חדשות

רוסיה אוקראינה: יום ראשון של מלחמה

"ה' מָלָךְ יִרְגְּזוּ עַמִּים" • יום ראשון של מלחמה: כך התקיימה היום המלחמה מהים האוויר והיבשה • שלב אחר שלב | צפו:

שלב אחר שלב: כך תקפו הרוסים משעות הקטנות של לפנות הבוקר ועד לשעות האחרונות בשלושה חזיתות את אוקראינה:

למעבר לכתבות קודמות;
מוסקבה • 6 עצורים במחאה נגד המלחמה הצפויה | צפו |
אוקראינה • כך נראו היום הרחובות |
מלחמה או רגיעה |
האם ניתן עדיין לשהות באוקראינה • כל הפרטים |
מתכוננים למתקפה רוסית, שיחה עם ארבעה | מרתק |
שגריר אוקראינה שזעם על דברי לפיד זומן לנזיפה |

רוסייה אוקראינה: הטון הרוסי הולך וגובר | צפו |
המודיעין האמריקני: רוסייה פולשת לאוקראינה בינואר הקרוב |
האם פלישה רוסית לאוקראינה היא וודאית?  • כל הפרטים |
משפיע על אומן? • פוטין הציב מאה אלף חיילים בגבול אוקראינה |
המתיחות המתחממת בין אוקראינה לרוסיה, אין השפעה על העולים לאומן • כל הפרטים |

לפנות בוקר, עם הוראה קצרה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לכוחותיו הפרוסים בגבולות אוקראינה על "מבצע צבאי מיוחד" – התחילה המתקפה המשולבת של כוחות צבא רוסיה משלוש חזיתות, עם טילים, ארטילריה ופלישה קרקעית. כך דווח ב'ווינט'.

הערים הראשונות לחטוף מתקפה היו אודסה, דנייפר, מריופול וקראמטורסק – מתקפה שהחלה עוד לפני הזריחה. בהמשך הותקפו באמצעות טילים יעדים סמוכים לבירה האוקראיניות קייב, והעיר השנייה בגודלה באוקראינה, חרקוב, שממוקמת בצפון מזרח אוקראינה, חטפה ירי ארטילריה ארוכת-טווח.

המתקפה התקדמה בהמשך למרכז אוקראינה, ומטוסי קרב רוסיים נצפו מעל העיר ז'פרוז'יניה. במקביל, הרוסיים המשיכו את הפלישה עם כוחות קרקע שנכנסו מהצפון לתוך אוקראינה. הפלישה בצפון התרחשה מהמקום בו התאמנו כוחות הצבא הרוסיים במשך השבועיים האחרונים – בלארוס, שממוקמת קרוב יחסית לקייב.

הרוסים לא הסתפקו רק בפלישה מבלארוס אלא הם פלשו גם מדרום, מחצי האי קרים.

המלחמה הגיעה מספר שעות לאחר תחילת המתקפה לבירה האוקראינית קייב, ולעיר שבמערב המדינה לבוב לשם מילטו בתחילה המערב את הדיפלומטים שלהם.

ועכשיו לעדכון השותף שלב אחר שלב:

לילה שבין רביעי לחמישי

‏שר החוץ האמריקני בלינקן בריאיון ל-NBC: "מאמין שרוסיה יכולה לפלוש לאוקראינה עוד הלילה"

מוקדם יותר הלילה רוסיה הוציאה notam על סגירת מרחב האווירי לטיסות אזרחיות באזורים נרחבים באזור הגבול האוקראיני (מרוסטוב ועד גבול רוסיה בלרוס)

1:00 – נשיא אוקראינה אומר שרוסיה אישרה מתקפה נגד אוקראינה.

2:00 – אוקראינה שדות התעופה בחרקוב, דניפרו (וזפורוז'ה) נסגרו. טרקטורים ומכונות הוצבו על המסלולים למנוע נחיתת מטוסי אויב

3:00 – רוסיה סגרה חלק מהמרחב האווירי באזור העיר רוסטוב – סמוך לגבול עם אוקראינה.

5:10 – נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע על מבצע מיוחד במזרח אוקראינה: "בהתאם להחלטת 51/7 של האו"ם בנוגע לסנקציות על רוסיה, ובהתאם להסכמים שנחתמו ב-22 בפברואר על ידידות עם הרפובליקה העממית של דונייצק והרפובליקה העממית של לוגנסק, החלטתי לצאת למבצע צבאי מיוחד", הכריז פוטין.

"המטרה שלו: להגן על האנשים שבמשך 8 השנים האחרונות ניתנים לניצול ורצח עם מהצד של הממשל בקייב".

עוד אמר פוטין: "אין לנו תוכנית לכבוש את אוקראינה. אנחנו לא רוצים לכפות שום דבר על אף אחד. עם זאת, אנחנו שומעים בזמן האחרון מהמערב, שכבר לא שווה למלא את ההסכמים שנחתמו איתו על ידי הסובייטים בתום מלחמת העולם השנייה. אי אפשר להחליף את מה שנכתב בסעיף הראשון של האו"ם. אני מזכיר שאחרי הקמת ברית המועצות, אנשים שחיו באותם שטחים של אוקראינה של היום, אף אחד לא שאל אותם איך הם רוצים לחיות את החיים שלהם".

נציין, כי ברוסיה מדווחים על נאומו של פוטין כי הוא הוקלט מראש, כבר בשני האחרון. העיתון הרוסי, נובאיה גאזטה, מדווח כי הקובץ שהעלה הקרמלין נוצר בשעה 19:00 ב-21/02. לפי הבגדים והלוקיישן הזהים אני משערת שעשה את זה כנראה בשוונג אחרי הנאום באורך של כמעט שעה בו הכיר בעצמאות האזורים. (רומי פרידמן)

5:15 – באומן נשמעו פיצוצים עזים, לדברי האוקראינים ההפצצה בנמל תעופה הצבאי הישן שסמוך לאומן, ארבעה הרוגים במקום.

5:30 – מגיעים דיווחים על פיצוצים בערים באוקראינה, בין היתר דווח על פיצוצים בקייב, חארקוב ואודסה. ממחוז דונייצק הגיעו סרטונים שמתעדים סוללת תותחים של צבא רוסיה.

5:30 – תושבי ערים רבות באוקראינה מדווחים על ראיית ושמיעת הדי פיצוצים מעל הערים.

5:35 – ביידן בתגובה ראשונית למבצע הרוסי: "כל העולם מתפלל עבור תושבי אוקראינה כשהלילה הם סובלים ממתקפה בלתי מוצדקת של כוחות צבא רוסיה. הנשיא פוטין בחר במלחמה מתוכננת שתביא לאובדן חיים וסבל אנושי קטסטרופלי. רוסיה בלבד אחראית למוות ולהרס שתביא מתקפה זו, וארצות הברית ובעלות בריתה ושותפיה יגיבו בצורה מאוחדת והחלטית. העולם ידרוש מרוסיה את האחראיות".

6:00 – רוב המרחב האווירי האוקראיני נסגר לגמרי לטיסות.

6:00 – שר החוץ האוקראיני אמר שפוטין פתח במלחמה קשה, והוסיף: "נגן על עצמנו, וננצח". השגריר האוקראיני באו"ם אמר ש"מקבילו הרוסי אישר שפוטין הכריז על מלחמה נגד המולדת האוקראינית".

6:30 – דיווחים באירופה לפיהם כוחות רוסיים נחתו מהים באודסה ובמריופול.

6:50 – אנטון גרשצ’נקו, יועץ לראש משרד הפנים האוקראיני כתב: “זה עתה היו התקפות טילים על מרכזי פיקוד צבאיים, שדות תעופה, מחסנים צבאיים בקייב, חרקוב, דניפרו. הפגזה ארטילרית על הגבול מתבצעת”.

7:00 – התקשורת באוקראינה מדווחת על פצועים ראשונים מההתקפות בקייב.

7:05 – אזעקות נשמעו בקייב.

7:10 – משרד ההגנה הרוסי הכחיש את הידיעות לפיהן הוא תוקף עם טילים וארטילריה אזרחים בתוך ערי אוקראינה לטענתם המתקפות מכוונת לתשתיות הצבאיות האוקראיניות, ונעשות באמצעות נשק מדויק.

7:10 – נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי מכנס את המועצה לביטחון לאומי, וצפוי להכריז על גיוס כולל לצבא.

7:23 – נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי מודיע כי בעקבות המתקפות יחל משטר צבאי באוקראינה. וקרא לכל האזרחים להישאר בבתים.

7:25 – עוד מזלנסקי: “יש תקיפות על מתקני הגנה צבאיים וחשובים אחרים, יחידות גבול מותקפות, המצב בדונבאס הידרדר. הכוחות המזוינים, כל רשויות אכיפת החוק והמיוחדות של המדינה נמצאים בכוננות. המועצה לביטחון לאומי ולהגנה פועלת במצב חירום”.

7:29 – שדות תעופה בדרום רוסיה (12 במספרם) נסגרו לשבוע עד רביעי הבא (ה-2 במרץ – למניינם).

7:30 – סוכנות הידיעות הבלרוסית ‘בלטה’: נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו שוחחו לפנות בוקר בטלפון, במהלך השיחה עדכן פוטין את נשיא בלארוס על המצב בגבול אוקראינה.

7:35 – רשת CNN מדווחת: חיילים צבא בלארוס מצטרפים לכוחות הצבא רוסים ופולשים מכיוון גבול בלארוס לתקיפה באוקראינה.

7:40 – ראש ממשלת בריטניה בוריס ג’ונסון: “מזדעזע מהאירועים הנוראיים באוקראינה, בריטניה ובעלות בריתה יגיבו בנחישות. פוטין בחר בדרך של שפיכות דמים והרס”.

7:45 – מתפרסמים תיעודים של מטוסי קרב רוסים מפציצים מעל קייב בירת אוקראינה.

7:55 – דיווחים לפיהם צבא אוקראינה הפיל חמישה מטוסים רוסיים ומסוק. “הכוחות המשולבים נותנים דחייה ראויה לכוחות המזוינים של הפדרציה הרוסית. יחידות צבאיות בתפקידיהן. האויב סופג אבדות. שמור על קור רוח”, נכתב בחשבון הטוויטר.

8:00 – משרד ההגנה הרוסי מכחיש את הטענות על הפלת מטוסים ומסוק מעל אוקראינה, – כך דווח בסוכנות הידיעות הממלכתית.

8:00 – קנצלר גרמניה, אולף שולץ מתייחס למתקפה הרוסית: “זהו יום נורא לאוקראינה ויום שחור לאירופה. גרמניה מגנה את הפעולה חסרת האחריות של פוטין”.

8:00 – הפלישה ממשיכה לעומק: אזעקות נשמעים גם בעיר ‘לבוב’ במערב אוקראינה, שאליה עברו הנציגויות הזרות ולהפעיל בה את השגרירויות, ביניהם; ארה”ב וישראל.

8:10 – ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי בטוויטר: “עלינו להגיב מיד לתוקפנות הפושעת של רוסיה על אוקראינה. אירופה והעולם החופשי צריכים לעצור את פוטין. המועצה האירופית היום צריכה לאשר את הסנקציות החריפות ביותר האפשריות. התמיכה שלנו באוקראינה חייבת להיות אמיתית”.

08:15 –  פקיד אוקראיני בכיר: "מאות חיילים אוקראינים כבר נהרגו מהתקיפות הרוסיות" כך דווח ה'וול סטריט ג'ורנל'

8:20 – מתפרסם תיעוד מציון רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב באומן: של ריקודים “הצליני מקליפת המן עמלק”.

08:25 –  משרד ההגנה הרוסי אומר כי תשתיות צבאיות בבסיסי אוויר של אוקראינה נפגעו, המשרד הכחיש את הדיווחים לפיהם אחד ממטוסיו הופל מעל אוקראינה. צבא אוקראינה אמר מוקדם יותר כי חמישה מטוסים רוסיים ומסוק אחד הופלו באזור לוהנסק במזרח המדינה. אך אין אימות לדברים של שני הצדדים.

08:25 –  רשת אל ג'זירה דיווחה, כי "השמים בקייב היו שטופים באדום וכתום כשהטילים נפלו, חלקם היו ככל הנראה טילי שיוט. ושדה התעופה הבינלאומי הראשי הותקף – לא ברור מה הנזק שם, אבל כל המרחב האווירי סגור".

8:30 – דניאל סלאמי מ-Ynet דיווח, כי השטח האווירי האוקראיני ריק לחלוטין מכל תנועה אווירית, וגם צידו המזרחי של הגבול. המרחב האווירי של אוקראינה נסגר לחלוטין בפני כל הטיסות, כולל איסור לעבור בשמי המדינה. כמובן שכל הטיסות מ/אל ישראל לאוקראינה, של כל חברת התעופה, מבוטלות".

8:30 – ‏מתפרסם תיעוד של חדירת צבא רוסיה מכיוון הקרים – צילום ממצלמת אבטחה של משמר הגבול האוקראיני.

8:35 – שר החוץ האוקריאני, דמיטרו קולבה בטוויטר: “לאוקראינים ברחבי הגלובוס: פוטין תקף, אבל אף אחד לא בורח. צבא, דיפלומטים, כולם עובדים. אוקראינה נלחמת. אוקראינה תגן על עצמה. אוקראינה תנצח. שתפו את האמת על פלישת פוטין למדינות שלכם וקראו לממשלות לפעול באופן מיידי”.

8:40 – משרד החוץ הגרמני: “פעולות קרביות והתקפות רקטות מתרחשות באוקראינה, אזרחים גרמנים מתבקשים לעזוב את המדינה בדחיפות. אם אינך יכול לעזוב את הארץ בשלום, הישאר במקום בטוח לעת עתה”.

8:40 – נשיא אוקראינה זלנסקי צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "העולם איתנו".

8:45 – תיעוד משידור חי מאזור גבול בלארוס אוקראינה מציג כניסת טנקים מבלארוס לתוך שטח אוקראינה.

08:50 – אזרחים אוקראיניים רבים, גויים, הגיעו לאומן לדבריהם שם פוטין לא יפציץ בגלל הריכוז היהודי במקום.

08:55 – פיצוצים מרעידים את העיר קרמטורסק במזרח אוקראינה.

8:55 – אינגרידה שימוניטה, ראשת ממשלת ליטא: “אחרי 8 שנים של הכחשת תוקפנות צבאית, הקרמלין בדיוק התחיל במלחמה גלויה ומוצהרת על אוקראינה. לכל מי שפקפק, הזמן להתחיל לראות דברים כפי שהם כבר עבר מזמן. הזמן לפעולה חזקה ומאוחדת הוא עכשיו”.

9:00 – הבדלנים הפרו-רוסים בלוהנסק טוענים: "הפלנו מטוס קרב אוקראיני".

09:00 – נמל התעופה הבינלאומי של אודסה הפסיק לעבוד. ציוד כבד הובא למסלול כדי למנוע נחיתות רוסיות או מטוסי אויב. "המסלול נחסם על ידי ציוד כבד כדי למנוע את הנחיתה", אמר מנהל שדה התעופה וולודימיר סמנצ'נקו.

09:10 – התחבורה הציבורית בעיר טרנופול הופסקה בשל בטיחות התושבים המקומיים. ראש עיריית טרנופול, הודיע על כך בעמוד הפייסבוק שלו. "אנו נאלצים לעצור את התחבורה הציבורית בטרנופול מסיבות ביטחוניות – זו החלטת מועצת ההגנה של אזור טרנופול", כתב.

9:20 – על פי דיווחים בעיר אודסה שבדרום אוקראינה, 6 הרוגים, 7 בני אדם נפצעו בהפצצות על העיר, ו-19 נוספים נעדרים.

9:30 – תיעוד דרמטי של צנחנים רוסיים נוחתים בחרקוב.

09:40 – דיווחים בקייב וחרקוב על המונים שנוטשים את העיר באמצעות רכבות וכלי תחבורה. הסתערות של אזרחים על הכספומטים רקע לפני שנוטשים את העיר, ראש העיר קורא להישאר בבתים. תושבי קייב המבוהלים מוצאים מחסה במנהרות הרכבת התחתית, אזרחים רבים נמצאים בפקק אדיר בכביש המהיר של קייב לכיוון מערב המדינה.

09:18 – בפודילסק שבאזור אודסה נהרגו שישה בני אדם, שבעה נפצעו ו-19 נעדרים, כך על פי התקשורת המקומית.

9:40 – תיעוד הפגזות החרקוב.

9:45 – מתפרסם כי דרום קוריאה תצטרף להטלת הסנקציות הכלכליות על רוסיה, כך מסר נשיא המדינה מון ג’יאה-אין – סוכנות הידיעות Yonhap.

9:50 – סנקציה כלכלית כבדה: ארצות הברית הטילה איסור מוחלט על פעולות מול ‘סברבנק’, הבנק הגדול ברוסיה, עם 145 מיליון לקוחות. הבנק הודיע שיעביר חשבונות לבנקים אחרים, ועצר את המסחר בניירות ערך.

9:55 – נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי: “לרוסים אין מספיק כוח אדם לכבוש את אוקראינה”, “מטרת המתקפה היא לזרוע פאניקה”.

10:00 – מרחב האווירי של אוקראינה ריק ממטוסים.

10:00 – ‏טנקים רוסים החלו בפלישה מכיוון חצי האי קרים.

10:05 – ‏מתפרסם תיעוד של מטוס קרב רוסי המופל בשמי אוקראינה.

10:10 – מתפרסמים תיעודים של תורים ארוכים לתחנות הדלק באודסה.

10:10 – נגיד הבנק המרכזי של אוקראינה מסר כי הבנקים יהיו פתוחים היום וימשיכו לעבוד

10:15 – מיכאילו פודוליאק, יועצו של נשיא אוקראינה, אמר לתקשורת בארצו: "הפדרציה הרוסית חוטפת אש, יש לנו הפסדים, ועוד נסבול היום מהפסדים, אבל אני רוצה להדגיש שוב שהכוחות המזוינים מוכנים לכל התרחישים של הרוסים ההתנגדות שלנו תלך ותגבר", אמר.

10:20 – במחוז אומן שבחבל צ'רקאסי הוכרז על פינוי האוכלוסייה, יש לציין כי זה לא באזור היהודי.

10:25 – שר ההגנה האוקראיני קורא לאזרחים: "כל מי שמוכן ומסוגל להחזיק נשק יכול להצטרף לשורות כוחות ההגנה". בהתאם לכך המשטרה האוקראינית הודיעה שתחלק נשק ליוצאי הצבא.

10:25 האופוזיציה הרוסית הכריזה כי תקיים הערב הפגנות נגד המלחמה עם אוקראינה

10:35 – ברקע הסתערות האזרחים על הכספומטים והצטיידות במזומנים, הבנק המרכזי של אוקראינה מגביל את משיכת הכספים מהכספומטים.

10:40 – טנקים רוסיים חוסמים את הכניסה לעיר חרקוב, השנייה בגודלה במדינה.

10:45 – המשטרה באוקראינה מבקשת מאזרחים לדווח על אנשים חשודים ברחובות.

10:55 שגריר רוסיה באו״ם: ״אני משוכנע שכאשר נשחרר את אוקראינה האזרחים שם ישמחו מאוד שסיימנו את השלטון שכבש אותם".

10:50 – אזעקות גולשות לפולין הסמוכה – אזעקות נשמעו בעיירה הפולנית מדיקה, שנמצאת על הגבול עם אוקראינה.

10:55 – עיריית אומן מדווחת על אדם אחד שנהרג בשטחם מפגז רוסי.

10:55 – ‏צבא אוקראינה מעדכן: נהרגו לפחות 50 רוסים והופלו 6 מטוסים במזרח המדינה.

11:00 – שגריר אוקראינה באנקרה ביקש מטורקיה לסגור בפני כלי שיט רוסיים את מצרי הבוספורוס והדרדנלים, המאפשרים גישה מהים השחור לים התיכון, וכן להטיל סנקציות כבדות על מוסקבה.

11:00 פוטין שוחח עם נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו: “מטרת המבצע – הפסקת רצח העם בדונייצק ולוגאנסק”

אוקראינים טוענים כי שבו שני חיילים רוסים

11:00 – דוברת ממשלת אוקראינה: "התעמולה הרוסית מפרסמת שהצבא האוקראיני עוזב את מריופול (העיר דונבאס). זה פייק ניוז, הצבא האוקראיני נמצא שם ומוכן להגן על העיר".

11:05 יעקב (יאשה) קדמי, לשעבר ראש לשכת הקשר ‘נתיב’, ב-103FM על פלישת רוסיה לאוקראינה: “פוטין יכבוש את כל אוקראינה ויסלק את השלטון”, רוסיה ברמת היכולת מסוגלת להשמיד את ארה”ב בחצי שעה

11:10 נשיא ליטא הכריז על מצב חירום במדינה בשל הפלישה הרוסית

11:15 – דוברת ממשלת אוקראינה: "שוק המניות הרוסי נמצא בצניחה חופשית. מניות תאגידי הקרמלין ירדו ב-30-50% הרובל יורד בחדות מול הדולר והאירו". מועצת הביטחון העליונה של מולדובה הכריזה על מצב חירום על רקע המתקפה של רוסיה על אוקראינה.

11:20 – גורם בארמון הנשיאותי באוקראינה מבהיר: "המצב בשליטה, לא יהיה 'בליץ'".

11:25 – ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון כינה את פלישת רוסיה לאוקראינה “אכזרית” ו”בלתי מתגרה”, תוך שהוא הכריז על סנקציות חדשות על 25 אנשים נוספים וארבעה מוסדות פיננסיים

11:30 – ‏טנקים רוסיים בוערים בכניסה לחרקוב.

11:30 – נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי התייחס למצב בנאום מיוחד לאומה: "הבוקר הזה יירשם בספרי ההיסטוריה, צבא האויב ספג אבידות קשות". "אל תפיצו דיס אינפורמציה. נחלק נשק לכל מי שירצה ויוכל לתמוך בצבא בכיכרות הערים. רוסיה תקפה אותנו כמו שהנאצים עשו במלחמת העולם השנייה, ניתקנו את היחסים הדיפלומטיים איתה. נילחם על החירות שלנו". בהמשך זלנסקי פנה ישירות לאזרחי רוסיה: "אנחנו יודעים שזה לא ניכר בתקשורת שלכם, אבל אי אפשר לחסום היסטוריה. גם הרוסים יידעו את האמת". "אני קורא לאזרחי רוסיה להפגין נגד המלחמה”

11:35 – מתנגדו הראשי של פוטין, מנהיג האופוזיציה הרוסי, נבלני, בהודעה מהכלא: “מתנגד למלחמה, נועדה להסיט את תשומת הלב מהבעיות האמיותיות של רוסיה, יהיו הרבה קורבנות מיותרים”

11:40 – שירותי ההצלה באוקראינה מדווחים שילד נהרג בהפצצה של בניין מגורים באזור חרקוב.

12:45 – התפרסם כי במהלך ההפצצות טיל נפל על בית קברות יהודי באודסה.

11:50 – שר הבריאות האוקראיני ויקטור ליאשקו הודיע, כי אשפוזים וניתוחים לא דחופים, נדחו עד להרגעת המצב.

11:55 – יועץ לנשיא אוקראינה מעדכן: יותר מ-40 חיילים אוקראינים נהרגו. כמו כן, נהרגו מספר אזרחים – בהם ילד שנהרג בהפצצה בחרקוב.

12:00 – דוברת נשיא אוקראינה: "באזור צ'רניהיב, (צפון אוקראינה, גבול עם רוסיה ובלארוס) הצליח הצבא האוקראיני לעצור את המתקפה".

12:00 – רוב הנמלים באוקראינה סגורים, אין פגיעה בתשתיות הנמל, רוב רכבות הנוסעים לקייב וממנה, כמו גם רכבות בכיוון מערב פועלות לפי לוח הזמנים.

12:20 סוכנות הידיעות טאסס: נשיא אוקראינה זלנסקי הגיש לפרלמנט הצעת חוק בנושא גיוס כללי

12:30 – דיווחים ראשונים על תקיפה מחודשת של רוסיה במספר אזורים באוקראינה.

12:35 – שוב גל התקיפות באוקראינה: מתפרסם תיעוד של תקיפה על מבנה צבאי באודסה. ומתפרסם על 18 הרוגים באודסה. 6 נוספים בפאתי קייב.

12:40 אוקראינה ביקשה מטורקיה לסגור את מצרי בוספורוס ומצרי דרדנלים מפני ספינות מלחמה רוסיות שמנסות להיכנס לים השחור

13:00 – בקרמלין מתייחסים לראשונה למתקפות שלהם על אוקראינה: מטרת המבצע – לטהר את אוקראינה מהנאצים. "אנחנו לא "כובשים" את אוקראינה, הדרישות שלנו מאוקראינה היא שתהפוך לניטרלית. המערב צריך להפסיק להתערב במתרחש במזרח אירופה". “פוטין יחליט כמה זמן ימשך המבצע על פי המצב בשטח" – נאמר.

13:05 – ראש עיריית מריופול טען כי שלושה מאזרחי מזרח העיר האוקראינית נהרגו ושישה נוספים נפצעו.

13:10 – ‏נאט"ו מודיעה "אנו פורסים כוחות קרקע, אוויר והגנה במזרח אירופה".

13:20 –  מזכ”ל נאט”ו סטולטנסרג: מחזקים את הביטחון המשותף שלנו. יותר מ-100 מטוסי קרב נמצאים בכוננות שיא ומגנים על מרחבנו האווירי. נגן על הברית מתוקפנות

13:25 – שר החוץ האיראני, חוסיין אמירבדולהיאן, אמר כי החלטתה של רוסיה לפלוש לאוקראינה נעוצה ב"מהלכים פרובוקטיביים" של נאט"ו. עם זאת, הוא הוסיף כי טהראן לא "רואה מלחמה כפתרון, ושואפת לפתרון מדיני ודיפלומטי".

13:25 –  צבא אוקראינה מפרסם כי כוחותיו שבו שני חיילים רוסיים באזור ימפול שבאוקראינה.

13:30 – עשרות מטוסים רוסיים מפציצים את נמל התעופה אנטונוב ליד בירת אוקראינה, קייב.

13:30 – בייג'ינג מצדדת במוסקבה – שר החוץ של סין אמר כי מדינתו "מבינה את החששות הביטחוניים של רוסיה".

13:40 – מתפרסם תיעוד של מסוק רוסי המופל על ידי כוחות אוקראינה. לטענת האוקראינים, החיילים שהיו על המסוק – נמלטו.

13:45 – התקיפה הרוסית על שדה התעופה הצבאי בגוסטומל, שם לטענת הצבא האוקראיני הם הצליחו להפיל לרוסיה שלושה מסוקים.

13:50 – פולין מגבירה כוננות של חלק מיחידות הצבא בעקבות הפלישה לעומק אוקראינה. בליטא – הנשיא הכריז על מצב חירום, ושלח את כוחות הצבא להגן על הגבול. ‏נאט"ו מודיעה שאין לה כוונה לשלוח חיילים לתוך אוקראינה.

14:00 – על פי הודעה שנשלחה לחברות התעופה,‏ מולדובה הודיעה על סגירת המרחב האווירי, ללא כניסות ויציאות.

14:00 – הצבא האוקראיני: רוסיה ביצעה עד כה יותר מ-30 תקיפות אוויר על מטרות צבאיות ואזרחיות.

14:05 – בתקשורת הרוסית מדווחים כי משמר הגבול האוקראיני נטש את כל העמדות על הגבול.

14:10 – אוקראינה ניתקה את כל הקשרים הדיפלומטיים עם רוסיה. במקביל – אוקראינה מפנה את השגרירות שלה במוסקבה.

14:15 – ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בהצהרה לתקשורת: "המתקפה הברברית של פוטין חייבת להיכשל. אני אומר לאזרחי רוסיה, אני לא מאמין שזה נעשה בשמכם". ג'ונסון הודיע כי ישקול הטלת סנקציות על רוסיה.

14:15 – עוד מג’ונסון: “אני אומר לאזרחי אוקראינה – אנחנו איתכם והשחר עוד יעלה באוקראינה. הדיקטטור לא יצליח, נבטיח את ריבונות אוקראינה. זו לא התקפה רק על אוקראינה – זו התקפה על החירות והדמוקרטיה”.

14:20 – גורמים אוקראיניים מעריכים כי כוחות רוסיים עשויים לצנוח במרכז העיר קייב, וקיים חשש שהבירה האוקראינית תיפול. תושבים דיווחו על מטוסי קרב שחלפים מעל שמי קייב

14:25 – מתפרסם על 10 בני אדם שנהרגו בהתרסקות מטוס אוקראיני לאחר שהופל סמוך לעיר הבירה קייב.

14:30 – דיווח ב'חדשות 12': כוחות רוסים פורצים לצפון אזור קייב, עיר הבירה האוקראינית.

14:35 – במחוז אודסה, 10 חיילים נפצעו מרסיסים במהלך הפגזה על יחידה צבאית של הכוחות המזוינים של אוקראינה.

14:40 – נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין שוחחה עם הנשיא זלנסקי זלנסקי וכתבה בחשבון הטוויטר שלה: “רוסיה תשלם מחיר כבד”.

14:50 – תיעוד מקייב: מאות אוקראינים תופסים מחסה בתחנת המטרו מאימת ההפגזות.

14:50 – משרד הפנים של אוקראינה מפרסם: שירות משמר הגבול הממלכתי של אוקראינה יחד עם הכוחות המזוינים של אוקראינה, המשמר הלאומי וכוחות ביטחון והגנה אחרים ממשיכים להגן על אוקראינה. נציין כי הכוחות המזוינים של המדינה התוקפנית של הפדרציה הרוסית ביצעו פלישה לכיוונים רבים. השריפה על יחידות הגבול והמחסומים בוצעה באמצעות ארטילריה וכלי טיס, ולאחר מכן תנועת ציוד צבאי. בפרט, התוקפנות הרוסית התרחשה באזורי לוהנסק, צ'רניהיב, סומי, חרקוב, ז'יטומיר, חרסון, אודסה, ב-Fr. נחש ובתחום הגנת הסביבה.  בהתאם להתפתחות המצב, יחידות הגבול נפרסות מחדש לתפקידי מילואים ועובדות יחד עם חיילים אוקראינים.

14:50 – נשיא צרפת מקרון: "חירותה של אוקראינה היא חירותנו שלנו – תהיינה השלכות ארוכות טווח לפעולותיה של רוסיה". במקביל נמשכת הקריסה בבורסה הרוסית שיורדת כבר ב-45% מהבוקר.

15:00: מספר מחסנים בעיר אומן עלו באש, השריפה פרצה במחסן רכבים. יצוין כי אין קשר לקהילה היהודית באומן.

15:00 – משרד החוץ הרוסי: "המבצע הרוסי באוקראינה אינו תחילתה של מלחמה, אלא רצון למנוע מלחמת עולם".

המרחב האוירי של אוקראינה ריק ממטוסים

15:10 – תיעוד מתקיפת חייל האוויר הרוסי בעיר ‘ליטופול’ במחוז זפוריז’יה באוקראינה.

15:15 – אוקראינה טוענת: כוחות המשמר הלאומי השמידו ארבעה טנקים רוסיים בכביש ליד חרקוב. "האויב סופג אבדות".

15:20 – בדקות אלו שוב אזעקות ברחבי קייב.

15:20 – צ'כיה סוגרת את הקונסוליות הרוסיות בקרלובי וארי ובברנו, כך הודיע ​​ראש ממשלת צ'כיה.

15:25 – משטרת אוקראינה: מתחילת היום רוסיה ביצעה 203 תקיפות. סגן שר ההגנה האוקראיני: "מספר חיילים רוסים נלקחו בשבי".

15:30 – ‏ראש הפרלמנט התחתון של רוסיה בפנייה לאזרחי אוקראינה: "תמיד ראינו בכם אחים ומעולם לא הייתם אויבים שלנו; מבקשים מכם לא לממש את הבקשה של השלטונות בקייב להתחמש".

15:35 – הגאון רבי בערל לאזאר שליט"א המשמש כרבה של רוסיה יוצא בקריאה להקדיש את השבת הקרובה לתפילות מתוך אחדות. הרב כתב באיגרת: "קוראים להתפלל שחלילה לא יישפך דם"

15:40 – צבא אוקראינה טוען: 4 טילים בליסטיים נורו משטח בלארוס.

15:40 – שר החוץ האוקראיני דימיטרו קולבה קורא למדינות המערב ולמדינות שמתייצבות לצד קייב לנתק לחלוטין את הקשרים הדיפלומטיים עם רוסיה.

15:45 – דובר משרד ההגנה הרוסי טוען כי “עקב טעות” הצבא הרוסי איבד מטוס תקיפה במהלך התקיפות בדונבאס שבמזרח אוקראינה, הטייס הצליח להיחלץ וכבר חזר לבסיסו.

15:50 – תקיפה רוסית עוצמתית סמוך לקייב בירת האוקראינית.

15:55 – צי של טנקים רוסיים בעיר אולשקי, מחוז חרסון שבאוקראינה.

16:00 – משרד ההגנה הרוסי מאשר: 4 טילים בליסטיים חשובים נורו משטחה של בלארוס לכיוון דרום-מערב אוקראינה.

16:10 – צ’כיה הודיעה על השעיית הנפקת אשרות לאזרחים רוסיים למעט מקרים הומניטריים.

16:10 – ‏שר החוץ של אוקראינה, דמיטרו קולבה, פונה למערב: "רוסיה מכניסה את אירופה לשעתה החשוכה ביותר מאז 1939. אל תביטו מהצד על המתרחש, אל תחזרו על טעויות העבר – נצחו את רוסיה באמצעות עיצומים וסייעו לנו במשלוחי נשק".

16:15 – כוחות רוסיים פגעו בבית חולים: לפחות 4 בני אדם נהרגו ועוד 10 נפצעו מפגיעת פגז רוסי בבית חולים בוהלדאר באזור דונייצק, כך על פי הדיווחים באוקראינה. בין הפצועים – לפחות 6 רופאים.

16:20 – ‏משרד הההגנה הרוסי: השמדנו עד כה 74 בסיסים של צבא אוקראינה, בהם 11 שדות תעופה. מהבוקר הופלו לפחות שני מטוסים של צבא אוקראינה. שר ההגנה האוקראיני: מערך ההגנה שלנו לא הובקע. צבא רוסיה איבד שישה מטוסים, שני מסוקים וחמישה טנקים.

16:20 – רשת CNN: הרוסים השתלטו על שדה התעופה אנטונוב ליד קייב.

16:20 – בשעה זו: הנשיא ביידן מכנס את המועצה לביטחון לאומי לדיון בהתפתחויות באוקראינה.

16:25 – ‏משרד החוץ של רוסיה מאיים: "נגיב על העיצומים של ארה"ב ואירופה, עין תחת עין".

16:30 – מטוסי קרב רוסיים באזור דנייפרופטרוב.

16:40 – לחימה במחוז חרסון בין צבא רוסיה לכוחות צבא אוקראינה

16:45 – ‏יועץ לשר הפנים של אוקראינה: "כוחות רוסיה נכנסו דרך הגבול עם בלארוס לאזור צ'רנוביל, שבמחוז קייב". בצ'רנוביל ממוקם הכור הגרעיני הישן.

16:50 – חיילים רוסים חצו את גשר אנטונובסקי מעל נהר הדנייפר ועברו לפרבר אנטוניבקה של העיר חרסון.

16:55 – ‏האיחוד האירופי זימן את שגריר רוסיה באיחוד כדי לדרוש ממנו: "הסיגו ללא כל תנאי את הכוחות הצבאיים משטח אוקראינה".

17:00 – סוכנות הידיעות הרוסית TASS מדוווחת כי ראש עיריית קייב הורה על עוצר בבירת אוקראינה.

17:05 – ראש עיריית חרקוב: "הטנקים הרוסים מקיפים אותנו". רויטרס: חלקים מדרום מחוז חרסון כבר לא בשליטת אוקראינה.

17:10 – חבר פרלמנט האוקראיני אולקסיי גונצ’רנקו לסקיי ניוז. “אם פוטין לא ייעצר עכשיו, זו תהיה מלחמת העולם השלישית”, ”פוטין הוא ההיטלר של המאה ה-21", הוא אמר.

17:15 – ‏דיווחים באוקראינה: הכוח הרוסי שפרץ למדינה מכיוון בלארוס הגיע לאזור הכור הגרעיני בצ'רנוביל. לחימה מתנהלת בסמוך למאגרי פסולת גרעינית.

17:20 – משרד ההגנה הרוסי מודיע כי מטוס התקיפה Su-25 של כוחות האוויר הרוסים התרסק "במהלך מבצע מיוחד באוקראינה עקב טעות טייס". הטייס בחיים, אמר האלוף איגור קונאשנקוב, דובר משרד ההגנה הרוס

17:30 – מנהיגי 27 מדינות האיחוד האירופי יתכנסו ב-21:00, בתום התייעצות מנהיגי מדינות ה-G7, כדי להחליט על חבילת הסנקציות הבאה. עוד על הפרק: הענקת סטטוס "מועמדת לחברות באיחוד האירופי" – מה שאוקראינה רצתה מזמן, אך לא בטוח שכל החברות יתמכו בכך.

17:35 – תיעוד של הצ'צ'נים מקווי החזית באוקראינה בלחימה נגד צבא רוסיה הפולש.

17:40 – ארה"ב תגדיל את כמות הלוחמים האמריקנים בליטא, ותשלח מטוסי קרב מסוג F35 לאסטוניה וליטא עוד היום, כך מסר משרד ההגנה בווילנה.

17:45 – ‏נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי: "רואים את היווצרותו של מסך ברזל חדש".

17:50 – בכיר אמריקני מעריך: רוסיה מתכוונת להדיח את השלטון בקייב ולהעמיד במקומו שלטון אלטרנטיבי.

17:55 – השלטון האוקראיני במחוז חרסון: "חלקים מהמחוז כבר לא בשליטתנו". זלנסקי: "אוקראינה מציעה לחזור לדרכים של שלום".

18:05 – בכיר אמריקני מאשר: כוחות צבא שפלשו לאוקראינה מבלארוס נעים לכיוון קייב. משרד ההגנה באוקראינה מזהיר מפני הנחתת כוחות בבירה קייב והשתלטות על מוסדות שלטון.

18:00 – צבא אוקראינה מאשר שיותר מ-20 מסוקים רוסים הצניחו צנחנים בשדה התעופה הוסטומל סמוך לקייב

18:10 – זלנסקי מודה: הרוסים השתלטו על שדה התעופה המשני ליד קייב

18:15 – בהפגנת אלפים שהתקיימה ברוסיה נגד המלחמה הרוסית: מעצרים מרובים נעשו היום במרכז מוסקבה אחר הצהריים, כאשר אנשי אופוזיציה רוסיים יצאו עם פוסטרים שבהם נכתב "לא למלחמה!". כיכר פושקין המרכזית נחסמה כעת על ידי המשטרה. – מאוחר יותר פורסם על 1,400 רוסיים שנעצרו בהפגנה, נגד הפלישה לאוקראינה ביותר מ-30 ערים ברחבי המדינה..

18:20 – גולשים רבים ברוסיה וקזחסטן מדווחים כי אינם מצליחים לגלוש באתרים הרשמיים של נשיא רוסיה, ממשלת רוסיה והבית התחתון של הדומה. דובר הקרמלין דחה את הטענות כי מדובר במתקפות סייבר ואמר שהאתרים עובדים בצורה תקינה.

18:25 – הסתיימה פגשית מנהיגי G7. הוחלט לקדם סנקציות כלכליות נרחבות "פוטין מציב את עצמו בצד הלא נכון של ההיסטוריה, נציג עיצומים חמורים נגד מוסקבה" – אמרו המנהיגים.

18:30 – נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתייחס לקרבות באוקראינה: "מה שקורה עכשיו הוא הכרחי ולא הותירו לנו כל ברירה לנהוג בדרכים אחרות. רוסיה היא חלק מהכלכלה העולמית, אין טעם לפגוע במערכת שאנחנו שייכים אליה".

18:35 – שוודיה העבירה את השגרירות שלה באוקראינה לפולין.

18:40 – פוטין מתייחס לקרבות באוקראינה: “מה שקורה עכשיו הוא הכרחי ולא הותירו לנו כל ברירה לנהוג בדרכים אחרות”.

18:45 – דיווחים ראשוניים: כוחות צבא רוסיה השתלטו על הכור הגרעיני בצ'רנוביל.

18:55 – הלחימה באוקראינה נכנסה כעת לחושך של הלילה. תיעוד הלחימה בעיר טקסטילניק שבמחוז ריבנה, בין צבא רוסיה לצבא אוקראינה.

19:00 – ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון: "ידיו של פוטין לא יינקו מדם אוקראינה".

19:00 – ‏אוקראינה מאשרת: לאחר קרבות שנמשכו מספר שעות, צבא רוסיה כבש את הכור הגרעיני בצ’רנוביל.

19:05 – משרד ההגנה הרוסי: השגנו את כל המטרות להיום.

19:05 – קנצלר גרמניה שולץ בנאום לאומה: "עלינו להבטיח שהעימות לא יגלוש למדינות נוספות באירופה; המערב הכין סנקציות שיגרמו לפוטין לשלם מחיר כבד על מעשיו".

19:10 – ניוזוויק: ארה"ב סבורה שקייב תיפול בתוך 96 שעות. תוך כמה ימים אוקראינה תהיה בשליטה רוסית.

19:15 – החשמל של אוקראינה נמצא כעת בשליטה של רוסיה.

19:30 – ביידן בוחן מתקפת סייבר נרחבת על רוסיה, כולל שיבוש החשמל והאינטרנט במדינה.

20:00 – ‏קנדה תפסיק לייצא סחורות לרוסיה

21:00 – האוקראינים מדווחים על 57 הרוגים ולמעלה מ-150 פצועים בתקיפות היום.

21:10 – כוחות מיוחדים צ'צ'נים הצטרפו למערכה לצד הצבא הרוסי. ע"פ הדיווחים הם מסייעים לכוחות הרוסים באזור צ'רנוביל.

22:20 – מטוס צבאי אוקראיני התרסק, לאחר שיורט על ידי טילים.

21:30 – באוקראינה מעריכים: לפחות מאה אלף בני אדם נדדו מבתיהם בעקבות המלחמה הרוסית נגדם.

22:00 – ימים אחרי גירוש סגן שגריר ארה"ב מרוסיה, וושינגטון גירשה את סגן השגריר הרוסי חזרה למוסקבה.

22:10 – אוקראינה מדווחת כי כוחותיה הצליחו להשתלט מחדש על מספר שטחים ולהדוף משם את כוחות צבא רוסיה.

22:20 – משרד ההגנה בקייב מעריך שהקרמלין מתכנן בתוך זמן קצר גל נוסף של התקפות – כולל מן האוויר.

22:30 – אוקראינה דיווחה כי חילקה 10,000 כלי נשק לאזרחים אשר יילחמו נגד הפולשים מרוסיה.

22:40 – משטרת אוקראינה הודיעה שכוחות הצבא הרוסים השתלטו על האי האוקראיני זמייני ("אי הנחשים") שבים השחור, מדרום לאודסה.

22:45 – משרד האוצר האמריקני הודיע כי יוטלו גם סנקציות נגד בכירים בבלארוס, לרבות בכירים במשרד ההגנה וכן התעשיות הביטחוניות במדינה. בנוסף, יוטלו סנקציות גם על חברי המעגל הקרוב של הנשיא אלכסנדר לוקשנקו

22:50 – שר החוץ הצרפתי איב לה-דריאן: "על פוטין להבין שנאט"ו היא לא רק ברית צבאית קונבנציונלית, אלא גם ברית גרעינית".

22:55 – תושבי מליטופול מפרסמים סרטונים של חיילים רוסים השולטים בכבישים בפאתי העיירה מליטופול נמצאת על כביש מהיר מרכזי המחבר את קרים לחארקוב ורוסיה.

23:00 – יועץ בכיר לנשיא אוקראינה זלנסקי: צבא אוקראינה החזיר את השליטה בנמל התעופה הוסטומל מצפון לקייב. מוקדם יותר הודיעה הממשלה האוקראינית כי צנחנים רוסיים השתלטו עליו.

23:05 – 18 מטוסי Il-76 רוסיים בדרכם לקייב, כל מטוס נושא כ-200 חיילים. ע"פ ההערכות האוקראינים כוונתם לפשוט הלילה על קייב ולעצור גורמי ממשל.

23:10 – סגנית שר ההגנה האוקראיני קוראת לאינתיפאדה: "אנו פונים לאזרחי אוקראינה המוכנים להשמיד את האויב, בקבוק אחד של תבערה מהמרפסת או ירי מנשק קל לעבר מכונית עם אנשי האויב, הם הפסדים בלתי הפיכים של האויב, בואו ניפגש, כל מינוס של האויב הוא הפלוס שלנו.

23:15 – מוקד הלחימה כעת בין הצבא לפולשים הרוסיים הוא העיר סומי שבאוקראינה.

23:20 – אוקראינה הודיעה על הפסקת חשמל יזומה בלבוב כ"צעד מנע בטיחותי"

23:30 – דיווח: הצבא הרוסי איבד יותר מ-30 טנקים, עד 130 כלי רכב קרביים משוריינים, 5 מטוסים ו-6 מסוקים במהלך היום הראשון של הפלישה בקנה מידה מלא.

לילה שבין חמישי לשישי:

03:35 – קרבות אוויר-אוויר מתרחשים כעת בסביבת קייב, מטוסים אוקראינים מנסים להדוף את ההפצצה הרוסית.

03:40 – העיר קונוטופ במחוז סומי נמצאת כעת במצור, שיירות צבאיות רוסיות נעות מערבה לכיוון קייב.

03:45 – שיבושים בתקשורת הסלולארית בחארקוב.

03:50 – כוחות רוסיים מחזיקים בעיר "קונוטופ", וכעת בדרך לקייב במערב. מושל מחוז סומי, Serhiy Zhyvytskiy, אומר שהרבה מערי האזור היו מוקפות על ידי האויב. קבוצה צבאית גדולה עוברת מסומי הכבושה לכיוון קייב.

03:55 – ‏נשיא אוקראינה זלנסקי: "קבוצות חבלה רוסיות הסתננו לקייב. על פי המידע שבידינו, האויב סימן אותי ואת משפחתי. אוקראינה נותרה לבדה להילחם ברוסיה.

04:10 – שיירה של ארבעה מטוסים של חיל האוויר האוקראיני המריאו מלבוב לשטח פולין. הם מלווים מטוס אחר שלא ידוע פרטים עליו. לא ידוע במה מדובר נכון לרגע זה.

רק תפילות רק תפילות..

הר ציון ששומם…
הציון הקדוש ריק מאנשים

ברסלב נייעס

View Comments

  • להתעורר!!!
    הראש השנה של רבינו בסכנה!!!

    מעניין לציין שהטיל הראשון שבעצם התחיל את המלחמה נורה מכיוון גבול גומל.
    שם סבלו אלפי אנ"ש מעריצותה של אוקראינה בערב ראש השנה תשפ"א

Recent Posts

'השוהל' • התקדמות משמעותית בהרחבה | גלריה

חדשות ברסלב • התפתחות דרמטית והתקדמות משמעותית בהרחבת בית הכנסת הגדול שבירושלים ה'שוהל' הגדול של…

14 שעות ago

'פאר הנצח' • הכנסת ספר תורה מרגשת במיוחד |◄

חדשות ברסלב • מעמד הכנסת ספר תורה לעילוי נשמת הילד הטהור שמואל בראל ז"ל, בבית…

21 שעות ago

'אהל יעקב' • כינוס "הַרְחִיבִי מְקוֹם אָהֳלֵךְ" ביום שני

חדשות ברסלב • כינוס מיוחד ביום שני הקרוב ליל י"ז בתמוז בסימן "הַרְחִיבִי מְקוֹם אָהֳלֵךְ"…

22 שעות ago

קיבוץ תשפ"ה: 'קריית הלינה' בבניין של קבע | כל הפרטים

קיבוץ ראש השנה תשפ"ה: 'קריית הלינה' בבניין של קבע עם קורת גג רוחנית לציבור היראים…

22 שעות ago

ט"ו תמוז • בעל האור החיים הקדוש זיע"א

זכרונם לברכה • היום ט"ו בתמוז יום הילולת הרה"ק רבינו רבי חיים בן עטר זיע"א בעל…

23 שעות ago