חדשות ברסלב • בקהילת חסידי ברסלב 'קרן אור' ערכו מעמד סיום ספר הקדוש 'ליקוטי מוהר"ן' בסדר לימוד העמוד היומי מחזור כ"ט והתחלת מחזור ל', בשילוב חלוקת מלגות על מבחני סדר הלימוד היומי בהלכה במסגרת מפעל הלכות בכל יום | הכנה דרבה לקראת ימי הרחמים והסליחות | כינוס לצדיקים הנאה להם והנאה לעולם | גלריה נרחבת:
כתבות קשורות:
בשבוע האחרון (עקב) התקיים בקהילת חסידי ברסלב שע"י מוסדות 'קרן אור' שבנשיאות הגה"צ הגרי"מ שכטער שליט"א מעמד סיום ספה"ק ליקוטי מוהר"ן בשילוב מסיבת פאר וכבוד לנבחני ההלכה. המעמד התקיים בבית המדרש הגדול של הקהילה רחוב חבשוש בשכונת בית ישראל עיה"ק ירושלם ת"ו.
המעמד המפואר לכבודה של תורה התקיים לרגל סיום ספה"ק ליקוטי מוהר"ן הנלמד במסגרת עמוד היומי בין כלל אנ"ש חסידי ברסלב ההולכים לאור לפיד האש של הרה"ק מוהר"ן מברסלב זי"ע שנלמד ע"י מאות אברכי ובחורי הקהילה במחזור כ"ט, שנתאספו ונתקבצו מכל ערי הפרזות והעלו לירושלם לחגוג את הסיום הגדול, והתחלת לימוד מחזור ל'.
במעמד זה אף התקיים מסיבת פאר וכבוד וחלוקת המילגות השנתית ללומדי ונבחני עמוד היומי במשנ"ב שע"י מפעל "הלכות בכל יום" שהוקם לפני כעשור ע"י מורינו הגה"צ הגרי"מ שכטער שליט"א להחדיר את לימוד ההלכה בקרב בני הקהילה.
מפעל לימוד ההלכות בכל יום הוקם כציוויו של רבינו הקדוש זיע"א שלא לעבור יום בלי לימוד הלכה ופוסקים, ופועל להקניית לימוד וידיעת ההלכה בספר משנה ברורה בשיעורים קבועים ומבחנים דו שבועיים ומתן שכרו בצידו מאות אלפי שקלים בשנה לעידוד הידיעה, המילגות מחולקות מדי שנה לקראת חודש אלול בתלושי תשלומים שמגיעה עד קרוב לסכום של אלף דולר בשנה לכל יחיד לקראת הנסיעה הגדולה בצל הקודש ציון המצויינת הרה"ק מוהר"ן מברסלב זי"ע באומן שבאוקראינה על ימי ר"ה הבעל"ט, נדבת אחב"י מארצות הגולה, שהגיעו השנה לסכום הגדול של קרוב למליון שקלים.
עם הגיע השעה היעודה התקבצו מאות האברכים לתפילת ערבית בהשתפכות הנפש ובהתעוררות, לאחר מכן התיישבו סביב שולחנות ערוכים בכל טוב כראוי לכבודה של תורה, במעמד הסעודה נשמעו דברים חוצבים בחשיבות לימוד ההלכה וידיעתה כמונח בקופסא ולימוד ספה"ק ליקו"מ והכנה דרבה לקראת ראש השנה בצל הקודש שנת תשפ"ה הבעל"ט
הנחה את המעמד בטוטו"ד הרה"ח ר' מרדכי שלו' רוזנפעלד שליט"א ממשפיעי הקהילה, שפתח את דבריו לבטא את השמחה הכפולה ומכופלת על סיום הספה"ק שבהשגחה פרטית חל בשבעה דנחמתא כאשר עוסקים בנחמת ציון וירושלם, חורבן הבית הכללי והפרטי, כפי שהרה"ק מוהר"ן זי"ע אמר שספר זה והלימוד בו מוציא את האדם מחשכות הגלות שלו ומהבלי התאוות, וזאת נחמתנו.
עוד זאת נכפלת בתכלית הנוספת בהתאספות זו חלוקת המילגות להערכת ציבור הנבחנים שהגיעו לידיעה מקפת בבחי' פסוק לי פסוקך, בקיימם הלכה למעשה את ציווי הרה"ק מוהר"ן ז"ל "דו מעגסט קנייטשן מיין ספר ווי אזוי דו ווילסט, נאר נישט טשעפען קיין סעיף קטן פון שלחן ערוך", כאשר לימוד העמוד היומי והמבחנים התכופים מהווים בריח התיכון לכל בני הקהילה, לימוד המאגד מקטן ועד גדול דבר יום ביומו, זאת מלבד מפעלי הכוללים בקהילה הקד', נושאי ההלכה מדוברים בי מדרשא והשיג ושיח בהלכה הפך לנחלת הכלל בבהירות עצומה.
ראשון לנואמים כיבד את הכהן הגדול מאחיו הגה"צ המקובל רבי גמליאל הכהן רבינאוויטש שליט"א מרמ"י ישיבת המקובלים שער השמים. הגה"צ שליט"א ביטא את התרגשותו לקחת חבל במעמד קדוש זה, בהעלותו זכרונות מזקני החסידים כאשר שימש ככהן לדוכן בבית מדרשנו הגדול במא"ש כאשר מהרלוי"צ בנדר זצ"ל ביקש ממנו זאת בבואו להשתתף בשיעוריו בימי ה' אחה"צ תוך כדי שהוא מצטט את העיקר שחזר בין דבריו על גודל הזכייה בירושה שהנחיל לנו מוהר"ן זי"ע לברכה בספריו ובמשנתו מדור לדור, אף העלה זכרון הגה"ח רבי שמואל שפירא זללה"ה שתמיד החזיק בידו או ספר המשנ"ב או אחד מספרי רבינו ושינן ללא הרף, והגאון הגדול ר' מענדל אטיק זצוק"ל שגם הוא למד שם בבית המדרש בהיותו שכן שם כמה שנים, היה תמיד מצביע ואומר לו לך והתבונן בו בר' שמואל (זצ"ל) שאינו זז מן ההלכה, 'זעה! ער רירט זיך נישט פון הלכה'!!, עוד הזכיר מהחסיד המופלג ר' אליהו חיים רוזין זצ"ל שגם את שיעוריו זכה לשמוע שם בבית המדרש, שסיפר פעם כי פגש בסוחר גדול שענה לו במענה לשאלתו מה עסקיו וכמה הוא מרוויח, שכלל אינו מרוויח במשך השנה אבל מזדמן לו שבפעם אחת הוא עושה 'ביזנעס' ממנו הוא חי למשך כל השנה כולה, כאשר ר' אליהו חיים משתמש בו מוסר לעבודת השם, שאף שרואה אדם שעובר ליו שנים רבות שמתייגע בלדעת את תלמודו או לנהוג הנהגה טובה ואינו מצליח, שלא יתייאש האדם אלא ימשיך בשלו, ופתאום עוזר השי"ת והשערים נפתחין ובבת אחת מתעלה בכל.
כן הביא את הסיפור הנורא עם הרה"ק ר' ברוך'ל מבעזיבוז דודו של הרה"ק מוהר"ן זי"ע שפעם אחת נתקל בנברשת התלויה מן הקיר בשבת וטלטל את הנר, והתעלף על אתר, כאשר ביקש אחד ממקורביו שבעבר הגיע מעולם המתנגדים להניח ולפייס את דעתו שישנם כל מיני התירים איך לא עבר וכו', וההרה"ק ר' ברוך ענהו כי אכן אולי עבירה אין כאן אבל טמטום הלב יש כאן… בהפליגו את חומר אי ידיעת ההלכה וכמה וכמה איסורים יכול לעבור, ומידה טובה מרובה חמש מאות פעמים כמה נתקדש ונטהר האדם אשר יודע את ההלכות ללמוד ע"מ לקיים, וכפי שכתב הרמב"ם בהקדמתו שאף שהיינו לומדים הגמ' אבל עם השנים נשתכח וע"כ חיבר את ספרו שיידעו איך לנהוג, וכן בשו"ע הרב פוסק שאם אינו לומד למעשה אינה תורה של כנגד כולם, כן הח"ח מרמז זאת בהקדמה למשנ"ב ובספרו אור עולם כותב זאת בפירוש שזה היה תכליתו של חיבורו.
כן הסביר על חובת החדרת ההקפדה על הלכה בביתו של כל אחד ואחד, וכאשר אין לומדים אין יודעים, וגודל הזכות של כל מי שולומד שמזדכך בזיכוך הגבוה ביותר, כך סיפר על אביו הגאון ר' לוי זצוק"ל שאחד אמר לו שבעבורו הפסיד 1000$ כאשר התווכח עם אחד שיצליח לתפסו בטעות על שער הציון, ולא הצליח, עוד ביטא זכות הנדיבים שלקחו חלק נכבד במפעל קדוש זה.
לאחמ"כ נתקבל הגאון הגדול רבי חיים אורי פריינד שליט"א חבר הביד"ץ ורא"י רמ"א פעיה"ק, שהשמיע מדברות קדשו, כאשר ר' מרדכי שלו' מזכיר מזכרונו בלמדו אצל הגאון שליט"א בישיבה שבכל לימוד סוגיה אחר שלמדו כולו על מפרשיו היה מדרבן את התלמידים לעבור על ההלכה שיוצא מהסוגיה, ולראות איך להסיק שמעתתא אליבא דהלכתא.
את ברכתו תיבל במעשה רב, כאשר כידוע ענין חיזוק שומרי משמרת השמיטה היה מוזנח עד שנת ה'תש"ה, אז היה אחד מגדולי ישראל שהתחילו לעורר שצריך לעזור לשומרי השמיטה, כל גדולי ישראל פלפלו בנושא ונכנסו לעובי הקורה של היתר מכירה ועוד לראות איך להעמיד ענין זה על תילו, והיה אסיפה גדולה בישיבת פוניבז' של כל הרבנים למען גביורי הכח, והגיע מרנא החזו"א להשתתף ולחזק ידי שומרי השמיטה, וביקשוהו שיאמר כמה מילין, והיה קשה עליו מאד אך הפצירו בו הפצר ועוד, וסיכם תמצית דיבורו במילים אלו כפי שמובא זאת בכתובים, "כל עצמותי תאמרנה"!!, אלו היו דבריו.
כך הגאון שליט"א בירך את הנאספים במלים ספורות "זכאין כד שמעתון שבח דא שירתא ותזכון די תיתבון בהנהו חבורתא"!, אברכים יקרים היושבים בחבורה קדושה זו הלומדים אסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא מק"ק זו, מקרב ליבי שאני קרוב מאד לחבורה זו, חפץ ה' בידכם יצליח להגדיל תורה ולהאדירה, לחיות עם התורה שזהו עיקר החיות של האדם, וכך סיפר לי אחד מתלמידיו של ר' ברוך בער שבפעם הראשונה אחר ששמע שיעורו חיכה לערבית וכשסיימו ור' ברוך בער עוד אחז בתבערת הלב במילים כי הם חיינו, כי זה הרי עיקר החיות, ובלי זה אין לנו כלום.
אחריו נאם בחסד עליון ראש החבורות הרה"ח המשפיע רבי שאול סירוטה שליט"א שפתח בדברי תודה והודאה להעלות על נס גודל פעולת הנגיד החשוב שלקח חלק הארי ע"ע למען אברכי הקהילה בזכייה הכפולה הן הלימוד והן הידעה בעל פה והן שהמתן שכר בצידה שהולך על הנסיעה הק' לימי ר"ה.
בדבריו ביאר את גודל השמחה המוכרחת לקיום עבודת ה' בכללות ובידיעת ההלכות והלימוד הק' בספר ליקו"מ, אשרי כל האוחז בהם וטוב לו בעולם הזה ובעולם הבא. ר' שאול שליט"א הדגיש כי מן המותר לציין כי אף מי שלא זכה ללמוד את הספר מתחילתו ועד סופו ואינו מן המסיימים – אף הוא ראוי לו לשמוח בשמחת חבריו, ובפרט שהשמחה רבה לכל הנקרא על שם הצדיק בשמחת תורתו של רביה"ק, מה גם שראוי לעשות כהנה וכהנה על שמחת המתחילים אשר יחגרו מתניהם להתחיל ולהגות בדברי רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זיע"א ובספרו הקדוש הזה מחדש בהתחדשות ובדיבוק חברים.
אחר הופיע פאר הגה"צ המקובל רבי אביש צינווירט שליט"א אב"ד שערי זוהר חכמה ומגדולי המקובלים אשר הזכיר את גודל היום כאשר התאספו על שני הדברים העיקריים שמרנא הבעש"ט זי"ע אמר שזהו עיקר מלחמת היצר על התורה וחסידות, הן ענין לימוד ההלכה והן לימוד הספה"ק, מה גם ופרט שהרה"ק מוהר"ן זיע"א הפליג כ"כ בדקדוק ההלכה ובידיעתה.
את ברכתו באהבה נתן מעומק הלב לאברכי הקהילה פרנסיה והנהלת המוסדות בהעידו כי מעשיהם לש"ש שסופן להתקיים, יזכו להגדיל תורה ולהאדירה ולילך בעצת צדיקים לטוב לנו בזה ובבא
במעמד השתתפו: הגה"צ רבי שמואל משה קרמער שליט"א, הגאון רבי שמואל בראנדסדורפער שליט"א חבר הביד"ץ ורב בית המדרש דקהילת חסידי ברסלב תפארת הנחל בי"ש, הגאון הגדול רבי חיים אורי פריינד שליט"א חבר הביד"ץ וראש ישיבת רמ"א, הגה"צ המקובל רבי גמליאל הכהן רבינוביץ שליט"א אב"ד קהילת שבתי ומגדולי המקובלים, הגה"ח רבי חיים שלמה הלוי ראטטענבערג שליט"א מזקני וחשובי הקהילה, הגה"ח רבי בצלאל ברוך פרידמאן שליט"א מו"ל ספרי הגה"צ הגרי"מ שכטער שליט"א ומהדיר שיחותיו מזקני וחשובי הקהילה, ועוד גדולי אנ"ש וחשובי הרבנים שליט"א, זקני וחשובי אנ"ש ובני הקהילה הע"י.
עם המעמד נתקיימה החלוקה הגדולה כאשר למעלה מ350 אברכים ניגשים ומקבלים תשורת הוקרה התלושים בשווי של מאות אלפים להחדיר את עומק ההערכה ללומדי התורה ומקימיה, ברוך אשר יקים את דברי התורה הזאת, אחד החברים בשם כל קהלא קדישא הודה להנהלת המוסדות המדירים שינה מעיניהם ונודדים למרחקים להביא אל המלאכה ולבל יחסר המזג במסי"נ בל יתואר על אף כל הקשיים הכלליים והפרטיים, ישלם ה' שכרם ופועל ידם ירצה לראות ברכה בעמלם ויזכו להוסיף עוד חיילים לתורה ולתעודה מתוך בריאגוה"נ.
לאחר מכן יצא הציבורבריקודי עוז בתופים ובמחולות להודות ולהלל לה' על שזיכנו לילך בדרך צדיקים ולקיים עצותיהם ולקיים את התורה בפשיטות ללמוד וללמד לשמור ולעשות. הציבור חזרו לבתיהם מחוזקים וקיבלו עליהם ועל זרעם להיות עושים את ימי השנה הבעל"ט ביתר שאת בלימוד וידיעת ההלכה על בוריה, חפץ ה' בידם יצליח ונזכה בקרוב לראות בגאולת עולמים ובנחמת ציון וירושלים נראה נוחם ונועם בהתגלות מלכותו במהרה