מאמר תורני • דיבורים נפלאים מאת מקים עולם התשובה הגה"צ רבי בנימין זאב חשין זצ"ל מגדולי זקני ברסלב בדור הקודם | שיעור מאלף מתוך שיעוריו השבועיים:
בשבת הקרובה (וירא) י"ז חשון יחול יומא דהילולא של הגה"צ רבי בנימין זאב חשין זצ"ל שהלך לעולמו לפני 33 שנים בשנת תשמ"ט • ברסלב נייעס מגיש לפניכם תמליל של שיעור מיוחד מתוך שיעוריו השבועיים:
הכוח היחיד והעצה הפלאית לנצח במלחמה האחרונה!
קרדיט כתבה ותמונות: אבקשה
דיבורים נפלאים מתוך שיעורו השבועי של הג"הצ מקים עולה של תשובה החסיד הנודע לשם ולתהילה רבי בנימין זאב חשין זצ"ל, בספר הקדוש "ליקוטי מוהר"ן" תורה ל"ו תוך ביאור הדברים לעובדא ולמעשה בטוב טעם ודעת, ותיאור מסירות נפשם של צעירי חסידי ברסלב בימים עברו לקיום עצתו של רבינו הקדוש בתמימות ובפשיטות
השתדלנו ככל יכלתנו להשאיר את נוסח הדברים קרוב ככל האפשר לסגנון המיוחד, מלא החן והלבביות, שבו הם נאמרו בקדושה ובטהרה ובאהבת ישראל בוערת כאש להבה, למעט אי אלו הוספות הכרחיות של מילות קישור וביאור זעיר פה זעיר שם שבלעדם קשה לעמוד על המכוון
רבותי! נלמד את התורה הזו, תורה ל"ו, כי אנחנו נמצאים כעת ממש בעקבתא דמשיחא, זמן הגאולה קרוב מאד, אבל השטן וכל כוחות הטומאה מתחזקים כעת בכל הכוחות שלהם לעכב את הגאולה, כי הם יודעים שכאשר יבוא משיח ומלאה הארץ דעה, אז יתקיים: 'ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ', לכן אנחנו רואים שבזמן הזה רח"ל הפריצות וכו' מתגברת למעלה מן המדה, כי זה הסוף שלהם, לכן הם מתגברים בכל הכוחות שלהם לקלקל רח"ל, כמו שכתוב בדניאל שרבים יצטרפו ויתלבנו, כל אחד ואחד יעבור נסיונות, ויראו איך הוא מתחזק.
הנה באו יהודים מרוסיה, ברוסיה הקומוניסטית הם התחזקו והחזיקו מעמד, וכשבאו לארץ ישראל עברו נסיון חדש, והרבה מהם נכשלו… כעת על כל אחד ואחד עוברים משברים, אבל צריך להיות כמו חיילים בחזית, מאמנים אותם איך להתגונן כשנמצאים במצב של התקפה מהאויב, ומצד שני, איך להתקיף, איך להשמיד את האויב ולנצח. כמו שהוא במלחמה הגשמית אותו הדבר הוא במלחמה הרוחנית, יש היום מלחמה על רוחניות, מלחמה כזו שלא היתה מעולם, רק בימי המבול היה דבר כזה, והחטאים האלו גרמו שכל העולם נחרב, רק נח ובניו ניצלו, והקב"ה נשבע שלא יביא עוד פעם את המבול, אבל למעשה כותב האר"י הק', שהנשמות שיורדות לעולם בדורות האחרונים הם הגלגולים של דור המבול, ולכן יש כ"כ הרבה פריצות ושחיתות בדור. כשאנחנו רואים את ההתגברות של הקליפה, זה סימן שאנחנו קרובים יותר לגאולה, והכל נסיונות.
התורה של רבינו הק' – הכוח להחזיק מעמד במלחמה האחרונה
חז"ל אומרים 'כל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו' (סוכה נב.), 'בכל יום ויום יצרו של אדם מתגבר עליו, ואלמלא הקב"ה עוזרו לא יכול לו' (שם), ואומרים חז"ל (קידושין ל:) 'בראתי יצה"ר בראתי תורה תבלין'. לכן בזמן הזה שיש חיות טרף מכל הצדדים וכשיוצאים לרחוב צריך רחמים גדולים, מוכרחים לקבוע עיתים לתורה, התורה מגנא ומצלא, וכתוב בפירוש בתיקוני זוהר, שאלו שנכנסים לבתי כנסיות ובתי מדרשות, שומעים שיעורים, לומדים תורה, מתחזקים, זה בחי' 'תיבת נח', כל תיבה ותיבה דקדושה שאדם מוציא מפיו, זה היום 'תיבת נח'.
לכן אנחנו לומדים את התורה הזו שגילה לנו רבינו הקדוש, אלו הם האימונים שאנחנו עורכים לשם המלחמה הזאת, וזה נותן כוחות חיזוק וחיסון לכל אלו שרוצים להציל את עצמם, כמו שרבינו אומר שעיקר תיקון האדם, מה שבא לעולם לתקן את הנשמה שלו, תלוי רק בדבר הזה.
רשב"י זיכך לגמרי את הגוף ולכן התגלו לו כל השבעים פנים של התורה
אומר רבינו: 'וזהו כלל, כי כל נפש מישראל הוא מושרש בשבעים נפש של בית יעקב'. בשבעים נפש ירדו אבותינו למצרים, לפני שהיו ישראל שבעים נפש לא נכנסו למצרים, מתי נכנסו ישראל למצרים, דווקא כשהיו שבעים נפש. למה היו צריכים שבעים נפש? אומר רבינו: 'ושבעים נפש של בית יעקב מושרשים בשבעים פנים של תורה'. יש שבעים פנים של התורה, כמו שרשב"י עשה את הספר הק' 'תיקוני זהר', רק על המילה 'בראשית'. רק על המילה הזו גילה רשב"י את כל השבעים תיקונים.
וכתוב בהתחלת תיקוני הזהר, שבשעה שרשב"י התקבץ עם החבריא לעשות את הספר הקדוש הזה, בא אליהו הנביא וכל הישיבות של מעלה שבגן עדן, והשכינה הק' וכל השמות והכינויים, כולם ירדו בשעה שעשו את התיקוני זוהר, זה היה הכח של רשב"י יותר מכולם.
אמנם, יש את הקדושה של גמרא, תלמוד בבלי, תלמוד ירושלמי, וזה כח נפלא שמקובץ מכל התנאים ומכל האמוראים, אבל זה חלק הפשט של התורה, הנגלה של התורה, אבל החלק הנסתר של התורה חיבר רק רשב"י, והחלק הנסתר זה לימוד של הנשמה, לכן מי שיותר קדוש, יותר טהור, יותר חוזר בתשובה, כשהוא לומד את הספר הזוהר, הוא ממש מרגיש הארה רוחנית מגן עדן.
ולמה דוקא רשב"י זכה לזה? כי רשב"י היה היחידי ששיבר לגמרי את כל הגוף שלו, כמו שכתוב בגמ' (שבת לג:) בשעה שרשב"י יצא מהמערה הלך אצל חמיו רבי פנחס בן יאיר, והוא ראה את כל הגוף שלו מלא חורים, כל הבשר עד העצמות, אז חמיו רבי פנחס בן יאיר התחיל לבכות 'אוי לי שראיתיך בכך', אמר לו רשב"י, אתה אומר אוי לי? 'אשריך שראית אותי בכך, שאלמלא לא ראיתני בכך, לא מצאת בי כך'.
שתים עשרה שנים רצוף הוא היה בתוך מערה עם ר' אלעזר ולא ראו את אויר העולם, ישבו עד הצואר בחול וכך הם למדו תורה, ולא הביאו איתם לא לחם ולא קמח ולא שום דבר, רק בטחון על הקב"ה, ונעשה נס שיצא להם חרוב ומעיין מים. מה זה חרוב? בגשמיות אי אפשר להתקיים מזה, אבל מה שהחיה אותם זה ה'רוחניות'. וכל יום היה בא אליהו הנביא, ושם הוא גילה את כל הספרים, את הזוהר ותיקוני זהר, שאף אחד לא גילה את זה רק רשב"י. וזה שכתוב 'כתית למאור', 'כתית' – את הגוף, 'למאור' – אור הנשמה: מי שמשבר את הגשמיות של הגוף, הוא זוכה לקבל את המאור של התורה.
החכמות חיצוניות מגבירים את התאוות ומרחיקים את האדם מקדושת התורה
אומר רבינו: 'זה לעומת זה עשה האלקים, שכנגד שבעים נפש של בית יעקב הם השבעים לשון', שהם השבעים אומות, וכל נפש מישראל זה כנגד אומה שלמה, דהיינו, אם הוא מחזיק את עצמו בשבעים פנים של התורה, הוא יכול להתחזק כנגד הקליפות והתאוות של השבעים לשון, 'שכל לשון ולשון יש לה מידה רעה בפני עצמה מה שאין בחברתה'. כמו שאומרים חז"ל בשעה שהקב"ה רצה לתת את התורה לישראל הלך וסיבב אצל כל אומות העולם, לשרי מעלה, ושאל אותם אם הם רוצים לקבל את התורה, וכל אומה ואומה אמרה שאין לה יכולת לקבל את התורה בגלל שיש לה את המידה רעה הזו והזו וכו', שכל מי שיש לו את המידה הרעה הזו אין לו יכולת לקבל את התורה.
ולכן אנחנו רואים היום 'ויתערבו בגויים וילמדו מעשיהם', מי שלומד חכמות חיצוניות מתערב בדרכים של הגויים ובכל ההליכות שלהם, הוא מקבל את התאוות והמידות הרעות האלה, ולכן הוא רחוק מהתורה, ולהיפך הוא לוחם נגד התורה רח"ל, כמו שכתוב בגמ' 'גדולה שנאה ששונאים עמי הארץ את הת"ח' וכו'.
כעת זה הזמן של התגברות כל הקליפות, לפני שצריך לבא אור הגאולה החושך מתגבר. כידוע, באשמורת הבוקר לפני עלות השחר, החושך יותר חזק מכל הלילה, כי באותו רגע שהאור צריך לצאת, מתרכזים כל כוחות החושך, והם חושבים שבחושך הזה הם יסתירו את האור, אבל לאט לאט הולך ומפציע האור.
אבל בזמן התגברות החושך אפשר להיכשל וליפול לבורות ומקומות מסוכנים, 'וכשהנפש של בית יעקב באה בגלות תחת יד שבעים לשונות, היינו במידותיהם הרעים, אזי היא ראמת שבעין קלין כיולדת שקודם הלידה היא צועקת שבעין קלין כנגד שבעין תיבין שבמזמור 'יענך', שבלא זה אי אפשר לילד. וזהו כלל שכל נפש מישראל, קודם שיש לה התגלות בתורה ובעבודה, אזי מנסין ומצרפין את הנפש בגלות של שבעים לשון, היינו בתאוותיהן, וכשהיא באה במידותיהן בגלות' והיא לא יכולה לסבול את זה, 'אזי היא ראמת שבעין קלין, כי התגלות היא בחי' לידה'.
ידוע שהקליפה קדמה לפרי, אתה לא יכול לקבל התגלות בתורה עד שאתה תיכנס בתוך הקליפות האלו, כמו שעם ישראל נכנסו למצרים בכדי לקבל את התורה, כי כדי לקבל את התורה חייבים לעבור את כל הקליפות האלו, לתוך מ"ט שערי טומאה.
ספרים חיצוניים הם הארס החזק ביותר שקלקל את הנוער בדור הזה, זה שער הנו"ן של הטומאה. הכוח כנגד זה הם ספרי רבינו הק'! רבינו הק' הרי אמר שהספר שלו כולל את כל ספרי הקבלה, הזוהר, תיקוני זהר, הכל נמצא בתוך הספר הק' הזה! לכן על ידי זה מקבלים הארה של הצדיק, והצדיק מכניס הארה בתוך האדם עד שחוזר בתשובה.
שער החמישים של הסט"א – כפירה ואפיקורסות
ומתוך מ"ט שערי טומאה אפשר עוד לצאת, אבל שער החמישים רחמנא ליצלן… שער החמישים של הסט"א זה כפירה ואפיקורסות, לכן אמר ר"ע 'כל הקורא בספרים חיצוניים אין לו חלק לעולם הבא'. הכל אפשר לתקן, אבל אם אחד קורא ספר של מין ואפיקורס אין לו חלק לעולם הבא, כל החטאים והפשעים של האפיקורס מושרשים בתוך הספר שלו, ומי שקורא את הספר הזה נכנס בתוכו אותם כוחות הטומאה. וזה ידוע שאם אחד קורא ספר חיצוני הוא מוכרח להכשל אחר כך בחטא חמור, פתאום באים לו מחשבות והרהורים, הוא בעצמו לא יודע למה, זה מגיע מהאפיקורס הזה שהכניס את זה בתוך הספר שלו.
ספרי רבינו הק' מקדשים ומטהרים את האדם ומתקנים את כל הרע שבו
וכמו כן יש בצד הקדושה, כל מה שהצדיק יותר גדול הספר שלו יותר משפיע על האדם שיזכה לחזור בתשובה, שיזכה לתקן את כל הרע שבו. כמו זוהר הק', תיקוני זוהר, ספרי רבינו הק'. רבינו הק' הרי אמר שהספר שלו כולל את כל ספרי הקבלה, הזוהר, תיקוני זהר, הכל נמצא בתוך הספר הק' הזה, לכן על ידי זה מקבלים הארה של הצדיק, והצדיק מכניס הארה בתוך האדם עד שחוזר בתשובה.
וכנגד זה, הם ספרים חיצוניים, הארס החזק ביותר שקלקל את הנוער בדור הזה, זה הספרות, כל הספרים החיצוניים שלהם רח"ל זה שער הנו"ן של הטומאה, מי שרוצה להנצל בזמן הזה מכל כוחות הטומאה, ביחוד משער הנו"ן של הטומאה, שיזהר מקריאת ספרים חיצוניים. בן אדם יכול ללמוד וללמוד, אחר כך היצר הרע מזמין לו ספר אחד שמהפך את כל הרוח שלו רח"ל, ולהיפך, זה הענין של צדיקי אמת, כמו ספרי רבינו הק', הכח של הצדיק הוא שנותן לו חיסון כזה, זריקה כזו, שהוא מקיא מתוכו את כל הלכלוך שיש בתוכו, זה רוח טהרה, רוח קדושה, ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ.
העצה להינצל משלטון הערב רב – ללחום תמיד מלחמת עמלק
לכן הקליפה של הדור הזה, זה אנשי דור המבול, סטרא דערב רב, והשלטון בידם, כל אומות העולם שלטו על ארץ ישראל, והקליפה האחרונה, השלטון האחרון, זה הערב רב. כתוב בגמ' (ברכות ז:) על הפסוק 'כבלע רשע צדיק ממנו', שהרשע בולע אפי' את הצדיק, אבל צדיק גמור אינו בולע, היינו מי שלוחם אתו, מי שמתנגד לו מכל הכיוונים, אותו הוא לא יכול לבלוע.
היום יש לנו מלחמה, 'מלחמה לה' בעמלק מדור דור', הדרך של עמלק זה 'ויזנב בך כל הנחשלים אחריך', אלו החלושי כח שבישראל, את החלשים האלו הוא תופס ומקלקל אותם, הם נכנסו לשטח של עמלק והוא כבש אותם, אבל את אלו שלוחמים אתו הוא לא תופס.
צריכים תמיד ללחום, כמו שאנחנו תמיד חוזרים מה שר' נתן אומר 'זכור את אשר עשה לך עמלק', לא כתוב 'אשר עשה עמלק' אלא 'אשר עשה לך עמלק', פירושו, עמלק שלך, כל אחד יש לו יצר הרע בתוך הלב שלו, היצר הרע הזה, הוא עמלק.
אני זוכר כשהייתי צעיר, היינו חבורה של חסידי ברסלב, למדנו את התורה הזו, וחשבו איפה אפשר לצעוק שבעים קולות, החליטו ואמרו: במערת צדקיהו. המערה הזו נמשכת עד יריחו, שמה הלכנו קבוצה שלמה, נכנסנו לעמקים ממש, כל אחד תפס עמדה, וכל אחד התחיל לצעוק קולי קולות, אחרי זה הרגשנו כמו שרבינו אומר בתורה הזו: כמו אחרי לידה! כאילו נולדנו מחדש!
"צעקנו קולי קולות!"
ואומר רבינו שכל אחד ואחד קודם שזוכה להתגלות בתורה, מנסים אותו בתאוות של השבעים לשון, 'כי התגלות היא בחי' לידה, כי קודם התגלות של תורה, אזי היא בבחי' עיבור, שהתורה היא נעלם ממנו כעצמים בבטן המלאה, בבחי' ואנכי הסתר אסתיר, היינו בגלות במדות הרעות של שבעים לשון, כי הקליפה קדמה לפרי, ומי שרוצה לאכול הפרי, צריך לשבר מקודם הקליפה, לכן קודם ההתגלות מוכרח הנפש לבוא בגלות היינו במידותיהם, כדי לשברם ולבא אח"כ להתגלות'.
אומר רבינו שצריך לצעוק שבעים קולות ממש, כמו יולדת, לצעוק 'רבש"ע' בקולי קולות. אני זוכר כשהייתי צעיר, בזמן המנדט, היינו חבורה של חסידי ברסלב, למדנו את התורה הזו, וחשבו איפה אפשר לצעוק שבעים קולות, החליטו ואמרו: במערת צדקיהו. המערה הזו נמשכת עד יריחו, שמה הלכנו קבוצה שלמה, ושם אי אפשר בלי נרות, המשכנו ללכת בפנים בפנים יותר פנימה, זה הלך לכאן עם נרות, וזה הלך לכאן, נכנסנו לעמקים ממש, כל אחד תפס עמדה, וכל אחד התחיל לצעוק, ושמה זה מערה כזו שכשאחד צועק בקולי קולות השני לא שומע, זה מרחקים, וצעקו קולי קולות, אחרי זה הרגשנו כמו שירד מעלינו אבן כבד, איזה הארה שהיה שם… מה אני יגיד לכם… כשיצאנו מן המערה הרגשנו עולם חדש, כמו שרבינו אומר בתורה הזו: כמו אחרי לידה! כאילו נולדנו מחדש! כאילו שהיצר הרע הלך לגמרי מאתנו, כל אחד חזר בתשובה, כולם היו תלמידי חכמים, וקיבלו חשק אחר כך ללמוד איום ונורא.
אבל לאט לאט היצר הרע שוב מגיע, היצר הרע עוקב תמיד לאדם עוד פעם ועוד פעם, ובלי קולות וצעקות זה לא הולך, כדור יריה באידיש זה 'קויל' מלשון 'קול', ה'קולות' הם הכדורים שלנו… צריך לבקש רחמים מהקב"ה, ובדרך שאדם רוצה לילך מוליכים אותו, כמו אחד שטובע בים, ויש מצילים שעומדים רחוק מהים, אם הוא מסמן להם שהוא בסכנה תיכף הם רצים להציל אותו, אותו הדבר, אם האדם רוצה להציל את עצמו וצועק להקב"ה עוזרים לו.
ה' יזכינו שנזכה לשמור את העיניים ונזכה כולנו לחזור בתשובה שלימה ולקבל פני משיחנו בקרוב.
נהניתם התחזקתם? העבירו קישור הכתבה הלאה לחברים ומכרים וזכו את הרבים באורו הגדול של גדול מזכי הרבים זצ"ל