חדשות

'מורשת הנחל' • שבת התאחדות לבחורי הישיבות החסידיות | גלריה

חדשות ברסלב • שבת התאחדות 'לקשר לבבי' ע"י ארגון 'מורשת הנחל' לבחורי 'חבורות הבחורים' ישיבה גדולה לומדי הישיבות החסידיות בראשות ראשי החבורות ובראשם חשובי משפעי אנ"ש שליט"א | כינוס התבודדות "אשיחה" | תיאור מפורט | קבצי שמע בלשון הקודש | גלריה נרחבת:

בכתבה: תיאור מרגש מפורט | קבצי שמע מחזקים בעניין ה'התבודדות' בלשון הקודש | גלריה נרחבת

ערב שבת קודש פרשת תולדות. אחר חצות היום:

קדושת השבת נישאת באוויר, וברחוב גבעת משה, סמוך לבית מדרשנו "אור אברהם" מורגשת תכונה רבתית.

מכל עבר נוהרים בחורי חמד טהורי לב, אל עבר האוטובוסים שכבר מחכים במקום לקחתם אל עבר היעד הנכסף במושב "קוממיות" לקראת שבת התאחדות מרוממת ומאחדת בסימן "לקשר לבבי".

זה שבועות רבים שחבורות הבחורים של ישיב"ג החסידיות מתכוננים לשבת זו, מודעות צבעוניות עם סיסמאות מושכות בישרו על קיומה של שבת מיוחדת במינה, בה ימצאו ביטוי שלשת הנקודות היסודיות של כל ברסלב'ר חסיד; נקודת הצדיק – האמונה ברביה"ק וההתקשרות אליו, נקודת החבר – ההשתתפות בחבורות וההתכנסויות עם החברים ונקודת עצמו – לגלות את מטמוני לבבו, זאת ע"י קיום עצת ההתבודדות, אשר בשביל כך אף נערך "כינוס התבודדות" מיוחד במוצאי שבת, אך בל נקדים את המאוחר.

מה נהדר היה המחזה בדרך איך שהבחורים יושבים ומנצלים את הזמן, האחד בהעברת הסדרה 'שנים מקרא ואחד תרגום', רעהו בלימוד העמוד היומי בליקו"מ או הדף היומי בגמרא ואחרים בשיחת חברים לבבית…

בואכם לשלום

מתחם ישיבת "בעלזא" קיבל את פני הבאים במודעות ססגוניות ודיבורים קצרים וקולעים מרביה"ק ותלמידיו אודות ההתבודדות והשיחה בינו לבין קונו.

המארגנים המסורים עמלים להכין את כל צרכי השבת כבר משעות הבוקר המוקדמות, ונציגי החבורות הכינו על המיטות בחדרים שקית אישית לכל אחד ובה סידור לשבת, סדר היום, לוח שנה לשנת תשפ"ב ומיני מתיקה לכבוד שב"ק.

פני שבת נקבלה

כשעה לפני שקיעת החמה כבר היה היכל ביהמ"ד מלא על גדותיו, וקולות ערבים של "שיר השירים" מתעלים עם פרקי תהלים כהכנה לקראת שבת מלכתא.

בשעה היעודה החלו את תפילת המנחה כאשר לפני העמוד ניגש הבה"ח אלחנן הלפרין מישיבת "טשכנוב", ופתח בנעימות קול "הודו לה' כי טוב".

לקבלת שבת ניגש הבה"ח נחמן לפק מישיבת "חיי משה", כאשר כל הקהל מחזיק אחריו בקול נעים לקבל את פני השבת בחיות והתלהבות. בעת אמירת "בואי בשלום" נשאו הרגליים את עצמם והבחורים פצחו בריקוד עליז לכבוד שב"ק.

בין קבלת שבת למעריב נשא דברי פתיחה קצרים ראש החבורה, שהתמסר בכל כחו למען הצלחת השבת בכל פרטיה, הר"ר צבי אריה מיימון שליט"א, בו הרחיב בטוב טעם ודעת על שלשת הנקודות המהוות את יסוד השבת, כאשר כולם מתאחדים כאחד בנועם שבת המתאחדת לקבל דין מן דין.

סעודת חקל תפוחין קדישין

בסיום התפילה והריקוד המרומם שלאחריה צעדו כולם ברוממות הלב אל עבר היכל הסעודות, ולאחר שכולם מצאו את מקומם פצחו יחד באמירת "שלום עליכם" בהתלהבות מחודשת.

"לא ניתן לתאר בכתב את הרגעים הנפלאים של שירת 'אשת חיל' בניגונו של רבינו הקדוש…" כותב לנו אחד הבחורים, "פשוט להרגיש במוחש 'כי כל ביתה לבוש שנים' – כזו חמימות, כזו אחדות, רק מי שהיה שם יבין."

בטרם החלו בזמירות שב"ק, נשא דברים ראש החבורה הר"ר ראובן שיף שליט"א שפתח כי הדברים 'מוכיחים מתוכו' איך שכולם נקבצו לקבל את קדושת השבת מתוך אחדות ואהבת חברים, כשהוא מרחיב את דיבורו במעלת הנגינה עם משלים ודוגמאות לעורר הלבבות לשורר זמירות בתמימות ופשיטות כרצון רביה"ק.

בהמשך הסעודה נשא דברים הבחור החשוב נחמן דוד לנדסמן מישיבת חיי משה, שפתח בשבחו של בעל האכנסיה ה"ה "מורשת הנחל" וראשי החבורות שארגנו את השבת הנפלאה לתועלת כלל הבחורים, כאשר הוא מפליא בדבריו על הקשר המיוחד שיש בין עבודת ההתבודדות וההשתתפות בחבורה.

לקראת סיום הסעודה השמיע דברים מתוקים האורח הנכבד מחשובי משפיעי אנ"ש הרה"ח ר' נתן מיימון שליט"א, והאריך בענין קיום עצת ההתבודדות, כאשר הוא מספר מעט מסיפור התקרבותו לאורו של רביה"ק ע"י הספר הקדוש "השתפכות הנפש", וכי זוהי הדרך הפשוטה שהיתה מקובלת בכל הדורות מהאבות הקדושים ועד אחרי תלמידי הבעש"ט, וכי אין חולק שכל יהודי באשר הוא מחוייב להתבודד בכל יום מלבד התפילות שתיקנו לנו חז"ל.

ליל שב"ק של געגועים וכיסופים

רבים מהבחורים הזדרזו תיכף לאחר ברכת המזון לעלות על יצועם ולאגור כחות לקראת קימת חצות לילה, אחרים התיישבו בזמר ושבחה לשורר ולזמר לה' אשר הנחילנו מתנה טובה בקדושת השבת.

לקראת השעה 3.00 לפנות בוקר כבר עמדו עשרות בחורים משנתם, מוכנים ומזומנים לצאת השדה לקיים את עצת ההתבודדות "הניעור בלילה" בינות לשדות המושב, לפרש שיחתם נוכח פני ה', בחצות ליל שב"ק.

רננו צדיקים בה'

יותר משעה לפני נץ החמה כבר היה היכל ביהמ"ד מלא מפה לפה והבחורים החלו לברך ברכות השחר בחיות והתלהבות אחרי עבודת הלילה.

לפני העמוד ניגש שוב הבה"ח אלחנן הלפרין, כשהוא סוחף אחריו את כל הקהל בפסוקי דזמרה מלהיבים ומרוממים.

ל"שוכן עד" ניגש הבה"ח לוי הלפרין מישיבת "שערי תורה", כשהוא מרומם את התפילה בטפחיים ויותר מעל פני הקרקע, בקול נעים להקדיש ליוצרם בנחת רוח בשפה ברורה ובנעימה.

לפני קריאת התורה נמכרו העליות ע"י הר"ר ראובן שיף, לבחורי החמד שקבלו על עצמם ללמוד אלפי שעות רצופות ודפי ליקוטי מוהר"ן וליקוטי הלכות עד זאת חנוכה. כאשר כבעל קורא משמש הבה"ח יהודה זילבר מישיבת "חיי משה".

לתפילת מוסף נתכבד ראש החבורה הר"ר צבי אריה מיימון שליט"א, כאשר בחזרת הש"ץ פוצחים כולם יחד בשירת "וביום השבת" בניגון הברלסבי המפורסם.

מיד לאחר התפילה וריקוד "שירו לו זמרו לו" כנהוג, יצאו להיכל הסעודות לקיים סעודת עתיקא קדישא.

לאחר שירת הזמירות בחיות והתלהבות, נשא דברים ראש החבורה הר"ר אליהו נהרי שליט"א כשהוא מרחיב בדברותיו הנעימים בגדולת הצדיק האמת וגודל החיוב להתקשר ולהתקרב אליו, כשהוא מקשר זאת, כפי הנהוג בין אנ"ש ללמוד סיפורי מעשיות בצפרא דשבתא, עם המעשה מבת המלך שאבדה, שבו מרחיב רביה"ק על החיוב לחפש אחר רוח קדשו של הצדיק האמת.

בהמשך הסעודה נשא דברים הבחור החשוב נחמן קעניג מישיבת "חיי משה" כשהוא מרחיב אודות הזכות והחובה של כל בחור להימשך מעצמו לחבורות הקדושות מדי שבוע בליל שישי.

לאחר הסעודה פנו הבחורים לקיים "שינה בשבת תענוג" שכן 'מתוקה שנת העובד' לאחר עבודת הלילה ותפילת השחרית המופלאה. אך לא ארך הזמן וכבר נראו בחורי חמד ממלאים את ספסלי ביהמ"ד ללימוד התורה הק', באמירת תהלים, או בלימוד ספר אור החיים הק' על הפרשה או השיעורים הקבועים בספרי רבינו וכדו'.

בשעת הצהריים התקיים "עונג שבת" במיטב מטעמים ומעדנים לכבוד שב"ק.

רעווא דרעווין

לתפילת המנחה ניגש הבחור משה חשין מישיבת "קול תורה". בעליות בקריאת התורה כובדו מארגני השבת המסורים הר"ר אליעזר קירשבוים והר"ר אפרים בידרמן, העמלים ללא ליאות למען הצלחת החבורות בכלל ובפרטיות למען הצלחת השבת כולה.

בעת רצון זו של סעודת רעווא דרעווין היה האויר טעון בהרגשת התרוממות מחוץ לעולם הגשמי, כאשר הבחורים מתלהבים בכיסופים "למחזי זיו דזעיר אנפין", ומשוררים זמירות לסעודה שלישית בגעגועים.

לאחר מכן נשא דברים ראש החבורה הר"ר יעקב נתן אנשין שליט"א כשהוא מרחיב את דיבורו על שתי עצות המוכרחות לקיום עצת ההתבודדות, האחת: הביטול לרביה"ק לקיים את כל אשר יצוה בתמימות ופשיטות, השניה: להפנים איך השי"ת מתייחס כביכול להתבודדות שלנו, שהוא עומד מולינו ומקשיב לכל מילה שאנו מדברים, כמו שרבינו אמר שכביכול הקב"ה עוזב את הכל ובא לשמוע איך שיהודי מתרפס ומרצה אותו בפיוסים ותחנונים. וכמו שאמר רביה"ק לר' נתן "כי טוב לשוחח לפני השי"ת כמו שמשוחחים את הלב לפני חבר טוב".

בסיום דברים פצחו הבחורים בריקודי קודש מתוך שמחה והתרוממות "בך רבינו נגילה ונשמחה בך" ושירי שבת קודש למשך זמן ממושך.

לאחר ברכת המזון התקיימה תפילת ערבית בחיות והתלהבות, מעין סיום לשבת המרוממת והכנה דרבה לקראת המעמד האדיר "כינוס התבודדות – אשיחה" בשילוב סעודת מלוה מלכה רבתי.

לאחר הבדלה ואמירת "ויתן לך" פצחו בריקוד "טייערע ברידער ווען וועלן מיר זיך ווייטער זעהן…".

הבחורים חזרו אל ביתם בהתרוממות הרוח והלב, טעונים בכל טוב להמשך זמן חורף של התעלות בתורה ועבודת ה', ביראת שמים ובמידות טובות, ובהרגשת שמחה עצומה על זכייתם האדירה להיות 'ברסלב'ר חסידים' ובמיוחד בחבורות "מורשת הנחל", נאמנים לרביה"ק ונחושים לקיים את עצותיו בתמימות ובפשיטות.

כינוס התבודדות "אשיחה" – בשילוב סעודת מלוה מלכה רבתי:

אם כל השבת כולה היתה חטיבה אחת של התעלות והתרוממות בעבודת ה' ובאהבת חברים, ובמיוחד בשלשת הנקודות היסודיות של כל ברסלב'ר חסיד, בכל זאת לא היתה כי אם מעין הכנה למעמד המרומם והכינוס המיוחד שהתקיים במוצאי שב"ק בשם "אשיחה", לחיזוק ועידוד קיום עצת ההתבודדות לעובדא ולמעשה, שלא יימצא ברסלב'ר בחור בחבורותינו שאינו מקיים זאת.

בשעה היעודה התיישבו הבחורים לסעודת מלוה מלכה עשירה כיד המלך, עם מיטב מאכלי חלב וחמין במוצא"ש מלוגמא. כאשר הבחורים מתחדשים ביתר שאת לשיר זמירות מלוה מלכה בהתרוממות.

פנינת הכתר היתה "רב שיח"

פנינת הכתר היתה "רב שיח" – פאנל לליבון שאלות והתלבטויות שהעלו הבחורים בקיום עצה זו, בהשתתפות ראשי החבורות הר"ר אליהו נהרי, הר"ר יעקב נתן אנשין והר"ר צבי אריה מיימון שליט"א.

בטרם נפתח השיח, פתח הר"ר אליעזר קירשבוים בדברים יסודיים על מהות עבודת ההתבודדות, שצריכה להיות חלק בלתי נפרד מחיי כל יהודי, כשהוא מתבל את דבריו בסיפורים אישיים מאלפים מבית אביו. "התבודדות אינה תוסף חיים, התבודדות היא חיי נפש!" הדהד קולו ונכנס כחץ מקשת בלבות הבחורים.

הס הושלך כאשר הר"ר ראובן שיף החל להנחות את רב השיח בטוב טעם, וראשי החבורות עונים על השאלות, מחזקים ומעודדים, מכוונים ומנווטים את בחורי החמד לקיום עצה נפלאה זו של רביה"ק, להתגבר על כל הקשיים והמניעות שהיצר מערים על כך.

הבחורים יצאו מהמעמד נחושים ומחוזקים להתאמץ ביתר שאת לקיים עצה זו בתמימות ופשיטות מדי יום ביומו, כשלסיום חולק לכל אחד שי מיוחד, הספר "אשפוך לפניו שיחי" מאת הרה"ח ר' אברהם יצחק כרמל ז"ל.

מטעם מארגני החבורות הודיעו, כי בעז"ה ימשיכו להתחזק במיזם "אשיחה" למשך כל זמן החורף הבעל"ט באמצעות קיום 'רבי שיח' נוספים במשך הזמן, וכן תתפרסם מדי שבוע "חידה שבועית" נושאת פרסים בענין התבודדות מתוך ספרי רביה"ק ותלמידיו.

קבצי שמע בלשון הקודש /// שמעו ותחי נפשכם:

התבודדות זה חיים | הרה"ח ר' אליעזר קירשבוים
פתיחה | הרה"ח ר' ראובן שיף
רב שיח | עם ראשי החבורות הגה"ח רבי אליהו נהרי ר' יעקב נתן אנשין ור' צבי אריה מימון

ברסלב נייעס

Recent Posts

אוקראינה • צפויה הקלה במגבלות החשמל בחודש הקרוב

חדשות אוקראינה • מומחי האנרגיה חושפים כי צפויה הקלה בחודש הקרוב, במגבלות הספקת החשמל ברחבי…

10 שעות ago

תמימי דרך • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות

חדשות ארגון 'תמימי דרך' • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות בימים הקרובים - שערי…

17 שעות ago

פרשת קורח • שיעור מפי רבי אליהו עטייה |◄

שיעורים לפרשת השבוע • צפו בשיעור מקיף מפי הגאון רבי אליהו עטייה שליט"א | שיעור…

18 שעות ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • "רֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁלָּנוּ גָּדוֹל מְאֹד מְאֹד בְּעֵינֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ"

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

19 שעות ago

טרגדיה נוראה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל

"עָלָה מָוֶת בְּחַלּוֹנֵינוּ" • לאחר מחלה קשה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל (25) מיקירי אנ"ש…

2 ימים ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • 'גַּם מֵאֵלּוּ הַפְּסִיעוֹת שֶׁל הַיְּגִיעוֹת נִבְרָא מַלְאָךְ מִכָּל פְּסִיעָה'

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

2 ימים ago