שובבי"ם

'מִן הַחַי' • עבודת ימי השובבי"ם הקדושים

מנהגי ברסלב • מנהג אנ"ש שלא לאכול באחד מימי השבוע בימי השובבי"ם 'דבר מן החי', ולהרבות באמירת תהילים | עבודת ימי השובבי"ם הקדושים:


תענית 'דבר מן החי' אינה נזכרת בספרי רבינו הקדוש ואף לא בספרי מוהרנ"ת בקשר לימי השובבי"ם, אלא כתענית כללית המיועדת לכל הרוצה להתקרב להשם יתברך, בכל זמן ועידן. אלא שהיו מאנ"ש שנהגו בה בימי השובבי"ם.

ובכן, בתחילה נזכיר את מקור ענין התענית 'דבר מן החי' בספרי רבינו:

בשיחות הר"ן (שיחה קפ"ה) בשיחה הידועה, בה מפרט מוהרנ"ת את ההנהגות הפרטיות והכלליות שנתן רבינו הקדוש לאנשיו מובא כי אחת ההנהגות הייתה: "וְצִוָּה לְכַמָּה אֲנָשִׁים שֶׁיִּהְיוּ נְעוֹרִים לַיְלָה אַחַת בְּשָׁבוּעַ, וְשֶׁלֹא יֹאכְלוּ מֵעֵת לְעֵת אֶחָד בְּשָׁבוּעַ דָּבָר מִן הַחַי" (שיחות הר"ן, קפה).

בין האנשים שקיבלו מרבינו הנהגה מיוחדת זו, היה גם מוהרנ"ת עצמו וכפי שמסופר בספר 'אבניה ברזל' על ימי ההתקרבות הראשונים: "ובעשרת ימי תשובה נתן לו רבינו ז"ל הנהגות לפי שורש נשמתו, ח"י פרקים משניות בכל יום, ומעת לעת בשבוע לא יאכל דבר מן החי, ויהיה ניעור פעם אחת שני ימים ולילה אחד רצופים" (אבניה ברזל, התקרבות מוהרנ"ת לאדמו"ר זצוק"ל, ט).

הרי לנו שהייתה זו הנהגה מיוחדת, אותה נתן רבינו "לכמה אנשים" – משך כל ימות השנה, וביניהם לגאון עוזינו מוהרנ"ת, שבכל שבוע ושבוע – יבחרו להם יממה אחת בה הם לא אוכלים שום 'דבר מן החי'; מוצרי חלב, דגים, בשר, ביצים וכיו"ב.

ועתה נעבור לבאר בקצרה את עבודת ימי השובבי"ם הקדושים:

עבודת ימי השובבי׳׳ם, כפי שהם נזכרים בכתבי האריז׳׳ל וספרי הפוסקים, היא בעיקר: תענית!

האריז׳׳ל כותב בשער רוח הקודש: "ענין השובבי״ם הנודעים. ר״ל שיש מנהג קדום בכל ישראל להתענות מ' יום רצופים, שיש מן יום הראשון של פרשת שמות עד פרשת תרומה וקצת מן תצוה. ונתנו סימן בהם 'שובו בנים שובבים' ר"ת ש'מות ו'ארא ב'א ב'שלח י'תרו מ'שפטים. והנה עיקר התענית בהם במ' ימים אלו לא נתקנו אלא על עוון הקרי, וימים אלו מסוגלים להתענות בהם על הקרי יותר מכל ימות השנה", עכ"ל. הרי שלא נזכר בדבריו שום 'ענין' אחר, בקשר לימי השובבי׳׳ם, אלא רק עניין ה"תענית".

מן הענין לציין שגם ה"מגיד" שנשלח ממרומים ללמד את מרן הבית יוסף, אמר לו בליל ט"ו בשבט: "והנה אמרת להתענות בשבועות הללו של שובבי׳׳ם … כי האמת שהתענית בשבועות אלו הוא חשוב ומקובל ומרוצה מאוד" (מגיד מישרים, פרשת בשלח).

כך גם בדברי הפוסקים (הלבוש, אליה רבה, מגן אברהם, ועוד) אין נזכר בעניין ימי השובבים אלא רק ענין ה״תענית" (הם מזכירים שהמנהג לצום רק בימי חמישי). כך כותב לדוגמא המגן אברהם בתחילת סימן תרפ"ה: "יש נוהגין בשנה מעוברת לקבוע תענית בכל יום ה' מפרשת שובבי״ם ת"ת, וי"א גם פרשת ויקהל ופקודי ואומרים שומר ישראל וכו'".

כמו כן, יש רמז בדברי הפוסקים, על כך שבימי התענית שבשובבי׳׳ם מרבים גם באמירת סליחות (עיין בפמ"ג סימן תרפ"ה, וכן בסימן תקס"ו במשב"ז סעיף הי).

ואכן, בליקוטי הלכות – בפעם היחידה בה מזכיר מוהרנ׳׳ת את השובבי׳׳ם, הוא מזכיר ב' דברים אלו: התענית וריבוי הסליחות והתפילות. וזה לשונו: וְזֶה בְּחִינַת שׁוֹבָבִי"ם שֶׁבָּהֶם נוֹהֲגִים הַכְּשֵׁרִים לְהִתְעַנּוֹת וְלִצְעֹק לַה' יִתְבָּרַךְ בִּתְפִלּוֹת וּסְלִיחוֹת, כִּי בְּאֵלּוּ הַיָּמִים קוֹרִין בַּתּוֹרָה בְּעִנְיַן גָּלוּת מִצְרַיִם וּגְאֻלָּתָם שֶׁהָיָה עַל יְדֵי צְעָקָה כַּנַּ"ל. וּכְמוֹ כֵן צְרִיכִין עַתָּה בַּגָּלוּת הַזֶּה כַּנַּ"ל. (ליקוטי הלכות, גילוח ה, ח). [ואף ידוע שמוהרנ׳׳ת היה מוסיף שיעור מיוחד באמירת תהילים בימי השובבי׳׳ם, וכן נהגו אנ"ש אחריו, ואכמ"ל].

ולגבי הסליחות מובא כי "באומן עצמה לא נהגו לומר סליחות בשובבי׳׳ם" (שיש"ק ד, רה). אלא נהגו בתענית, יום אחד בשבוע, כשרובם מתענים ביום שישי, ואינם משלימים את התענית אלא טועמים דבר-מה בסוף היום (שם, רד).

בארץ ישראל הנהיגו גדולי אנ"ש, בבית הכנסת הגדול שבעיה"ק ירושלים תובב"א ה'שול' שבשכונת מאה שערים, לומר 'סליחות' מדי שבוע.

וכן המליץ הגה"ח רבי לוי יצחק בנדר זצ"ל גם לאנ"ש בעיר בני ברק לאמץ להם מנהג יקר זה, ולהקדים לבוא לביהכנ׳׳ס עשרים דקות לפני התפילה, ולומר סליחות בימי חמישי של ימי השובבי׳׳ם (טעם זקנים, קונטרס ל).

[מלבד התעניות והסליחות, ימי השובבי׳׳ם התקבלו כימים המסוגלים לתשובה, בפרט בענייני קדושה וטהרה. וכמו שכתב בספר ברכי יוסף וז"ל: "ובימים אלו הוא תיקון גדול לקדש עצמו במותר לו" (ברכי יוסף, או"ח סימן תרפה).

ו׳׳כשאנו עומדים עתה בששת שבועות התשובה של ימי ה'שובבי"ם', בוודאי משתדל כל אחד שתהיה לו שייכות כלשהי לתשובה, להשתנות לטובה בכל ענייניו, ללמוד יותר ולהתפלל יותר ולמעט בצרכים גשמיים" (דיבורי אמונה חיב, שיחה כא).

אמירת תהלים

רבינו הקדוש אומר בספר הקדוש 'ליקוטי מוהר"ן' תורה ע"ג תניינא"מִי שֶׁרוֹצֶה לִזְכּוֹת לִתְשׁוּבָה, יִהְיֶה רָגִיל בַּאֲמִירַת תְּהִלִּים, כִּי אֲמִירַת תְּהִלִּים מְסֻגָּל לִתְשׁוּבָה".

ובהמשך כותב רבינו הקדוש: וְזֶהוּ, "וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ" (שמות א', א') – סוֹפֵי־תֵבוֹת הֵם אוֹתִיּוֹת תְּהִלִּים וְאוֹתִיּוֹת תְּשׁוּבָה. כִּי עַל־יְדֵי תְּהִלִּים זוֹכִין לִתְשׁוּבָה, שֶׁהִיא בְּחִינַת שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה וְכוּ'. כִּי מ"ט שַׁעֲרֵי תְּשׁוּבָה הֵם בְּחִינַת מ"ט אוֹתִיּוֹת שֶׁיֵּשׁ בִּשְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה, לְהִזְדַּכֵּךְ שָׁם כַּנַּ"ל".

רבינו מסיים שם את התורה במילים: "וְעַל־כֵּן הוּא דָּבָר גָּדוֹל מְאֹד לַעֲסֹק תָּמִיד בַּאֲמִירַת תְּהִלִּים, כִּי תְּהִלִּים הוּא הִתְעוֹרְרוּת גָּדוֹל מְאֹד מְאֹד לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחַז בּוֹ".

ומי לנו גדול כמוהרנ"ת זיע"א שבימי השובבי"ם הקדושים היה רגיל לומר תהלים יותר מהקביעות שהיה לו בכל יום, ובודאי שאנו צריכים לקיים זאת בפשיטות ובתמימות.

בקיצור השל"ה כתוב שצריך לסיים בכל שבוע את ספר התהלים. רבי לוי יצחק בנדר זצ"ל סיפר, שחמיו הרה"ק רבי אהרן קיבליטשער זצ"ל היה אומר פעמיים את כל התהלים בכל שבוע, ועוד פעם את כל התהלים ביום השבת. הרב מטשערין כתב על תורה ו' (ליקו"מ ח"א) שבשבת נוהגים לומר הרבה תהלים, שכן תשובה ושבת הם בחינה אחת.

להימנע מאכילת 'דבר מן החי' יום אחד בשבוע בימי השובבי"ם:

היות שבימי השובבי"ם הק" ישנה מעלה מיוחדת בעבודת התעניות, ו"התענית בשבועות אלו הוא חשוב ומקובל ומרוצה מאד" (כאמור מלשון המגיד מישרים). והיות שמאידך, אין כוחנו להתענות כבימי קדם, וגם ידוע שרבינו הקדוש לא הוליך אותנו בדרך של תעניות אלא בעיקר בדרך של ריבוי תפילות ותחנונים. לכן, בחרו להם אנ"ש סוג של 'תענית' שאין בה קושי מיוחד, שתשמש להם כתחליף לתעניות שובבי"ם, ובעיקר: כתזכורת לעבודת התשובה!

שכן, גם אותם מאנ"ש שהיו מתענים ממש בימי השובבי"ם, היו מדגישים: "הנהגות אלו הם רק זכרון בעלמא שצריך לעשות תשובה, ואין זו התשובה בעצמה. כי התשובה בעצמה זו התשובה האמתית, כל אחד ותשובתו"… (שיש"ק ד, ר).

ולכן, גם מי שאינו יכול להתענות ממש, 'חוטף' ככל האפשר, ומשתדל לפרוש כפי יכולתו מתענוגי העולם הזה. כשאחד הדרכים הקלות והפשוטות ביותר, היא: להימנע מאכילת 'דבר מן החי'. מצד אחד, יש בה סוג של סיגוף, ואף סוד יש בדבר כפי שמובן מכך שהייתה אחת ההנהגות שנתן רבינו לכמה מאנשיו. ומאידך, אין בה נזק לגוף וגם לא הפרעה לעבודת ה' במשך היום.

חלק מהמאמר הוא מעלון 'קרני אור' – וחן חן להם

ברסלב נייעס

View Comments

Recent Posts

'השוהל' • התקדמות משמעותית בהרחבה | גלריה

חדשות ברסלב • התפתחות דרמטית והתקדמות משמעותית בהרחבת בית הכנסת הגדול שבירושלים ה'שוהל' הגדול של…

15 שעות ago

'פאר הנצח' • הכנסת ספר תורה מרגשת במיוחד |◄

חדשות ברסלב • מעמד הכנסת ספר תורה לעילוי נשמת הילד הטהור שמואל בראל ז"ל, בבית…

22 שעות ago

'אהל יעקב' • כינוס "הַרְחִיבִי מְקוֹם אָהֳלֵךְ" ביום שני

חדשות ברסלב • כינוס מיוחד ביום שני הקרוב ליל י"ז בתמוז בסימן "הַרְחִיבִי מְקוֹם אָהֳלֵךְ"…

22 שעות ago

קיבוץ תשפ"ה: 'קריית הלינה' בבניין של קבע | כל הפרטים

קיבוץ ראש השנה תשפ"ה: 'קריית הלינה' בבניין של קבע עם קורת גג רוחנית לציבור היראים…

22 שעות ago

ט"ו תמוז • בעל האור החיים הקדוש זיע"א

זכרונם לברכה • היום ט"ו בתמוז יום הילולת הרה"ק רבינו רבי חיים בן עטר זיע"א בעל…

24 שעות ago