לפניכם קובץ הקלטה עתיק יומין מלפני כ- 110 שנים בו תוכלו להאזין לשיר המכונה "אַדִּיר הוּא, אַדִּירִים עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל" בליווי צלילי כינור, המיוחס לסנגורם של ישראל ה"ה רבי לוי יצחק מברדיטשוב זיע"א, מילות השיר וגם לרבות תנועותיו המיוחדות מלאים בערגה וכיסופין לבניין בית המקדש, היה מושר בין אנ"ש בימי הפסח:
קובץ ההקלטה העתיק שנחשף כאן, הוא כאמור קובץ שהוקלט בעיר ברדיטשוב, מחוז קייב, בין השנים תרע"ב, תרע"ד (1912-1914 – למניינם) כלומר מלפני כ- 110 שנים. את השיר משורר יהודי בעל לב חם עם מקהלת חסידים, ובליווי צלילי כינור.
על פי המסורת מיוחס השיר לסנגורם של ישראל ה"ה הרה"ק רבי לוי יצחק מברדיטשוב זיע"א, וכפי שתשמעו מילות השיר וגם לרבות תנועותיו העמוקות והמיוחדות מלאים בערגה וכיסופין לבניין בית המקדש, ולמעלתם של עם ישראל.
וכפי שתשמעו מבוסס השיר על הפיוט הקדום 'אדיר יבנה ביתו' על סדר אותיות הא"ב שבהגדה, אותו נוהגים ישראל לשיר בסוף 'ליל הסדר'.
שיר זה היה מושר בין אנשי שלומינו חסידי ברסלב בימי הפסח, וכך כותב הגה"ח רבי שמואל הורביץ בספרו: "וזימרנו כל הניגונים של פסח, בתשוקה ובדבקות גדולה… וכן אדיר הוא אדירים עמך ישראל הניגון והשיר של הרב מברדיטשוב זכרונו לברכה על כל הא"ב". (ימי שמואל חלק ב' קפג, עמוד רכא).
היסטוריון ידוע מיקירי אנ"ש כותב ל'ברסלב נייעס' כי: "בעל המנגן על הכינור הוא לכאורה רבי אייזיק "המיוחס", שהיה נכדו של רביה"ק הן מצד אביו והן מצד אמו".
המילים:
אוֹי, יָ-הּ אַדִּיר, אוֹי, יָ-הּ אַדִּיר, אַדִּירִים עַמְּךָ, עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל, אַדִּירִים עַמְּךָ, עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל, אַדִּיר יִבְנֶה בֵּיתוֹ – בֵּיתוֹ יִבָּנֶה, אַדִּיר יִבְנֶה בֵּיתוֹ – בֵּיתוֹ יִבָּנֶה, וְשָׁם נִשְׂמַח כֻּלָּנוּ, וְשָׁם נִשְׂמַח כֻּלָּנוּ, אַדִּירִים עִמְּךָ יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל, אַדִּירִים עִמָּךְ יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל, אוֹי, אוֹי, יִרְאוּ עֵינֵינוּ, אוֹי וְתָגֵל נַפְשֵׁנוּ (לא הצלחנו לפענח) עַל צִיּוֹן עִיר קָדְשֵׁנוּ, עַל צִיּוֹן עִיר קָדְשֵׁנוּ (לא הצלחנו לפענח).
חדשות קיבוץ ראש השנה תשפ"ה באומן • לפניכם גלריית ענק מדהימה מההווי הברסלבי בעיר הגעגועים…
שיעורים לפרשת השבוע • צפו בשיעור מקיף מפי הגאון רבי אליהו עטייה שליט"א | שיעור…
חדשות ברסלב • הקפות עם ד' המינים ביום 'הושענא רבה' ב'קהילת נחל נובע' שבראשות הגה"ח…
הוּא רַבֵּינוּ מְקוֹר חָכְמָה • הילולת רבינו הקדוש זיע"א ושמחת בית השואבה בבית הכנסת ר'…
התורה הזמנית • הופיע ויצא לאור עולם הקובץ המיוחד 'ימי חנוכה' על התורה הזמנית תורה ב'…
זיכרונם לברכה • לפניכם רשימת היארצייטן של גדולי אנ"ש חסידי ברסלב לצד כלל יקירי אנשי…
View Comments
אוי ותגל נפשינו במהרה בימינו
צריך לדעת מקור ההקלטה כדי להיות בטוח שזה ר' אייזיקל ברדיטשובער לא כל מנכן בכינור הוא ברסלבער מה גם שמי שקורא תיאורם של משלחת אנסקי בברדיטשוב נראה שהברלבערס היו בקצה העיירה וכו' אם נידע מקור ההקלטה נוכל לאמת אם זהותו של המנגן הוא מאנ"ש או אל
קצת תמוה שההברה הנשמעת היא הברה ליטאית-ירושלמית, בזמן שכפי הידוע בוואהלין וגלילותיה - אנשי אוקראינה וברדיטשוב ביטאו את הקמ"ץ והשורו"ק בצורה אחרת, וגם היום חסידיות רוז'ין וטשענאביל שמוצאן מגלילות אלו באוקראינה מבטאים כך, וכמו כן חסידי ברסלב הותיקים היו מבטאים כך.
גם לי זה נראה מאוד משונה ההברה, מה גם שבחסידות ברסלב כל הדורות גם היו בהברה חסידית ככל מחוז וואהלין....
למגיב "ירושלמי"
אם תשים לב היטב, המבטא אינו ליטאי ירושלמי אלא וואהליני, (ולא פולני) בו הקמץ מבוטא בדומה לשורוק הירושלמי אבל לא לגמרי, והשורוק מבוטא כחיריק במבטא הירושלמי
וכך הוא בכל הקלטות משלחת אנסקי שמקורם באיזור וואהלין
דבר חשוב ששכחתם לציין בכתבה הוא שההקלטה היא של חסידי ברסלב בברדיטשוב, מתוך סדרה של הקלטות של חסידי ברסלב בברדיטשוב שנעשו אז ע"י המשלחת, ומכאן ההשערה שהמנגן הינו ר' אייזיק נכד רבינו (ובזה סרה תמיהתו של אחד המגיבים דכאן)