כתבות קשורות:
ט"ו בשבט • הרב משה ויא: חוגגים ללא תולעים |◄
ט"ו בשבט• הרב משה ויא: לחגוג ללא תולעים | צפו
חג בחג • הגר"צ ליברמנש: הלכות ומנהגי ט"ו בשבט |♪
פֵרוֹתֶיךָ מְתוּקִים • התכוננו לסעודת ט"ו בשבט כהלכה |↓
חֲמִשָה עָשָר בִשְבָט • ראש השנה לאילנות בתורת ברסלב |↓
לקראת ט"ו בשבט – יום עצום ונשגב הנחבא אל הכלים, אמרתי אציין איזהו מקומן של הילולים, בספרי הרב והתלמיד – בעילוי מְעַלִּים.
'שיחתו הקדושה של רבינו ז"ל, מוצאי שבת פרשת תולדות, תק"ע, פה ברסלב:
כל סדר הזמנים של כל השנה, דהיינו: ראש השנה, יום כפור, סוכות, הושענא רבא, שמיני עצרת, חנוכה ופורים, ומקודם לו חמשה עשר, פסח, שבועות וכו', בכל זמן וזמן מאלו הזמנים אין אני כמו מקודם. ואמר בזה הלשון: אַז סֶע קוּמְט דִי צַייט בִּין אִיךְ נִיט דָאס וָואס פְרִיעֶר.
והמובן מדבריו היה, שבכל אלו הזמנים הוא בא על השגה ודעת חדש לגמרי, ואינו עובד את ה' יתברך באלו הזמנים עם העבודה שעבד כבר באלו הזמנים בשנים שעברו, רק בכל שנה ושנה הוא בא על השגה חדשה לגמרי, ויש לו עבודה חדשה באלו הזמנים. (חיי מוהר"ן סימן פט, עיין שם)
עוד נמצא בחיי מוהר"ן סיפור ארוך על נסיעתו של רבינו ז"ל למֶדְבֶדִיבְקֶה ל'שבת- שירה' כדרכו, אולם מאת ה' היתה סיבה שנתעכב בדרך, 'כי הסוסים נתייגעו ולא היו יכולים לילך', והוצרך לשבות בכפר הולֹוֹבְקִיבְקֶה הסמוך מאד למחוז חפצו, בלי כוס לקידוש ומאכלי שבת.
'ורבינו ז"ל סיפר אחר כך כל סדר השבת שהיה שם באריכות. ואחר שבת נסע למעדוועדיווקע, וביום שני היה חמשה עשר בשבט, ועשו סעודה, וישב אז עם אנשיו ואמר אז התורה שהיה צריך לומר לפניהם'. (חיי מוהר"ן סימן קכז).
את אירועי ט"ו בשבט של שנת תקפ"ב, מתאר רבי נתן ארוכות ביומנו, תוך שהוא סוקר את מסעותיו באוקראינה באותו חורף, מסעות שהיו חדורים ברצון עז להוציא לפועל את משאת נפשו מאז, לחון את אדמת הארץ היקרה מפז.
בספר ליקוטי הלכות מבאר רבי נתן את סוגיית ט"ו בשבט ארוכות ומגלה בה פלאי פלאות. עיין הלכות ערלה ג, אות ה, ולהלן; הלכות ערלה ה, אות ו-ז. דברים נפלאים על פי הלכה זו המתקשרים לתאריך לידתו של מוהרנ"ת ביום זה, ימצא המעיין בשיחותיו של רבי שלמה ווקסלר שכתב מפי רבי אברהם ב"ר נחמן (בט"ז בשבט שנת תר"ע). השיחות הופיעו לראשונה בסוף הספר 'תורות מכתב יד רבינו ז"ל' (ירושלים תרצ"ד). כיום ניתן למצוא את הדברים בספר 'כוכבי אור', מהדורת משך הנחל, ב'שיחות' שבסוף הספר.
מתוך גליון 'שיבולים' 07 – להורדה הקש כאן
♦ ♦ ♦
מן הראוי להביא חלק ממכתבו של הגה"ח רבי אברהם שטערינהארץ זצ"ל שכתב ביום ג' לסדר 'למען תספר' פרשת בא שנת תרצ"ג למוה"ר אהרן יהודה ציגעלמאן זצ"ל על יום נשגב זה:
רב טוב וחיים ושלום וכל מני הרחבת הדעת יגיע לכבוד ידידי מאז ומקדם מפיץ ספרי האדמו"ר כש"ת מוה"ר אהרן יהודה נ"י ע"ש כל אשר לו יחיו.
אחד"ש…יום חמשה עשר … שגם זה מהזמנים שהאדמו"ר זלל"ה חשב אותו ובזה"ל "און אז סעקומט פורים בין איך גאר עפיס אנדירש, און פריר חמשה עשר" (וכאשר מגיע פורים אני משהו אחר לגמרי ולפניו חמשה עשר) מובן שגם בחמשה עשר יכולים לעשות חיל, חוץ מה שהוא ר"ה לאילן ואדם עץ השדה ונצרך לחניטה טובה לעשות אח"כ פירות טובים בחי' ויטעו כרמים ויעשו פרי תבואה שהם מצות ומעש"ט.
ידידו המצפה למכתבו בדרך שלום ומעתיר בעדו ובעד כאנ"ש
אברהם כוכב לב (שטערינהארץ)
♦ ♦ ♦
איתא במשנה, יום חמשה עשר לחודש שבט – 'ט"ו בשבט' הוא יום ראש השנה לאילנות, על כן טוב ונכון לבקש ולהתחנן מלפניו ביום זה. וידוע הוא מרבותינו חכמי אשכנז ז"ל שצריך לבקש ביום ט"ו שבט בפרטות על האתרוג, שיזדמן לישראל אתרוג טוב. (עיין 'לשון חכמים' חלק א' סימן ל"ו).
תפילה מוהרנ"ת על אתרוג נאה
רבונו של עולם, מלכנו ואלהינו, מלא משאלותינו ברחמים, וזכנו לבוא לכל מה שבקשנו מלפניך, באופן שנזכה להכלל באמת בתוך שמך הגדול והקדוש לעולמי עד ולנצח נצחים. ויתגדל ויתקדש שמך הגדול על ידינו תמיד, ויקים מקרא שכתוב: “ויראו גוים את שם יהוה וכל מלכי הארץ את כבודך. יהי שם יהוה מברך מעתה ועד עולם. עזרנו אלהי ישענו על דבר כבוד שמך, והצילנו וכפר על חטאתנו למען שמך, ברוך יהוה אלהים אלהי ישראל עשה נפלאות לבדו, וברוך שם כבודו לעולם, וימלא כבודו את כל הארץ אמן ואמן”:
ותזכנו לקים מצות אתרוג ומיניו בשלמות בזמנו כראוי. ונזכה שיהיה לנו תמיד אתרוג נאה וכשר ומהדר בכל מיני הדור, בתכלית השלמות וההדור. ותגלה פאר הדרת קדושת עמך ישראל בעולם, ובפרט פאר הדרת יופי קדשת הצדיקים והכשרים האמתיים, עד אשר ישתוקקו ויכספו כל באי עולם לכלל בהם, להכלל בשמם ותפארתם, וישובו כל באי עולם לילך בדרכיהם לעשות רצונך באמת כל ימיהם לעולם:
וזכנו לאתרוג נאה בחג הסוכות הקדוש, שיהיה לנו אתרוג נאה וכשר באמת ומהודר בכל מיני הדור, ולולב והדס וערבה כשרים ונאים ומהדרים, ונזכה לקיים מצות נטילת ארבע מינים בזמנו בתכלית השלמות בקדושה ובטהרה גדולה, באהבה וביראה בשמחה וחדוה רבה ועצומה. ואזכה לומר הלל שלם בכונה גדולה באמת עם כל הארבעה מינים והושענות, ולנענע כל הנענועים הקדושים ולהקיף ההקפות הנוראות, והכל באהבה וביראה ובשמחה רבה ועצומה, בכונת הלב באמת ובדבקות נפלא ובהתלהבות גדול לשמך הגדול והקדוש והנורא באמת ובתמים, כרצונך וכרצון צדיקיך האמתיים, ואזכה על ידי הנענועים להמשיך הארה מהמוחין שבראש לתוך הששה קצוות, ומשם יהיו נמשכין המוחין לבחינת מלכות, ויתגלה מלכותך לעין כל, ונזכה להודיע לבני האדם גבורותך וכבוד הדר מלכותך, וידע כל פעול כי אתה פעלתו ויבין כל יצור כי אתה יצרתו. וכל אשר נשמת רוח חיים באפיו יתנו כבוד והדר למלכותך.
(מתוך הספר “ליקוטי תפילות”)
♦ ♦ ♦
מתוך לקט תפילות לט”ו בשבט – תפילה נאה לאמרה לפני אכילת הפירות בראש השנה לאילנות.
אָנָּא השם רַחוּם וְחַנּוּן, שֶׁלֹּא הֶחְסַרְתָּ מֵעוֹלָמְךָ דָּבָר, וּבָרָאתָ בּוֹ אִילָנוֹת טוֹבוֹת לֵהָנוֹת בָּהֶם בְּנֵי אָדָם, אָנָּא זַכֵּנוּ לִטְּעֹם מִנֹּפֶת צוּף פֵּרוֹתֶיךָ הַנְּעִימִים, אֲשֶׁר פֵּאַרְתָּ בָּהֶם עוֹלָמְךָ, זַכֵּנִי לְהֶאָרַת הָרָצוֹן שֶׁבְּפֵרוֹתֶיךָ, אֲשֶׁר בָּהּ יִתְרוֹמְמוּ וְיָשׁוּבוּ כָּל הָעוֹלָמוֹת אֵלֶיךָ בָּאַהֲבָה, זַכֵּנִי בִּזְכוּת כָּל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, הַטּוֹעֲמִים בַּיּוֹם זֶה מִשֶׁפַע מִינֵי פֵּרוֹתֶיךָ לִרְאוֹת בַּתִּקּוּן כָּל הַסְּפִירוֹת שֶׁבְּכָל הָעוֹלָמוֹת. אָנָּא, זַכֵּנוּ לְכַוֵּן לִטְעֹם פֵּרוֹתֶיךָ בִּקְּדוּשָׁה וּבְטָהֳרָה לֶשֶׁם שָׁמַיִם, לְתַקֵּן שָׁרָשָׁם כְּפִי שֶׁהָיָה בְּגַן עֵדֶן מִקֶדֶּם, בַּשָּׁעָה שֶׁצִּוָּה הַשֵּׁם יִתְבָּרֵךְ לָאָדָם הָרִאשׁוֹן: “מִכָּל עֵץ הַגַּן אָכֹל תֹּאכַל”. זַכֵּנִי לַסּוֹדוֹת הָעֶלְיוֹנִים הַנּוֹרָאִים הַגְּנוּזִים בְּכָל פְּרִי וּפְרִי, לִסְגֻלַּת הֱיוֹתוֹ כְּלִי נִפְלָא לְהֶאָרַת הָרָצוֹן, לִדְבֵקוּת עִלָּאִית, לָאוֹר אֵין סוֹף, כַּאֲשֶׁר הֵאִיר עֲדַיִן הָאוֹר הַגָּנוּז, וְאָדָם הָרִאשׁוֹן הָיָה מְזֻמָן לְיוֹם שֶׁכֻּלוֹ שַׁבָּת.
רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אַתָּה גִּלִּיתָּ לָנוּ עַל יְדֵי בְּחִירֵי צַדִּיקֶיךָ, שֶׁגַּם עַכְשָׁו אָנוּ יְכוֹלִים לִזְכּוֹת לְכָל זֶה, וְדַיקָא עַל יְדֵי הָאֲכִילָה, כִּי עַל יְדֵי אֲכִילָה בִּקְּדוּשָׁה וּבְטָהֳרָה נִמְשָׁכִים מַקִּיפִים נִפְלָאִים, שֶׁאֲפִלּוּ מַלְאָכִים אֵינָם מַשִּׂיגִים אוֹתָם. עַל כֵּן בָּאנוּ עַתָּה לְבַקֵּשׁ וּלְהִתְחַנֵּן לְפָנֶיךָ, אָבִינוּ אַב הָרַחְמָן, שֶׁנִּזְכֶּה בַּאֲכִילַת פֵּרוֹתֶיךָ בְּקְדֻשָּׁה וּבְטָהֳרָה, שֶׁתָּאִיר לָנוּ בְּהֶאָרַת הָרָצוֹן, בְּהֶאָרַת הַנֹּעַם הָעֶלְיוֹן, עַד שֶׁנִּזְכֶּה לִכְּסֹף וּלְהִשְׁתּוֹקֵק מְאֹד אֵלֶיךָ בִּרְצוֹן מֻפְלָג, אֲשֶׁר יוֹצִיא אוֹתָנוּ מִגַשְׁמִיוּתֵנוּ לְגַמְרֵי, עַד אֲשֶׁר נִזְכֶּה לְהַשָּׂגָה גְּדוֹלָה מִן הַמַּלְאָכִים, כִּי עֲתִידִים צַדִּיקִים, שֶׁתּהא מְחִצָתָם לְפָנִים מִמַּלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת, כַּאֲשֶׁר יָבוֹאוּ וְיִשְׁאֲלוּ אֶת יִשְׂרָאֵל מַה פָּעַל אֵל.
רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, זַכֵּנִי לַנֹּעַם הָעֶלְיוֹן, הַשּׁוֹפֵעַ וּמֵאִיר בְּפֶרוֹתֶיךָ, זַכֵּנִי לַנֹּעַם הָעֶלְיוֹן, שֶׁעַל יָדוֹ נִמְשֶׁכֶת הִתְגַּלּוּת כְּבוֹדְךָ, שֶׁהוּא שֹׁרֶשׁ כָּל הַבְּרִיאָה, שֹׁרֶשׁ כָּל עֲשֶׂרֶת המאמרות, שֶׁבָּהֶם נִבְרָא הָעוֹלָם מֵחָדָשׁ. אָנָּא זַכֵּנוּ עַל יְדֵי טְעִימַת פֵּרוֹתֶיךָ לִזְכּוֹת לַנֹּעַם הָעֶלְיוֹן, לַחְזוֹת בַּנֹּעַם ה’ וּלְהַכִּיר גְּדֻלָּתוֹ יִתְבָּרֵךְ. אַחַת שָׁאַלְתִּי מֵאֵת ה’ אוֹתָהּ אֲבַקֵּשׁ שִׁבְתִּי בְּבֶית ה’ כָּל יְמֵי חַיָּי, לַחְזוֹת בַּנֹּעַם ה’ וּלְבַקֵּר בְּהֵיכָלוֹ .
♦ ♦ ♦
תפילה לחמשה עשר בשבט – מאת רבינו בעל הבן איש חי זיע"א:
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע עֵץ פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי לְמִינוֹ אֲשֶׁר זַרְעוֹ בוֹ עַל הָאָרֶץ וַיְהִי כֵן: וַתּוֹצֵא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע לְמִינֵהוּ וְעֵץ עֹשֶׂה פְּרִי אֲשֶׁר זַרְעוֹ בוֹ לְמִינֵהוּ וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי טוֹב. (בראשית א' יא יב).
יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלֹקֵינוּ וֵאלֹקֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁתְּבָרֵךְ כָּל אִילָנוֹת הָאֶתְרוֹג לְהוֹצִיא פֵּרוֹתֵיהֶם בְּעִתָּם, וְיוֹצִיאוּ אֶתְרוֹגִים טוֹבִים יָפִים וּמְהֻדָּרִים וּנְקִיִּים מִכָּל מוּם. וְלֹא יַעֲלֶה בָּהֶם כָּל חֲזָזִית וְיִהְיוּ שְׁלֵמִים, וְלֹא יְהִי בָהֶם שׁוּם חִסָּרוֹן, וַאֲפִילוּ עֲקִיצַת קוֹץ. וְיִהְיוּ מְצוּיִים לָנוּ וּלְכָל יִשְׂרָאֵל אַחֵינוּ בְּכָל מָקוֹם שֶׁהֵם, לְקַיֵּם בָּהֶם מִצְוַת נְטִילָה עִם מִצְוַת נְטִילָה עִם הַלּוּלָב בְּחַג הַסֻּכּוֹת שֶׁיָּבֹא עָלֵינוּ לְחַיִּים טוֹבִים וּלְשָׁלוֹם, כַּאֲשֶׁר צִוִּיתָנוּ בְּתוֹרָתֶךָ עַל יְדֵי מֹשֶׁה עַבְדֶּךָ, וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים וַעֲנַף עֵץ עָבֹת וְעַרְבֵי נָחַל. וִיהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלֹקֵינוּ וֵאלֹקֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁתַּעַזְרֵנוּ וּתְסַיְעֵנוּ לְקַיֵּם מִצְוָה זוֹ שֶׁל נְטִילַת לוּלָב וַהֲדַס וַעֲרָבָה וְאֶתְרוֹג כְּתִקְנָהּ בִּזְמַנָּהּ בְּחַג הַסֻּכּוֹת שֶׁיָּבֹא עָלֵינוּ לְחַיִּים טוֹבִים וּלְשָׁלוֹם, וְתַזְמִין לָנוּ אֶתְרוֹג יָפֶה וּמְהֻדָּר וְנָקִי וְשָׁלֵם וְכָשֵׁר כְּהִלְכָתוֹ.
וִיהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלֹקֵינוּ וֵאלֹקֵי אֲבוֹתֵינוּ שֶׁתְּבָרֵךְ כָּל מִינֵי הָאִילָנוֹת וְיוֹצִיאוּ פֵּרוֹתֵיהֶם בְּרִבּוּי, שְׁמֵנִים וְטוֹבִים, וּתְבָרֵךְ אֶת הַגְּפָנִים שֶׁיּוֹצִיאוּ עֲנָבִים הַרְבֵּה, שְׁמֵנִים וְטוֹבִים, כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה הַיַּיִן הַיּוֹצֵא מֵהֶם מָצוּי לָרֹב לְכָל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל לְקַיֵּם בּוֹ מִצְוַת קִדּוּשׁ וּמִצְוַת הַבְדָּלָה בְּשַׁבָּתוֹת וְיָמִים טוֹבִים וְיִתְקַיֵּם בָּנוּ וּבְכָל אַחֵינוּ מִקְרָא שֶׁכָּתוּב לֵךְ אֱכֹל בְּשִׂמְחָה לַחְמֶךָ וּשֲׁתֵה בְלֶב טוֹב יֵינֶךָ כִּי כְבָר רָצָה הָאֱלֹהִים אֶת מַעֲשֶׂיךָ. בָּאתִי לְגַנִּי אֲחֹתִי כַלָּה אָרִיתִי מוֹרִי עִם בְּשָׂמִי אָכַלְתִּי יַעְרִי עִם דִּבְשִׁי שָׁתִיתִי יֵינִי עִם חֲלָבִי אִכְלוּ רֵעִים שְׁתוּ וְשִׁכְרוּ דּוֹדִים.
יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ ה' צוּרִי וְגֹאֲלִי:
♦ ♦ ♦
כל חדשות השבוע בחצרות ברסלב: כותרות השבוע ב'ברסלב נייעס' • עלוני ברסלב המובילים • לוח…
זיכרונם לברכה • הערב כ"א חשון חל יום היארצייט של הגה"ח רבי משה אריה הערשאנאוו…
שיחת חברים • המשפיע הנודע פה מפיק מרגליות הרה"ח ר' יעקב נתן אנשין שליט"א: "יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר־בְּךָ אֶתְפָּאָר"…
חדשות ברסלב • בחודשים האחרונים נפתח בית חינוך ברסלב לבנות על טהרת הקודש - ע"ש…
קיבוץ "שבת חנוכה" תשפ"ה באומן • 'איחוד ברסלב באומן' מפרסמים את זמני סגירת עזרת הנשים…
עולם הנגינה • שיר השבוע מעולם הנגינה הברסלבי: והשבוע השיר הסוחף "בְּבְּרֶסְלֶב בּוֹעֵר אֵשׁ הַבְעֵר…