חדשות

לא נבהלים: כך נערכים בברסלב לראש השנה באומן

למרות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה: בחסידות ברסלב נערכים לעלייה לציון רבי נחמן זי"ע לקראת ראש השנה • מחר יתקיים 'יום תפילה' בבתי הכנסת של החסידות • רבני ומשפיעי החסידות מסבירים לחסידים מהי המשימה העיקרית בתקופה זו:

חסידי ברסלב נערכים לעלות לרגל לציון קודשו של הרה"ק רבי נחמן מברסלב זי"ע בראש השנה הקרוב. וזאת, למרות המצב המתוח השורר במזרח אירופה בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, מלחמה שכבר גבתה חיי אדם רבים ושיבשה את חיי השגרה בחלקים נרחבים של אוקראינה. המוני החסידים יתכנסו מחר (חמישי), ערב ראש חודש אלול (מוקדם), ליום תפילה בבתי הכנסת של החסידות בכל רחבי העולם:

מאת: הרב שלמה הנדלר

בחסידות ברסלב מקווים מאוד שתתאפשר עלייה לרגל המונית לציון הרבי, אך מאידך, חוששים מהגבלות שיוטלו על ידי הרשויות באוקראינה. במהלך השבועות האחרונים נשמעו אזהרות רבות מצד האוקראינים. אזהרות שהפכו לתכופות יותר לאחר ההפגזה האווירית של חיל האוויר הרוסי על מטרות אזרחיות בסמוך לעיר אומן, ושהדי הפיצוצים שלה נשמעו גם באזור הציון. הרקטות הרוסיות אמנם יורטו, כך לטענת האוקראינים, אך משרד החוץ במדינה מיהר לפרסם אזהרה נוספת לחסידים המבקשים להגיע למדינה לקראת ראש השנה.

עם זאת, משרד החוץ האוקראיני השאיר פתח לתקווה ומסר כי מי שבכל זאת יחליט להגיע למדינה יצטרך לשמור על התקנות וההגבלות החדשות שהוטלו במדינה, ושנאכפות על ידי משמר צבאי. ההצהרה הזאת, שנמסרה עם ההסתייגות המוזכרת, מוכיחה אולי כי גם הרשויות באוקראינה מבינות את הדבקות במטרה ומסירות הנפש של חסידי ברסלב בכל הקשור לתפילה ועלייה לציון רבם באומן.

החסידים לא אמרו נואש. גדולי זקני החסידות ממשיכים לקרוא לציבור להתפלל ולעשות כל השתדלות אפשרית כדי ש"ראש השנה באומן ייצא מכלל סכנה". רבני החסידות מדגישים בפני החסידים, במשנת הרה"ק רבי נחמן מברסלב זי"ע, את המשימה העיקרית הניצבת בפניהם בימים אלו: תפילה!

משפיעי החסידות מסבירים כי יש קליפת עשו וקליפת ישמעאל שנלחמים על ראש השנה של הצדיק. בתרגום לשפה בת ימינו – יש קליפה שמבשרת בשורות טובות ויש קליפה שמבשרת בשורות רעות; כשישנן בשורות טובות, הבן אדם עלול להירגע ולזנוח את התפילות וכשישנן בשורות רעות, הבן אדם עלול לשקוע בייאוש ולאבד תקווה.

תפקידו של החסיד במצב כזה – אומרים המשפיעים – הוא להתפלל ולצעוק לאבא שבשמיים ובמקביל, להתעלם מהחדשות השליליות. לדבריהם, הידיעות שמגיעות מזירת הקרב במזרח אירופה אינן מדויקות, מעורבבות באינטרסים שונים ומשונים, ולפעמים סותרות אחת את השנייה. וההוכחה שאי אפשר להסתמך על ידיעות מחו"ל היא העובדה שלפני שנתיים, כאשר נגיף הקורונה השתולל ברחבי העולם, היו דיווחים שבישרו על התפתחויות חיוביות בנוגע לכניסת החסידים לאוקראינה, אך המציאות הכואבת בשטח, בה המוני חסידים נתקעו בגבול בלארוס למשך שבועות ארוכים, סתרה את כל הדיווחים הללו.

בשונה מכך, כך הם מסבירים במשנת הרבי, כאשר מגיעות בשורות טובות ראוי לראות בהן סימן משמיים על קבלת התפילות ורמז לתקווה, אבל לא לשקוע באופוריה ובאופטימיות מוגזמת, אלא להמשיך להתפלל ולעשות השתדלויות כדי שאכן תבוא הישועה.

יצוין כי בפני החסידים החפצים לטוס לאוקראינה ניצבת בעיה נוספת והיא, הכאוס השורר בנתב"ג בתקופה האחרונה. המחסור בעובדים, השביתות התכופות, המזוודות שנעלמות והטיסות שמתבטלות. אך בחסידות לא מתרגשים מכך ומציינים את דברי רבם, הרה"ק רבי נחמן זי"ע: "ראש השנה שלי עולה על הכול". בכל השנה הרבי עוסק בתיקון נשמות ישראל ובראש השנה הוא יכול לתקן גם מה שהוא לא יכול לתקן במשך כל השנה. הם מזכירים את מסירות הנפש של החסידים שהחלה עוד לפני מלחמת העולם השנייה, כאשר הגבול של פולין היה סגור אבל לא מנע מהם להסתכן ולחצות את הגבול מתחת לאפם של החיילים שפטרלו באזור.

כמן כן, בברסלב מציינים כי רבי נחמן אמר שדבר שכרוך במסירות נפש אי אפשר להגיד למישהו אחר לעשות את זה, ולכן על כל אחד להתפלל. כך גם, רבני ומשפיעי החסידות מזהירים מגישות פסימיות בכל הנוגע לאפשרות העלייה לציון ומסבירים כי 'קליפת עשו' כופר בעיקר, אינו מודה בתפילה כלל, ומטעה לב האדם שכל התפילות הן לשווא ואינן מועילות, חלילה.

ברסלב נייעס

Recent Posts

אוקראינה • צפויה הקלה במגבלות החשמל בחודש הקרוב

חדשות אוקראינה • מומחי האנרגיה חושפים כי צפויה הקלה בחודש הקרוב, במגבלות הספקת החשמל ברחבי…

12 שעות ago

תמימי דרך • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות

חדשות ארגון 'תמימי דרך' • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות בימים הקרובים - שערי…

18 שעות ago

פרשת קורח • שיעור מפי רבי אליהו עטייה |◄

שיעורים לפרשת השבוע • צפו בשיעור מקיף מפי הגאון רבי אליהו עטייה שליט"א | שיעור…

20 שעות ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • "רֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁלָּנוּ גָּדוֹל מְאֹד מְאֹד בְּעֵינֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ"

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

21 שעות ago

טרגדיה נוראה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל

"עָלָה מָוֶת בְּחַלּוֹנֵינוּ" • לאחר מחלה קשה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל (25) מיקירי אנ"ש…

2 ימים ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • 'גַּם מֵאֵלּוּ הַפְּסִיעוֹת שֶׁל הַיְּגִיעוֹת נִבְרָא מַלְאָךְ מִכָּל פְּסִיעָה'

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

2 ימים ago