ליקו"מ היה רבי אלעזר מרדכי מתקנו על אתר מתוך זכרונו.

מוסיף אותו ידיד, שאי אפשר היה לחדש לו שום שיחה או מאמר ממה שכבר הודפס, שכן הכל היה נהיר לו. הוא אף השאיר כתבי יד של חידושים נפלאים בספה"ק ליקוטי מוהר"ן – בפרט על התורות המדברים אודות 'רפואה'.

בכלל היה לימודו בספר זה בצורה נפלאה ובעמקות גדול, וכפי שאומר רבי משה בורשטיין זצ"ל, אשר היה שומעו בבית הכנסת ברסלב ברובע היהודי: "ממנו היה מה לשמוע". היה תמיד בשמחה וידע להשמיע מילי דבדיחותא לסובביו אף בזמנים הנוראים ביותר.

התבטא פעם, שאם יזוב ממנו דם אזי לא יהיה זה דם כי אם ברסלב "ברסלבער בלוט". היה מקפיד מאוד על שיעורים קבועים בכל חלקי התורה כפי שלימדנו רבינו, ושמר עליהם גם מתוך יסוריו, עם החברותא שלו בלימוד השו"ע המשיך ללמוד עד לימים ספורים לפני הסתלקותו ומעניין שסיים עמו בהלכות אבילות.

מספרים עליו כי כל מי שבא עמו במגע נהפך לאוהד את דרכו של רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זיע"א , הוא זכה גם לקרב כמה וכמה נפשות לדרכו של רבינו.

היה בעל מידות נעלות. בשנותיו האחרונות, בהם התייסר ביסורים קשים ר"ל, התגלו מידותיו במלוא הדרם. כאשר חזר לראשונה מהרופא – שם שמע על מחלתו, היה נראה רגוע ומרוצה והתחמק מלספר בביתו מה אמר הרופא, אך כאשר הוכרח לענות לשאלת בני ביתו סיפר שהרופא אמר לו בחיוך קר שהוא חולה במחלה הידועה ה"י ויש לו רק מעט זמן לחיות. כאן חיכה הרופא לראות תגובה של חרדה ויאוש, אולם תחת זאת ענה לו רבי אלעזר מרדכי: "אם חיי היו נתונים בידי הרופא הייתי אכן נבהל, אך מאחר ואני ביד ד' איני מתיירא כלל מדבריך". בספרו זאת הוסיף שהוא מודה לד' על שהספיק בשנותיו הקצרות להקים משפחה בישראל, היה אומר: אילו הייתה המחלה מתגלה בבחרותי הרי שלא הייתי זוכה להקים בית בישראל, כמה עלי להודות לד' שכן זכיתי לכך. מעניין לציין שבאמת האריך ימים רבים מעל למה שצפה לו אותו רופא וכאשר באו אליו לבקש תעודת פטירה, סרב הרופא להאמין שאדם זה חי עד כה.

בלילו האחרון שמע אמירת קריאת שמע מישיבת "אש התורה" – שתחת ביתו, ומיד הצטרף אליהם על אף חולשתו הנוראה וקרא עמם יחד מילה במילה במסירות נפש ממש.

בבוקרו של יום ז' לחודש מנחם אב תשל"ט, קרא לבנו הקטן בן ה11 לפני שהלך לתלמוד תורה וציוהו לבקש מחילה בשמו מאלו שהתעסקו עמו בתקופה האחרונה. לאחר מכן ביקש שיקראו לגיסו ר' שבתי הורביץ ז"ל – אשר דר עמו בשכנות. כאשר הגיע ר' שבתי קרא עמו קריאת שמע בדבקות ולאחר מכן הושיט לו את ידו, לחש לו משהו בשקט ועצם עיניו בנחת. כאשר שאלו בני משפחתו של ר' שבתי מה הוא אמר לו, ענה ר' שבתי "הוא אמר לי שלום".

וכך יצאה נשמתו בשלום בהיותו בן ל"ד שנים בלבד ולא ניכר על פניו שום שינוי וממש יצאה נשמתו בנשיקה, כאשר במיטתו מונח הספר הקדוש "נועם אלימלך" בו עסק בכל יום מימי חייו.

נטמן בבית החיים שבהר הזיתים ירושלים עיה"ק תו"ת

ת.נ.צ.ב.ה.

למעבר לכתבה המלאה לזכרו של רבי אלעזר מרדכי רוזנפלד זצ"ל בשער ברסלב
הקש כאן

לפניכם כתבה שהתפרסמה בגליון אבקשה. כתבים בכתב ידו, תמונות מחיו, ומקברו:

לצפיה ולהורדה:

מכתב ר' אלעזר מרדכי על מצב היהדות
ר' אלעזר מרדכי רוזנפלד בחתונתו עם אביו ר' דוד
ר' אלעזר מרדכי תחת החופה עם זקנו ר' משה בער
רבי אלעזר מרדכי רוזנפלד בהכנסת ספר תורה במירון תש"ל, נראים עוד רבי לוי יצחק בנדר, רבי שמואל שפירא ורבי יעקב ברזסקי זצ"ל ועוד הרבה
כתב יד רבי שמחה ב"ר שמואל יצחק בבקשת תמיכה עבור חותנו ר' אהרן דער רב

ברסלב נייעס

Recent Posts

אוקראינה • צפויה הקלה במגבלות החשמל בחודש הקרוב

חדשות אוקראינה • מומחי האנרגיה חושפים כי צפויה הקלה בחודש הקרוב, במגבלות הספקת החשמל ברחבי…

12 שעות ago

תמימי דרך • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות

חדשות ארגון 'תמימי דרך' • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות בימים הקרובים - שערי…

18 שעות ago

פרשת קורח • שיעור מפי רבי אליהו עטייה |◄

שיעורים לפרשת השבוע • צפו בשיעור מקיף מפי הגאון רבי אליהו עטייה שליט"א | שיעור…

20 שעות ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • "רֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁלָּנוּ גָּדוֹל מְאֹד מְאֹד בְּעֵינֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ"

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

21 שעות ago

טרגדיה נוראה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל

"עָלָה מָוֶת בְּחַלּוֹנֵינוּ" • לאחר מחלה קשה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל (25) מיקירי אנ"ש…

2 ימים ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • 'גַּם מֵאֵלּוּ הַפְּסִיעוֹת שֶׁל הַיְּגִיעוֹת נִבְרָא מַלְאָךְ מִכָּל פְּסִיעָה'

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

2 ימים ago