עולם הנגינה • שיר השבוע מעולם הנגינה הברסלבי: והשבוע השיר הסוחף "רַבֵּינוּ שָׁאַג בְּקוֹל גָּדוֹל, "כִּי אֵין שׁוּם יֵאוּשׁ בָּעוֹלָם כְּלָל". "מִצְוָה גְּדוֹלָה לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה תָּמִיד". עם בעל המנגן ר' משה יוסף כהנא הי"ו | האזינו:
כתבות קשורות:
למדור 'עולם הנגינה' הקש כאן
קיבוץ ראש השנה: הרב ישראל דגן עם שיר "באתי אליך רבי!" |◄
"פְּלִיאָה" • חבורת חיי נצח' משיקים את הניגון העתיק|♫
חג השבועות • נוסח ברסלב ל'אַתָּה נִגְלֵיתָ' ו'אַקְדָמוּת מִילִין' |♫
חג השבועות • רבי לוי יצחק בנדר ורבי בן ציון אפטער עם נוסח ברסלב ל'אתה נגלית' |♫
שיר השבוע • 'רֶבֶּי, רֶבֶּי, רֶבֶּי, מִיר וִוילְען זִיךְ מִקַּשֶׁר זַיְן צוּ דִּיר' |♫
שיר השבוע ממאגרי עולם הנגינה הברסלבי: בברסלב כל שיר הוא אמירה רוחנית של התעוררות או התחזקות משהו שחודר לתוככי הנשמה ומעורר את הניצוץ הקדוש שבך לתשובה ואמונה טהורה מתוך שמחה:
והשבוע נציג בפניכם את השיר הסוחף על המילים של רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זיע"א; "כִּי אֵין שׁוּם יֵאוּשׁ בָּעוֹלָם כְּלָל. מִצְוָה גְּדוֹלָה לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה תָּמִיד" שיר משמח ומרקיד המלא השראה ושמחה של מצוה, מאת בעל המנגן החסידי הרב משה יוסף כהנא שליט"א ומקהלת מלכות.
השיר בנוי משני תורותיו של רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זיע"א בליקוטי מוהר"ן, חלקו הראשון של השיר מתורה ע"ח תניינא "כִּי אֵין שׁוּם יֵאוּשׁ בָּעוֹלָם כְּלָל" שם מוסיף מוהרנ"ת להסביר את האופן בו אמר רבינו את מילים אלו. חלקו השני של השיר הוא מתורה כ"ד תניינא, "מִצְוָה גְּדוֹלָה לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה תָּמִיד".
"אותיות מחכימות" – ובכדי להפיק את מירב התועלת מהשיר כדאי להביא את הדברים מתוך הספר, וכך מובא בתורה ע"ח תניינא:
"וְהַכְּלָל, כִּי אָסוּר לְיָאֵשׁ עַצְמוֹ. כִּי אֲפִלּוּ מִי שֶׁהוּא אִישׁ פָּשׁוּט וְאֵינוֹ יָכוֹל לִלְמֹד כְּלָל, אוֹ שֶׁהוּא בְּמָקוֹם שֶׁאִי אֶפְשָׁר לוֹ לִלְמֹד וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה, אַף־עַל־פִּי־כֵן גַּם בְּעֵת פְּשִׁיטוּתוֹ צָרִיךְ לְהַחֲזִיק עַצְמוֹ בְּיִרְאַת ה’ וּבַעֲבוֹדָה פְּשׁוּטָה לְפִי בְּחִינָתוֹ, כִּי גַּם אָז הוּא מְקַבֵּל חִיּוּת מֵהַתּוֹרָה כַּנַּ”ל, עַל־יְדֵי אִישׁ פָּשׁוּט הַגָּדוֹל, הַיְנוּ הַצַּדִּיק הַגָּדוֹל, שֶׁהוּא לִפְעָמִים אִישׁ פָּשׁוּט, שֶׁהוּא מְחַיֶּה אֶת כֻּלָּם כַּנַּ”ל.
וַאֲפִלּוּ מִי שֶׁהוּא, חַס וְשָׁלוֹם, בַּמַּדְרֵגָה הַתַּחְתּוֹנָה לְגַמְרֵי, חַס וְשָׁלוֹם, רַחֲמָנָא לִצְלָן, אֲפִלּוּ אִם מֻנָּח בִּשְׁאוֹל תַּחְתִּיּוֹת, רַחֲמָנָא לִצְלָן, אַף־עַל־פִּי־כֵן אַל יִתְיָאֵשׁ עַצְמוֹ, וִיקַיֵּם: מִבֶּטֶן שְׁאוֹל שִׁוַּעְתִּי (יונה ב), וְיַחֲזִיק עַצְמוֹ בַּמֶּה שֶׁיּוּכַל, כִּי גַּם הוּא יָכוֹל לַחֲזֹר וְלָשׁוּב וּלְקַבֵּל חִיּוּת מֵהַתּוֹרָה עַל־יְדֵי הַצַּדִּיק הַנַּ”ל.
וְהָעִקָּר – לְחַזֵּק עַצְמוֹ בְּכָל מַה שֶּׁאֶפְשָׁר, כִּי אֵין שׁוּם יֵאוּשׁ בָּעוֹלָם כְּלָל. (וְאָמַר אָז בְּזֶה הַלָּשׁוֹן: קַיין יִאוּשׁ אִיז גָאר נִיט פַאר הַאנְדִין), וּמָשַׁךְ מְאֹד אֵלּוּ הַתֵּבוֹת “קַיין יִאוּשׁ וְכוּ'” וַאֲמָרָם בְּכֹחַ גָּדוֹל וּבְעַמְקוּת נִפְלָא וְנוֹרָא מְאֹד, כְּדֵי לְהוֹרוֹת וּלְרַמֵּז לְכָל אֶחָד וְאֶחָד לְדוֹרוֹת, שֶׁלֹּא יִתְיָאֵשׁ בְּשׁוּם אֹפֶן בָּעוֹלָם, אֲפִלּוּ אִם יַעֲבֹר עָלָיו מָה].
וְאֵיךְ שֶׁהוּא, אֲפִלּוּ אִם נָפַל לְמָקוֹם שֶׁנָּפַל, רַחֲמָנָא לִצְלָן, מֵאַחַר שֶׁמְּחַזֵּק עַצְמוֹ בַּמֶּה שֶׁהוּא, עֲדַיִן יֵשׁ לוֹ תִּקְוָה לָשׁוּב וְלַחֲזֹר אֵלָיו יִתְבָּרַךְ. וַאֲפִלּוּ אִישׁ פָּשׁוּט גַם־כֵּן צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה לוֹ יִרְאַת־שָׁמַיִם". ||| למעבר לתורה המלאה תורה ע"ח תניינא הקש כאן. ולמעבר לתפילה על התורה הנ"ל הקש כאן.
המשכו של השיר הוא כאמור מתורה נפלאה נוספת, וכדאי להציג לפחות את קיצור דבריו של רבינו הקדוש כפי הקיצור שערך מוהרנ"ת זיע"א בספר 'קיצור ליקוטי מוהר"ן' וז"ל:
"מִצְוָה גְּדוֹלָה לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה תָּמִיד וּלְהִתְגַּבֵּר לְהַרְחִיק הָעַצְבוּת וְהַמָּרָה שְׁחוֹרָה בְּכָל כֹּחוֹ וְלִהְיוֹת אַךְ שָׂמֵחַ תָּמִיד. וְהוּא רְפוּאָה לְכָל מִינֵי חוֹלַאַת. כִּי כָּל מִינֵי חֳלָאִים רַחֲמָנָא לִצְלָן כֻּלָּם בָּאִים מֵעַצְבוּת וּמָרָה שְׁחוֹרָה. וּצְרִיכִין לְשַׂמֵּחַ עַצְמוֹ בְּכָל מִינֵי עֵצוֹת. וְעַל-פִּי רֹב עַל-יְדֵי מִלֵּי דִּשְׁטוּתָא דַּיְקָא כַּמְבֹאָר בְּמָקוֹם אַחֵר. וְאַף שֶׁגַּם לֵב נִשְׁבָּר הוּא טוֹב מְאֹד זֶה רַק לְיַחֵד לוֹ אֵיזֶה שָׁעָה בַּיּוֹם לְשַׁבֵּר לִבּוֹ וּלְפָרֵשׁ שִׂיחָתוֹ לְפָנָיו יִתְבָּרַךְ כַּמּוּבָא אֶצְלֵנוּ אֲבָל כָּל הַיּוֹם כֻּלּוֹ צָרִיךְ לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה. כִּי מִלֵּב נִשְׁבָּר בְּקַל יְכוֹלִים לָבוֹא לְמָרָה שְׁחוֹרָה. יוֹתֵר מֵאֲשֶׁר יְכוֹלִים לִכָּשֵׁל עַל-יְדֵי שִׂמְחָה לָבוֹא לְאֵיזֶה הוֹלֵלוּת חַס וְשָׁלוֹם. עַל כֵּן צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה בְּשִׂמְחָה תָּמִיד. רַק בְּשָׁעָה מְיֻחֶדֶת יִהְיֶה לוֹ לֵב נִשְׁבָּר". הטקסט מרבינו-בוק. ||| למעבר לתורה המלאה תורה כ"ד תניינא הקש כאן. ולמעבר לתפילה על התורה הנ"ל הקש כאן
וכדאי לציין את דברי מרן בעל החזון איש זצ"ל שכתב באחד מאגרותיו לחסיד ברסלב הנודע רבי אלחנן ספקטור זצ"ל "אין כל עצב בעולם למי שמכיר אור האורות של האמת". (אגרות חזו"א חלק א' אגרת ל"ו), כאשר במילים "אור האורות" מכון החזו"א לרבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זיע"א, שמוהרנ"ת מכנהו בכינוי זה.
המילים:
רַבֵּינוּ שָׁאַג בְּקוֹל גָּדוֹל, "כִּי אֵין שׁוּם יֵאוּשׁ בָּעוֹלָם כְּלָל". "מִצְוָה גְּדוֹלָה לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה תָּמִיד".
קרדיטים: מילים: רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זיע"א בספר ליקוטי מוהר"ן חלקו הראשון מתורה ע"ח חלק ב'. וחלקו השני מתורה כ"ד חלק ב' | לחן: — | שירה: הרב יוסף משה כהנא | מקהלה: מלכות | מתוך הדיסק: לחיים שמחה טיש.
שמעו ותחי נפשכם: