חדשות

מתכוננים למתקפה רוסית, שיחה עם ארבעה | מרתק

חדשות אוקראינה • ראיון מרתק עם ארבעה אישים חשובים באוקראינה ביניהם: הרב נתן בן נון יו"ר 'איחוד ברסלב באומן, והרב הלל כהן, על המתקפה הרוסית המרחפת על אוקראינה:

ראיון מרתק שפורסם באחד העיתונים בשבוע האחרון עם ארבעה אישים חשובים באוקראינה: איש החסד הרב הלל כהן, קייב. הרב נתן בן נון, יו"ר 'איחוד ברסלב' באומן, שליח חב"ד בחרקוב הרב משה מוסקוביץ, שליח חב"ד בעיירת הגבול סומי, הרב יחיאל שלמה לוויטנסקי על המתקפה הרוסית המרחפת על אוקראינה:


למעבר לכתבות קודמות;
שגריר אוקראינה שזעם על דברי לפיד זומן לנזיפה |
המודיעין האמריקני: רוסייה פולשת לאוקראינה בינואר הקרוב |
האם פלישה רוסית לאוקראינה היא וודאית?  • כל הפרטים |
משפיע על אומן? • פוטין הציב מאה אלף חיילים בגבול אוקראינה |
המתיחות המתחממת בין אוקראינה לרוסיה, אין השפעה על העולים לאומן • כל הפרטים |
רוסייה אוקראינה: הטון הרוסי הולך וגובר | צפו |

תומלל ע"י הר"ר משה וייס וחן חן לו

כוחות גדולים של צבא אוקראינה מתכוננים למתקפה רוסית • שגרירות ישראל באוקראינה המליצה לישראלים לחזור לארץ, אבל בקהילות היהודיות באוקראינה מתעקשים לשדר עסקים כמעט כרגיל • מאומן עד חרקוב: שיחות עם ארבעה רבנים ועסקנים

ישראל רבי

בציונו של הרה"ק רבי נחמן מברסלב באומן שבאוקרינה התכנסו ובאו בליל שישי שעבר מאות ילדים מהקהילות היהודיות שבקייב ואודסה, לעצרת תפילה בראשות הרה"ג רבי עזריאל יפה, ראש ישיבת תפארת יעקב גייטסהד, לזעוק ולהתחנן לשלומה של מלכות אוקראינה שהשלום ושלווה ישררו במדינה ולא תפרוץ בה מלחמה.

אל מעמד התפילה הצטרפו גם נציגי השלטון. שליחו של ראש העיר אומן נשא אף הוא תפילה בשפה האוקראינית, כשהוא מבקש מהילדים היהודים להרבות בתפילה שלא תפרוץ מלחמה.

מעמד מרומם זה שהועבר בשידור חי ברחבי אוקראינה, תפס כותרות גם בתקשורת הכללית שבמדינה, וחולל קידוש ה' בפי כל.

שאלנו את איש החסד הרב הלל כהן, מעסקניה הבולטים של יהדות אוקראינה וממארגני התפילה המיוחדת, האם יהודי אוקראינה חוששים בעקבות המתיחות בגבולות?

כתושבה נותן לנו הרב כהן הקדמה היסטורית קצרה: "מסך הברזל נפל בשנת 91. ברית המועצות חולקה למדינות שונות. לאורך כל השנים השלטון באוקראינה היה פרו רוסי, מעין מדינת בת של רוסיה, ונשיאי אוקראינה היו תחת חסותה של אמא רוסיה שבקרמלין, גם השפה ששלטה באוקראינה היתה השפה הרוסית.

"בשנת 2014 התרחשה המהפכה האוקראינית, שגירשה את ממשלתו הפרו-רוסית של ינוקוביץ' והפכה לישות עצמאית עם נטיה מוצהרת למערב ולנאט"ו. מאז היחסים בין רוסיה ואוקראינה הידרדרו במהירות, ואוקראינה נמצאת תחת איומים מהנשיא פוטין.

"כאשר עבר בפרלמנט האוקראיני החוק המחייב לדבר בשפה האוקראינית, גרם הדבר לפיצול בתוך העם האוקראיני, כאשר הציבור במערב שהוא פרו אוקראיני, קיבל את השפה בשמחה, לעומת תושבי המזרח הקרובים לרוסיה שהם מאוד פרו רוסים ולא אהבו את שינוי השפה. אלא גם הוזנחו על ידי הממשל האוקראיני, וכל זה גרם לכך שתושבי חצי האי קרים נכנעו לרוסיה ללא ירייה אחת.

"ההתקרבות של אוקראינה למערב ולנאט"ו מרגיזה מאוד את הדוב הרוסי, שרוצה להרחיק את נאט"ו ממנו. אולם לפי החוק הבינלאומי אין לפוטין מה לעשות, משום שלאחר החלוקה, אפילו אם אזרחי אוקראינה לא רוצים בעצמאות ומעוניינים להיות תחת רוסיה, זה לא בידם".

כאן שב ר' הלל ומדבר על מצבם של היהודים באוקראינה ואומר: "ברחובות הערים אין שום הרגשה של מתיחות, ובפרט בקייב הרחוקה כ-700 ק"מ מהחזית. בנוסף כל הפרשנים כאן טוענים שלא תיפתח שום מלחמה או עימות לפני סוף פברואר, היות ובסין, שכנתה של רוסיה, יש בתקופה זו תחרויות. רוסיה לא יכולה לצאת בתקופה זו למלחמה שתסכסך אותה גם עם האימפריה הסינית הגדולה.

"בגלל כל זאת, בקהילות היהודיות אין דיבורים של פחד או נטישה. הפחד בעיקר נמצא מחוץ לאוקראינה, באמריקה ובישראל. ראינו זאת בחוש כאשר יהודים חששו להגיע לשבת השנתית שאנו עורכים במז'בוז', מלבד ראש ישיבת גייטסהד שהגיע לחזק את הקהילות באוקראינה באומרו שאין לו כל חשש היות והוא שליח מצווה, ואכן ראש הישיבה נסע בין מוסדות החינוך וחיזק את התלמידים".

אם אכן פורצת מלחמה, אתה תופס את המטוס הראשון וחוזר לישראל?

"הייתי כאן בשנים האחרונות במספר תקופות קשות, בתקופת המהפכה ובתחילת הקורונה כשהמצב כאן היה קשה מאוד. מעולם לא עלה במחשבתי לקום ולברוח. אני כאן בשליחות. שלוחי מצווה אינם ניזוקים".

האוקראינים דורשים עצמאות

הרב נתן בן נון, יו"ר 'איחוד ברסלב' באומן, נהנה מקשרים עם ראשי השלטון באוקראינה ויודע דבר או שניים מהמתרחש בחלונות הגבוהים בקייב.

הוא פותח במעט רקע על אוקראינה והקשר לישראל: "בתקופת נתניהו, ישראל השקיעה רבות בהקנאת ידע טכנולוגי לאוקראינים שמתקרבים לנאט"ו ולמערב. הרשויות אף מנסות להעלות את המשכורות ואת רמת החיים של התושבים. אוקראינה כיום היא כר נרחב למשקיעים ישראליים, המוני קבלנים ישראלים משקיעים בנדל"ן והנוסע ברחובות קייב רואה מנופים של חברות ישראליות.

"האוקראינים רוצים להיות עצמאיים, נמאס להם שאומרים להם מה לעשות ולא מתייחסים אליהם כמדינה ריבונית.

"ולמרות שהרוסים הרבה יותר חזקים ויש להם צבא אדיר עם כשני מליון חיילים, האוקראינים לא חוששים, ובונים על המערב שיעצור את פוטין, באיומים וסנקציות. בנוסף, הצבא האוקראיני מאוד מפותח טכנולוגית, והצבא הרוסי גדול מאוד אך מיושן ומסורבל. כיום בשדה הקרב מה ששולט, אלה הקידמה והטכנולוגיה.

"פוטין מצידו נמצא בבעיה. העם הרוסי לא רוצה מלחמה מול האוקאינים, קרובי משפחתם ובני בריתם עד לא מזמן. בנוסף המצב הכלכלי ברוסיה גרוע, הבורסה נופלת והרובל בשפל עמוק. פוטין מביו שלמלחמה בעיתוי הזה תעלה הרבה כסף ותדרדר את המצב עוד יותר. הרוסים לא ששים לצאת למלחמה נגד המערב ונאט"ו ולהיתפס כקומוניסטים כדרום קוריאה. לכן פוטין ממתין ומנסה להשיג תמיכה למלחמה שלו".

הרב בן נון מגלה לנו ממקורותיו פרט שלא פורסם: "בימים האחרונים היו למעלה מ-24 תקריות אש בגבול. פוטין קיווה להתלקחות אולם בינתיים זה לא קרה.

"השלטונות באוקראינה מבינים שפוטין לא יכול לרדת מהעץ שעלה עליו ולא יתקפל בלי לעשות משהו, אבל הם לא מוכנים יותר לוותר ונערכים למלחמה. גם רוח העם האוקראיני לא להיכנע, ולמרות שמחירי הדלק עלו ב-10 גריבנה לליטר שזה סכום משמעותי מאוד, כולם רצים וממלאים דלק ונערכים למלחמה".

האם המצב גורם לירידה במספר המתפללים בציון רבי נחמן מברסלב?

"ממש לא, הציון מלא במתפללים מכל העולם, המנצלים את מחירי הטיסות הזולים ואת הגבלות הקורונה שכמעט ולא קיימות. לא ראיתי פחות אנשים".

לדבריו, "ה'ברסלבים' עשויים מזן אחר. גם בתקופות הכי קשות של הקורונה היה קיבוץ בראש השנה, וגם בימים אלו, למרות המצב המתוח הקורונה והחורף הקשה, הברסלבים באים לציון.

"אולם לכל צרה שלא תבוא, נערכנו ואגרנו כמויות של דלק ואוכל מכיוון שהחשמל מגיע מהרוסים, אנחנו חייבים דלק לתאורה וחימום וכדומה לשעת חירום".

ומה עם הישראלים שמתגוררים באומן, האם הם נשארים או שחוזרים לארץ?

"שגרירות ישראל באוקראינה הציעה לישראלים לחזור לארץ והבטיחה סיוע. אבל הישראלים מלבד שהם למודי מלחמות, חיים בגישה של 'יהיה בסדר' אי לכך תושבי המקום העובדים ומתפרנסים באומן, נשארים, אולם ישנם כאלו שלאור ירידה בהכנסותיהם בשילוב החורף והקורונה, חוזרים לארץ עד יעבור זעם".

האם אינכם חוששים שבעקבות הקשרים הטובים עם צמרת השלטון האוקראיני, פוטין יראה בנציגי הקהילות היהודיות אויבים שלו?

"פוטין יודע שאנחנו לא צד בסכסוך, ודאי לא אויבים שלו, האינטרס היחיד שלנו זה קברי הצדיקים. ולכן אנחנו עוזרים לשלטונות האוקראינים בכל מה שאנו יכולים. לדוגמה, בראש השנה האחרון השגנו להם מארה"ב חצי מליון דולר! עבור מלחמה בקורונה. אבל אנחנו יודעים שבכל הדורות כשהיו מלחמות בין הגויים, תמיד היהודים היו אשמים… לכן אף אחד לא יודע מה יקרה אם תפרוץ מלחמה. אני אישית לא חושש".

בשורה התחתונה, הולכים למלחמה?

"בדיוק סיימתי שיחה עם עוזר שר הפנים האוקראיני ושאלתי אותו אם הולכים למלחמה. הוא ענה לי: אי אפשר לדעת, מה שברור, שפוטין לא יעזוב בלי לעשות משהו".

"תעשו מעשים טובים"

ומאומן וקייב הרחוקה מהחזית, התקדמנו מזרחה לעיר חרקוב הסמוכה 40 דקות נסיעה מהגבול הרוסי כדי לשמוע משליח חב"ד הרב משה מוסקוביץ על מצב התושבים היהודיים.

לדבריו, "בחרקוב ישנם כיום כ־25 אלף יהודים, מספר היהודים השני בגודלו באוקראינה אחרי קייב. הגעתי לחרקוב כשעדיין היתה חלק מברית המועצות. כיום הקהילה גדלה, מאות אנשים באים לבית הכנסת, מלבד בוגרים רבים שהתקרבו והתקדמו ועלו לארץ ישראל".

אתם מפחדים?

"ברחובות הכל רגוע ושקט אנשים הולכים לעבודה ולא מדברים על מלחמה, ודאי שלא בורחים ולא עושים קניות בהגזמה, אולי לא מאמינים שתפרוץ מלחמה, אולי התרגלו לגור בחזית. תכל'ס, לא מדברים על מלחמה. ברוך ה', בשבוע שעבר ערכנו חתונה גדולה והגיעו מאות איש, חגגנו ושמחנו ללא חרדה ופחד.

"כאשר אנשים מהקהילה פונים אלי ומבררים האם צריך לעזוב, אין לי תשובה. אני אומר להם שאני נשאר עם הקהילה, והמסר שלי לכולם: במקום להתעניין האם תפרוץ מלחמה, תעשו מעשים טובים.

"אם חס ושלום תפרוץ מלחמה, אנחנו נישאר כאן עד שיגידו לנו שצריך לצאת ולעזוב. בינתיים אנחנו בקשר עם השגרירות. לא שמענו מהם בקשה לעזוב או להיערך לעזיבה קרובה. בינתיים ממשיכים את החיים כרגיל, ומקוים שהכל יהיה בסדר".

מאיפה האופטימיות הזו כשמסביב נשמעות רוחות מלחמה?

"האופטימיות בגלל מה שאנו רואים בשטח, הכל רגוע. גם במהפכה של 2014 היו בעיר רעש ומהומות, אבל המוסדות ובית הכנסת נשארו פתוחים, ובחלוקת ברית המועצות ב-91 כבר היינו כאן והיתה אי ודאות, והרבי מליובאוויטש זצ"ל אמר לא לעזוב, והכל ברוך ה' היה כשורה ולא קרה כלום".

[לא הבין על מה אנחנו מדברים]

כששאלנו את שליח חב"ד בעיירת הגבול סומי, הרב יחיאל שלמה לוויטנסקי, על החששות בקהילה היהודית המקומית, הוא פשוט לא הבין על מה אנחנו מדברים. "הקהילה פה ממשיכה לפעול כמו שהיה עד עכשיו. באם לא היו לי משפחה וידידים מחוץ לאוקראינה, לא הייתי יודע אפילו שיש סיבה לחשוש ממשהו".

כשהרב לוויטנסקי משווה לימי המהפכה של 2014, הוא אומר: "עכשיו אנשים הרבה יותר רגועים ובטוחים שהכל יבוא על מקומו בשלום".

ברסלב נייעס

Recent Posts

אוקראינה מולדובה • גבול "סטרי־קאזאצ'י – טודורה" שודרג

חדשות הגבולות • גבול "סטרי־קאזאצ'י - טודורה" בין מולדובה ואוקראינה שופץ ושודרג הדבר יקל על…

24 דקות ago

הפצה • הרב נתן אנשין עם ספר חדש 'משפחת אנשין' |◄

עולם הפצה • הופיע ויצא לאור ספר חדש על 'משפחת אנשין' לדורותיה, פרי עמלו של…

2 שעות ago

בין המצרים • הרב ארז משה דורון: בימים אלה כל מעט מן הקדושה נחשב מאוד || מאמר

מאמרים • מאמר מיוחד מאת הרב ארז משה דורון שליט"א על גדולת בין המצרים |…

4 שעות ago

חג בחג • הגר"צ ליברמנש עם הלכות שבעה עשר בתמוז |♪

הלכה ומנהג • האזינו לשיעור מתומצת בהלכות 'שבעה עשר בתמוז' מפי הגאון רבי צבי ליברמנש…

4 שעות ago

קונטרס ענייני בין המצרים והאריז"ל | ↓

תורת ברסלב • המפתח לליקוטי מוהר"ן לבין המצרים, ועניני רבינו האריז''ל מתוך הקונטרס 'המפתח' |…

5 שעות ago

'טעם זקנים' • יצא לאור קונטרס קמ"ב באידיש |↓

לקריאה האזנה והורדה • הופיע ויצא לאור עולם קונטרס ‘טעם זקנים’ משיעוריו של הגה"ח רבי לוי יצחק בנדר…

7 שעות ago