זכרונם לברכה

ט"ו אייר • רבי מרדכי טורץ זצ"ל | קווים לזכרו |↓

זכרונם לברכה • ט"ו אייר חל יום היארצייט השישי (תשע"ח – תשפ"ד) של איש חי רב פעלים הגה"ח רבי מרדכי טורץ זצ"ל מחשובי אנ"ש חסידי ברסלב | גלריה היסטורית:

כתבות קשורות:
ה' אייר • רבי יצחק מנדל רוטנברג זצ"ל

ביום ט"ו אייר חל יום היארצייט של הישיש איש חי רב פעלים הגה"ח רבי מרדכי טורץ זצ"ל מחשובי אנ"ש בעיה"ק ירושלים תו"ת, שנסתלק בסערה השמימה ביום ט"ו לחודש אייר דשנת תשע"ח, והוא בשנתו הס"ח. ת.נ.צ.ב.ה.

רבי מרדכי טורץ זצ"ל היה בן למשפחות החשובות ביותר במגזר הליטאי משפחות ראשי הישיבות, הוא נולד ביום ג' אדר, תש"י לאביו רבי שמואל דוד טורץ זצ"ל בנו של הגאון רבי יצחק יחיאל טורעץ – רב שכונת בת גלים בעיר חיפה, חתנו של ראש ישיבת קמניץ הגאון רבי ברוך בער ליבוביץ זצ"ל בעל ה'ברכת שמואל'.

בבחרותו הוא למד בישיבת פונוביז' המעטירה שם הוא התוודע לאורו של רבינו הקדוש ביחד עם כמה וכמה מחבריו בני הישיבה ביניהם; המשפיע הנודע רבי אברהם מרדכי פלברבוים זצ"ל (נלב"ע י"א אלול תשע"ט), רבי שלום יוסף זולברג זצ"ל(נלב"ע אב תשע"ו – ?), העסקן הנערץ רבי ישראל הירש זצ"ל, ושיבדלו לחיים המשפיע הנודע רבי שמעון טייכנר שליט"א, רבי יהודה קיפניס שליט"א, רבי זאב אטינגר שליט"א, החזן הנודע רבי משה בנינשטוק שליט"א, רבי נפתלי בנינשטוק שליט"א, ועוד רבים וטובים, שנמנו על חבורת המקורבים של הגה"צ רבי נתן ליברמנש שליט"א.

רבי מרדכי זצ"ל היה במידת־מה אבי חסידות ברסלב ומגדולי אנשי המעש שהאדירו במאוד את עניינו של רבינו הקדוש בפרט ואת חסידות ברסלב בכלל, באופנים רבים ומיוחדים, בין פעליו היותר ידועים:

ביטאון 'מבועי הנחל':

לפני עשרות שנים הוציא רבי מרדכי זצ"ל לאור את הביטאון הנודע של אנ"ש חסידי ברסלב בשם "מבועי הנחל" הביטאון שאיחוד חיזק ועורר את אנשי שלומינו חסידי ברסלב לעמול בתורת הצדיק, ביטאון שללא־ספק הווה אחד מאבני היסוד להמשך השארת אור הצדיק ולהפצת תורת רביז"ל בדרך המסורה ולהגברת כוחה של חסידות ברסלב. 

קובץ 'מבועי הנחל' כרך ד' שנת תשמ"א (תשרי – אלול, 674 עמודים) לקריאה להורדה ולהדפסה • ☜ הקש כאן |
קובץ 'מבועי הנחל' כרך ה' שנת תשמ"ב (תשרי – אלול, 547 עמודים) לקריאה להורדה ולהדפסה • ☜ הקש כאן |

בית הכנסת 'פאר הנחל':

רבי מרדכי טורץ זצ"ל היה גם מחשובי מייסדי ומגבאי בית הכנסת ברסלב 'פאר הנחל' ברחוב דובב מישרים 3 בירושלים, שם קבע את משכנו לתורה ותפילה ועבודת ה' קרוב ליובל שנים, ואף הנעים בקולו וקילס את בוראו כאשר שימש במשך שנים רבות כבעל קורא וכשליח ציבור העובר לפני התיבה בכל עת ועידן וביותר בשבתות וימים טובים, ובימים הנוראים, כאשר בתפילתו הוא סוחף את כלל המתפללים לשלהבת התפילה שנערכה במתינות והשתפכות הנפש מיוחדת.

בשנתו האחרונה לימד רבי מרדכי זצ"ל ממיטת חוליו, את נוסחאות תפילת הימים נוראים, לבנו הרה"ח ר' נחמן ישראל טורץ שליט"א, המשמש כבעל תפילה בבתי הכנסיות של אנ"ש חסידי ברסלב, כאשר בנו מקליט את הנוסחאות למשמרת. לפניכם חלק ראשון של תפילת המוסף – שמעו ותחי נפשכם:

שיעורים ברבים בתורת הצדיק:

רבי מרדכי זצ"ל נודע כבעל אוריין ות"ח מופלג עיוני ועמקן כך גם בספרי רביז"ל בהם השקיע רבות בעיון עמוק ובעיקר בספר הקדוש 'ליקוטי מוהר"ן', והיה כמעיין המתגבר. אין זה פלא כי רבי מרדכי זצ"ל כובד בכל עת ועידן למסור שיעורים בתורת רביה"ק הנ.נ.מ.ח. בשיעוריו הפליא את שומעיו בהיקף ידיעותיו ובהסבריו שנמסרו בעומק ומחד בבהירות נפלאה מאידך.

תלמוד תורה 'תורה תמימה':

רבי מרדכי זצ"ל, היה "גִּבּוֹר וְאִישׁ מִלְחָמָה בְּדַת "תּוֹרָה תְּמִימָה", וכאב את מצבם של צעירי ילדי אנ"ש וראה את נחיצות עניין חינוך הבנים שגם כי יזקינו ימשיכו לצעוד בדרכו של רביז"ל ובדרך המסורה קפץ לעול הציבור והיה הנחשון שייסד וניהל את ה'תלמוד תורה' הראשון של חסידות ברסלב תלמוד תורה 'תורה תמימה', תלמוד תורה זה יצא שמו הטוב בעולם כמקום המשקיע את כל הנדרש לטובת הילדים כך שכלל בני הישוב הישן בירושלים שלחו את יוצאי חלציהם לתלמוד תורה זה, ובחסדי שמיים הצליחו מעשה ידיו למעלה מן המשוער, כאשר  העמידו מאות ואלפי תלמידים המפארים בימינו אנו את קירות המזרח בכל קהילות בני ירושלים וגלילותיה.

תלמוד תורה 'תורה תמימה' התנהל על טהרת הקודש, וללא שום תמיכה ממקורות מפוקפקים או מאוצרות המדינה הציונית ומקורות שאין רוח חכמים נוחה מהם, דבר שלקח כוחות עצומים ודרש ניהול מתוך מסירות נפש במשך עשרות שנים, כאשר הוא מכתת את רגליו ומתרוצץ ברחובות הערים בארה"ב לאסוף כספים למען חינוך ילדי התשב"ר זאת למרות הקשיים והמעברים הרבים, הכול בכדי להעמיד תורה בקדושה למען יגדלו הקטנים בדרך ישראל סבא כפי המסורה לנו מדור דור ובדרכו הבהירה של רביה"ק הננמ"ח זיע"א.

מוסדות 'תורה תמימה' ממשיכה לפעול עד לימינו אנו בפעילות קדושה למען חינוך בני אנשי שלומינו היקרים כאשר לאחר הסתלקותו של רבי מרדכי זצ"ל, ממשיכים בניו של המנוח ה"ה העסקנים היקרים הרה"ח ר' נחמן ישראל טורץ שליט"א, והרה"ח ר' יצחק טורץ שליט"א ומנהלים את הישיבה הקדושה, ישיבת ברסלב 'מבקשי השם' שע"י 'מוסדות תורה תמימה' בעיר בית שמש, לחינוך בני אנ"ש בדרך המסורה, כאשר הישיבה עומדת לשמו ולזכרו של אביהם הדגול הגה"ח רבי מרדכי טורץ זצ"ל.

חוליו האחרון:

בשנותיו האחרונות חלה רבי מרדכי זצ"ל במחלה הנוראה וסבל ייסורים קשים ומרים אותם קיבל באמונה ובדומיה, ובין אנ"ש הרבו להתפלל לרפואתו המהירה, אלא שמצבו הלך והחמיר למגינת ליבם של כל מכריו וידידיו הרבים.

ביום ט"ו אייר תשע"ח נצחו אראלים את המצוקים ונשבה ארון הקודש, הבשורה הקשה והמרה התפשטה כאש בשדה קוצים עם הסתלקותו בסערה השמימה כאשר כל השומע מבכה את האבידה הגדולה אבידה שאין לה תמורה, חבל על דאבדין ולא משתכחין.

במסע הלווייתו שיצא מבית הלוויות שמגר בירושלים השתתפו המונים מיקירי אנשי שלומינו חסידי ברסלב ועוד רבים ממכריו, ביניהם תלמידי חכמים רבים, כן, נראו הגה"צ רבי משה קרמר שליט"א, הגה"ח רבי אפרים נחמן אנשין שליט"א – ראש כוללי 'אורות הנחל', שאף נשא עליו דברי הספד מרטיטים ועוד רבים וטובים שהגיעו לחלוק לו כבודו האחרון, ונטמן ב'הר המנוחות', ירושלים.

רבי מרדכי זצ"ל השאיר אחריו דורות ישרים מבורכים בנים וחתנים צורבא מדרבנן ההולכים בתורת רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זיע"א, וממשיכים בדרכו של אביהם הגדול, ביניהם; חתנו הגאון רבי אליעזר דייטש שליט"א דיין בביד"ץ "הישר והטוב" ומדייני חסידי ברסלב. הרה"ח ר' נחמן ישראל טורץ שליט"א מגבאי בית הכנסת 'נחלת חן' בית שמש, ומנהל ישיבת ברסלב 'מבקשי השם' שע"י 'מוסדות תורה תמימה' בעיר בית שמש עם אחיו הרה"ח ר' יצחק טורץ שליט"א.

זכרו ללמוד והדליקו נר לעילוי נשמתו ביום היארצייט, שמו המלא: רבי מרדכי בן רבי שמואל דוד טורץ זצ"ל.

רבי מרדכי טורץ זצ"ל נואם במעמד בתלמוד תורה ברסלב בית שמש
רבי מרדכי טורץ זצ"ל נואם במעמד בתלמוד תורה 'תורה תמימה'
רבי מרדכי טורץ זצ"ל בריקודים ב'שוהל' בשמחת בית השואבה
משמאל לימין; רבי משה גדליה אנשין זצ"ל, רבי מרדכי טורץ זצ"ל, רבי נחמן בורשטיין זצ"ל, נואם יבלח"ט הגרי"מ שכטער שליט"א במעמד של אנ"ש
רבי מרדכי טורץ זצ"ל בוחר ערבות לד' מינים בערב סוכות
רבי מרדכי טורץ זצ"ל מחלק משחקים לילדי תלמוד תורה 'תורה תמימה'
רבי מרדכי טורץ זצ"ל עם ילדי תלמוד תורה 'תורה תמימה'
משמאל לימין; רבי מרדכי טורץ זצ"ל, יבלח"ט רבי אברהם נתן אנשין שליט"א בישיבה למען אנ"ש
רבי מרדכי טורץ זצ"ל במעמד חומש סעודה בתלמוד תורה ברסלב בית שמש
חלוקת קופת שקל הטהור – רבי מרדכי טורץ זצ"ל עם יבלח"ט הרה"צ רבי חיים הערש טייטלבוים אבד סאטמאר ירושלים
מחאה נגד חילול הקברים באומן – תמוז תשע"ז – נראה רבי מרדכי טורץ זצ"ל במזרח
היכל ישיבת ברסלב 'מבקשי השם' שעי 'מוסדות תורה תמימה'
ארון הקודש והפרוכת ל"ע רבי מרדכי טורץ זצל בהיכל ישיבת ברסלב 'מבקשי השם' שעי 'מוסדות תורה תמימה'
ברסלב נייעס

View Comments

  • היה אדם יקר מאוד, כיום רובא דרובא של חסידי ברסלב לא יודעים אפילו שהיה כזה אדם.
    אבל לדעתי כל חסיד ברסלב צריך מאוד מאוד להודות לה' על כזה אדם נפלא ולהזכיר לטובת נשמתו. היו זמנים שכל עניין רבינו עבר דרכו.

  • שמעתי מר"י גלבך שר"מ ז"ל היה לומד בפני הציבור סיפורי מעשיות בעומק ובחריפות כדרכו,
    ור"א ספקטור ז"ל היה אומר ע"ז גם באומן לא היה לנו שיעורים כמו שנותן ר"מ,
    ת.נ.צ.ב.ה.

Recent Posts

אוקראינה • צפויה הקלה במגבלות החשמל בחודש הקרוב

חדשות אוקראינה • מומחי האנרגיה חושפים כי צפויה הקלה בחודש הקרוב, במגבלות הספקת החשמל ברחבי…

8 שעות ago

תמימי דרך • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות

חדשות ארגון 'תמימי דרך' • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות בימים הקרובים - שערי…

14 שעות ago

פרשת קורח • שיעור מפי רבי אליהו עטייה |◄

שיעורים לפרשת השבוע • צפו בשיעור מקיף מפי הגאון רבי אליהו עטייה שליט"א | שיעור…

16 שעות ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • "רֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁלָּנוּ גָּדוֹל מְאֹד מְאֹד בְּעֵינֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ"

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

17 שעות ago

טרגדיה נוראה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל

"עָלָה מָוֶת בְּחַלּוֹנֵינוּ" • לאחר מחלה קשה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל (25) מיקירי אנ"ש…

יום 1 ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • 'גַּם מֵאֵלּוּ הַפְּסִיעוֹת שֶׁל הַיְּגִיעוֹת נִבְרָא מַלְאָךְ מִכָּל פְּסִיעָה'

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

2 ימים ago