אומן ראש השנה

קיבוץ תשפ"ג • הראש השנה של רבינו נמצא על כף המוזנים

הראש השנה של רבינו נמצא על כף המוזנים | מכתב נוטף דם אליך אחי כלבבי מיקירי אנ"ש חסידי ברסלב! | לקריאה להורדה, ולהדפסה:

לפניכם מכתב שהגיע למערכת מאחד מחשובי יקירי אנשי שלומינו תחת השם 'מכתב נוטף דם', המכתב הופץ במעמד התפילה ההמוני שנערך בער"ח תמוז, | מופיע לקריאה להורדה ולהדפסה בסוף הכתבה:

מכתב נוטף דם  אליך אחי כלבבי מיקירי אנ"ש חסידי ברסלב!

בס"ד, לקראת ראש השנה תשפ"ג תשפ"ב. לב כולנו חרד לקראת הנסיעה הגדולה, לזכות להשתתף בקיבוץ הקדוש בעיר הגעגועים אומן בראש השנה. ומי יודע מה יולד יום, לב מלכים ושרים ביד ה'.

אין אנו רשאים להכנס לחשבונות שמים, אבל חשבון פשוט של 1 + 1 את זה אנחנו כן מחויבים לחשב. הלא דבר הוא שזו השנה השלישית ברציפות שהנסיעה לקיבוץ הקדוש באומן מוטלת בספק גדול מאד, הרי אין ספק שזו היא קריאה ברורה מן השמים!

קצת היסטוריה:

אומן שנת תל"ב

מאות מיהודי העיר מלווים את השמש ר' זונדל האהוב לדרכו האחרונה. הם יורדים לעבר ה"טויטער בריקל" (גשר המתים, כיום באיזור המיגומטר) ומעפילים במעלה בית הקברות המתנשא מול מרכז העיר, שם אנשי החברא קדישא חופרים קבר עמוק ולקול בכי ההמון הם משלשלים לתוכו את ארון הקבורה. לאחר כיסוי הקבר הבנים אומרים קדיש יתום. מגיע יום השלושים ומוקמת מצבה על הקבר.

לא ארכו הימים וכשנתיים לאחר מכן מתחוללת באיזור מלחמה עקובה מדם והעיר אומן נהרסת עד היסוד ומתרוקנת מתושביה. מצבתו של ר' זונדל, כמו שאר המצבות מסביבו נגזלות בידי גויים מקומיים המשתלטים על שטחים נרחבים מבית הקברות.

אומן תק"ה

טרגדיה נוראה פוקדת את העיר עם הסתלקותו בחטף של הילד יעקב'קע, נהרי דמעות נשפכים כאשר האם השכולה התעלפה מרוב צער מעל חלקת הקבר הטריה, לא רחוק מקברו של השמש ר' זונדל.

עוד לא יבשו הדמעות, וטרגדיה נוספת ניתכת על יהודי העיר. היולדת הצעירה רבקה, התבקשה לישיבה של מעלה. הלויה רבת תוגה נערכה, וקברה נכרה בצפונו של בית העלמין, לקול יללות בעלה ואמה שמיאנו להנחם.

אומן תקכ"ח

"טבח אומן" מתרחש בחצר בית הכנסת העתיק. עשרות אלפי יהודים מכל ערי ועיירות הסביבה שמצאו מחסה במבצר העירוני תחת חסות המושל, הפכו במשך שלשה ימים ה' ו' ז' תמוז ל"קדושי אומן", מהם נשים ותינוקות גמולי חלב שנרצחו באכזריות סאדיסטית שנחקקה בדברי הימים של ההיסטוריה המיוסרת של כלל ישראל. שני קברי אחים המוניים נכרו – ע"י רבי דוד חזן זצ"ל – במרכז בית הקברות, וכך מצאה האמא השכולה של יעקב'קע מנוחה ביחד עם בעלה וילדיה, לא הרחק ממקום קברו של הילד שנקבר שם לפני עשרים ושלש שנה. כך גם בעלה של רבקה ושאר בני המשפחה אשר בחייהם ובמותם לא נפרדו – – –

שנים עברו, אט אט מתחילים יהודים לחזור לעיר ההרוסה ומשקמים את ההריסות. במשך השנים הם בונים מחדש את הגדר לבית הקברות המקודש, בו מצאו מנוחה שלושים אלף הקדושים, אולם למרבה הצער, עקב התהפוכות והגזירות, מאות נפטרים מצאו עצמם מחוץ לגדר החדשה, בהם ר' זונדל ויעקב'קע מצד דרום, והיולדת רבקה מצד צפון. כך הצטערו צער רב אותם נפטרים כשהם רואים כיצד נבנים על גבי קבריהם בקתות כפריות, חצרות עם לולי תרנגולים – ואין מושיע. זאת היתה נחמתם שלפחות בקברים עצמם לא נוגעים.

אומן תק"ע

בעולם הנשמות שוררת שמחה גדולה, רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב עבר להתגורר בעיר אומן – אכן כך, צדיק יסוד העולם שנכנס לעובי הקורה לתקן את העולם במלכות ה' בא לאומן! המטרה שהוא בחר בעיר אומן היא כדבריו הקדושים: לעסוק בתיקון הנשמות הקבורות בבית החיים באומן! ובכח קדושת שלושים אלף הקדושים שמסרו את נפשם על כבוד שמו, הטמונים בבית החיים הקדוש, כמו גם לתקן את מתי העיר אומן כדוגמת רבקה היולדת, ר' זונדל השמש והילד יעקב'קע המצפים לתיקונם רבות בשנים, מייחלים שיגיע הזמן בו יעסוק הצדיק בתיקון נשמותיהם כפי שהבטיח.

ח"י תשרי תקע"א

רבינו הקדוש מסתלק לבית עולמו. לפי בקשתו האישית הוא מובא לקבורה באותו בית קברות קדוש, סמוך לאותם קברי אחים בהם טמונים שלושים אלף הקדושים.

חסידי ברסלב הבוערים בלבת אש קודש, חיים בעולם הזה ומחשבתם כולה שקועה בעוה"ב, מתחילים לפקוד את מקום מנוחתו. הם אומרים שם את עשרת מזמורי התהילים "תיקון הכללי" אשר רבינו הבטיח להוציא מן השאול תחתיות ומתחתיו, את מי שיאמרם על ציונו הקדוש. גם את פקודתו החזקה להגיע אליו לראש השנה שמרה רוחם של החסידים, ומאז למעלה ממאתיים שנה מוסרים החסידים את נפשם כדי להגיע לעיר הגעגועים אומן מידי שנה בשנה בימי 'ראש השנה'.

♦       ♦       ♦

אומן, חודש אייר תשע"ו

ר' זונדל השמש שוכב במנוחה בקברו, נשמתו נמצאת בהיכל רבינו הקדוש העוסק בתיקון נשמתו, והנה פתאום שוד ושבר, שיני טרקטור ננעצות בעצמותיו וגופו מתחלל רח"ל באופן נוראי. חלק מהעצמותיו מתגלגלות במורד הרחוב עד שאנשים יראי שמים מוצאים אותם ומביאים אותם לקבורה מחדש. רבני ברסלב מגיעים למקום החפירה, בין עשרות הקברים המחוללים הם רואים את קברו של ר' זונדל חתוך לאורך, רוב השלד עדיין בפנים במקום מנוחתו. מיד מתחילים בפעולות חובקות עולם כדי לשמור על שארית הפליטה. כך עוברים שנים ספורות בהם זוכה ר' זונדל עדיין למעט מנוחה, אם כי חלק מהעצמות כבר אינם במקומם המקורי ה"י.

במשך התקופה שלאחר מכן, עוד ועוד שטחים של בית הקברות הישן, מחוללים בידי יזמי נדל"ן תאבי בצע, כאשר למרות שהם מודעים לקיומם, הקברים נחפרים והנפטרים נזרקים למקומות בלתי נודעים רח"ל.

אומן תשע"ט

קברה של רבקה היולדת בצפונו של בית החיים העתיק גם הוא לא ניצל מאותם יזמי נדל"ן שחוץ מכסף וכסף ועוד כסף לא מעניין אותם… מישהו החליט במסוה של "מקוה" לחפור באותו שטח וכך נרמס גם קברה של היולדת הצעירה. למרבה האסון, גם לאחר שהתגלתה השערוריה ועשרות חסידים ראו את הקבר החצוי לרחבו, הרי שאותו יזם רצה "להוכיח" כי אין זה קבר כלל, וכך באבחת גרזן לעיני המצלמות התרוקן קברה של רבקה רח"ל ועצמותיה נזרקו באתרי הפסולת ה' ירחם.

אלול תש"פ

עולם הנשמות בהיכלו של רבינו הקדוש כמרקחה. מאות נשמות שקבריהם חוללו ונתבזו מרימים קול זעקה: "עד מתי ימשיכו אנשים אלו להגיע לכאן? הרי הם מחללים את הקברים שלנו! הם מבזים אותנו!" ורבינו הקדוש "כי מרחמם ינהגם" ברוב רחמנותו רוצה לעסוק בתיקון נפשות ישראל "ומה אם הנשמות שלא הכירו אותי כלל הם מצפים על תקונים שלי, מכל שכן אתם" – אך מה אפשר לעשות מול צער כזה גדול של הנשמות?

הזעקה לא שבה ריקם! העולם כולו עומד למשמע הבשורה: "אומן סגורה הרמטית", חוץ מכמה אלפים בודדים מוצאים את עצמם עשרות אלפים מיקירי אנ"ש חסידי ברסלב במצור ובמצוק, אלפים נתקעים בגבולות, ובבלרוס הסמוכה לנים אלפים תחת כיפת השמים בתנאים איומים ונוראים. המעיין כוסף אל הלב שמשתוקק להרוות את צימאונו מהמעיין. אבל גזרה היא מלפני – אל מול זעקת המתים שערי התפילה ננעלו. החסידים שבים לביתם אבלים וחפויי ראש. המתים תובעים את עלבונם!

בשמים מצפים שמא ואולי לאחר כזה נעור יתעוררו חסידי ברסלב, אבל עדיין לא, עוד ועוד חלקים מבית הקברות שנחשף הופכים לשטחי נדל"ן, והם "מיועדים" עבור הבאים לקיבוץ הקדוש בימי ראש השנה…

קיץ תשפ"א

ביום לא בהיר אחד שוב ננעצות שיני הטרקטור בתוככי שלדי הנפטרים, ביניהם בעצמותיו של ר' זונדל! מה קרה? מתברר שהבנין הגבוה שנבנה על שטח הקברים עבור "קבוצה מסויימת שעתידה להגיע לראש השנה", צריך מקום להתקנת מיכל ביוב – מי שופכין רח"ל. ר' זונדל שוכב בקברו מתייסר תחת שיני הטרקטור שנוגסים בעצמותיו ואינו מאמין למתרחש, על קברו עומד יהודי עם זקן ופיאות, מפקד על הטרקטור ומכוון אותו לנעוץ את שיני הפלדה אל תוככי עצמותיו, מה שנשאר מגופו… מי יכול לתאר את הצער האיום של ר' זונדל, כאשר שארית עצמותיו – לאחר מאות שנים של מנוחה, מרוסקות ומושלכות כדומן על פני השדה – – –

גם זעקה זו לא שבה ריקם! אלפי חסידים יושבים בבתיהם ושמועות מחרידות מגיעות בזו אחר זו, מתקיים בחסידים "ונסתם ואין רודף אתכם"… אלפי אלפים עוזבים את בתיהם ואת מקור פרנסתם ונודדים לעבר העיר אומן החל מחודשי אב ואלול, כדי שח"ו לא יפסידו את הזכות להיות באומן בראש השנה. בסופו של דבר גברה מידת הרחמים, ועשרות אלפי חסידים זכו להגיע לאומן. אמנם הציבור התמעט בהרבה מהשנים שעברו, אבל ב"ה מי שרצה להגיע הגיע.

קיץ תשפ"ב

גזירת הכליה של בית הקברות העתיק באומן מגיעה לשיאים חדשים. מטרים ספורים מהציון הקדוש, ממש בלב בית החיים הקדוש, שוב ננעצים שיני הפלדה בתוך הקברים. הפעם זה תורו של הילד יעקב'קע, שזכה להיות "שכן" של רבינו הקדוש. מכונת הקידוח האימתנית מפלחת את עצמותיו העדינות וטוחנת את הקבר על תכולתו עד דק רחמנא ליצלן – – –

הנשמות אינן שותקות, בהיכלו של רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זעקות גדולות ונוראות. המתים תובעים את עלבונם, היתכן כדבר הזה? כדי לבנות מלונות פאר עבור הבאים לאומן –מחסלים את הקברים בצורה אכזרית שכזו.

והזעקה חלילה וחלילה עלולה שוב לא לשוב ריקם! זו השנה השלישית ברציפות שהנסיעה לאומן לראש השנה מוטלת בספק ומלווה בפחד ואימה – – –

מלחמת רוסיה אוקראינה פורצת. דרכי ציון אבילות, רק יחידים מצליחים לעבור את הגבולות ולעשות את הדרך המסוכנת והמתישה. שוב נפוצות שמועות נוראות המחרידות כל לב חסיד ברסלב. משרדי החוץ והבטחון של אוקראינה מתחרים זה בזה מי יוציא הודעות מפחידות יותר, וכך מתפרסמות חדשות לבקרים ידיעות איוב המעמידות בספק גדול את כל קיום הקיבוץ בראש השנה. בו זמנית אף אחד אינו יודע מה מתכנן לו מהצד השני הדוב הלבן – פוטין הרוסי, מספיק ח"ו טיל אחד באיזור הציון – ואומן הופכת בין לילה לעיר רפאים רח"ל.

ועכשיו, חסיד ברסלב יקר!

רבינו הקדוש ביקש שאנו נעזור לו בתיקוניו הקדושים: "איך אן אייך קען אויך נישט", "אתם תביאו אבנים וסיד ואני אבנה עולמות". כיצד אנו מחשים לאלו שהורסים ומחריבים את אומן, גורמים צער נוראי כ"כ לנשמות ולרבינו הקדוש העוסק בתיקונם – במקום לעזור להם להגיע לתיקונם האמיתי???

בעולם האמת אין תירוצים והתחמקויות, גם אם יש לך כמה טענות שוא על עסקנים אלו ואחרים, זה עדיין לא אומר שמותר לנו "לחזק" בשתיקתינו את אותם יזמים שגמרו אומר לחסל את בית הקברות העתיק בו שוכן רבינו הקדוש!

בעולם האמת גם אי אפשר להשתמש ב"היתר" מפוברק של מי שהכתיר את עצמו ל"מרא דאתרא" – מתיר כל האיסורים והסמארטפון הפרוץ בכיסו, הוא ה"פוסק" וגם ה"מומחה" שמוביל אותו ואת הפתאים הנוהים אחריו, לשאול תחתית. בעולם האמת יודעים את האמת, עשרות עשרות של עדים שראו במו עיניהם את הקברים בוודאות גמורה, גם התמונות והתיעודים מדברים בעד עצמם, ולמעלה ממאה רבנים חשובים מכל גווני הקשת ומכל רחבי העולם פסקו נחרצות כי כל המקום אסור בהנאה ככל בתי הקברות שבעולם.

וגם אם שמות הנפטרים המחוללים הם לא בדיוק זונדל, יעקב'קע ורבקה, אלא יהודים קדושים אחרים שזכו להקבר באותו "גן יפה" שרבינו כל כך דיבר בשבחו – אנו צריכים לעשות כל מה שאנו יכולים במסירות נפש למען הצלת שוכני עפר. שכניו של רבינו הקדוש!

אז אם אתה רוצה שכולנו נזכה להגיע לאומן לראש השנה, תעשה הכל בכל מכל מה שאתה רק יכול, הן בתפילה והן במלחמה, כדי להציל את שרידי הקברים העתיקים שעדיין נותרו לפליטה בשטחי בית החיים הקדוש שהופך רח"ל לאתר בניה היל"ת, ולומר למלאך המשחית הרף!

ברסלב נייעס

Recent Posts

אוקראינה • צפויה הקלה במגבלות החשמל בחודש הקרוב

חדשות אוקראינה • מומחי האנרגיה חושפים כי צפויה הקלה בחודש הקרוב, במגבלות הספקת החשמל ברחבי…

14 שעות ago

תמימי דרך • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות

חדשות ארגון 'תמימי דרך' • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות בימים הקרובים - שערי…

20 שעות ago

פרשת קורח • שיעור מפי רבי אליהו עטייה |◄

שיעורים לפרשת השבוע • צפו בשיעור מקיף מפי הגאון רבי אליהו עטייה שליט"א | שיעור…

22 שעות ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • "רֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁלָּנוּ גָּדוֹל מְאֹד מְאֹד בְּעֵינֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ"

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

23 שעות ago

טרגדיה נוראה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל

"עָלָה מָוֶת בְּחַלּוֹנֵינוּ" • לאחר מחלה קשה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל (25) מיקירי אנ"ש…

2 ימים ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • 'גַּם מֵאֵלּוּ הַפְּסִיעוֹת שֶׁל הַיְּגִיעוֹת נִבְרָא מַלְאָךְ מִכָּל פְּסִיעָה'

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

2 ימים ago