אומן ראש השנה

קיבוץ תשפ"א • רעש ומהומה: מדינת ישראל ואוקראינה הסכימו ביניהם לאסור את קיום הקיבוץ באומן?

קיבוץ תשפ"א • רעש ומהומה אודות השמועות כי מדינת ישראל ואוקראינה סכמו ביניהם על איסור קיום הקיבוץ באומן?

האם בידיעות שפורסמו אמש על הסכמה בין אוקראינה וישראל לאיסור על הקיבוץ הקדוש נכונות? האם ראש העיר החליט לסגור את העיר לכניסת זרים? ומה פשר ההודעה המשותפת שהוציאו היום שתי המדינות?

ובכן, רעש ומהומה.

אמש, יום שני, החל הדבר. בתחילה בלחישות, ואז בקישורים לידיעות בתקשורת האוקראינית, ואז בקול רעש גדול, והיום, באיחור אופנתי – בכלי התקשורת בישראל – הודעה דרמטית: שר הפנים האוקראיני הודיע כי קיום הקיבוץ באומן השנה הזו יאסר, בשל מגיפת הקורונה!

עוד זה מדבר וזה בא: אוקראינה וישראל הסכימו ביניהם על איסור על קיום הקיבוץ!

ואכן, כותרתה של ההודעה רשמית שפרסם לתקשורת משרד הפנים האוקראיני אמרה (בתרגום חופשי) "הממשלה העבירה החלטה, שהוצעה על ידי שר הפנים, להגביל את ביקורי הזרים בעיר אומן בראש השנה הנוכחי"

בגוף הידיעה, לאחר פירוט על החששות בשל מגיפת הקורונה, ועל כך שגם מדינת ישראל תומכת ומבקש איסור שכזה, נאמר כי משרד הפנים יוזם הגבלות על הכניסה לעיר אומן, והידיעה מסתיימת במשפט "שר הפנים ארסן אבקוב הודיע גם כי משרדו יספק את כל האמצעים הטכניים הנדרשים לאכיפת הסגר המדובר על העיר אומן".

חד, פשוט, חלק וברור, לא?

לא זו אף זו, אלא שכפי שכבר פרסמנו בעבר, מדינת ישראל מנהלת מסע לחצים כבד באוקראינה על מנת לגרום לאוקראינים לאסור את קיום הקיבוץ, ועסקני "האיגוד הפועל" אף הודיעו כי הם חוששים שלחץ שכזה יתן את אותותיו.

ובכן, הצליחו, כנראה.

אלא שמי שעיין בידיעות שפורסמו, שם לב לחוסר בהירות, שכנראה נובעת מתרגום לא נכון. כותרת הידיעה דיברה על "הגבלות על ביקורי זרים" ולא על "איסור על כניסת זרים"; וסיום הידיעה מדבר על "אכיפת הסגר המדובר".

על איזה סגר דובר?

אז רגע. נתחיל מההתחלה.

ובכן, בראיון שערך ברסלב נייעס עם עסקני האיגוד הפועל וגופים נוספים, סיפרנו כי למרות ההסכמות אליהם הגיעו עסקני האיגוד עם הרשויות באוקראינה (הסכמות הכוללות את המתוה שפורסם ע"י האיגוד), הרי שהישראלים מפעילים לחצים כבדים מאוד באוקראינה על מנת למנוע את קיום הקיבוץ, ומנסים לגרום לאוקראינים לחזור בהם מהסכמותיהם ולאסור את קיום הקיבוץ, וכי לחצים אלה (יחד עם לחצים פוליטיים פנימיים) אכן גרמו לכך שכבר נשמעים באוקראינה גם קולות הקוראים לאסור את קיום הקיבוץ.

כל זה כבר היה ידוע.

הלחץ הישראלי לא שקט. בשבוע שעבר דווח כי נערכה שיחת טלפון בין נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי לבין ראש ממשלת ישראל. בדיווחים שהופיעו בכלי התקשורת נאמר רק כי הם שוחחו ביניהם לגבי הסכמים כלכליים וכדומה ואף הזכיר את נושא הנסיעה לאומן, אולם על פי מידע שהגיע לברסלב נייעס מאוקראינה, הרי שבשיחה ניסה נתניהו שוב ללחוץ בכל כוחו על זלנסקי לאסור את קיום הקיבוץ.

על פי אותם דיווחים זלנסקי סירב, אולם הסכים להטיל הגבלות על מס' המגיעים לאומן. אותם דיווחים אף הוסיפו, כי למגבלות עליהם דיבר זלנסקי אין השפעה של ממש על הקיבוץ, שכן לכאורה מס' העולים השנה לאומן – שהשנה היה צפוי לכתחילה שיהיה קטן באחוזים גדולים מאוד ביחס לשנים עברו – בכל מקרה צפוי לעמוד, לדעת האוקראינים על המספר הזה.

במילים אחרות: האוקראינים, שצופים כי לאומן יגיעו כ-15,000 חסידים, הסכימו להגביל את מספר העולים לאומן לכ-15,000 איש.

האם הם מתכוונים לאכוף את זה? ואיך הם יאכפו את זה?

ובנתיים, אלכסנדר צֶבְּרִיי ראש עיריית אומן משתולל…

אומן עומדת לפני בחירות לראשות העיר. מול ראש העיר המכהן, צֶבְּרִיי, מתמודדים עוד כמה, ועל פי המדווח מאומן, מצבו בסקרים בכי רע, ורבים טוענים כי הוא לא יבחר מחדש.

יתירה מזו, בין צבריי לבין חבר הפרלמנט המייצג את אזור אומן, אנטון יצנקו, שוררת שנאה עזה. יצנקו מאשים את צבריי בהאשמות שחיתות חמורות, ונלחם בו בכל דרך אפשרית. אותו יצנקו מפרסם גם כל הזמן מכתבים ומידע על "הסכנה הגדולה" שבהגעת החסידים, ועל כך שאומן חייבת להיערך בהתאם או לאסור את כניסת החסידים.

צבריי, שנלחץ מהבחירות כנראה, החליט כי נושא הגעת החסידים לאומן בעידן הקורונה יכול לשמש עבורו כקלף מתאים לשיפור מעמדו בבחירות.

שעל כן, כבר לפני שבועות החל צבריי בפעילות. זה התחיל עם סקר תמים שהעלה למדיה החברתית, ובו שאלה תמימה לתושבי אומן: האם בזמן מגיפת הקורונה, יש לאשר או לאסור את הגעת החסידים לאומן? ההצבעה בסקר היתה חופשית (ולא מוגבלת לתושבי אומן) ולאחר מספר ימים, כאשר נסגר, הצביעו 52 אחוז נגד הגעת החסידים לאומן.

לסקר אין שום משמעות. אין לו תוקף חוקי או אחר, והוא אינו מייצג אפילו את דעת התושבים באומן.

ומשם – המשיך צבריי להוציא סרטונים קצרים לתומכיו בהם הוא מתבטא נגד קיום הקיבוץ, עד שבשבת האחרונה אף יזם צבריי הפגנה של תושבי אומן נגד קיום הקיבוץ.

היוזמה נכשלה כשלון חרוץ. על פי דיווחים מקומיים מאומן, לא יותר ממאה איש השתתפו בהפגנה.

צבריי לא התייאש. הוא הודיע כי יחתים את תושבי העיר על הסכמה להטלת סגר על העיר לתקופת הקורונה ואף החל בהחתמתם. גם כאן, הצלחתו אינה מזהרת כל עיקר. מתוך 25,000 החתימות הדרושות לו כדי לנסות להניע מהלך שכזה, לא הצליח צבריי לגייס אפילו אלפים בודדים.

בהמשך, הודיע אמש (יום ב, כ"ז אב) צבריי כי הוא יוצא לקייב, וישבות שבת ליד משרדי נשיא אוקראינה, עד שהנשיא יפגש איתו וישמע את דעתו בענין. הכרזה זו באה בתגובה להודעה הרשמית כי אוקראינה צופה הגעה של כ-10,000 חסידים, וכי הממשלה הנחתה את המשרדים הרלוונטים להיערך לקיום הקיבוץ בעידן הקורונה (בקוים התואמים את המתוה שהועבר על ידם ופורסם על ידי האיגוד הפועל).

וכאן מגיעים האירועים, בנתיים, לשיאם הסוער:

שכן, להודעות הזועמות מטעם ראש העיר על רצונו להטיל סגר ועל שביתת השבת ליד משרדי הנשיא, התפרסמה ההודעה הרשמית מטעם שר הפנים האוקראיני, אותה הבאנו בפתיחת הכתבה, שממנה ניתן היה להבין כי קיום הקיבוץ יאסר.

ובכן, נשוב לידיעה הזו:

על פי עסקני האיגוד הפועל, כבר אמש, כאשר התפרסמו הידיעות, נאמר להם מאוקראינה כי בעקבות הלחצים המופעלים עליהם על ידי מדינת ישראל, הם עומדים להוציא הודעה המדברת על הגבלות על מס' העולים לאומן; כי ההודעה שפורסמה על ידי שר הפנים אינה ברורה שכן ההודעה הרשמית אמורה להתפרסם היום (יום ג, כ"ח אב); מטעם שתי המדינות (הודעה כזו אכן פורסמה היום בשתי המדינות, כפי שנפרט בהמשך) וכי הם, מצידם, צמודים למתווה ודורשים את קיומו כתנאי לאישור קיום הקיבוץ.

ואכן, מהידיעה עצמה לא ניתן היה להבין האם מדובר על "הגבלות" (כפי שנאמר בכותרת) או על "סגר" (כפי שניתן היה להבין מסיום הידיעה).

אבל בנתיים, כבר התפרסמה בכל כלי התקשורת הישראלים הידיעה הנחרצת כי בין אוקראינה וישראל הושגו הסכמות, וכי הקיבוץ השנה לא יתקיים. כך, חד משמעית.

אולם, כפי שהודיעו האוקראינים, אכן פורסמה היום הודעה זהה במקביל, בישראל ובאוקראינה, וזה עיקרה:

"בהתאם להמלצות והאזהרות של משרדי הבריאות של אוקראינה וישראל, אנו מפצירים בעולי הרגל שמתכננים ליטול חלק בחגיגות ראש השנה באוקראינה להימנע מלבקר באומן בשל המצב האפידמיולוגי המאיים. עם זאת, לאלה המחליטים לבקר באומן בכל זאת, אנו מדגישים שהגבלות הריחוק חלות על כל האירועים הציבוריים וייאכפו בקפידה"

הודעה זהה, מילה במילה, פורסמה גם באתר של נשיא אוקראינה.

זאת אומרת: הקיבוץ יתקיים, אוקראינה לא תאסור על קיומו. תהיה אכיפה מוגברת.

ברסלב נייעס

View Comments

  • המה כרעו ונפלו ואנחנו קמנו ונתעודד
    והעיקר, נמשיך בתפילות ולא נקפיד לשמוע כל בדיל נייעס וברט שרובם הבל הבלים ואינטרסים של גורמים שאינם מצד הקדושה ואינם יכולים לסבול התגברות כח הקדושה
    רבותי לא אנחנו נלחמים כאן! זה מלחמה בין הקדושה לטומאה! והקדושה לא יכולה להפסיד! יש מנהיג לבריאה!

  • אשריכם ברסלב נייעס, שאתם מביאים רק אמת'ע נייעס!!
    חיזקו ואמצו, בוודאי זכות רביז''ל יעמוד לימינכם!!!

  • כאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ, עד שגם אותם שלוחים של המלאך המוות יענו בע"כ שאין אדיר כה' ואין ותיק כבן עמרם וכבן שמחה

  • אנ"ש חיזקו ואיטמצו אנחנו נגיע לאומן בכל מחיר עד כדי מסירות נפש וכמו שמובא בכוכבי אור במעשה שכשאמרו למגיד שרבינו קרוב לכאן כמה פרסאות אז מיד נתחלחל ואמר למשרתו שיכין המרכבה וירוץ אחריו עד לכפר היכן שנמצא רבינו והיה אז בלי חליפה
    תתארו לכם איזה רב גדול רץ ברחוב בלי חליפה וכובע
    וכאן נשאלת השאלה על מה הבהלה למה הוא רץ ככה אפי' בלי חליפה מה בער לו???
    אבל ככה זה הוא ידע שרבינו הוא התיקווה שלו הוא ידע שרבינו יכול להוציאו מהשאול תחתית
    תתאר לעצמך אם ח"ו אדם שחלה במחלה שמאוד קשה למצא רופא שיודע לטפל בזה והוא סובל וסובל
    ופתאום אומרים לו שהרופא הגיע והוא ממש קרוב אליך
    תגידולי אתם איך הבן אדם היה רץ ?כמו מטורף הוא היה רץ למה? כי הוא יודע שזה הסיכוי היחיד שלו
    וכך היה גם בהנ"ל המגיד ידע שכל התיקוה שלו נמצאת כאן אז למי יש זמן ללבוש כובע
    ולענינינו למי יש זמן להתעסק בפוליטיקות ושטויות רק תפילה ושמות הצדיקים שמשנה הטבע רק זה עוזר
    אבל תכלית אני יודע שאניכ"כ מגושם ואני לא מרגיש שום התקרבות
    אז אומר רבינו הקדוש האמונה תולה בפה של אדם תגיד לקב"ה אבא אני מאמין שרבינו זה התקווה שלי ואני רוצה לבא אליו וכו'
    לעובדה ולמעשה אתה רוצה לשבור מניעות תיקח שמות הצדיקים לידים אותהילים התבודדות
    תפילה אמיתית מעומק הלב שניזכה להיות בקיבוץ
    אמן ואמן

Recent Posts

אוקראינה מולדובה • גבול "סטרי־קאזאצ'י – טודורה" שודרג

חדשות הגבולות • גבול "סטרי־קאזאצ'י - טודורה" בין מולדובה ואוקראינה שופץ ושודרג הדבר יקל על…

23 דקות ago

הפצה • הרב נתן אנשין עם ספר חדש 'משפחת אנשין' |◄

עולם הפצה • הופיע ויצא לאור ספר חדש על 'משפחת אנשין' לדורותיה, פרי עמלו של…

2 שעות ago

בין המצרים • הרב ארז משה דורון: בימים אלה כל מעט מן הקדושה נחשב מאוד || מאמר

מאמרים • מאמר מיוחד מאת הרב ארז משה דורון שליט"א על גדולת בין המצרים |…

4 שעות ago

חג בחג • הגר"צ ליברמנש עם הלכות שבעה עשר בתמוז |♪

הלכה ומנהג • האזינו לשיעור מתומצת בהלכות 'שבעה עשר בתמוז' מפי הגאון רבי צבי ליברמנש…

4 שעות ago

קונטרס ענייני בין המצרים והאריז"ל | ↓

תורת ברסלב • המפתח לליקוטי מוהר"ן לבין המצרים, ועניני רבינו האריז''ל מתוך הקונטרס 'המפתח' |…

5 שעות ago

'טעם זקנים' • יצא לאור קונטרס קמ"ב באידיש |↓

לקריאה האזנה והורדה • הופיע ויצא לאור עולם קונטרס ‘טעם זקנים’ משיעוריו של הגה"ח רבי לוי יצחק בנדר…

7 שעות ago