חדשות

פניה לאנשי משרד החוץ והמל"ל "אתם לא מדברים עם טפשים"

קיבוץ תשפ"ג • משרד החוץ הישראלי: למרות המצב, לא ננסה לעצור את טיסות החסידים לאומן לימי ראש השנה |וגם: פניה לאנשי משרד החוץ וסגן יו"ר המל"ל "בניגוד למה שאתם חושבים אולי, אתם לא מדברים עם טפשים":

מאת: כתבנו לענייני אוקראינה – Israel Oker.


בראיון שערכו אנשי משרד החוץ הישראלי עם עיתונאים בישראל, אמרו אנשי משרד החוץ כי במשרד החוץ לא ינסו לעצור את הטיסות לאומן, למרות שלדעתם הנסיעה מסוכנת. לשאלת העיתונאים, השיבו אנשי משרד החוץ: "אנחנו בסוף מדינה דמוקרטית. כמו שעשינו בטורקיה, הסכנה הייתה גדולה אבל לא אסרנו נסיעה לשם. אנחנו לא מפקירים אותם, במקרה חירום יהיה מי שיסייע להם במידת הצורך. ניתן לחסידים את כל הכלים הדרושים כדי שיקבלו את המידע הנחוץ".

"לא רק אנחנו הוצאנו אזהרת מסע לאומן, אלא שגרירות ארה"ב באוקראינה הוציאה אזהרת מסע לכל אזרחיה לאוקראינה – ואף בדרגה חמורה יותר, דרגה 4 . מתחילת הלחימה נהרגו למעלה מ-50 אלף אזרחים רוסיים. רוב הלחימה מתבצע באזור הצפוני. לפני מספר שבועות היה שיגור רקטות לאזור ואזרח נהרג, גם היום שוגרו רקטות תלולי מסלול. בסוף השבוע האחרון אוקראינה הצליחה לבצע פעולות בעומק השטח ברוסיה".

על פי נתוני משרד החוץ, באומן נמצאים נכון להיום בין אלף לאלף וחמש מאות חסידים, והם מעריכים כי בראש השנה ישהו במקום פחות מ-10,000 מחסידי ברסלב.

לדברי אנשי משרד החוץ, קיבלו אנשי השגרירות הישראלית הוראה שלא לפתוח נציגות קונסולרית באומן בימי ראש השנה, כפי שהיה בשנים האחרונות, אלא להשאר בקייב.

הדברים נאמרו במהלך תדריך שערך משרד החוץ הישראלי לעיתונאים, על מנת להבהיר את הסכנה הכרוכה בנסיעה לאומן, לדבריהם.

♦ ♦ ♦

בשוליים:

כפי שכבר הבהרנו בעבר, אין לנו טענות נגד מסע ההפחדה המתנהל כנגד הנסיעה לאומן. הפחד הזה מובן, בעת שאוקראינה אכן נמצאת במלחמה מול אויב אכזרי וחסר גבולות. אבל חבל שהמסע הזה, בישראל, נסמך על חצאי אמיתות וחוסר דיוק.

כמה הערות לדבריו של סגן יו"ר המל"ל ולמשרד החוץ:

איציק בר, סגן יו"ר המל"ל ('המועצה לבטחון לאומי') אמר: "לא רק אנחנו הוצאנו אזהרת מסע לאומן, אלא שגרירות ארה"ב באוקראינה הוציאה אזהרת מסע לכל אזרחיה לאוקראינה – ואף בדרגה חמורה יותר, דרגה 4. מתחילת הלחימה נהרגו למעלה מ-50 אלף אזרחים רוסיים. רוב הלחימה מתבצע באזור הצפוני. לפני מספר שבועות היה שיגור רקטות לאזור ואזרח נהרג, גם היום שוגרו רקטות תלולי מסלול. בסוף השבוע האחרון אוקראינה הצליחה לבצע פעולות בעומק השטח ברוסיה"

א. "שגרירות ארה"ב באוקראינה הוציאה אזהרת מסע … דרגה 4" – אוקראינה אכן הוגדרה כאזור בסיכון גבוה, אלא שזה קרה כבר עם פרוץ המלחמה. שגרירות ארה"ב הוציאה אזהרות מסע לאוקראינה כמה פעמים: אחת, עוד טרם פרוץ המלחמה, ואחריה, לאחר פרוץ המלחמה הוציאה השגרירות הודעה חריפה יותר, שפורסמה שוב מספר חודשים לאחר פרוץ המלחמה; ובזמן האחרון, שאז הוציאה השגרירות הודעה "למתכוונים לנסוע לאומן לראש השנה", אלא שהודעת השגרירות אינה כוללת שום דבר מיוחד, אלא מעתיקה את לשון אזהרת המסע לאזורים ב'רמת סיכון 4', הרמה שבה מוגדרת אוקראינה כולה מאז פרוץ המלחמה – ללא הבדלה בן אזור הלוחמה לאזורים שרחוקים ממנה כמרחק דמשק הסורית לביתנו שבארץ ישראל. (גם המילים שהחרידו רבים "תכין צוואה", מקורן באזהרת המסע הכללית לאזורים ברמת סיכון 4 המופיעה באתר מחלקת המדינה האמריקאית).

ב. "מתחילת הלחימה נהרגו עשרות אלפי אזרחים" – אכן, אבל איפה? ומתי? ההרוגים האזרחיים נהרגו ברובם המוחלט – למעט בודדים ממש – באזורי הלחימה בערים בהן התנהלה לחימה מבית לבית. אפילו לא בערים שהותקפו מדי יום כמו חרקיב, מיקולאייב, אודסה ודומיהן. באזורים שמחוץ לאזורי הלחימה איני יודע אם נהרגו אפילו 100 אזרחים. שוב, אין בדברים כדי להקל ראש בענין, אלא להעמיד דברים על דיוקם.

ג. "רוב הלחימה מתנהלת באזור הצפוני" – הלחימה מתנהלת לכל אורך החזית. לחימה עזה מתנהלת אמנם במה שסיו"ר המל"ל מגדיר "צפון", היינו חזית חרסון, שבה מתנהלת מתקפה אוקראינית מזה כמה שבועות. אבל רק בימים האחרונים התבשרנו על מתקפת נגד אוקראינית עוצמתית ומוצלחת שגירשה את הרוסים מכל מחוז חרקוב וכבר חדרה למחוז לוגנסק. לחימה עיקשת התנהלה ומתנהלת גם במזרח, במחוז דונייצק.

ד. "גם היום שוגרו רקטות תלולי מסלול" – הפעם, כפי שהיה בפעם הקודמת, הרקטות לא שוגרו לאזור אומן אלא יורטו באזור המוגדר 'אזור אומן'. למרות שמשברי הטיל המיורט שהיה לפני כחודש אכן נפצע אדם שלאחר מכן מת מפצעיו. הפעם, בירוט המדובר שאירע אמש, ביום ראשון ט"ו אלול – בשונה מהקודם – הציבור באומן לא שמע שום פיצוץ או משהו דומה, ובערוצי החדשות המקומיים של אומן לא דיווחו עליו כלום (אולי גולשינו הנכבדים השוהים באומן שמעו ויעדכנו על כך בתגובות לכתבה…), כך שכפי הנראה זה לא היה בדיוק באזור קרוב ל"אומן", רק לשם ההבהרה: "אזור אומן" ("אומנסקי רַיון") נפרש על פני כ-4500 ק"מ מרובעים, כחמישית משטח מדינת ישראל כולה…

ה. "בסוף השבוע האחרון אוקראינה הצליחה לבצע פעולות בעומק השטח ברוסיה" – דיווחים על פעולות "בתוך שטח רוסיה" יש לא מעט. איך זה קשור לנושא?

ו. גם הטענה כי "האנטישמיות בקייב זינקה." וכי "הם חושדים בזרים, לא סתם ירו בישראלי למוות לפני מספר חודשים", אינה מדויקת כל עיקר.

ראשית, אין שום בסיס לטענה שהאנטישמיות באוקראינה בכלל או בקייב בפרט "זינקה". זו השמצה חסרת בסיס. להיפך, כל מי שנסע לאומן מאז פרוץ המלחמה יכול להעיד שיחס המקומיים לזרים בכלל ובתוכם ליהודים, השתפר לאין ערוך מאז תחילתה. ואם כוונתם לעיר קייב עצמה, הנוסעים לאומן לא דורכים ולא אמורים לדרוך בקייב…

(והערת אגב: "ירו בישראלי למוות" בימים הראשונים למלחמה, במחסום ביציאה מקייב, כאשר המתח והלחץ היו בשיאם, ומקרי ירי באנשים שנחשדו במחסומים דווחו יותר מפעם אחת. להשליך מימי המתח והלחץ של תחילת המלחמה על התקופה הנוכחית, זו בורות לשמה.)

לסיום, אבקש רק להזכיר לאנשי משרד החוץ והמל"ל: בניגוד למה שאתם חושבים אולי, אתם לא מדברים עם טפשים. אתם מדברים עם אנשים שמכירים את אוקראינה, ושבשל התעניינותם באומן, מתעניינים מאוד בנעשה באוקראינה ומכירים את הנושא. אם אתם מנסים לשכנע אותם שזה מסוכן, זו כמובן זכותכם המלאה, אבל אנא: זה אמנם קשה, אבל תשתדלו להצמד לאמת בבקשה. זה אף פעם לא מזיק…

ברסלב נייעס

View Comments

  • כל הכבוד, מה שלא עושה הזמן עושה השכל, זה אותו המל"ל שגרם לכם להתייבש שעות על גבול אוקראינה? עם עיקש תתעקש.

Recent Posts

אוקראינה • צפויה הקלה במגבלות החשמל בחודש הקרוב

חדשות אוקראינה • מומחי האנרגיה חושפים כי צפויה הקלה בחודש הקרוב, במגבלות הספקת החשמל ברחבי…

14 שעות ago

תמימי דרך • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות

חדשות ארגון 'תמימי דרך' • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות בימים הקרובים - שערי…

20 שעות ago

פרשת קורח • שיעור מפי רבי אליהו עטייה |◄

שיעורים לפרשת השבוע • צפו בשיעור מקיף מפי הגאון רבי אליהו עטייה שליט"א | שיעור…

22 שעות ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • "רֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁלָּנוּ גָּדוֹל מְאֹד מְאֹד בְּעֵינֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ"

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

23 שעות ago

טרגדיה נוראה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל

"עָלָה מָוֶת בְּחַלּוֹנֵינוּ" • לאחר מחלה קשה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל (25) מיקירי אנ"ש…

2 ימים ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • 'גַּם מֵאֵלּוּ הַפְּסִיעוֹת שֶׁל הַיְּגִיעוֹת נִבְרָא מַלְאָךְ מִכָּל פְּסִיעָה'

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

2 ימים ago