חדשות

מורשת הנחל • שבת התעלות למאות בחורי 'חבורות הבחורים' | גלריה

חדשות ברסלב • תיאור חי לצד התיעוד המרגש מ'שבת ההתעלות' שהתקיים ביומו השלישי של מסע ההתעלות למאות בחורי 'חבורות הבחורים' של ארגון 'מורשת הנחל' בראשות חשובי המשפיעים שליט"א:

הכתבה המיוחדת מתוך גיליון התורני 'מימי הנחל' אייר סיון תשפ"א
למעבר לגיליון הקש כאן

"השבת נועם הנשמות והשביעי עונג הרוחות ועדן הנפשות…" מילים אלו, בו משתפך הפייטן בקדושת השבת, מבטאים יותר מהכל את השבת המרוממת והנפלאה שחוו חבורות הבחורים "מורשת הנחל" ביישוב טלז סטון, שבת שהיתה למעשה גולת כותרת של מסע שלשת ימים.

בהמשך למסעם של 'חבורות הבחורים – מורשת הנחל' בשלהי חודש ניסן עליו דיווחנו בהרחבה בשבוע שעבר, ממשיך ברסלב נייעס ומביא לפניכם את המשך מסע ההתעלות שהמשיך לשבת התרוממות מיוחדת • למעבר לכתבה על תחילת המסע הקש כאן

קמפוס ישיבת "באר יצחק" טלז סטון

קמפוס ישיבת "באר יצחק" מוכנה כבר משעות הצהריים לקליטת הבחורים החשובים, האברכים המסורים השכילו להעמיד את כל המתחם בטוב טעם, כאשר הוא מחולק למחוזים ברוח ימי חודש אלול העבר; צייקה, פינסק וצ'ארקס. וכל מתחם חדרים מקבל שמות ערים נוסטלגיים מעוררי רגש והשתוקקות כדוגמת: ברסלב, מעזיבוז, בארדיטשוב, נעמירוב טעפליק האניפולי האדיטש ועוד.

לאחר סידור החפצים בחדרים והתארגנות קצרה, באו הבחורים, להתפלל תפילת ערבית וספירת העומר בהתלהבות בהיכל ביהמ"ד. ולאחר סעודת ערב פנו לעלות על יצועם לאגור כחות לקראת עבודת הלילה והיום שלאחריו.

היום השני של מסע שלשת ימים

תפילות: ביום השישי, התקיימו שני מניינים לתפילת שחרית, כאשר הזריזים שבהם מתעוררים כהרגלם במשך כל ימי בין הזמנים להתפלל תפילת שחרית כותיקין, על אף היום הקודם שעבר עליהם בטיפוס וזחילה על ההרים והגבעות… והשאר מתפללים יחד בזמן קריאת שמע הראשון.

סדר לימוד: לאחר ארוחת בוקר התקיימה סדר לימוד למשך כשעה וחצי, כאשר המשתתפים מתוגמלים בפרס מיוחד, לראות במשקפת תלת מימד מיוחדת, סדר היום בבית המקדש שיבנה במהרה בימינו. מה שמעורר את הלב להתחיל להבין מרחוק מה איבדנו ולמה אנו מתגעגעים, ותחזינה עיננו בשובך לציון…

מצגת בכשרות המאכלים: בשעות הצהריים הראה הר"ר אברהם חיים שרייבמן מ"ועד הכשרות של העדה החרדית" לבחורים החשובים מצגת מיוחדת, לעורר את הלבבות על קיום ההלכה בכל פרטיה, במיוחד בכשרות המזון, בו נראים סדרי ייצור מוצרים שונים ומההכנות לקראת שנת השמיטה הבעל"ט.

רב שיח בעבודת ה': לאחר מנוחה ומקוה טהרה לכבוד שב"ק, התכנסו הבחורים בהיכל ביהמ"ד לרב שיח מיוחד שנוהל בטוב טעם ע"י מנהל החבורות הר"ר ראובן שיף, כאשר הבחורים מעלים לבטים ושאלות כיצד להתעלות בתורה ועבודת ה' בדרכו של רביה"ק, והמה מקבלים תשובות בהירות ע"י ראשי החבורות הר"ר שמעון צבי שפירא, הר"ר אליהו נהרי והר"ר איתמר לייפער.

הכנה לשב"ק: לקראת תפילת מנחה, התכנסו הבחורים לסדר לימוד כהכנה לכבוד שב"ק, ולאחריה אמרו בצוותא שיר השירים בהתעוררות.

שבת התאחדות והתעלות

היכל ביהמ"ד מלא על גדותיו. יותר מ-300 בחורים מכל רחבי ארץ הקודש, יחד עם ראשי החבורות ובניהם מתכוננים יחד לקבל את שבת המלכה. מה נהדר המחזה, מה אדיר המעמד כאשר כל הקהל מתחילים יחד 'הודו לד' כי טוב' 'ויצעקו אל ד'…  לפני העמוד ניגש הר"ר חיים צ'ציק בקול בכח ובחיות.

לאחר מנחה נשא דברי פתיחה מנהל החבורות הר"ר ראובן שיף שליט"א, כאשר הוא מרחיב על המטרה של השבת התאחדות, להתאחד הבחורים וראשי החבורות יחד, וכל זה בכחו של רביה"ק שהוא הכח המושך שהביא את כל הציבור. כן דיבר על התועלת שיש בכל פרט וכי יש לנצל כל דקה להתעלות והתרוממות. כאשר כל יחיד יש לו כח וחלק בכל הציבור והקיבוץ הקדוש הזה.

בסיום דבריו פתחו כל הקהל בהתלהבות מחודשת "לכו נרננה" וקבלת שבת, ולאחריה תפילת מעריב וספירת העומר בהתעוררות נפלאה לעמוד ניגש האברך ר' נחמן רייכר.

לאחר הריקודים בשמחה, ירדו כל הקהל יחד אל היכל הסעודות, שמה מצאו את השולחנות ערוכים בטוב טעם, בשפע ובהרחבה. כאשר הר"ר אליעזר קירשבוים שליט"א יחד עם העוזרים והמסייעים האברכים החשובים, שמסרו כל אונם ומרצם להעמיד הכל עצהיו"ט בחשיבה מיוחדת על כל פרט ופרט לתועלת כל בחור וכל משתתף, השכילו להעמיד את השולחנות באופן נפלא, לאור ריבוי הציבור הגדול קרוב ל-350 נפשות בליעה"ר, שישכנו כולם על מקומם איש על מחנהו ועל דגלו, להפיק את מלא התועלת מסעודות השבת והמסתעף. כאשר גם חלק מאכלי השבת, שעיקר עונג שבת היא האכילה כלשון רביה"ק, והיא כולה אלקות כולה קודש, מרחיבה את דעת הבחורים והמשתתפים, לקבל מלא חופניים התעלות בעבודת ה' למשך כל השנה כולה.

לפני התחלת הזמירות נשא דברים ראש החבורה הר"ר צבי אריה מיימון שליט"א, בגדולת שירת זמירות בשב"ק, כאשר הוא מצטט את השיחה הידועה שרביה"ק היה מקפיד וכועס מאד על מי שהוא חכם בעיניו ואינו מזמר זמירות בשבת… התוצאה היתה בהתאם, עת פצחו כל הבחורים יחד בשירת אזמר בשבחין, עד שהיתה הרגשה מעין 'פקע איגרא'….

במהלך הסעודה השמיע דיבורים נלהבים הרה"ח ר' נתן מיימון שליט"א, אודות מעלת קימת חצות בכלל, ובליל שב"ק בפרט, במיוחד כאשר הדבר נעשה בחבורה, כמו שאמרו חז"ל אינו דומה מועטין העושין את המצוה – למרובין.

חצות הלילה בליל שבת קודש

איה העט ואיה הסופר לתאר את העבודה הנפלאה של חצות ליל שב"ק ביישוב טלז סטון.

על אף ימי הנסיעה המחלישים, זכו קרוב ל-150 בחורים להתגבר על השינה ולקום חצות לילה לעבודת הבורא.

בשעה היעודה התאספו בכיכר הקמפוס סמוך לביהכ"נ, והתיישבו לשורר ניגוני חצות בכיספוים נפלאים והשתפכות הנפש.

לאחר מכן יצאו יחדיו אל עבר השדה שמחוץ ליישוב כפשוטו, כאשר קודם לכן, מכיון שאין שמה 'עירוב' הורידו כולם את השעונים ורוקנו את הכיסים, ויצאו אל עבר המנהרה המפורסמת העוברת מתחת לכביש, בהגיעם אל השדה התפזר כל אחד לפינתו לקיים את עצת הניעור בלילה, בשעה מרוממת כזו בחצות ליל שב"ק…

לקראת עלות השחר הזדרזו כל הבחורים ללא יוצא מן הכלל להתעורר ללכת למקוה ולהתקבץ יחד בהיכל ביהכ"נ לתפילת שחרית כותיקין בכח והתלהבות. לפני העמוד ניגש ראש החבורה בבי"ש הר"ר אורי פרידברג, ומ'שוכן עד' ניגש ראש החבורה הר"ר בנימין פראנק.

העליות והמצוות נמכרו ע"י הר"ר ראובן שיף בסכומים של מאות שעות רצופות ודפים בליקוטי מוהר"ן וליקוטי הלכות, פרקי משניות ועוד.

לברכת החודש ניגש החזן הותיק ראש החבורה הר"ר שמעון צבי שפירא, והמשיך בתפילת מוסף נלהבת מלווה בניגוני דבקות ושמחה באמירת 'כתר' 'וביום השבת' ועל כולנה "אנעים זמירות" בניגון בר יוחאי…

לאחר התפילה המרוממת שנמשכה קרוב לשלש וחצי שעות, ירדו כל הקהל לקיים את סעודת צפרא דשבתא.

על אף כל עבודת הלילה, שוררו את כל הזמירות בנעימות והתעוררות, לאחר מכן נשא דברים ראש החבורה הר"ר נתן יוסף בורשטיין, שהשיג את כל ההוצאות עבור המסע המרומם ושבת ההתאחדות. כנהוג אצל אנ"ש למד בספה"ק סיפורי מעשיות את המעשה מבן המלך והשפחה שנתחלפו, כמו שרבינו מספר בסוף המעשה, שבן המלך זכה לחזור למעמדו והיה לו הכלי הנפלא, ואמר לזה שאחזו בידו, מה צורך לך בכלי אני יתן לך להיות מבין דבר מתוך דבר, והרחיב את הדיבור, שכך יש להתייחס אל פתויי היצר לאמור, וכי מה יהיה לי אם לא אשמור על עיני ח"ו או אבלה את הזמן בהבל וריק, הנה אלמד ואחטוף עוד עבודת ה' ואזכה להתעלות עוד ועוד. כאשר הוא מדגיש כי בשבת כזו מראים לכל בחור כי הוא בן מלך, כאשר מכינים לו כל הצטרכותיו, מאכלים מכובדים וכו', ומשכך עליו להיות מוכן להקריב מרצונותיו ותאוותיו להיות ראוי להיקרא 'בן מלך' ולחטוף כמה שיותר תורה ועובודת ה', וכן להתגבר לקימת חצות התבודדות ושאר העבודות.

עונג שבת

לאחר שנת העובד… התאספו הבחורים לקיים "עונג שבת". השנה בחידוש מיוחד כאשר כל חבורה קיבלה מארז ובו מטעמים ומעדנים לחברי החבורה, וכולם התפזרו לפינות והחדרים כל חבורה בנפרד, לחזק את הקשר עם ראש החבורה ובין החברים יחד.

לאחר מכן התקבצו כל הקהל לשמוע שיעור יסודי ומיוחד בתורת רביה"ק, מפי ראש החבורה הר"ר נתן פישר שליט"א, האם כל דבר הוא כפשוטו או דהיינו. כאשר הוא הביא מקורות רבים ונפלאים, והמסקנא היוצאת, שבדרך כלל כל דבר הוא כפשוטו ואין להתחכם עליהם, מלבד כאשר יש לנו מסורת ברורה או שיש סתירה ממקומות אחרים שמפורש אחרת, אז צריך לומר שהכוונה אינה כפשוטה. אלא בחינה וענין, אבל באמת המה גבוה מעל גבוה שאין לנו השגה בהם.

לאחר סדר לימוד קצר, התפללו תפילת מנחה, לפני העמוד ניגש האברך היקר הר"ר משה סומר ואת העליות חילקו לראשי החבורות המתמסרים במשך כל השנה לתועלת הבחורים היקרים שיחי'.

בסעודת רעווא דרעווין, התכנסו בני היכלא דכסיפין כולם כאחד להתוועד, לקבל את פני המלך בטרם יפנה היום.

לפני שהתחילו את הזמירות לסעודה שלישית נשא דברים ראש החבורה הר"ר בנימין פראנק שליט"א כשהוא מרחיב בשגב גדולת הזמירות הנפלאות במיוחד של רעווא דרעווין, כאשר הוא מדגיש כי יש לקחת את ההתעוררות הנפלאה למשך כל שבתות השנה כל אחד בבית מדרשו היכן שהוא מתוועד בסעודה שלישית, הן הבחורים הן האברכים, לשורר בקול נעים ולא לשוחח ח"ו בזמן הזה בדברים של מה בכך…

לאחר שלשה ימים מלאים, היה מורגש באוויר את ההתרוממות וההתעלות… וכל הקהל יחד פתחו ברוב התלהבות סדר הזמירות ושאר ניגוני התעוררות.

לאחר מכן נשא ראש החבורה הר"ר שמעון צבי שפירא שליט"א את 'משא השבת', כאשר הוא הלהיב בדיבוריו הנפלאים את כל הבחורים והמשתתפים לאצור את האוצרות המיוחדים שזכינו לאגור במשך כל המסע שלשת ימים, לקחת אותנו כאבני דרך להמשך החיים. בפתח דבריו הודה לכל העוסקים במלאכת הקודש ולכל העוזרים והמסייעים. ולאחר מכן דיבר על הדבר הנפלא שרואים כאן, יותר מ-300 בחורים באים ומתאספים במטרה אחת לעבוד את ה', וכל אחד שבא לכאן לא בא לנוח כי אם לעבוד את ה' בחצות לילה ובתפילת ותיקין, ובזה כולנו מכריזים כי עניינו של רבינו הוא חי וקיים ומיניה לא נזוע.

לאחר מכן הרחיב בגודל מעלת התבודדות, ע"פ ליקוטי הלכות תפילה, בו מאריך מוהרנ"ת על הכתות השונות שרבינו מביא בסיפורי מעשיות מהבעל תפילה, ויש כיתה של המליץ, וכפי שכותב מוהרנ"ת עיקר המליצה הוא בהתבודדות, כאשר הוא מרחיב לפרט הרבה דוגמאות למעשה, כיצד האדם יכול לשפוך את לבו לפני ה' על כל מה שעובר עליו, בטענות ומליצות וכו'.

בסיום דבריו יצאו כל הקהל בריקודים עליזים על נועם גורלנו ושמחת יהדותינו וכן להמתקת הדינים לקראת ימי ראש השנה הקרבים, כאשר מחוסר מקום מחמת ריבוי הקהל בליעה"ר נעמדו על הספסלים ורקדו על המקומות למשך שעה ארוכה, עד שהיו מוכרחים לעצור אותם בכח, כדי לברך ברכת המזון ולהמשיך את סדר היום..

תפילת ערבית וספירת העומר התקיים בכח והתעוררות כמעין תפילת נעילה של מסע שלשת הימים, ניגש לפני העמוד ראש החבורה בישיבה גדולה הר"ר וואלף שווארץ, לאחריה הבדיל על הכוס הר"ר שמעון צבי שפירא בניגון המיוחד…

לאחר סידור החדרים נערכה סעודת מלוה מלכה כיד המלך.

בחזרתם הביתה תם המסע בצורתה הגשמית, אולם בלבותיהם פנימה זה רק החל, להמשיך את ההתעוררות וההתלהבות להתעלות עוד ועוד בדרכי ועצות רביה"ק ותלמידיו לטוב להם כל הימים.

חבורות הישיבות גדולות החסידיות

התרגשות מיוחדת היתה השנה כאשר חבורות ישיב"ג החסידיות הצטרפו אף המה במסע מרומם, ולקראת הערב באו לקיים את היום השני של המסע והשבת המרוממת, יחד עם כלל חבורות הבחורים.

לפנינו רשמי מסע מאחד המשתתפים:

ליל חמישי כ"ו בניסן 2:30 בלילה: ירושלים נמה עדיין את שנתה, אך ברח' גבעת משה, סמוך לבית מדרש "אור אברהם" דומה השעה יותר לשעת צהריים. קבוצת בחורים עומדים ומשוחחים, כאשר עוד בחור ועוד אחד מצטרפים לקבוצה, ולידם המזוודות מלאות מזן אל זן…

הנה האוטובוס מגיע, כל אחד נותן את ידו לסייע להעמיס את כל הנצרך, ופניהם אל הדרך צפונה…

במהלך השעה הראשונה שמענו דברי פתיחה מהאברך היקר הר"ר ישראל יצחק שפירא שליט"א, הבקי בשבילי הארץ ובקברות הצדיקים שבה, והיה לנו לעיניים במשך כל הנסיעה. בדבריו הוא הרחיב על ההזדמנות הנפלאה לבלות יחד בעבודת ה', שיחות חברים, תפילות בציונים הקדושים וכיו"ב.

סמוך לעלות השחר הגענו לאתרא קדישא מירון. הבחורים הזדרזו בטבילה לתוספת קדושה והכנה לתפילת שחרית עם אנ"ש במנין המרכזי במירון, תפילה בכח ובהתלהבות.

לאחר התפילה עסקו הבחורים בתפילה ובהתבודדות אצל התנא האלוקי הרשב"י. לאחר מכן יצאנו לדלתון אצל ציון התנא ר' יוסי הגלילי, שם לאחר אמירת תהילים בצוותא חדא, ישבנו לפת שחרית שערכו הבחורים בטוב טעם. האוויר נח וזך שנשב שם ובמשך כל הנסיעה כולה ממש נרגש עד מאד.

לאחר מכן נסענו לעכברה לצעוד על ההרים הרמים ובגאויותיהם, אל עבר ציון עקביא בן מהללאל ושאר התנאים הטמונים שם. התחלנו את המסלול המוביל לשם, אך מכיון שכנראה בשנה החולפת מיעטו הציבור לבקר במקומות הקדושים בעקבות המצב, תוקנה הפרצה הקבועה בגדר, וכשהגענו למקום ששם רגילים לעבור לא מצאנו מעבר, והתחלנו לחזור לאחור, עד שקויים "מלך פורץ גדר" אולם עקב שהתרחקנו מהשביל המוכר, כמעט שאבדנו את הדרך אל הציון. ב"ה 'איש לרעהו יעזרו ולאחיו יאמר חזק' – יחד החזיקו וטיפסו, התרוממו אחר שנפלו והתחזקו שוב, וכמעט שהיו צריכים לסלול דרכים חדשים, מכיון שבימי ניסן העשבים פורחים והשבילים מכוסים בשיחים וקוצים.

עד שזכינו ברוב עמל ויגיעה מרובה, לעלות ולהשתטח על הציונים הקדושים, ולאחר אמירת תהילים בצוותא ישבנו ושרנו שירי דבקות באהבת חברים. משם ירדנו לציון ר' ינאי ושם נשמעו דברי התחזקות מראש החבורה ר' צבי אריה מימון שליט"א. בהמשך נסענו ל"עין כובס" שם טבלנו במעין המפכה מתוככי הסלעים, משם נסענו לציון חוני המעגל בחצור ולאחר תפילה והתבודדות התפללנו מנחה בביהכ"נ הסמוך הנקרא ע"ש רביה"ק.

לאחמ"כ ישבנו לאכול מיני מגדים להחיות נפש כל חי בשיחת רעים נעימה ומשם נסענו לעמוקה לציונו של יונתן בן עוזיאל בתפילה ותחנונים.

לאחר יום מלא ועמוס בעבודת ה' שיחת ואהבת חברים ועוד, נסענו לטלז סטון לשהות על שב"ק יחד עם כלליות חבורות הבחורים.

לשמיעת ההקלטות הנפלאות מדברי ראשי החבורות, המדריך הניגונים ושאר מההווי המרומם של מסע ההתעלות על האוטובוסים ובקברי הצדיקים ניתן להתקשר ל'קול מורשת הנחל' • 'קול מורשת הנחל' 02.502.6343 שלוחה: 3>81>21




לכתבות קשורות:

ברסלב נייעס

Recent Posts

אוקראינה • צפויה הקלה במגבלות החשמל בחודש הקרוב

חדשות אוקראינה • מומחי האנרגיה חושפים כי צפויה הקלה בחודש הקרוב, במגבלות הספקת החשמל ברחבי…

10 שעות ago

תמימי דרך • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות

חדשות ארגון 'תמימי דרך' • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות בימים הקרובים - שערי…

16 שעות ago

פרשת קורח • שיעור מפי רבי אליהו עטייה |◄

שיעורים לפרשת השבוע • צפו בשיעור מקיף מפי הגאון רבי אליהו עטייה שליט"א | שיעור…

18 שעות ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • "רֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁלָּנוּ גָּדוֹל מְאֹד מְאֹד בְּעֵינֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ"

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

19 שעות ago

טרגדיה נוראה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל

"עָלָה מָוֶת בְּחַלּוֹנֵינוּ" • לאחר מחלה קשה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל (25) מיקירי אנ"ש…

2 ימים ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • 'גַּם מֵאֵלּוּ הַפְּסִיעוֹת שֶׁל הַיְּגִיעוֹת נִבְרָא מַלְאָךְ מִכָּל פְּסִיעָה'

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

2 ימים ago