אומן ראש השנה

קיבוץ תשפ"ה • ריאיון עם המומחים על נסיעה לאומן בצל משבר גזירת הגיוס |↓

חדשות קיבוץ תשפ"ה • ריאיון עם המומחים הרה"ח ר' שמעון רבינוביץ שליט"א, ממשרדי 'מרכז הצלה', והרה"ח ר' צבי פריימן שליט"א ממשרדי 'הצלה לאחים' על נסיעה לקיבוץ בצל משבר גזירת הגיוס | ריאיון חובה:

בארגון ה'אויר הנח והזך' קיימו ריאיון עם מומחים הפועלים להצלת בחורים ואברכים בני היהדות החרדית מגזירת הגיוס, הריאיון פורסם במגזין 'לוח ראש השנה' #4 של ארגון 'אויר הנח והזך' שהופץ במאות ריכוזי אנ"ש בשבת האחרונה, הריאון מתפרסם כאן כלשונו באדיבותם, וחן חן להם.

לקראת העלייה הגדולה לקיבוץ ראש השנה באומן ובצל משבר גזירת הגיוס המשתוללת בארץ הקודש, והבלבול הגדול איליו נקלעו אלפי בחורי אנ"ש הע"י החפצים לעלות לקיבוץ ואינם יודעים את מצבם החוקי והאם הם יכולים לצאת מהארץ, ללא הסתבכות עם המשטרה הצבאית, ערכנו ריאיון עם טובי העסקנים משרדי 'מרכז הצלה' ו'הצלה לאחים' הפועלים בעזרה והדרכה לבני הישיבות אודות גזירת הגיוס וההשפעה של זה על חסידי ברסלב ועל הנסיעה לאומן.

כידוע, זה כבר כמה שנים שבחורי הישיבות דרי ארץ ישראל נאנקים תחת עול גזירת הגיוס כאשר מרחפת עליהם גזירת "גיוס חובה", פרשה המסעירה בכל תקופה מחדש, את הציבור החרדי כולו, ובכן, בחודשים האחרונים נפל דבר כאשר הוכרע בבג"ץ הציוני על ביטול מעמד בני הישיבות, דבר המחייב ע"פ חוקיהם את כל בחורי הישיבות והאברכים שבגילאי גיוס להתגייס לשירות הצבאי דבר שנאסר נחרצות ע"י כל גדולי ישראל.

לנו חסידי ברסלב נוגע הדבר בימים אלו עוד יותר, באשר הולכים וקרבים ימי ראש השנה הקדושים, וכלל אנ"ש חסידי ברסלב די בכל אתר ואתר, מתכוננים בחרדת קודש למסע הקודש אל עבר מקום מנוחתו בעיר הגעגועים אומן, ופקודתו שמרה נפשינו מידי שנה בשנה, כפי שציווה עלינו כי כל המאמין בו מחויב לעלות ולבוא איליו לקיבוץ הקדוש בראש השנה, והוסיף ואמר כי "אין דבר גדול מזה מלהיות אצלו בראש השנה", ו'שכל מי שסר אל משמעתו ומקרב אליו יהיה על ראש השנה אצלו, לא יחסר איש'. למותר להוסיף ולהאריך בגודל מעלת הנסיעה והקיבוץ הק' על מקום מנוחתו, ולא כאן מן הענין להרחיב ביסוד הדברים הידועים והמפורסמים, וכבר דשו בהם רבים. אכן הכלל העולה מתוך כל ההפלגות הנוראות שנמסרו לנו מדור דור בידי תלמידיו הק' וביותר בדברי תלמידו הגדול מוהרנ"ת זיע"א, כי אין דבר גדול מזה, כפשוטו.

אכן מה נאמר ומה נדבר כי הצרה שניחתה על ראשינו בשנים האחרונות, בגזירות הנוראות שיצאו מפושעי ישראל על עם ה' היראים והחרדים על דברו, להיות נמנה על צבאם הטמא, ועושים כל טצדקי להוסיף ולהרבות חיילים וחלוצים לטומאתם, וכבר ניחר גרונם של יראי ה' מזעקה וכאב על גודל הצער והמצוקה הקשה שלא ניתן להיכתב ולתאר, וגם אלו הם דברים מפורסמים שהדיבור והאריכות עליהם הם אך למותר ולטרחה.

אלא שבשנה זו עלתה מבוכה קשה בנוגע למסע הקודש לקיבוץ בהקשר לגזירה, כאשר כל בחור המחויב בגיוס ע"פ חוקיהם המבקש לצאת מהארץ, עלול הוא להסתבך עם רשויות הצבא ואף להיעצר, דבר שלדעת כלל הרבנים גדולי זקני אנ"ש שליט"א הוא אסור בתכלית, וכפי שפרסמו את דעתם וכתבו בדם ליבם במכתבם, בזה הלשון: "חובה על כל אחד ואחד לדאוג ולעשות את כל הנדרש בכדי שבנסיעתו לא יגרום לעצמו הסתבכות בהנושא של הגיוס לצבא, המהווה סכנה עצומה ונוראה לכלל היהדות כידוע ומפורסם. וידוע שיחתו של מוהרנ"ת ז"ל לעניין הנסיעה לקיבוץ על ר"ה שהיה זוחל אפילו על סכינים כדי להגיע לקיבוץ, אבל בלי פספורט לא הי' נוסע שמא יאסרוהו ויתבטל ממצוות המוטלות על יהודי, וכ"ש עניין הגיוס שגרוע מכל, ועל כגון דא הזהיר רבינו ז"ל בעצמו "את ספרי תוכל לקמט כרצונך, רק אל תפגע בס"ק שבשו"ע" עכ"ל.

ובכן מוגש לפניכם ריאיון מיוחד ומקיף עם טובי העסקנים הפועלים כמה שנים טובות, בעזרה והדרכה לבני הישיבות אודות גזירת הגיוס, ה"ה הרה"ח ר' שמעון רבינוביץ שליט"א, ממשרדי 'מרכז הצלה', והרה"ח ר' צבי פריימן שליט"א ממשרדי 'הצלה לאחים'.

מה הם הקשיים המיוחדים שנוספו השנה, ומה זה משפיע עלינו חסידי ברסלב הנוסעים לקיבוץ הק' באומן?

ר' שמעון: כידוע, בשנה האחרונה נפל דבר בישראל והתבטל מעמד הדחיה של בני הישיבות, כשבאופן תיאורטי ע"פ חוקיהם הם יכולים לגייס את כל בחורי הישיבות ואברכי הכוללים שבגילאי גיוס שאינם זכאים לפטור מטעמים רפואיים.

זה יצר המון מצבים בעייתיים מאד, יש כאלה שלמרות שהם קיבלו צו התייצבות אעפ"כ אין להם בעיה, ויש כאלו שקיבלו צו (לא תמיד הם יודעים שקיבלו) והם יכולים להיות בבעיה. הדבר מחייב בדיקה והתייעצות עם מומחים בכדי לדעת איך להתנהג בנוגע ליציאה לקיבוץ הק' באומן.

בחור חסיד ברסלב שרוצה לנסוע לאומן מאיזה גיל עליו לחשוש שיש לו צו 'עיכוב יציאה' והאם יש לו דרך לברר אם יש לו צו כזה?

ר' צבי: כל בחור שהוא לפני גיל 16.5 אינו אמור לחשוש מצו 'עיכוב יציאה', מעבר לזה חייבים להיות בקשר עם אנשי המקצוע ולהבין מה הסטטוס, בכל סטטוס – ויש הרבה כאלה – יש לפעול בצורה שונה בכדי שנוכל לנסוע לקיבוץ, ולפעמים הטיפול לוקח זמן, דבר המחייב להזדרז ולטפל בעניינים מבעוד מועד.

בחור או אברך שקיבל זימון להליכי גיוס, ולא התייחס לזימון האם יש לו צו 'עיכוב יציאה'?

ר' שמעון: גם כאן זה תלוי בהרבה משתנים, ולפעמים יהיה לו צו 'עיכוב יציאה' מהארץ ולפעמים לא, לכן כמו שאמר ר' צבי חשוב להיות בקשר עם אנשי המקצוע.

גם לא כל צו עיכוב דומה ישנם מצבים שבקלות ניתן לטפל בהם וישנם מצבים שזה כמעט בלתי אפשרי.

איך ניתן לבחור או אברך שהוא בגיל גיוס לבדוק אם יש לו צו 'עיכוב יציאה' מהארץ?

ר' צבי: ניתן להתקשר ליחידת 'מיטב' (- היחידה הצבאית המופקדת על מיון ושיבוץ החיילים בצה"ל), ולשאול את הנציג אם יש לבחור יש צו 'עיכוב יציאה'.

ר' שמעון: נדגיש כי מתוך ניסיון, לא ניתן לסמוך בזה על המוקד של 'רשות האוכלוסין' הם לא מעודכנים ע"י הצבא, וכפי שר' צבי אמר, יש לברר אם יש עיכוב רק ב'מיטב'.

מספר הטלפון של יחידת 'מיטב' 1111.

לאחר ההתקשרות יש להקיש 1. אח"כ יש להקיש את מספר הזהות ולבסוף #. לאחר מכן לפעול לפי ההוראות.

בחור שהיה לו דיחוי והוגדר בסטטוס של 'בן ישיבה', האם הוא צריך לחשוש שיש לו צו 'עיכוב יציאה'?

ר' צבי: למרות שבחודשים האחרונים פקע חוק הפוטר את בני הישיבות מהשירות בצבא, כך שנכון להיום, ע"פ החוק הציוני אין לאף בחור דיחוי מהצבא, בכל אופן בחור שלא קיבל זימון לצבא עדיין הוא תחת הסטאטוס של 'בן ישיבה', ואין לו מה לחשוש, יתרה מכך, גם בחור שקיבל זימון, אם לא השלים פרופיל אינו אמור לחשוש.

וכאן מגיע ה"אבל" הגדול, שחובה על כל בחור לברר אצל המומחים אם הוא מוגדר בצבא כאחד שהשלים או שלא השלים פרופיל, ולא לסמוך בזה על אדם שאינו מומחה.

ובחור שכבר השלים פרופיל בצבא, כגון אחד שהיה רשום בישיבה תיכונית או ישיבת הסדר, כן אמור לחשוש, גם לאחר שקיבל זימון ראשון, ובחודש אחרון הם שלחו להרבה בחורים שהשלימו כבר פרופיל זימון ליום גיוס בפועל רח"ל, וכמובן שמי שלא מתייצב באותו יום הוא נהפך למשתמט ויש לו עיכוב יציאה, וגם סיכון למעצר.

האם זמן היציאה לחו"ל מוגבל למספר ימים, כפי שהיה בעבר?

ר' שמעון: מבחינה חוקית אין היום שום הגבלה של זמן על היציאה מהארץ, עם זאת לא מומלץ לחרוג משבוע ימים, על כל פנים לא לחרוג משמעותית, מחשש שזה עלול לפגוע במעמד בעתיד עם יהיה חוק חדש.

מה צריך בחור או אברך שרוצה לנסוע לאומן לדעת לפני שהוא יוצא מהארץ?

ר' שמעון: דבר ראשון לבדוק מה הסטטוס שלו "במיטב", דבר שני לפנות לגורמי המקצוע לפרוש בפניהם את מה שהוא יודע והם יידעו להגיד לו מייד מה הסטטוס שלו.

ר' צבי: אני חייב לשתף את הציבור במה שלא כולם יודעים, לצערנו – אנו הפועלים ועוזרים לבחורים שנופלים לצבא – מקבלים בכל שנה אחרי הקיבוץ בראש השנה, פניות של לפחות עשרה מחסידי ברסלב שכשהם חוזרים לארץ הם נשלחים לכלא הצבאי, זה כאלו שהם עריקים בעלי תשובה שברחו מהצבא, וכשהם יוצאים מהארץ גם אם נתנו להם לצאת, הם מחכים להם בחזור אז הם משליכים אותם לכלא הצבאי, ולא רק…

ועל גבי במה חשובה זו הקרא: חסידי ברסלב היקרים לפני שאתם יוצאים מהארץ לקיבוץ הקדוש באומן חשוב שתבררו איך אתם יכולים לצאת ללא להסתבך עם רשויות הצבא, ואם משום מה הסתבכת תתייעץ עם יודעי דבר, אל תעשה דברים לבד!

ר' צבי מדגיש לסיכום: מי שהיה לו כבר יום גיוס (ולא רק צו התייצבות) והוא כמובן לא התגייס הוא נקרא אצלם 'משתמט', כן מי שנעצר כבר עבר בכלא צבאי, ולא סידר את הפטור, או בעל תשובה שהיה מגיוס וברח מהצבא מבלי לסיים את השירות, שאז הוא מוגדר 'עריק' (- ברח מהשירות הצבאי), רוב הסיכויים שהוא ייעצר בגבולות. והעיקר חשוב להדגיש שעל כולנו מוטלת החובה לקרוע שערי שמים שכולם ינצלו מצריפוניהם של הצבא ואף אחד לא יפול לידיהם ושנזכה כולנו לראות במהרה בשוב ה' ציון ובהתמוטטות מלכות הזדון, ומלאה הארץ דעה את ה'.

לסיום נוסיף, שכזכור, לבקשתם של חשובי משפעי אנ"ש ולאחר התייעצות עם הרבנים גדולי זקני אנ"ש שליט"א, ב"ה פתחו 'איחוד ברסלב' בשבועות האחרונים 'לשכת מידע והדרכה' להורים ולבחורים בגילאי גיוס. עימם ניתן להתייעץ על כל בעיה, ובעזה"י להגיע לפתרונות נכונות.

הלשכה פועלת ע"י טובי העסקנים מיקירי אנ"ש הע"י ובשיתוף פעולה עם כלל הארגונים הידועים הפועלים בשאלת הגיוס. הלשכה פועלת בימים א'- ה' בין השעות 14:00 16:00. – ניתן לפנות בטלפון שמספרו 074.7956.288.

לפניכם המגזין המלא להורדה:
מגזין 'לוח קיבוץ ראש השנה תשפ"ה' #4 – לקריאה להורדה ולהדפסה • ☜ הקש כאן |

ברסלב נייעס

Recent Posts

נוסטלגיה • הילולת רבינו ושמחת בית השואבה בשול לפני 40 שנה |◄

עת נעילת שער • הילולת רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זיע"א ושמחת בית השואבה בהיכל…

6 ימים ago

נוסטלגיה • הקפות שניות בשול בשנת תשנ"ו |◄

עת נעילת שער • שמחה וריקודים של מצוה בשמחת הקפות שניות בהיכל בית הכנסת הגדול…

6 ימים ago

קיבוץ תשפ"ה • אומן בעין העדשה | גלריה #09

חדשות קיבוץ ראש השנה תשפ"ה באומן • לפניכם גלריית ענק מדהימה מההווי הברסלבי בעיר הגעגועים…

6 ימים ago

נוסטלגיה • הילולת רבינו הקדוש בקהילת 'קרן אור' לפני כ20 שנה

זיכרונות ימי קדם • גלריה מהילולת רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב בקהילת קרן אור' בראשות…

6 ימים ago

'שיח שרפי קודש' • חג הסוכות והילולת רבינו הקדוש

זְמַן שִׂמְחָתֵנוּ • הוצאה מיוחדת של 'שִׂיחַ שַׂרְפֵי קוֹדֶשׁ' לימי חג הסוכות ומצותיהם ולקראת יום…

6 ימים ago

בית שמש • ברסלב רמב"ש ד' 3 שכרו את החנות היוקרתית |◄

חדשות ברסלב • בדרך כבוד: בבית הכנסת ברסלב רמה ד' 3 שכרו את החנות היוקרתית…

6 ימים ago