ענייני ומנהגי ימי השובבי"ם הקדושים: תיקון עוון קרי | תענית מן החי | תהילים | חצות | תפלות וסליחות | קברי צדיקים | אמונה ודעת | גדרי הקדושה והצניעות:
הודעה נחוצה לימי השובבי"ם ת"ת: יֹדוע הֹדבר וֹמפורסם הֹענין אודות יֹמי הֹשובבי"ם וֹעוז הֹדרם בהם נוהגים ישראל עם קדוש לקבוע תענית בימים אלו בכל יום חמישי בשנה פשוטה שובבי"ם לבד. ובשנה מעוברת מוסיפים ת"ת. (לבוש, ונתן טעמים לזה ע"ש. וע"ע מג"א, באה"ט, שע"ת, משנה ברורה סימן תרפ"ה).
תיקון עוון קרי:
כתב האריז"ל בפי' התורה שימים אלו מסוגלים לתקן עוון קרי יותר מכל השנה למתענים בהן, לכן מתחיל מפרשת שמות שאז התחיל השעבוד שנתקן הקרי דאדם הראשון ונגמר בפרשת כי תקנה עבד עברי (משפטים) ע"ש. (באר היטב שם)
וכבר נודע שמנהג תעניות אלו לתיקון הברית וכיוצא כמפורסם בספרי מוסר וקבלה. וצריך להתענות פ"ד תעניות רצופים וישלימם בהפסקות קטנות כנודע וכו'. ומנהג תעניות אלו בכל השנים אלא שבשנה מעוברת מתקן יותר כמ"ש מהרח"ו זצ"ל. ובימים אלו הוא תיקון גדול לקדש עצמו במותר לו (ברכ"י, כף החיים סימן תרפ"ה אות ל"ז). וע"ע באורך וברוחב ביאור התיקונים הנ"ל לכל אחד כפי כוחו בכף החיים סימן ר"מ אות ו'. ושם מציין מקור הדברים מהאריז"ל מספריו הקדושים.
תענית מן החי:
ונהגו כבר לעשות תיקון פדיון פ"ד תעניות מיוסד מהרש"ש זצוק"ל ועוד צדיקים זיע"א: ויש מנהג אצל אנ"ש [חסידי ברסלב], שלא לאכול יום בשבוע דבר הבא מן החי, כגון, בשר, דגים, ביצים, גבינה, וכדומה.
תהילים:
ואומר רבינו הקדוש זיע"א: מי שרוצה לזכות לתשובה, יהי' רגיל באמירת תהלים, כי אמירת תהלים מסוגל לתשובה. וזהו: ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה את יעקב איש וביתו, סופי תיבות הם אותיות תהלים ואותיות תשובה. כי ע"י תהלים זוכין לתשובה שהיא בחי' שמות בני ישראל הבאים מצרימה וכו'. כי מ"ט שערי תשובה הם בחי' מ"ט אותיות שיש בשמות בני ישראל הבאים מצרימה להזדכך שם כנ"ל. וזה שאנו רואין שבימי תשובה, דהיינו באלול ועשי"ת כל ישראל עוסקין אז באמירת תהלים, כי אמירת תהלים מסוגל לתשובה כנ"ל. וע"כ הוא דבר גדול מאד לעסוק תמיד באמירת תהלים. כי תהלים הוא התעוררות גדול מאד מאד להש"י, אשרי שיאחז בו (ליקוטי מוהר"ן תנינא ע"ג).
חצות:
חצות הוא מסוגל כמו פדיון, כי הוא המתקת הדינים. כי צדק דינא, ומשפט רחמי. וזהו: "על משפטי צדקך", היינו שצדק גובר על משפט. התיקון לזה "חצות לילה אקום" (ליקו"מ קמ"ט) ועוד אמר רביז"ל, שעיקר עבודת איש הישראלי הוא לקום בחצות לילה וכו' (שיחות הר"ן ש"א) ובליקוטי הלכות (או"ח הל' תפלין ה"ז א') עיקר התיקון שנשוב אליו ית' ע"י קימת חצות וכו' [ולעסוק אז בפרט בתיקון חצות ובתורה ותפלה והתבודדות], ע"ש עוד ברוחב.
תפלות וסליחות:
ואיתא עוד בליקוטי הלכות: וזה בחי' שובבי"ם שבהם נוהגים הכשרים להתענות ולצעוק להשי"ת בתפלות וסליחות, כי באלו הימים קורין בתורה בענין גלות מצרים וגאולתם שהיה ע"י צעקה כנ"ל, וכמו"כ צריכין עתה בגלות הזה כנ"ל. וזהו שובו בנים שובבים, שעיקר כל הצרות והגלויות ר"ל הם ע"י חסרון הדעת, שזהו בחי' שובבים שכ"א הולך בעולם כמו משוגע ושובב ממש כמ"ש "וילך שובב בדרך לבו", וכשיבין האדם בעצמו כל זאת איך הוא שובב ומשוגע ממש כי הולך אחרי שרירות לבו ואינו מסתכל על תכליתו הנצחי, בודאי יחוס על עצמו ויצעק הרבה להש"י. ועי"ז יזכה לפי בחינתו להוליד המוחין והדעת שעל ידי זה עיקר הגאולה בכלל ובפרט בכל אדם ובכל זמן כנ"ל, עכ"ל (יו"ד הל' גילוח ה"ה, ח')
וכבר נהגו בכמה בתי כנסיות לומר סליחות ותהלים באשמורת הבוקר של יום ה'- ו'. וכן מנהג אנ"ש בביהמ"ד הגדול בירושלים עיה"ק, וגם בביהמ"ד הגדול בבני ברק.
ומוהרנ"ת זצוק"ל זיע"א הי' לו בכל יום שיעור קבוע באמירת תהלים, ובימי השובבי"ם וספירה הי' מוסיף עוד באמירת התהלים, נוסף על השיעור הקבוע.
וכן ידוע ומפורסם בעולם העשרה מזמורים שגילה רביז"ל בשביל תקון הברית הנקרא "תקון הכללי".
קברי צדיקים:
ועוד איתא בליקו"ה: שעיקר מה שהולכין על קברי הצדיקים הוא בשביל תיקון הברית, וכמו ששמעתי מפי רבינו ז"ל שהוא תיקון גדול לפגם הברית וכו'. זהו בחי' עוצם הפלגת מעלת קברי הצדיקים שמועיל להאדם מאד לתקון נפשו להוציא אותו מגלותו הכבד דהיינו גלות הנפש שהוא עיקר הגלות שהוא בחי' גלות מצרים שכולל כל הגלויות בבחי' "ויקח משה את עצמות יוסף עמו" שעיקר גאולת מצרים הי' ע"י עצמות יוסף שלקחם לקברם בא"י, כי ארונו של יוסף שנשאו בעת יציאת מצרים זהו בחי' קבר הצדיק שעי"ז הי' עיקר גאולתם (חו"מ הל' חובל בחבירו ה"ג. אות י', י"ג).
אמונה ודעת:
עיקר הגאולה תלוי באמונה, כי עיקר הגלות אינו אלא בשביל חסרון אמונה (עפ"י ליקו"מ ז'). ע"י שמירת הברית זוכה לעצות טובות ואמיתיות ועי"ז יזכה לאמונה ולארץ ישראל ולקרב את הגאולה וכו' (ליקוטי עצות ערך ברית אות ה').
לכן צריכין ליזהר הרבה להרחיק ולבער מאתנו כל הדעות הזרות והמשובשות המתחדשות בכל דור בכל מיני שמות, ולהזהר לגמרי מהמזיקי עלמא למיניהם אפילו משמץ מינות כי שאני מינות דמשכא, שעי"ז נפגם הדעת ומזה פגם הברית רח"ל. רק עלינו להתחזק בכל הכוחות באמונה פשוטה בתמימות ופשיטות בלי שום חכמות וחקירות ועקמימיות כלל ועיקר, רק לעבוד את ה' באמת בתורה ותפלה כדקא יאות.
גדרי הקדושה והצניעות:
ולהרבות ולהוסיף בגדרי הקדושה והצניעות יסוד הבית היהודי ולכוין בכל מעשינו לאקמא שכינתא מעפרא. ואז נזכה לתקון הברית שזה כלליות כל התיקונים ולגאולה שלימה ויסור חרון אף ה' מעלינו במהרה ברחמים מרובים, בהתגלות כבוד ה' ודעת הצדיק האמת בעולם בב"א.
לטובת ולעילוי נשמת הרה"ח מיקירי אנשי שלומינו בעיר בני ברק רבי לוי ב"ר אברהם חי משיח זצ"ל שהיה נוהג לפרסם דברים אלו מידי שנה בימי השובבי"ם הקדושים – נלב"ע ביום כ"ה טבת תשע"ז לפ"ק – ת.נ.צ.ב.ה.