אַךְ טוֹב וָחֶסֶד יִרְדְּפוּנִי כָּל יְמֵי חַיָּי • צפו בחלקים משיחתו של פאר חבורתינו הגה"ח רבי לוי יצחק בנדר זצ"ל לפני אנשי שלומינו היקרים חסידי ברסלב בהילולת רבינו הקדוש צדיק יסוד העולם רבי נחמן מברסלב זיע"א שהתקיימה בשנת תשמ"ה לפני 38 שנים • דברים יסודיים מאוד על קירוב לאורו של הצדיק.
רבי לוי יצחק זצ"ל מדבר בגדלותו של הצדיק רבינו הקדוש הנחל נובע מקור חכמה זיע"א ובגדולת העניין לקרב עוד ועוד נפשות לאורו הטוב והנפלא של רבינו "טוֹב וָחֶסֶד – אנו מחויבים לקרב עוד לרבינו הקדוש כדי להחיות עוד ועוד אנשים".
ובתוך דבריו הוא מוסיף ומספר על כך שבראש השנה של שנת תק"ע כאשר הלך רבינו הקדוש לקיים את מנהג ה'תשליך' ובדרכו הוא נפל לרפש וטיט, ואח"כ כאשר אמר רבינו תורה הזכיר בין דבריו שמן הראוי להתגולל ברפש וטיט כדי לקיים אפילו מנהג ישראל ולא מדובר על מצווה ממש אלא אפי' רק על מנהג ישראל שהרי ה'תשליך' הוא רק מנהג ישראל, וכדי לקיימו מן הראוי להתגולל ברפש וטיט.
ומסביר שאפילו אם אצלך העניין של קירוב לאורו נחשב אצלך רפש וטיט שהרי אתה יכול ללכת בעצמך לאילן ולאכול מפירותיו הטובים למאכל אם כל זה הרי עליך להפיל את עצמך לרפש וטיט הזה, כי כך הוא רצונו של הקב"ה שתזכה גם את השני, ותקרבו לאורו של רבינו משיבת הטעם, ולא שתשאיר לעצמך בלבד להיות "צדיק", וכפי שאומר רביה"ק בתורה ס"ח ש"בלא זה אינו צדיק כלל" וכפי ששמעתי מרבי אלחנן ספקטור שדייק שאותו אדם אינו "צדיק כללי" כי אדם החושב להחיות רק את עצמו ולא להחיות גם את האחרים אזי הוא "צדיק פרטי" אבל צדיק לכלל הוא לא, ורבינו הקדוש שהיה רחמן רצה לזכות כל אחד מאתנו שיקרא "איש כללי" שנחשוב ונדאג גם לשני, וזוהי עיקר השארתו של רבינו הקדוש זי"ע ועכי"א שנכניס את נפשנו לעצותיו של הרבי, ושנלמד את ספריו, וש"נלך איתם" ושנשמור על ה"חצות" ועל שעת ה"התבודדות" שלא יחסר לנו אפי' יום אחד, וזהו רכוש גדול כ"כ שרק לעתיד נוכל להכיר בערכו, ואנשי שלומינו היו אומרים על עצות אלו שאם לא היינו באים לעולם רק כדי לשמוע את העצה הזו של חצות והתבודדות אזי כבר דיינו!. ואם לא הייתה כל ההתקרבות לרבנו רק כדי לזכות לחטוף את עצת החצות וההתבודדות אזי כבר הכל כדאי, כל הבריאה הייתה כדאית בשביל עצה נפלאה זו, אבל תחיה גם את האחר, ואפי' אם בשביל זה תצטרך לותר על זמן, וזוהי הרי סגולה לאריכות ימים, וזוהי ממש עיקר רצונו של רבינו הקדוש.
* * * *
בווידאו ההיסטורי שלפניכם נוכל לראות עוד מגדולי אנ"ש מהדור ההוא: משמאלו של רבי לוי יצחק נראה את הגה"ח רבי ביירך רובינזון, ואחריו את הגה"ח רבי שמעון ברגשטיין – מייסד ישיבת ברסלב בב"ב, הגה"ח רבי יעקב מאיר שכטער, ואחרי אחריו נראה רבי נחמן בורשטיין, ומימינו יושב הרה"ח רבי יצחק אייזיק אלבוים, ואחריו הגה"ח רבי מיכל דורפמן, ועוד כמה מגדולי אנ"ש.
הנהג דאז היה שקיימו סעודת מצוה לכבוד הילולת רבינו הקדוש ולאחר מכן ערכו "שמחת בית השאובה" מרכזית לכלל אנ"ש בו היו נוטלים חלק גדולי רבני ירושלים ובראשם גאב"ד העדה החרדית זצ"ל.
שמעו ותחי נפשכם:
מנהגי ברסלב • הקונטרס המפואר 'סדר הדלקת נר חנוכה ברסלב' הכולל בתוכו; שיחות, ליקוטי הלכות,…
עולם הנגינה • לקראת ימי החנוכה: השיר של אנ"ש החודר לתוככי הלב על הצילים "וּמִנּוֹתַר…
שיעורי המועדים • לפניכם שיעור מפי הגה"ח רבי אפרים קעניג שליט"א הכנה לימי החנוכה: איך…
חדשות קיבוץ שבת חנוכה תשפ"ה באומן • לרווחת ציבור הנוסעים לאומן 'איחוד ברסלב' עם מידע הנחוץ…
חדשות ברסלב • מרכז השיעורים 'היכלא' ערכו כינוס הכנה לימי החנוכה ב'שוהל' שבירושלים עם שיעור…
עולם ההפצה • הקונטרס הנפלא 'המפתח' של מכון 'אור האורות' עם עניינים מנהגים הלכות והנהגות…