אומן ראש השנה

קיבוץ תשפ"ה • האם באוקראינה שוקלים הגבלות כניסה?

חדשות קיבוץ תשפ"ה • האם אכן באוקראינה שוקלים הגבלות כניסה על ישראלים? | כל הפרטים:


ביום שלישי התפרסמה באחד מכלי התקשורת בארץ כתבה, לפיה באוקראינה שוקלים להטיל הגבלות על ישראלים הטסים לאומן, דבר שהכניס לפחד רבים מאנ"ש חסידי ברסלב, הכוספים לקיים את ציווי הרבי של "איש בל יעדר!" ולעלות אומנה בימי הקיבוץ הקדוש בראש השנה.

נעשה לכם קצת סדר:

לאחרונה הכריזה לשכת האוכלוסין וההגירה של ישראל על שינוי בהוראות הכניסה לישראל ולפיו החל מה-1 ביולי 2024 – למניינם. כל אזרח חוץ המבקש להיכנס לישראל ממדינות שעל-פי ההסכמים אין בהם צורך בויזה, יהיה חייב בפרוצדורה חדשה של אישור נסיעה אלקטרוני (Electronic Travel Authorization) בטרם הגעתו לארץ. כאשר מדינת אוקראינה גם היא בין המדינות שלגבי אזרחיהן חלה ההוראה (שכידוע, בינה לבין ישראל הסכם על פטור מויזה).

מדי שנה בשנים האחרונות, לפני ראש השנה מתעורר שגריר אוקראינה בישראל, ומתוך נסיונותיו להשיג משהו ממדינת ישראל, הופכים חסידי ברסלב לשק החבטות שלו, באמצעותו הוא מנסה לאיים על ממשלת ישראל (שכידוע, ענייני דת מאוד מאוד חשובים לה, כפי שניתן היה לראות במירון בל"ג בעומר תשפ"ד…). האיומים מתחלפים מדי שנה: הגבולות יסגרו, הכניסה תותנה באישור מיוחד שלא ינתן לכולם, אם לא יקרה כך וכך לא נוכל לאפשר כניסת חסידים. תמיד מדובר בצעד ענישה כלשהו: השגריר טוען כנגד התנהגות ישראלית כלשהי ומאיים בתגובה כלפי חסידי ברסלב.

עד כה, שום איום מאיומיו לא יצא אל הפועל (אמנם, לעתים בעקבות פעילות מאומצת של עסקני 'איחוד ברסלב' עסקנות שנערכת מאחורי הקלעים), כך שבעיני הציבור, זה כבר הופך לחוכא והיטלולא: איך יודעים שראש השנה מתקרב? השגריר מתחיל לאיים…

(אין כאן כוונה לזלזל באיומיו. כאמור, לפחות בחלק מהמקרים איומיו לא התממשו רק בעקבות פעילות של מאחורי הקלעים, אולם, שיטת הפעולה הזו, מעבר לכך שהיא חסרת הגיון, דומה לזעקות "זאב זאב": אחרי כמה שנים של צעקות, איש כבר אינו לוקח אותן ברצינות).

וכך, השנה, בעקבות הכוונה להכניס לתוקף את מערכת הרישום האלקטרונית, שוב יצא השגריר, ובראיון, כאמור, הגיב בחריפות לכוונה הזו ואמר שגם אוקראינה תאלץ להטיל על אזרחים ישראלים המגיעים לאוקראינה מגבלות דומות. עוד הוסיף כי ההגבלות יחולו גם על עשרות אלפי ישראלים שטסים לאומן לראש השנה.

להלן מספר ציטוטים מהכתבה:

השגריר הסביר כי בשל היחסים הקרובים בין אוקראינה וישראל הוחלט כבר בשנת 2010 להקל על חווית הנסיעה של אזרחי שתי המדינות ולהשיק מדיניות ללא ויזה בין ישראל לאוקראינה. "לצערי", הוא אומר, "ישראל, למרות הסכם חשוב זה, במהלך השנים האחרונות, נקטה במספר צעדים לא ידידותיים המטילים הגבלות נסיעה נוספות עבור אוקראינים".

"בתחילת מלחמת אוקראינה רוסיה נעשה ניסיון לסגור את שעריה של ישראל בפני הפליטים האוקראינים (בעיקר נשים וילדים), שניסו להימלט מהמלחמה האכזרית. במסגרת זו אוקראינים רבים לא הורשו להכנס לישראל וחלקם אף גורש חזרה לאוקראינה. הדבר קורה גם עכשיו. ולבסוף, ההחלטה האחרונה, בעצם מבטלת את הסכם הויזה עליו סוכם בעבר."

"אנו רואים את הנטייה השלילית הזאת וללא ספק נהיה מחוייבים להגיב. בהתחשב בהחלטה האחרונה של הצד הישראלי, אוקראינה מתכננת להחיל מדיניות דומה כלפי אזרחי ישראל על פי עקרון ההדדיות. המשמעות היא שכל אותם ישראלים שירצו להיכנס לאוקראינה לתקופה קצרה, יחויבו לדאוג למלא את טפסי הנסיעה האלקטרוניים מראש, בטרם הגעתם לאוקראינה כדי שיוכלו להיכנס למדינתנו".

בין השאר נשאל השגריר האם הדבר ישפיע על כניסתם של העולים לרגל לאומן לראש השנה?

לדבריו "נכון לרגע זה, הפורמטים של האשרות או האישורים האלקטרוניים נמצאים בבחינה בקייב. אין לי ספק שההחלטה הזאת תשפיע גם על המבקשים לעלות לרגל לאומן בתקופת חגי תשרי. אני חייב להודות שלא יהיו מנצחים משני הצדדים כתוצאה מהגבלות נסיעה כאלה. מדי שנה עשרות אלפי יהודים חסידים מבקרים באומן באוקראינה, כעולים לרגל בראש השנה".

השגריר הוסיף: "בשנה שעברה, בשנת 2023, גם במהלך המלחמה, כאשר רוסיה הפגיזה בכבדות את כל שטחה של אוקראינה, הגיעו לאומן כ-35,000 ישראלים. השנה אנו צופים מספרים גבוהים עוד יותר. למרבה הצער, כל האנשים האלה יחויבו לעבור את הליכי הכניסה הנוספים. אוקראינה פתוחה לדיאלוג עם הצד הישראלי כדי לדון בשינויים האחרונים במדיניות הנסיעות ומוכנה לנהל משא ומתן לטובת אזרחי שתי מדינותינו."

סוף ציטוט.

ובכן נעשה קצת סדר לטובת הציבור:

בשנים האחרונות האיחוד האירופאי הודיע כי למרות משטר הכניסה ללא ויזה, יחלו בקרוב לדרוש ויזה אלקטרונית ותשלום מסוים מכל הנכנסים באמצעות מערכת "ETIAS" כפי שדיווחנו באריכות כאן.

מערך זה היה אמור להיכנס לתוקף כבר לפני כמה שנים, אלא שמסיבות של חוסר תאימות בין מדינות האיחוד נדחה הדבר שוב ושוב ונכון להיום אומרים באיחוד כי כניסת "ETIAS" לפעילות תתחיל בשנת 2026.

אך בד בבד, באיחוד האירופאי הודיעו כי החל מה-6 לאוקטובר למניינם – (צום גדליה תשפ"ה הבעל"ט), תיירים שאינם אזרחי מדינות האיחוד האירופי, ידרשו למסור למערכת נתונים ביומטריים, כולל טביעת אצבע, פרטים אישיים וכן צילום פנים, באמצעות מערכת כניסה והיציאה חדשה הנקראת  EES(ראשי תיבות של: European Entry/Exit System), שנועדה לעקוב אחר תיירים שאינם אזרחי האיחוד האירופי וזקוקים לוויזה לביקורים קצרים, מה שאומר כי מערכת מעקב דיגיטלית תלווה את התיירים הישראלים באירופה. אגב, הדבר נוגע כמובן גם לאנ"ש חסידי ברסלב שיחזרו ארצה במוצאי ר"ה התשפ"ה דרך פולין, רומניה, הונגריה ושאר מדינות האיחוד.

ממילא, האיחוד האירופי צועד לקראת החלת מערכת רישום אלקטרוני הכרוכה באגרה לא גדולה, לצד מדינות לא מעטות בעולם שבהן מערכת כזו פועלת כבר מזה שנים (כמו ארה"ב, קנדה, אוסטרליה, דרום קוריאה ומדינות רבות אחרות), וכמו כן, גם ישראל משיקה חובת רישום אלקטרוני לזרים, בדומה ל-ETIAS האירופאי ול-ESTA האמריקאי.

הגיוני לחלוטין שגם אוקראינה תטיל חובה שכזו על תיירים, והגיוני לחלוטין שכנהוג, הרישום יהיה כרוך בעלות כלשהי. ובמידה ואוקראינה תציג חובת רישום כזו, נצטרך להתרגל אליה, כפי שאזרחים זרים החפצים לבקר בארה"ב או בישראל צריכים להתרגל למערכות הרישום שלהן ואיננו מבינים מה האיום כאן ומה רוצה בדיוק השגריר.

אלא אם כן, כמובן, מדובר בנסיון חוזר לאיים (במרומז) שמערכת כזו תאפשר לאוקראינה להגביל את מס' הנכנסים לאוקראינה, ואז – אין לנו הרבה מה לומר…

ברסלב נייעס

View Comments

  • שגריר ישראל באוקראינה בתגובה לאיומי שגריר אוקראינה בישראל "סערה בכוס תה"​

    בדקות האחרונות מגיב שגריר ישראל באוקראינה מר מיכאל ברודצקי בעמוד הפייסבוק שלו לגבי "המצב עם הידוק לכאורה של משטר הוויזות עם אוקראינה ואיומים בצעדי תגמול מאוקראינה".

    ברודסקי ציין כי החל מיוני 2024 ישראל החלה לבדוק את מערכת ETA-IL, לפיה זרים בעלי זכות כניסה ללא ויזה צריכים תחילה להגיש בקשה לאישור נסיעה ולמלא טופס אלקטרוני. נוהג זה כבר קיים במדינות רבות כמו קנדה, אוסטרליה וארה"ב, וגם האיחוד האירופי מתכנן להנהיג נוהל דומה בקרוב.
    ברודסקי הדגיש כי אין אפליה נגד אזרחי אוקראינה או כל מדינה אחרת. השיטה החדשה חלה כיום על אזרחי ארה"ב וגרמניה המעוניינים לבקר בישראל. החל מה-1 ביולי, כל הזרים יוכלו להגיש את הבקשה מרצון, והחל מה-1 באוגוסט היא תהפוך לחובה בכניסה לישראל.

    ברודצקי מוסיף, כי לפני שנה, ערב הגעתם של עולי רגל ישראלים לאומן, כמה נציגים אוקראינים כבר ניסו לאיים על ישראל בביטול המשטר ללא ויזה. עם זאת, שום דבר לא קרה אז, וגם שום דבר לא יקרה עכשיו. לדעתו של ברודצקי מדובר באיומי סרק וכל ההתעסקות סביב הנושא היא בבחינת "סערה בכוס תה" כלשונו.

    לדבריו, שגריר אוקראינה בישראל, יבגן קורניצ'וק, הודיע כבר בעבר כי אוקראינה תנקוט צעדים הדדיים דומים בתגובה לכללי הנסיעה החדשים של ישראל, שעלולים להשפיע על אלפי עולי הרגל הדתיים המבקרים מדי שנה באוקראינה, אך בפועל מאומה לא התרחש וכך גם יקרה הפעם.

Recent Posts

'השוהל' • התקדמות משמעותית בהרחבה | גלריה

חדשות ברסלב • התפתחות דרמטית והתקדמות משמעותית בהרחבת בית הכנסת הגדול שבירושלים ה'שוהל' הגדול של…

11 שעות ago

'פאר הנצח' • הכנסת ספר תורה מרגשת במיוחד |◄

חדשות ברסלב • מעמד הכנסת ספר תורה לעילוי נשמת הילד הטהור שמואל בראל ז"ל, בבית…

18 שעות ago

'אהל יעקב' • כינוס "הַרְחִיבִי מְקוֹם אָהֳלֵךְ" ביום שני

חדשות ברסלב • כינוס מיוחד ביום שני הקרוב ליל י"ז בתמוז בסימן "הַרְחִיבִי מְקוֹם אָהֳלֵךְ"…

19 שעות ago

קיבוץ תשפ"ה: 'קריית הלינה' בבניין של קבע | כל הפרטים

קיבוץ ראש השנה תשפ"ה: 'קריית הלינה' בבניין של קבע עם קורת גג רוחנית לציבור היראים…

19 שעות ago

ט"ו תמוז • בעל האור החיים הקדוש זיע"א

זכרונם לברכה • היום ט"ו בתמוז יום הילולת הרה"ק רבינו רבי חיים בן עטר זיע"א בעל…

20 שעות ago