חדשות

קיבוץ תשפ"ד • כניסת ישראלים לאוקראינה, תמונת מצב

חדשות קיבוץ תשפ"ד • מה קורה בכל הנוגע לכניסת ישראלים לאוקראינה, תמונת מצב | לנסוע עכשיו או שניתן להמתין? בואו נעשה קצת סדר:


תמונת מצב; המשבר בין זלנסקי לנתניהו, יועצו של נשיא אוקראינה, שגריר אוקראינה בישראל, שר החוץ האוקראיני ועמיתו הישראלי, שר הדתות האוקראיני הממונה מטעם אוקראינה על העליה, עיריית אומן, סיכום מעשי:

תחילה נסכם בקצרה ולאחר־מכן נציג את הדברים המלאים.

האם יש משבר בין ישראל לאוקראינה? כן! ואי אפשר להתעלם מזה….

האם זה יתבשל להשעיית הסכם הוויזות? לא נראה וכפי שמוסבר בהמשך.

הסיפור של הדיון מחר (שלישי) על הוויזות לישראלים וכו' הוא אמתי? לאחר בדיקה נוכל לומר כי אלו שמועות, שלא מצאנו להם שום בסיס, בכירים באוקראינה אומרים לרב נתן בן נון כי הם לא שמעו על דבר כזה, והן לא מופיעות לא בסדר יומו של הנשיא ולא בשל הממשלה באוקראינה.

חשוב להדגיש, כי גם אם המשבר יתגלגל ויביא החלטה אוקראינית להשעיית הסכם הוויזות, ע"פ סעיף 7 מהסכם הוויזות בין ישראל לאוקראינה, היא תיכנס לתוקף רק 48 שעות לאחר ההודעה הרשמית בצינורות הדיפלומטיים, וזה לא דבר שקורה מהרגע להרגע.

ולסיכום: א. השמועה לא מספיק מבוססת. ב. החלטה להשעיית הוויזות נראית כצעד מאד קיצוני, גם לישראל יש צעדים להגיב ולא נראה שאוקראינה מוכנה לזה. ג. למרות הנ"ל כבר למדנו ש"אשרי אדם המפחד תמיד", ומי שמבחינתו הדבר אפשרי, ודאי שזה טוב.

אז מה באמת קורה בכל הנוגע לעליית אנ"ש אומנה ולכניסת אזרחי ישראל לאוקראינה? הפעם נכון יותר להציג לפניכם את הדברים לאישורם ולפיהם תחליטו אתם מה נכון לעשות.

משבר זלנסקי נתניהו:

זה כבר למעלה משמונה חודשים, החל מימי העמדת ממשלת נתניהו בחודש טבת האחרון, אז החל המשבר בין מדינות ישראל ואוקראינה.

הרקע: בימים שלפני הבחירות התראיין נתניהו בכמה כלי תקשורת שם הוא הבטיח כי לאחר הקמת ממשלתו הוא יעניק לאוקראינה מערכת ישראלית של הגנה נגד טילים. דבר שהוא לא יכול לעמוד בו, (מחשש שזה יגיע לידי הרוסים ומהם לאירנים, והאחרונים עלולים לפתח טילים שיתגברו על מערכת ההגנה).

זלנסקי מצידו ניסה ללחוץ (ובצדק!) על הממשל הישראלי ועל העומד בראשה שהם יעמדו בהבטחותיהם ויעבירו את המערכות לאוקראינים המתבוססים במלחמת הדמים, ומשכך החליט נתניהו על ניתוק קשרים מוחלט עם נשיא אוקראינה זלנסקי.

כך גם בימים האחרונים פנה זלנסקי לנתניהו בבקשה להיפגש עימו אישית בחודשים הקרובים, בוועידה ששניהם אמורים להופיע, גם לבקשה זו נענה נתניהו בשלילה.

הדבר כמובן עורר את זעמם של הממשל האוקראיני ושל זלנסקי, דבר שעלול להתגלגל לרמות אחרות של משבר בין המדינות.

אלא שאנו צריכים להבין כי משבר הוא לא חד צדדי, והממשל האוקראיני מבין היטב שברגע שקייב תחליט על החרפת המשבר והשעית הסכם הוויזות, תגרור ההחלטה לתגובות נגד מצד הישראלים, (ויש לישראלים מספיק תגובות נגד!) דבר שהאוקראינים לא מחפשים בעת הזאת.

יועצו של נשיא אוקראינה:

כזכור, מיכאל פודוליאק – יועצו של נשיא אוקראינה, התראיין לפני שלוש שבועות (כ"א אב) לעמיחי שטיין ב'כאן חדשות' והתייחס להגעת רבבות חסידי ברסלב לקיבוץ באומן בימי ראש השנה, לדבריו הם לא יוכלו להבטיח את ביטחון הבאים אבל הגבולות יהיו פתוחות:

"לא נסגור גבולות – אך כל מי שנכנס זה על אחריותו בלבד". הוא הוסיף והצהיר כי "הגבולות יהיו פתוחים, ואנחנו נאפשר כניסת ישראלים. יהיו פרוצדורות שונות בגבולות היבשתיים של המדינה – רישום וכו'. נדאג לסדר בין היתר גם בעיר אומן. אבל חשוב להדגיש – אין לנו אפשרות להבטיח את ביטחון הבאים" – דברי פודוליאק.

שגריר אוקראינה:

זה כבר כמה חודשים ששגריר אוקראינה בישראל – מר יבגני קורנייצ'וק, מוציא את דיבתם של חסידי ברסלב רעה בתקשורת האוקראינית והישראלית, זאת בכוונה בכדי לקדם אינטרסים שונים, אלא שלצערנו בדבריו הוא מוסיף דברי שקר רבים לפיהם חסידי ברסלב הם רק נטל על אוקראינה ובפרט בימי המלחמה.

הוא מסביר כי מאות אלפי החסידים שעולים אומנה לא מכניסים כספים לאוקראינה, אלא מביאים קייטרינגים משלהם, מאכלים מארצותיהם, ומתארחים במלונות משלהם, דבר שהוא שקרי, כולנו יודעים שבכל ריכוז של אנ"ש עובדים אוקראינים רבים, שהשוק באומן ובסביבתו מתרוקן מתכולתו גם לאחר שהם נערכים עם כמויות של מאכלים ומוצרים רבים. שעיריית אומן משכירה באסטות על הרחוב הראשי של הקיבוץ – רחוב פושקינה, שם מיציעם רוכלים אוקראינים את מרכולתם, ומשתכרים יפה מאוד, ועוד כהנה וכהנה.

לצערנו לאחר שגורם מסוים בישראל, יצא עם מסע יח"צ תקשורתי ממנו עולה כביכול למדינת ישראל יש איזשהו אינטרס בקיום הקיבוץ באומן, או אז לקח השגריר את הקיבוץ לקלף המיקוח העיקרי שלו, לדבריו הממשלה הישראלית הנוכחית, עומדת על שרים דתיים כך שיש לחסידים את הכוח להביא את מבוקשתם, "אין לי תלונות נגד אזרחי ישראל, יש לי תלונות נגד ממשלת ישראל". ודרכם נוכל להפעיל מנוף לחץ על הממשל הישראלי דרכו נפעיל לחץ וניסחט את הישראלים, כך שנביא הישגים לאוקראינה.

למרות שנכון לכתיבת השורות לא ניתן להוכיח כי דבריו הבשילו לכדי הגבלה ממשית מהממשל האוקראיני בנוגע לקיבוץ, מאידך התקשורת האוקראינית התמלאה בשבועות האחרונים בכתבות אנטישמיות עוינות לחסידים…

שר החוץ האוקראני והישראלי:

שר החוץ הישראלי – אלי כהן, אומר וחוזר ואומר, כי הוא קיבל הבטחה מעמיתו השר החוץ האוקראיני – דמיטרי קולבה, כי "הישראלים לא הצטרכו וויזות לאוקראינה", אני נמצא בקשר שותף עם האוקראינים ובקר רציף עם שר החוץ האוקראיני והוא ביקש ממני לדאוג לארכה לטובת הפליטים שנמצאים בארץ, ותוך 24 שעות הדבר סודר, באתה השיחה הוא נתן לי את הבטחתו כי הישראלים הנכנסים לאוקראינה לא יצטרכו ויזות.

שר הדתות האוקראיני:

שר הדתות האוקראיני – הממונה מטעם הממשל האוקראיני על העלייה לאומן, אומר ל'איחוד ברסלב'; אני הממונה מטעם הממשל על העלייה ואני לא שמעתי על דבר כזה "זה לא מציאותי".

עיריית אומן:

בעיריית אומן ממשיכים להיערך בכל החזיתות לקיבוץ ראש השנה, ובכירים מעיריית אומן מעבירים מידי יום מסרים כי כל השמועות בנוגע לחידוש חיוב אשרות הוויזות לאזרחי ישראל, אינם נכונות.

סוף דבר:

ושוב לסיכום: א. השמועה לא מספיק מבוססת. ב. החלטה להשעיית הוויזות נראית כצעד מאד קיצוני, גם לישראל יש צעדים להגיב כך שלא נראה שאוקראינה מתקדמת לשם. ג. למרות הנ"ל כבר למדנו ש"אשרי אדם המפחד תמיד", ומי שמבחינתו הדבר אפשרי, ודאי שזה טוב.

ברסלב נייעס

View Comments

  • בעניין הויזה. מרגיעים אותנו שיהיה 48 שעות מהרגע שיודיעו על השעיית הפטור מויזה עד מתי שזה יחול.
    אבל. מה תעשה אם 48 שעות יתחילו בליל שישי בחצות ויסתיימו במוצאי שבת בחצות

Recent Posts

אוקראינה • צפויה הקלה במגבלות החשמל בחודש הקרוב

חדשות אוקראינה • מומחי האנרגיה חושפים כי צפויה הקלה בחודש הקרוב, במגבלות הספקת החשמל ברחבי…

8 שעות ago

תמימי דרך • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות

חדשות ארגון 'תמימי דרך' • כלל חבורות אנ"ש יערכו כינוסי התחדשות בימים הקרובים - שערי…

14 שעות ago

פרשת קורח • שיעור מפי רבי אליהו עטייה |◄

שיעורים לפרשת השבוע • צפו בשיעור מקיף מפי הגאון רבי אליהו עטייה שליט"א | שיעור…

16 שעות ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • "רֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁלָּנוּ גָּדוֹל מְאֹד מְאֹד בְּעֵינֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ"

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

17 שעות ago

טרגדיה נוראה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל

"עָלָה מָוֶת בְּחַלּוֹנֵינוּ" • לאחר מחלה קשה: האברך הר"ר דוד גולדמן זצ"ל (25) מיקירי אנ"ש…

יום 1 ago

הַכְּרוּז הֲיוֹמִי • 'גַּם מֵאֵלּוּ הַפְּסִיעוֹת שֶׁל הַיְּגִיעוֹת נִבְרָא מַלְאָךְ מִכָּל פְּסִיעָה'

לקראת קיבוץ ראש השנה • הכרוז היומי להתעורר ולהתחזק בעניין הראש השנה של רבינו הקדוש…

2 ימים ago