הזמר והיוצר שמעון לוי בסינגל חדש ומחזק על לחן מתורת רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זיע"א "הַיּוֹם אִם בְּקוֹלוֹ תִשְׁמָעוּ, הַיּוֹם דַּיְקָא!"
האזינו לסינגל עם משמעות פנימית ומחזקת: במרוץ החיים היומיומי, הבלתי פוסק, המשתולל בעולם מבוהל, ובזמן של הסתרת פנים כאשר נראה הכל אפל והכל שחור משחור, וכאשר ההרגשה המורגשת היא שכבר אין לך כוחות יותר להתמודד אם הקושי העצום, מציע רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זיע"א, להסתכל באור אחר ובהסתכלות שונה לחלוטין כל אתגר ומשימה רגעית, כעכשווית… כביכול שרק אותה עלינו לבצע, וכל מה שהיה עד עתה כביכול לא היה, ומה שיהיה מחר לא קיים. ומסביר רבינו הקדוש שזו היא הדרך בעבודת ה', "הַיּוֹם אִם בְּקוֹלוֹ תִשְׁמָעוּ, הַיּוֹם דַּיְקָא!".
ואלו דבריו המאירים של רבינו הקדוש: הַיּוֹם אִם בְּקוֹלוֹ תִשְׁמָעוּ (תְּהִלִּים צ"ה) זֶה כְּלָל גָּדוֹל בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם שֶׁלּא יָשִׂים לְנֶגֶד עֵינָיו כִּי אִם אוֹתוֹ הַיּוֹם הֵן בְּעֵסֶק פַּרְנָסָה וְהִצְטָרְכוּתוֹ צָרִיך שֶׁלּא יַחֲשׁב מִיּוֹם לַחֲבֵרוֹ כַּמּוּבָא בַּסְּפָרִים וְכֵן בַּעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַך לא יָשִׂים לְנֶגֶד עֵינָיו כִּי אִם אוֹתוֹ הַיּוֹם וְאוֹתוֹ הַשָּׁעָה כִּי כְּשֶׁרוֹצִין לִכָּנֵס בַּעֲבוֹדַת ה' נִדְמֶה לְהָאָדָם כְּאִלּוּ הוּא מַשָּׂא כָּבֵד וְאִי אֶפְשָׁר לוֹ לִשָּׂא מַשָּׂא כָּבֵד כָּזוֹ אֲבָל כְּשֶׁיַּחֲשׂב שֶׁאֵין לוֹ רַק אוֹתוֹ הַיּוֹם, לא יִהְיֶה לוֹ מַשָּׂא כְּלָל וְגַם שֶׁלּא יִדְחֶה אֶת עַצְמוֹ מִיּוֹם לְיוֹם לֵאמר מָחָר אַתְחִיל, מָחָר אֶתְפַּלֵּל בְּכַוָּנָה וּבְכחַ כָּרָאוּי וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה בִּשְׁאָר הָעֲבוֹדוֹת כִּי אֵין לְאָדָם בְּעוֹלָמוֹ כִּי אִם אוֹתוֹ הַיּוֹם וְאוֹתוֹ הַשָּׁעָה שֶׁעוֹמֵד בּוֹ כִּי יוֹם הַמָּחֳרָת הוּא עוֹלָם אַחֵר לְגַמְרֵי הַיּוֹם אִם בְּקוֹלוֹ תִשְׁמָעוּ, הַיּוֹם דַּיְקָא, וְהָבֵן.
(ליקוטי מוהר"ן קמא תורה רע"ב)
המילים של השיר:
כְּשֶׁרוֹצִין לִכָּנֵס בַּעֲבוֹדַת ה' נִדְמֶה לְהָאָדָם כְּאִלּוּ הוּא מַשָּׂא כָּבֵד וְאִי אֶפְשָׁר לוֹ לִשָּׂא מַשָּׂא כָּבֵד כָּזוֹ אֲבָל כְּשֶׁיַּחֲשׂב שֶׁאֵין לוֹ רַק אוֹתוֹ הַיּוֹם, לא יִהְיֶה לוֹ מַשָּׂא כְּלָל
מילים: רבי נחמן מברסלב | עיבוד מוזיקלי: אולפני הדרן | שירה ומקהלה: ישראל גוטפרב | מגיש: משה מרגלי.
שמעו ותחי נפשכם:
בס"ד
הדברים האלו שנכתבים כאן לגבי השירה הם נכתבים באופן כללי לא בנוגע לשיר הזה לא לכאן ולא לכאן.
ידוע שרבינו מאד הקפיד לשמוע דווקא ממנגן כשר כמובא בליקוטי מוהר"ן קמא סימן ג', ומי ששומע ממנגן לא כשר זה מפריע לעבודת ד' יתברך, ובוודאי הדברים נאמרים כשהשיר והניגון הוא שיר יהודי וניגון יהודי ואפילו כך אומר רבינו הק' זיע"א שגם המנגן צריך להיות כשר, והדבר מאד מובן ע"פ היסוד של כח הפועל בנפעל, וכמו שמצינו לזה דוגמא בהלכה מין שכתב ס"ת הרי זה פסול וצריך לשורפה, שאע"פ שעצם הדבר זה קדוש מאד אבל אם זה יוצא ממקור לא טוב אזי זה פוסל ומטריף את הדבר הטוב, אבל בצורה הפוכה כשעצם הדבר זה לא טוב כגון שיר לא יהודי או מנגינה לא יהודית הרי שאז זה הרבה יותר גרוע כי עצם הדבר הרי הוא לא טוב, ומה שזה יוצא מפי מנגן כשר זה לא מכשיר את זה.
(ואפילו אם יש איזה ניגון שנלקח מהגוים ע"י גדולי הצדיקים הרי שהם הכשירו את זה בהוציאם מהם את כל הניצוצות, ופשוט כבעיתא בכותחא שזה לא נאמר על דורנו וזמננו.)
וכידוע שהיום רוב השירים החרדים והחסידיים וכו' זה בא עם ניגונים והוספות מעולם המודרני שנלקח מהחילוניים והגויים, ויש כאלו שעושים את זה מבלי כוונה אלא כי כך זה הדרך וכולם עושים כך ולא שמים לב שזה מקלקל את כל ההשפעה הטהורה והקדושה, ואדרבא זה פוגם מאד מאד בנפש דקדושה, וכבר מפורסם הדבר ובא גם בכתובים בחוברת שהוציאו על הענין הזה, שהניגון כלומר צורת הניגון זה מאד מאד משפיע על הנפש של האדם, והרבה שיורדים רח"ל זה מחמת הניגונים של היום שרובם מעורב בהם למחצה לשליש ולרביע כל מיני הוספות מניגונים של הגויים, ואותם ששומעים את זה אע"פ שלא מכירים את הניגונים של הגויים והחפשיים אבל שומעים שזה לא יהודי זה הרגשה פנימית שכל אחד מי שמקפיד על זה יכול להרגיש, והם ממש נגעלים מזה ולא יכולים לשמוע את זה.
הייתי פעם באיזה חתונה שהיה ניכר שמשתדלים לנגן שירים יהודים מקוריים בלי הוספות של המודרניים וכדומה, ושמעתי שאחד אמר לשני שהוא כבר כאן חצי שעה שלא יכול להפסיק לשמוע, לא כמו בחתונות אחרות שלא יכול להשאר שם מחמת הניגונים ובורח משם מהר, אבל כאן שומעים מנגינות יהודים מקוריים בלי הוספות של המודרנזציה והגוישקייט.
טוב מאד יהיה לאותם שמשמיעים את השירים הן השרים את השיר והן המנגנים שיהיה בתמימות פשוטה בצורה היהודית המקורית כמו פעם בלי שום הוספות של המודרניים והגוישקייט, אלו שמבינים בזה יודעים מה הכוונה, ואז יהיה חלקם ממזכי הרבים ולא ח"ו ממחטיאי הרבים בניגונים לא כשרים.
הבורא עולם ברחמיו המרובים יערה על כולנו רוח קדושה וטהרה לעשות רצונו בתמימות ובפשיטות כרצונו יתברך וכמו שרבינו זיע"א מלמד אותנו.