תמונות

מורשת הנחל • מעמד הכנה דרבה לאברכים בפורים קטן

חדשות ברסלב • חבורות האברכים 'מורשת הנחל' במעמד הכנה דרבה בפורים קטן | האזינו וצפו בתמונות:

ידוע ומפורסם בקרב בוגרי "מורשת הנחל" בפרטיות ואצל אנ"ש בכלליות, על מעמדי "הכנה דרבה" המתקיים לקראת ימי הפורים בכל שנה, לעורר הלבבות על שגב גדולת הימים הקדושים האלו, עליהם אמר רבינו ז"ל: "ועכשיו כל ההתחלות מפורים" כמו שכותב מוהרנ"ת. לשם כך מראשית שנות היווסדה של "מורשת הנחל" מתקיימת מידי שנה מעמד "הכנה דרבה", אשר כשמו כן הוא: הכנה מרוממת ומיוחדת, המתחיל בקימת חצות ויציאה לפעלד לצעוק ולהתחנן 'הצילני מקליפת המן עמלק וזכיני לקדושת מרדכי ואסתר' לקבל את הארת ימי הפורים 'שהוא הארת מרדכי, שהוא אור גדול ונורא מאד שאינו מאיר בשום יום טוב כי אם בפורים' (לשון מוהרנ"ת בליקו"ה ע"ז ג, יח) ולאחמ"כ תפילת שחרית בהתרוממות, כמו שכבר הארכנו במדורינו זה בשנים עברו.

השנה, בעקבות חלות חודש אדר מעוברת, שקדו פעילי ומארגני חבורות האברכים לקיים את פסק השו"ע להרבות קצת בסעודה ביום זה, וארגנו מעמד אדיר ומרומם, אשר כפי עדות המשתתפים לא היה מעמד כזה בהיסטוריה של מורשת הנחל; האחדות ואהבת החברים, השירה והדיבורים, ועל הכל הריקודים הנפלאים והשמחה שהציפה את כל המשתתפים, אך בל נקדים את המאוחר. בשורות הבאות ננסה לשרטט בפני הקוראים היקרים שלא זכו להשתתף בכינוס זה, וגם לאלו שכן זכו – שיוכלו לקחת רשימו מהרגשי הלב להמשיך את ההתחדשות בעבודת ה' ובקיום עצות רביה"ק בן שמחה.

♦   ♦   ♦

עוד בטרם נכנס אדר הראשון, עברה הבשורה המרנינה על קיום מעמד אדיר ומיוחד לכבוד פורים קטן, בהשתתפות כלל חברי החבורות מרחבי הארץ. לקראת שבת הופצו מודעות מעוצבות ומושקעות להודיע לציבור על קיום המעמד באולם "אבני חן" בעיר ביתר עילית, שנשכר במיוחד להכיל את הציבור הרב הצפוי להשתתף במעמד.

בשבת שלפני המעמד הופצה שוב מודעה משובבת ומרנינה, עם ציטוטים משמחים מכתבי רביה"ק ותלמידיו, על השמחה הגדולה שצריכה לעטוף כל יהודי על שזכינו להתקרב לרביה"ק ולהיות יהודי כשר, כמו"כ חולקו הזמנות להזמין את כל אחד באופן אישי להשתתף במעמד הנפלא הזה בליל פורים קטן.

והיה ביום השני, יצאו האברכים דחופים מכל מקומות מושבותיהם אל עבר העיר ביתר אשר בערי יהודה, שם קיבלו את פניהם המארגנים המסורים שהכינו את השולחנות לסעודת פורים קטן ברוב פאר והדר, עם מיטב מטעמים לכבוד היום ולכבודה של תורה לרגל סיום שו"ע אורח חיים ומשנה ברורה, בסדר עמוד היומי.

בהתקבץ כל הקהל התפללו יחדיו תפילת ערבית בחיות והתלהבות, לאחמ"כ הסבו לסעודת מצוה, כמו שנפסק בשו"ע. בין המשתתפים מתפתחות שיחת חברים ערה, כאשר לא מפסיקים להביע התפעלות על הציבור הרב גווני שטרחו ובאו להשתתף במעמד המרומם, אברכים מבוגרים לצד צעירים, שהתאספו יחדיו באיחוד וקירוב לבבות, לקבל דין מן דין ולשמוע דיבורים מתורתו של רביה"ק זיע"א.

פתח והנחה את המעמד הרה"ח ר' ראובן שיף שליט"א מראשי החבורות, שעמד בדבריו על הטירחא שטרח כל אחד לצאת ממקומו ולבוא ולהתקבץ יחד, שעל ידי ההתקבצות נעשה אור, בחינת אור צדיקים ישמח, ומתעוררים לשמוח בהתקרבותינו לרביה"ק, וע"י השמחה והריקודים יהיה נעשה המתקת הדינים. כן הביא מלשון מוהרנ"ת (הלכות תפילת המנחה ז), על החשיבות להיות מקושר עם אנ"ש, בביהמ"ד או בישיבה על שם הצדיק, דהיינו להיות באהבה והתקשרות עם אנשי הצדיק, כמו שעשה מרדכי הצדיק 'לך כנוס את כל היהודים'. את דבריו הוא סיים בסיפור נפלא על אחד שלא זכה לשמור על יהדותו בשלימות בעקבות שלא השתתף בחבורות בתמידות, כשהוא קורא לכל אחד לקבוע לעצמו חבורה שבועית לבוא ולהשתתף לשאוף מלא חופניים חיזוק והתעוררות בדרכי ועצות רביה"ק ותלמידיו לטוב לו כל הימים.

לאחר מכן נתכבד ראש החבורה הגה"ח רבי שמעון צבי שפירא שליט"א לסיים ולהתחיל את השו"ע ומשנ"ב, כשהוא מקשר את סוף השו"ע לתחילתה, שהשו"ע מסיים "וטוב לב משתה תמיד", ותחילת הפסוק "כל ימי עני רעים" שדרשינן על פסוק זה בגמ' זה הלומד ואינו יודע לפסוק פסק הלכה. וכמו שרואים דבר נפלא, כי בכל מאכל ומשקה, כאשר סיים לאכול ולשתות נרגע נפשו ואינו צריך עוד, משא"כ ביין ככל שישתה ירצה לשתות עוד ועוד. והרמז בזה, כשלומדים הלכה הוא במצב של 'וטוב לב משתה תמיד' במצב של שתיית יין המשמח אלקים ואנשים, שהוא נשאר תמיד מקושר לזה, כי בשו"ע אורח חיים יש הלכות לכל מצב ומקום שהאדם נמצא.

בתוך דבריו הטעים כי עלינו ללמוד ממצב המלחמה באוקריינא על המלחמה התמידית שיש לכל אחד בעבודת ה' ומדי יום ביומו, כמו שלומדים בסעיף הראשון של השולחן ערוך: "יתגבר בבוקר לקום לעבודות בוראו". כן הרחיב על החובה והזכות ללמוד ולדעת את השולחן ערוך והלכה פסוקה, אשר העצה לעמוד בנסיונות הנערמים על האדם בכל עת, הוא ללמוד ולעסוק בהלכות השייכים לזה, כמו שדרשו על הפסוק במגילת אסתר "והימים האלה נזכרים ונעשים" – זכירה מביא לידי עשיה. את דבריו הוא סיים בעצות פרקטיות שיזכה כל אחד ללמוד בקביעות עמוד ליום מבלי להחסיר אפילו יום אחד, לקיים ציווי רביה"ק ללמוד כל יום פוסקים חוק ולא יעבור.

לשמיעת דבריו:

לפני המשך הסעודה שוררו ניגוני התעוררות וניגוני פורים, לעורר הלבבות לקראת הימים הקדושים.

אחר כך נתכבד הרה"ח ר' יעקב נתן אנשין שליט"א מראשי החבורות, לשאת דברי הכנה דרבה לקראת ימי הפורים.

בדבריו המשמחים, עמד על כך שעל אברך חסיד ברסלב לחפש ולבקש את העבודת ה' בתמימות ופשיטות, לרצות לעשות את רצון ה' בחיות ואהבה. העבודות שאנו עושים מידי יום, טבילה במקוה, הנחת טלית ותפילין, תפילת שחרית ומנחה וערבית התבודדות, לימוד התורה ועוד, כל אלו יהיו נעשים בחיות ובשמחה ותשוקה נפלאה על שזכינו לכך, לא כאיזה 'תרבות' חרדית יהודית ח"ו… והעצה לזה כמו שרבינו אומר (ספר המדות) "ע"י כוונת הלב בא שמחה", להקדיש לפחות מעט כוונה ומחשבה למה שהוא עושה, כגון כשהוא לומד ילמד בשמחה וחיות, היינו שירגיש שמחה בפנימיות לבבו. וכן בענין הריקודים, הן כפי שנהגו חסידי ברסלב לרקוד כל יום לאחר התפילה וכן בשאר הזדמנויות שהאדם רוקד, לחשוב על פנימיות העבודה של הריקוד והשמחה, שמלהיב את הלב ואת הנשמה בחיות והתלהבות לאבינו שבשמים.

♦   ♦   ♦

לסיום פינו את ההיכל מהשולחנות וכל הקהל יצאו בריקודים סוערים על נועם גורלינו ועל קדושת יהדותינו לקול צלילי כלי זמר, במשך יותר משעה, כאשר אנ"ש מקיימים מילי דשטותא בחילופי הבגדים והכובעים להרבות השמחה – (מופיעה בסוף הכתבה בשלוש קבצים נפרדים).

דלה העט לתאר הרגשת התרוממות הדעת וגדלות המוחין. מה נהדר היה המחזה, כאשר זקנים עם נערים, צעירים עם מבוגרים משלבים יד ביד ומרימים רגל אל רגל בריקודים עליזים טפח וטפחיים מעל הקרקע החומרית והנשמות מתקשרות בשמי מעל לאור צדיקים ישמח, בשמחה והתלהבות דקדושה מתוך אהבת חברים ואהבת הצדיק האמת. 

לאחר ברכת המזון יצאו כל הקהל לנסוע חזרה לביתם, מלאים וגדושים במטען רוחני אדיר, להמשיך להתעלות בדרכי ועצות רביה"ק ביתר שאת וביתר עז.

ברסלב נייעס

Recent Posts

הפצה • הרב נתן אנשין עם ספר חדש 'משפחת אנשין' |◄

עולם הפצה • הופיע ויצא לאור ספר חדש על 'משפחת אנשין' לדורותיה, פרי עמלו של…

שעה 1 ago

בין המצרים • הרב ארז משה דורון: בימים אלה כל מעט מן הקדושה נחשב מאוד || מאמר

מאמרים • מאמר מיוחד מאת הרב ארז משה דורון שליט"א על גדולת בין המצרים |…

3 שעות ago

חג בחג • הגר"צ ליברמנש עם הלכות שבעה עשר בתמוז |♪

הלכה ומנהג • האזינו לשיעור מתומצת בהלכות 'שבעה עשר בתמוז' מפי הגאון רבי צבי ליברמנש…

3 שעות ago

קונטרס ענייני בין המצרים והאריז"ל | ↓

תורת ברסלב • המפתח לליקוטי מוהר"ן לבין המצרים, ועניני רבינו האריז''ל מתוך הקונטרס 'המפתח' |…

4 שעות ago

'טעם זקנים' • יצא לאור קונטרס קמ"ב באידיש |↓

לקריאה האזנה והורדה • הופיע ויצא לאור עולם קונטרס ‘טעם זקנים’ משיעוריו של הגה"ח רבי לוי יצחק בנדר…

6 שעות ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • "הִשְׂכִּיר עַצְמוֹ לְרוֹעֵה בְּהֵמוֹת, וְכָךְ אָסַף כֶּסֶף וְנָסַע לְאוּמַן"

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

6 שעות ago