חדשות

נוסטלגיה • שער ברסלב חושף הקלטה נדירה של ריקודים בברסלב (שול) מלפני כ40 שנה

בתמונה: ההווי הברסלבאי בתוך משכן החסידות – אנ"ש בריקודים בבית הכנסת הגדול ברסלב בירושלים נראה הגה"ח רבי לוי יצחק בנדר זצ"ל

האזינו • אתר שער ברסלב חושף הקלטה נדירה בת כשעה וחצי של ריקודים מלאי חן של גדולי זקני אנשי שלומינו יחדיו עם כלל אנ"ש בבית הכנסת הגדול של חסידי ברסלב בירושלים (השול) מלפני כ40 שנה:

הקלטות היסטוריות: ריקודים לאחר התפילה

ההקלטה הרצופה הזו, היא חלק מפרויקט מדהים שעשה הרה"ח ר' דוד רפאל בן עמי פיינשיל שליט"א במשך תקופה ארוכה בשנת תשמ"ב, הוא הקליט במסירות נפש את הריקודים שלאחר התפילה בבית המדרש הגדול של חסידי ברסלב במאה שערים. את התמימות, את השמחה – ואת סדר הניגונים המיוחד שהיה לו להגה"ח רבי לייב שפירא זצ"ל, כפי שכותב ר' דוד בעטיפת ההקלטות.

"ידוע בשם רבינו ז"ל רבות ונפלאות בספריו הק', גודל מעלת הריקוד והניגון לעבודתו יתברך, ואשר אנ"ש לדורותיהם לא היו מוותרים על עבודת קודש זו – על ריקוד בכל יום.

וכפי שמסופר על ר' נחמן טולטשינער, תלמיד מוהרנ"ת, אשר פעם, אחר ברכת 'המפיל', קם ממיטתו, אחר שנזכר שהחסיר את ריקוד השמחה שלו – ונחה דעתו ושב לישון רק לאחר שהשלימו…

הרי לפניכם הנצחה נדירה אשר זכיתי להקליט בשנת התשמ"ב במסירות רבה (על מנת שלא להחסיר) את הריקודים שאחרי תפילות שחרית וערבית – כמנהג אנ"ש מקדם – בבית המדרש ע"ש רבינו במאה שערים, עיה"ק ירושלים תותבב"א – בסדר מקיף של כל ניגוני ברסלב ע"י ה"פותח" – רבי לייב שפירא, שהיה חוזר אלים למשך כל מספר חודשים (בחריגת ימי שמחה, כגון ברית או שמחת חתן וכד', ומלבד כמה ניגונים ש"אימץ" מחסידויות אחרות…)

ההקלטות, כמו שהן, ללא שיפוצים, הכוללות הכרזות שונות מהווי בית הכנסת.

בקהל הרוקדים נוכחים כמובן, הגה"ח רבי לוי יצחק בנדר, הגה"ח רבי שמואל שפירא – אשר לא היה נוטש את המעגל בשום אופן, לעולם, גם בחולשת זקנתו, למרות שהיו מאריכין בו עד כלות הנפש, הגה"ח רבי אלחנן ספקטור, הגה"ח רבי אליהו חיים רוזין, הגה"ח רבי נפתלי דובינסקי זצ"ל אשר גם בגיל זקנה ושיבה היה זורק ומשליך רגליו אחורנית מתוך התפשטות הגשמיות ממש, כאשר על ראשו שמחת עולם רעננה וחדשה כשל עלם צעיר.

כמו כן, הגה"ח רבי (זאב) וועלוול חשין, הגה"ח רבי נחום יצחק פרנק זצ"ל ועוד ועוד יקירי אנ"ש מהדור ההוא.

אמרו עליו על רבי ישראל בער אודעסער זצ"ל, אשר היה נראה בלילות שבת, עוד בטבריה, רוקד לבדו בלבת-אש של שמחה דקדושה במשך כשש שבע שעות רצופות, ומובן וניכר היה שמאחורי התלהבות קודש זו, היה מניע – הנושא את רגליו… ולמדנו שלבת האש מביאה ריקוד, והריקוד מביא ללבת האש…

ועוד, תועלת גדולה, כמובן, של הנצחת ניגונים אלו, שלא תשתכח נגינה דקדושה בכלל, והניגונים האלה בפרט, שעל ידם דיבקו עצמם אנ"ש לאביהם שבשמים.

הנני תקוה שניחוח קולות העבר וצלילי נגוני הקודש – כמו שהם בפשטותם, ללא קישוטים חיצוניים, יעניקו וינחילו התלהבות ושמחה מחודשת לדורות אנ"ש הבאים, עד בא הבעטלער השביעי – "שאליו כבר ישמעו כולם" וירקידנו לנצח במחול הצדיקים בב"א"

הזכויות על ההקלטות שייכות להרה"ח ר' דוד רפאל בן עמי פיינשיל שליט"א בלבד, ואין להורידם או להעתיקם או להעבירם ללא רשות מפורשת ממנו. – ולכן כאן לא הוכנסו ההקלטות אלא רק מעבירים אותך הצופה לאתר שער ברסלב להאזנה.

ניתן להשיגם בחנות ספרים ברסלב, רח' מא"ש 110 (לשעבר "משך הנחל")
טלפון: 02-6286823

למעבר לשמיעה
לחץ כאן



כתבות קשורות:

https://www.breslevnews.net/%d7%a0%d7%95%d7%a1%d7%98%d7%9c%d7%92%d7%99%d7%94-%e2%80%a2-%d7%92%d7%9c%d7%a8%d7%99%d7%aa-%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%95%d7%aa-%d7%a9%d7%9c-%d7%91%d7%a0%d7%99%d7%99%d7%aa-%d7%91%d7%99%d7%aa-%d7%94/
ברסלב נייעס

Recent Posts

אוקראינה • צפויה הקלה במגבלות החשמל בחודש הקרוב

חדשות אוקראינה • מומחי האנרגיה חושפים כי צפויה הקלה בחודש הקרוב, במגבלות הספקת החשמל ברחבי…

10 שעות ago

תמימי דרך • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות

חדשות ארגון 'תמימי דרך' • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות בימים הקרובים - שערי…

16 שעות ago

פרשת קורח • שיעור מפי רבי אליהו עטייה |◄

שיעורים לפרשת השבוע • צפו בשיעור מקיף מפי הגאון רבי אליהו עטייה שליט"א | שיעור…

18 שעות ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • "רֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁלָּנוּ גָּדוֹל מְאֹד מְאֹד בְּעֵינֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ"

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

19 שעות ago

טרגדיה נוראה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל

"עָלָה מָוֶת בְּחַלּוֹנֵינוּ" • לאחר מחלה קשה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל (25) מיקירי אנ"ש…

2 ימים ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • 'גַּם מֵאֵלּוּ הַפְּסִיעוֹת שֶׁל הַיְּגִיעוֹת נִבְרָא מַלְאָךְ מִכָּל פְּסִיעָה'

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

2 ימים ago