מוזיקה

'מורשת הנחל' • מעמד סיום המשנה ברורה בסדר "עמוד היומי"

חדשות ברסלב • מעמד מפואר ומרומם בסיום שו"ע או"ח ומשנה ברורה בסדר "עמוד היומי" בחבורות הבחורים 'מורשת הנחל' | האזינו וצפו בגלריה נרחבת:

זה היה לפני כחמש שנים, כאשר ראשי הנהלת "מורשת הנחל" שקדו על המדוכה כיצד לייסד סדר לימוד יומי קבוע, לקיים ציווי רביה"ק ללמוד כל יום פוסקים חוק ולא יעבור. הצעות שונות נשקלו ונבחנו עד שנפלה ההכרעה להצטרף לסדר לימוד של 'עמוד ליום' בשו"ע או"ח ומשנה ברורה, כפי שנקבע ע"י פוסק הדור הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר זצ"ל לפני כעשור, ובאותה תקופה התכוננו להתחיל את המחזור השני בסדר הלימוד הזה.

הרבנים חשובי וזקני אנ"ש עמם התייעצו הביעו את תמיכתם הנלהבת ליוזמה ברוכה זו, ואף צירפו את חתימתם לקרוא לכלליות אנ"ש להצטרף לסדר לימוד זה, לקיים ציווי רביה"ק בתמימות ופשיטות.

וכך לקראת התחלת המחזור החדש בתחילת חודש אדר שנת תשע"ז, התקבלה הבשורה המרנינה בקרב אנ"ש בכל מקומות פזוריהם. ורבים הצטרפו לסדר לימוד זה, ללמוד מידי יום 'עמוד היומי' בשולחן ערוך אורח חיים ומשנה ברורה, לדעת את המעשה אשר יעשון דבר יום ביומו ומדי שבת בשבתו ומועד במועדו, למען נלך באורחות חיים טובים וישרים.

עוד גבר חסדו ה' עלינו, כאשר המו"ל של החוברת השבועית "אוצרות יהודים"  הביעו הסכמתם להכניס את סדר הלימוד הזה בתוככי החוברת, ומאז הוא מופיע כסדר מדי שבוע בין שאר הלימודים היומיים בתנ"ך, משניות, דף היומי, ספר הזוה"ק, וספרי רביה"ק ותלמידיו ועוד.

♦ ♦ ♦

כמה מרנין הלב כאשר אנו עומדים כעת בסיום המחזור הנוכחי, והתגובות הנלהבות אינן פוסקות מלהגיע למפעל "לימוד הלכה" דחסידי ברסלב, מכל שכבות הציבור בחורים ואברכים, בעלי הוראה ואברכי כוללים, זקנים עם נערים, המודים ומברכים בכל פה על היוזמה הנפלאה הזו ועל זכייתם של רבים לסיים את כל ששת חלקי משנה ברורה על הסדר. כאשר כל אחד מעיד מאישיותו הוא, כיצד מלבד מה שזוכים לקיים את ציווי רביה"ק ללמוד כל יום פוסקים, שהזהיר על כך מאד מאד (ראה שיחה"ר כ"ט ועוד), עוד זוכים ללמוד הלכה למעשה הנוגעים בכל תהלוכות חייו של האיש הישראלי, משכיבתו ועד קימתו, בשבתות וימים טובים וכן הלאה.

♦ ♦ ♦

וכך ברוב שמחה וצהלה, נערכה חגיגת סיום מפוארת בליל שישי פרשת תצוה, בהיכל בית המדרש הגדול מא"ש, לכלל בחורי החבורות ברחבי ארה"ק, להוקיר את הבחורים הרבים בתוככי החבורות, שזוכים לסיים חלקים נרחבים מהמשנ"ב, וישנם גם כאלו שזוכים לסיים את כל ששת החלקים, וגם לחזק ולעודד בחורים נוספים להצטרף ללגיונו של מלך ולהימנות בין היהודים הכשרים היודעים משנה והלכה ברורה בכל תהלוכות חייהם.

בשעה היעודה התמלא ההיכל בבחורי החמד, שהסבו נרגשות ליד שולחנות ערוכים ברוב פאר והדר, ולאחר שסעדו את לבם בכיבוד עשיר לכבוד המעמד, שוררו ניגוני התעוררות על לימוד התורה ועל ימי הפורים הקרבים.

אחד מהניגונים מהמעמד – ניגון 'לכה דודי'

לסיום ששת חלקי המשנה ברורה, נתכבד ראש החבורה הגה"ח רבי שמעון צבי שפירא שליט"א, שהרחיב בדבריו אודות ימי הפורים הקרבים שבו קבלו עם ישראל את התורה מאהבה, כמובא בגמרא, כשהוא קורא לכל בחור לקבל על עצמו מאהבה, ללמוד בכל יום את העמוד היומי בקביעות, וזכות הצדיקים שחיברו את השו"ע והמשנה ברורה תעמוד לכל הלומדים כדי שיוכלו לקיים את הנלמד.

בתוך כך ציטט דבר נפלא, שמסיימים את השו"ע סמוך ונראה לימי פורים קטן, שמקופיא נראה כי אין בו שום הלכה מסוימת מלבד אי אמירת תחנון, אולם בעל המחבר והשו"ע ייסד על כך סימן שלם, כאשר בסופו מובא מחלוקת האם יש לערוך סעודה ביום זה, והרמ"א מסיים בפסוק "וטוב לב משתה תמיד". מה שניתן ללמוד מכך, כי בכל דבר יש משנה והלכה ברורה בשולחן וערוך מה ואיך להתנהג לשמור ולעשות.

דברי הגה"ח רבי שמעון צבי שפירא

לאחר מכן פצחו כל הציבור בריקודים נלהבים על השמחה הגדולה לגמרה של תורה, לקול צלילי כלי זמר, כאשר הבחורים רוקדים ושמחים בשירה וזמרה של אהבת התורה ולומדיה בשילוב ניגוני פורים לכבוד ימי חודש אדר.

להתחלת המחזור החדש נתכבד ראש החבורה הרב ר' צבי אריה מיימון שליט"א, שהטעים בנועם אמריו על החיוב הגדול של כל בחור, ללמוד הלכה למעשה, במיוחד שו"ח אורח חיים הנוגע לחיי היום יום של כל אחד ואחד.

בתוך הדברים דיבר על הזכיה הגדולה שיש לבחורי החבורות, שההנהלה החשובה שוקדים להיות להם לעזר לקיים סדר לימוד מיוחד כזה. כאשר הוא מרחיב בשתי נקודות, הראשונה להתחזק תיכף בהתחלה להתגבר על קשיי היצר, כפי שרבינו מגלה לנו בתורה ס"ב, כי עיקר כל הדברים ההם ההתחלה, כי כל ההתחלות קשות וכו', וכאשר מתגברים בשלב זה זוכים אח"כ להמשיך קל יותר. במיוחד כעת שכל בחורי החבורות התאספו יחד להתחיל מחדש, יהיה בזה כח הרבים לעזר. והשניה לאור דברי הרמ"א תיכף בעמוד הראשון, לחשוב שהוא יושב אצל המלך ולכוון כל תנועותיו ומעשיו לפי זה, כאשר הוא מטעים זאת לעובדא ולמעשה, שכל בחור ידע כי יש לו עבודה תמידית לעמוד על טהרת המחשבה, שכל בחור יהיה מוכן עלי קרב, לדעת שכל פעולה בעבודת ה' לא יזכה להגיע לזה כי אם במלחמה תמידית, וזאת ע"י שיפעיל את מחשבת המח המוליד חמימות, כפי שמגלה לנו רביה"ק, וזה יגרום לחמימות בכל ענייני עבודת ה'.

דברי הרה"ח ר' צבי אריה מימון

לסיום קיבל כל בחור שקיבל על עצמו ללמוד את סדר העמוד יומי חוברת מהודרת, עם סדר הלימוד לשלשה חדשים הראשונים, שתהיה מוכן לו בכל דרכיו ולא להפסיד יום אחד מבלי לקיים ציווי רביה"ק ללמוד כל יום פוסקים חוק ולא יעבור.

חלק מהריקודים
ברסלב נייעס

Recent Posts

אוקראינה • צפויה הקלה במגבלות החשמל בחודש הקרוב

חדשות אוקראינה • מומחי האנרגיה חושפים כי צפויה הקלה בחודש הקרוב, במגבלות הספקת החשמל ברחבי…

10 שעות ago

תמימי דרך • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות

חדשות ארגון 'תמימי דרך' • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות בימים הקרובים - שערי…

16 שעות ago

פרשת קורח • שיעור מפי רבי אליהו עטייה |◄

שיעורים לפרשת השבוע • צפו בשיעור מקיף מפי הגאון רבי אליהו עטייה שליט"א | שיעור…

18 שעות ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • "רֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁלָּנוּ גָּדוֹל מְאֹד מְאֹד בְּעֵינֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ"

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

19 שעות ago

טרגדיה נוראה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל

"עָלָה מָוֶת בְּחַלּוֹנֵינוּ" • לאחר מחלה קשה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל (25) מיקירי אנ"ש…

2 ימים ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • 'גַּם מֵאֵלּוּ הַפְּסִיעוֹת שֶׁל הַיְּגִיעוֹת נִבְרָא מַלְאָךְ מִכָּל פְּסִיעָה'

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

2 ימים ago